Železnice Zprávy

Efekt D1. Za 6 let jezdí vlakem mezi Prahou a Brnem téměř třikrát více lidí

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy
Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Modernizace dálnice D1 mezi Prahou a Brnem přivádí do vlaků čím dál více lidí. Během šesti let se počet cestujících mezi Prahou a Jihomoravským krajem téměř ztrojnásobil. Letos čekají dopravci další růst.

Ukazují to data z ministerské ročenky dopravy, která analyzuje i přepravní proudy mezi jednotlivými kraji. Ještě v roce 2010 vyjelo z Jihomoravského kraje 237 tisíc lidí za rok vlakem, loni to bylo už 655 tisíc. Podobný růst je i opačným směrem z Prahy do Brna.

Jen za loňský rok stoupl počet cestujících ve vlacích na této trase o více než 20 %. Růstu zájmu pomáhá více faktorů: část cestujících odmítá riskovat cestu po D1 a možnou kolonu, České dráhy navíc na trase výrazně zlepšily nabídku služeb nasazením railjetů, Interpantery pak převzaly kdysi koženkové rychlíky.

Vzhledem k vývoji v letošním roce se dá očekávat růst počtu cestujících i letos. V závěru loňského roku na trasu vstoupil RegioJet a zvýšil nabídku spojů, se dá očekávat další růst i letos. „Počty cestujících rostou i letos,“ potvrdil mluvčí Českých drah Radek Joklík. RegioJet uvedl, že na nové trasy svezl za první půl rok přes tři sta tisíc lidí. Jde ale i o cestující, kteří cestují nejen mezi Prahou a Brnem, ale i jinými městy na této trase, takže jejich podíl není tak vysoký, jak by se na první pohled mohl zdát.

Růst dopravy mezi Prahou a Jihomoravským krajem je ještě větší, než nárůst počtu lidí ve vlacích po nástupu soukromých dopravců. V případě Olomouckého kraje a Moravskoslezského kraje se počet cest do Prahy během šesti let dostal na dvouapůlnásobek roku 2010. Také loni počty cestujících na této trase rostly. Velký růst za delší dobu zaznamenalo také spojení Prahy se Středočeským krajem, kde počty cestujících za šest let stouply o 240 %. Loni už ale příliš nerostly.

Více cestujících a vyšší tržby Českých drah v případě trasy mezi Brnem a Prahou znamenají také pokles kompenzací, které ministerstvo dopravci platí za objednané vlaky. Trasa Praha – Brno je označená jako Ex3 (Děčín – Břeclav) pro případ vlaků kategorie EC a railjet a R19 pro pomalejší rychlíky Praha – Pardubice – Brno. Rychlíky přes Havlíčkův Brod jezdí jako R9.

Největší pokles zažily loni kompenzace na nejrychlejší vlaky. Z dat, které získal server Zdopravy.cz od Ministerstva dopravy, vyplývá, že stát loni platil za každý ujetý kilometr vlaků Ex3 48,50 korun prokazatelnou ztrátu, ještě o rok dříve to bylo 70,30 korun. Celkem tak za linku Ex3 zaplatil loni 237 milionů korun. V případě R19 cena za kilometr klesla ze 123 na 95 korun, celková platba na 139 ze 188 milionů korun. V případě havlíčkobrodských rychlíků kompenzace stoupla na 189 milionů korun ze 181 milionů korun. Tyto rychlíky ale většinou lidé nevyužívají pro cestu mezi Prahou a Brnem, protože jedou podstatně déle.

Dopravní statistiky vydané ministerstvem dopravy neukazují vývoj počtu cestujících v autobusech. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůj počty svezených pasažérů v autobusech mezi Prahou a Brnem loni stagnovaly. RegioJet se vstupem na železnici mezi Brnem a Prahou několik spojů zrušil.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Takže zajímavá statistika za uplynulé období-to opravdu dokresluje vyšší zájem o cestování po železnici na delší vzdálenosti jako je tato.Byl to dobrý nápad d1 express sice už nejezdí ale počet vlaků mezi oběma městy je optimální.Nemluvně o tom že bezpečnost na cestě vlakem je o mnoho vyšší na uvedené trase než když použijete automobil.Vyšší komfort opravdu zajistil pravidelný návrat lidí do vlaků.

    • Je to možná škoda že D1 Express nejezdí, byť by to možná dal jenom o pár minut rychleji, v Třebové se už myslím nestaví, takže ušetření jedné zastávky v (myslím) Pardubicích to neřeší.

      Na druhou stranu by to chtělo zlepšit kvalitu vlaků přes vysočinu, v lednu jsem jel stál koženkovým rychlíkem. Tam by zavedení expresního vlaku, skutečného D1 expresu mohlo pomoci, na běžné rychlíky nabalují stále čím dál tím stanic, jeden expresní vlak stavící pouze v Havl. Brodě by mohl ubrat i na staré trati asi 30 minut, uvidíme jak se to posune po všech rekonstrukcích.