Autobusy Železnice Zprávy

EvoBus v Česku zdvojnásobí výrobu, karoserie pojedou do Německa vlakem

Zkušební přeprava karoserie autobusu z Neu Ulmu do Holýšova po železnici. Foto: ČD Cargo
Zkušební přeprava karoserie autobusu z Neu Ulmu do Holýšova po železnici. Foto: ČD Cargo

Výrobce autobusů Setra či Mercedes Benz, společnost EvoBus, výrazně rozšíří svůj závod v zápodočeském Holýšově. Expanze firmy je zajímavá i z pohledu železnice: svařené karoserie budou jezdit do sesterského závodu v Německu po kolejích.

Plzeňský krajský úřad dospěl ve zjišťovacím řízení k závěru, že plány EvoBusu na rozšíření nemají významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a nebudou posuzovány
podle zákona.

Firma zatím oficiálně plány nekomentuje, chce je zveřejnit v příštích týdnech. Veškeré informace o rozšíření jsou ale ve veřejně dostupné dokumentaci, kterou výrobce autobusů předložil úřadům.

EvoBus v Holýšově dosud svařuje karoserie pro městské autobusy, nově k nim chce přidat i výrobu dálkových autobusů, které v Česku znají cestujících například z linek FlixBusu.

Proto chce postavit úplně novou výrobní halu, kde chce svařit až 3000 karoserií za rok. Jde tak téměř o zdvojnásobení výroby. Rozšíření, které má zabrat 13 hektarů, má vést i k nárůstu počtu zaměstnanců ze 640 na 1172. Výroba nových karoserií má být s vyšší přidanou hodnotou, než dosud. „Dojde tak z ekonomického hlediska k žádoucímu posunu, kdy bude exportován produkt ve vyšší fázi směrem k finalizaci,“ napsal EvoBus do žádosti.

Zatímco dosud vozí karoserie na kamionech, nově by měly do německého závodu v Neu Ulmu jezdit po železnici. I proto, že karoserie pro patrový autobus se na návěs kamionu nevejde.

Přepravu karoserie už vyzkoušely ČD Cargo ve spolupráci s DB Cargo, tentokrát ještě ve směru z německého závodu Neu Ulm do Holýšova u Plzně. Od roku 2019, až dojde k rozšíření českého závodu, by měly putovat vlaky opačným směrem.

I když by vlaky do Neu Ulmu měly kratší cestu přes Domažlice, budou jezdit nejspíše přes Cheb. Podle Michala Roha z ČD Cargo je to z technických důvodů.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ví někdo, jaké všechny technologické procesy/postupy se v Holýšově vykonávají (zatím víme lisování, sváření)? Takže plechy a materiál je všechen „český“ a z Německa nic neposílají?

  • Dopravu tedy bude zajišťovat ČD Cargo (na českém území) ve spolupráci s DB Cargo (na německém území), smlouva je již podepsána a ví se více o konkrétních objemech přepravy? Z ČR pojedou po kolejovém svršku svařené profily tj. hotové karoserie, takže z Německa do ČR se budou vozit připravené vybrané díky ke svařování a opracování nebo „rozložená“ karoserie patrových autobusů Setra, která se v Holýšově „sestaví“?

    • Dle mého názoru mezi Německem a ČR se budou pohybovat prázdné vagóny. V Holýšově se pouze nesvařuje , ale také lisuje.