Lidé Železnice

DÚ: Téměř polovina strojvedoucích je starší 50 let, vlaky řídí už přes 40 žen

Vlaky GW Trainu umožňují cestujícím koukat přes záda strojvedoucího na trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky GW Trainu umožňují cestujícím koukat přes záda strojvedoucího na trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na české železnici je stále viditelnější problém v podobě rostoucího průměrného věku strojvedoucích. Vyplývá to z nejnovějších statistik Drážního úřadu, který dnes vůbec poprvé zveřejnil věkovou strukturu držitelů licence. Ke konci loňského roku evidoval úřad celkem 9199 strojvedoucích s oprávněním k jízdám na celostátních a regionálních dráhách, z toho se téměř tři tisíce nacházejí mezi 51. a 60. rokem života. Dalších zhruba čtrnáct set je ve věku 61 až 65 let, platnou licenci strojvedoucího má i 40 osob starších 70 let.

„Pokud dopravci neseženou během několika málo let nový kvalifikovaný personál, mohou mít do budoucna problém s obsazením mašin. Při dnešní existenci tolika spojů je nebude mít zkrátka kdo odjezdit,“ varuje šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zájem o licenci strojvedoucího. Autor: Drážní úřad
Zájem o licenci strojvedoucího.
Autor: Drážní úřad

Varování platí i přesto, že počet úspěšných pokusů o získání licence v posledních letech mírně roste. Loni zkoušky úspěšně složilo 547 adeptů, předloni 526 a například v roce 2013 jen 195. Loni tak bylo vydáno více licencí než předloni, ačkoliv počet žádostí byl nižší. Drážní úřad lepšící se úspěšnost přičítá mimo jiné novele zákona z loňského dubna, která omezila počet zkušebních pokusů na tři, což vedlo k lepší přípravě. Do té doby měl uchazeč neomezený počet pokusů.

Věkový průměr v profesi je téměř 49 let. U Českých drah je to 47 let. Podle Koláře by odvětví prospělo, kdyby se strojvedoucím dalo vyučit na středních školách. Takový obor dnes neexistuje. Průměrný plat českých strojvedoucích spočítal úřad na 37742 korun hrubého.

Už také nejde o výhradně mužskou profesi. Licencí strojvedoucího se mohlo loni nově pochlubit i 11 žen, čímž jejich počet dosáhl 41. První žena po dlouhých letech přitom začala řídit lokomotivu Českých drah teprve v roce 2010. Předtím ta poslední skončila u Československých státních drah v 80. letech.

Stárnutí strojvedoucích je podle Koláře problém i vzhledem k rostoucímu počtu dopravců. „Jsme malá země a máme abnormálně vysoký počet dopravců,“ řekl Kolář. Zatímco ještě v roce 2013 v tuzemsku mohlo působit 85 dopravců, loni už to bylo 104 firem.

Co obnáší stát se strojvedoucím, si můžete přečíst v rozhovoru s Janem Paroubkem z loňského října.

Věková struktura strojvedoucích. Autor: Drážní úřad
Věková struktura strojvedoucích.
Autor: Drážní úřad

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Řekl bych, že chybí poměrně propagace práce strojvedoucího a platového ohodnocení. Plno řidičů kamiónů by raději jezdilo jako strojvedoucí, kdyby mělo představu o platu strojvedoucího. Také bych řekl, že jak státní tak soukromí dopravci by se měli zaměřit na zvýšení platů strojvedoucích. Jedině platovým ohodnocením se stane profese zajímavá, nebude-li se jednat o tzv. srdcaře….

    Když vezmu cenu lokomotivy, vagónů, energií a poplatků za dopravní cestu, představuje plat strojvedoucího necelé 1% nákladů na vlak….

  • Fíra nebo jakákoliv jiná technická profese je v dnešní době problém. Neziskovky nám, ať přímo či nepřímo, zničily školský systém (přeci studovat socioekonomické obory je in…) Mladým lidem, narozeným cca po roce 1985 až 1988 (protože na ně rodiče neměli čas, aby je drželi na uzdě a pořádně je vychovali) se nechce dělat nic, co vyžaduje zvýšené psychické nebo fyzické nasazení a zároveň dlouhodobou přípravu. Dále chtějí nad vším diskutovat až do skonání světa, i když zcela jasně nemají pravdu. Nejsou zvyklí vzít některé věci jako fakt a bez keců realizovat rozkaz. Na to nikdo ze zaměstnavatelů není zvědavý.

    Co se dnešní doby týká, tak mezinárodní provoz je tak intenzivní, že podmínkou k tomu, aby člověk mohl dělat fíru ve středoevropském prostoru by měla být znalost alespoň němčiny/polštiny nebo maďarštiny v úrovni B2 s tím, že další jazyk (například angličtina) v komunikační úrovni (A2) výhodou.

    Adept bude sice dělat jazykovou zkoušku u příslušného drážního úřadu dané země (nebo jím stanovené autority), ale na její absovování by měla probíhat příprava v rámci studijního oboru (případně specializovaného kurzu pro zájemce již školou nepovinné). Proto vidím u moderního fíry maturitu z jazyka a technických předmětů jako nutnost.

    • Vážený pane rail2005 zameťte si nejdřív před vlastním prahem. S pozdravem ročník 87

  • Navíc Ti mladí co přicházejí,je radost se na ně dívat.Měl jsem jich několik na zácvik a hrůza.jediná starost je mobil a cigárko a hlavně,kdy už půjdemem domů a za kolik.Zájem o dráhu žádný.Najdou se vyjímky,ale minimálně.

    • „A za kolik“ – To je nyní u zaměstnanců majitelů vyfoceného kusu stanoviště velice horký brambor.

    • Z jednoho jim známého DKV totiž dobře ví, že průměrná mzda fíry ČD bez přesčasů je skoro 45 tisíc. Almužníte pouze tolik, kolik si necháte líbit. A Česká vovce ( viz. montovny) snese opravdu dost:)

  • Xroman má pravdu. Mohu potvrdit. Mladí nechtějí dělat víkendy, noční, vánoce a hlavně když už musí převzít zodpovědnost za lidské životy a případné velké materiální škody, tak chtějí mít vyšší mzdu než prodavač v Lidlu.

  • Oblíbené téma, nahradit strojvedouciho počítačem, v Nemecku se o tomto taky velice rádo diskutuje, hlavně když se stane nějaká nehoda nebo přijde nový zabezpečovaci systém, viz. systémy LZB a ETCS. Bohuzel/bohudík to není jen o zabezpečovacím systému a když vidím na jakých tratích jezdíme, kde je i moc drahé nahradit mechanická navestidla za světelná, tak se o svoji práci až do důchodu nebojím 🙂

    Co se týče problému nedostatku strojvedoucich v ČR – můj názor je, že ta pozice je velmi špatně placená když vezmu v potaz velkou zodpovědnost, navic nepravidelne směny, které se těžko kombinuji s osobním životem, to jsou bohužel věci, které atraktivitě moc nepřidaji a tuto profesi delaji fakt jenom nadšenci. Nevím jak to je u CD, ale aspoň u soukromniku, jak tak sleduju ten trend jde platové ohodnocení nahoru.

    • Neříkám,že se u ČD nikdy strojvedoucím nepřidalo.Letos to bylo o poznání lepší než třeba loni.Ale pořád je to málo.Navíc směny jsou často přerušený a turnusy sice odpovídají legislativě,ale z lidského hlediska jsou zničující. Já vím.Mohlo by se říct,tak jdi jinam,když se ti to nelíbí.Jenže odejděte odněkud kde jste zaměstnán 30 let.Až odejde i moje generace do důchodu,tak těch srdcařů co u dráhy zůstanou z fandovství bude každým rokem ubývat víc a víc.Ono už to začíná teď a je mi z toho hodně smutno.Věřte nebo ne

  • Nahradit strojvedoucího nějakým počítačem?Japonci jsou v počítačích nějací kabrňáci,ale že by v nějaké větší míře toto zaváděli,tak o tom teda nic nevím.Ale mohu se mýlit.To nevylučuji.A že věk průměrný věk strojvedoucích ze neustále zvyšuje je již letitý trend.V případě ČD si troufám tvrdit,že toto trvá minimálně 10 let a je to čím dál horší. Páni manažeři,systémový specialisté není už opravdu nejvyšší čas popřemýšlet nad tím,jak si strojvedoucího udržet?Myslím,že prostoru je víc než dost.Jen času na jeho využití je kriticky málo.

    • Japonci jsou zvláštní, v některých oblastech se počítačům brání jak čert kříži. Například, přestože se to ve světě začíná používat, nemají dálkové odečty elektřiny, vody a plynu, ale posílají tam lidi. Když se na to podíváte hlouběji, tak jejich ekonomika a společnost jsou plné rozporů o kterých tady třeba ani netušíme, nevíme.

  • Kdyby nebyly nároky jak na kosmonauta, tak bych do toho šel třeba taky. Ale když někdo potřebuje, aby člověk viděl na 5km daleko, což je třeba v mlze nebo v obloucích stejně k ničemu, tak ať si nestěžujou. Navíc technika postoupila a dnes už se neposunuje na praporky, kdy člověk musel vidět na konec sunuté soupravy několik set metrů na posunovače, atd. Bohužel populace trpí stále víc civilizačními nemocemi a tak zanedlouho pokud nároky nesníží nebude ani z koho vybírat. Nehledě na to, že důchodci vždycky ,,nějak,, projdou i kdyby nepřečetli 5 řádek odshora, protože je zaměstnavatel potřebuje. Pak by už neměl vůbec kdo jezdit. Ale proč se rozčiluju. Práci mám, na železnici taky dělám, sice ne strojvedoucího, ale to už je na jinou debatu.

    • Kecáte. Každou chvíli slyším o kolegovi, co neprošel perskou. A jde o menší „závady“, než slepota. Třeba výkyv tlaku a jde dolů. Takže si nevymýšlejte s těmi důchodci. Jsitě víte i to, že od jistého věku se chodí na persku dvojnásobně často.

  • Martin: ja priemerný plat strojvedúcich nepoznám,písal som o hrubej mzde v 5.platovej triede ČD,ale poukázal som na nízky % rast miezd u ČD za ostatné 3 roky a výšku hrubej mzdy v Lidli

  • Minimálna nezamestnanosť,vo firmách sa zvyšujú mzdy. Nových strojvedúcich pribudne málo,kým ČD budú zvyšovať mzdu o 3-4 %….Odbory chceli pre zamestnancov ČD na r.2018 vyjednať zvýšenie o 8-9 %. Dnes sa v médiách objavila správa,že LIDl zvýši predavačkám a pokladníčkam NASTUPNU mzdu na 28 0000 Kč hrubého…U dráh majú viacerí zamestnanci hrubú mzdu 21000.Takže keď záujemcom o profesiu strojvedúci neponúkne zamestnávateľ atraktívny plat,bude v budúcnosti nedostatok strojvedúcich

    • Kéž by to bylo jenom o platu, že jo… Zájem o profesi znovu je, na rozdíl od minulých let tak kolem milenia. Jen současný zájem nepomůže nahradit ty, kteří budou v brzké době odcházet do důchodu. Jinak průměrný plat strojvůdce je 37 000 Kč (ano včetně víkendů, svátků, atd.), tohle v Lidlu sotva dostanou. 😉

    • Kluci běžte dělat do IT, tam se dělá za jiné peníze a za 20 let už stejně nebude třeba strojvedoucích či výpravčích, vše bude řídit počítač a autonomní technologie 😉

    • DP: Souhlas. Už dnes strojvůdce nesmí na moderních mašinách téměř na nic šáhnout 🙂

    • DP:
      A co koupit od Tilliga DCC? 🙂

      Tady dráha zcela nesmyslně zaspává dobu a trvá si na svých věcech. Co je třeba? Spojit existující traťové zabezpečení s řídicím počítačem lokomotivy a ten napojit na GPS/GLONASS/GALILEO a přidat odometr a nahrát do počítače mapu železniční sítě se všemi návěstmi co jsou, jejich pozicí atd. Rozpoznávání je pak věcí podružnou a mělo by sloužit spíše k detekci překážek na kolejích. Dále pak možnost dálkového řízení v režimu posunu. Máme v podstatě vše.

    • Ano u dispeceru a vypravcich je trend do 10 let 37% vsech -dovrseni veku do duchodu!! U nas minule(videli ten obrovsky relief kolejiste- pracuji v jedne z nejvetsich stanic) byla cela trida kluku ze stredni skoly a nikdo nechce na szdc jako vypravci nebo dispecer za ty penize a odpovednost.Silene kurzy potom rok delas za 15tis.To bude konec zeleznice.

Newsletter

Partneři


Výběr editora