Zprávy

Drážní inspekce: Jízda „samořiditelného“ RegioPanteru Kadaní byla chybou strojvedoucího

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy
Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

Jednu z nejkurióznějších mimořádných události na české železnici v loňském roce, která se naštěstí obešla bez hmotných škod či zranění, způsobil strojvedoucí Českých drah. Loni v srpnu brzy ráno vyjela jednotka RegioPanter ze stanice Kadaň – Prunéřov bez strojvedoucího a neřízeně projela několikrát Kadaní.

Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou zveřejnila Drážní inspekce na svých stránkách. Na uzavření vyšetřování jako první upozornily Lidové noviny.

Čtyřicetistránková zpráva zevrubně rozebírá okolnosti incidentu z 2. srpna loňského roku.  Strojvedoucí, který jezdí u Českých drah od roku 1988,  se mylně domníval, že je jednotka zabrzděná. „Rozrušen jsem nebyl, komplikace se nevyskytly a mimořádnosti ve směně, jako jsou neschopná vozidla, mimořádné posuny a jiné řeším vždy v klidu,“ uvedl ve výpovědi.

Na nešťastnou náhodu „zadělala“ porucha jedné jednotky už večer 1. srpna. Ta zůstala ve stanici Třebušice odstavená přes noc a dispečeři rozhodli, že ji odtáhne do děčínského depa jiná jednotka z prvního ranního vlaku s příjezdem v 5 hodin ráno do Kadaně-Prunéřova. Ke spojení obou jednotek v Třebušicích došlo bez problémů. Když vlak dorazil do stanice Kadaň-Prunéřov, mimořádně se proto strojvedoucí dohodl s výpravčím, že porouchanou jednotku objede, aby mohla pokračovat zpět do Děčína. Jinak jezdí pouze jedna jednotka.

Když ale strojvedoucí začal posunovat, zjistil, že se odstavený RegioPanter rozjíždí proti směru jízdy. „Okamžitě zastavil posunový díl, vyběhl ven a snažil se otevřít nástupní dveře samovolně jedoucí jednotky, aby ji zastavil záchrannou brzdou. To se mu nepodařilo,“ popisuje závěrečná zpráva.

Schéma mimořádné události v Kadani-Prunéřově. Foto: Drážní inspekce
Schéma mimořádné události v Kadani-Prunéřově. Foto: Drážní inspekce

Výpravčí zaslechl volání vlakvedoucí. Aby zabránil ujetí soupravy směrem ke Klášterci nad Ohří, přestavil výhybky na neelektrifikovanou trať do Kadaně, aby tak zamezil případným škodám. Vlak dojel bez strojvedoucího do Kadaně, kde mu výpravčí postavil dvě zarážky, ty ale jednotka odhodila. Stanicí vlak projel a zastavil se až v protisvahu v dopravně Želina.

Jakou rychlostí stanicí projel, není jasné. Zpráva pouze konstatovala výpověď strážníků městské policie v Kadani, kteří byli požádání výpravčím o spolupráci při zabezpečení železničního přejezdu „U Kaolínky“ v ulici Věžní při průjezdu ujeté soupravy bez obsluhy. „Za jejich přítomnosti projela souprava značnou rychlostí přejezdem směrem Želina, kde zpomalila a vracela se zpět do stanice Kadaň. Hlídka byla následně odvolána, během 10 minut byla hlídka povolána zpět z důvodu, že se souprava opět vracela k přejezdu,“ uvádí zpráva.

Podle ní se vlak vydal ze Želiny opět k Prunéřovu, projel stanicí Kadaň, ve stoupání se zastavil a opět se vrátil zpět do Kadaně. Stanici opět projel, až do Želiny ale už nedojel. Zpět se samovolně rozjel blíže Kadani, zaměstnanci HZS SŽDC ho zajistili proti dalšímu pohybu dvěma zarážkami na zastávce Kadaň předměstí.

Incident se obešel bez zranění, celková škoda byla vyčíslena na 250 korun na zařízení dráhy.

Drážní inspekce eviduje za posledních deset let celkem šestnáct podobných případů, kdy stroj na železnici nebyl dostatečně zajištěn proti nežádoucímu pohybu.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak aby tady bylo jasno pro všechny. Ta jednotka byla „umrtvena“ do baterek. Vzduch v ní byl, protože byla napájena vzduchem z druhé jednotky. A teď to napíšu zjednodušeně a zkráceně. Strojvedoucí zabrzdil vzduchem a šel rozpojit jednotku na spřáhlem pomocí lanka, protože svorkovnice nebyla díky tomuto zapojena. Myslel, že ten vzduch při zabrzdění zůstane ve válcích. Jenže jak popojel tak se na spřáhle sepl koncák „ep“ smyčky a ta způsobila odvětrání – odbrzdění jednotky. Ta ještě chvilku stála, než se dala díky sklonu do pohybu. Bohužel se měl před rozpojením na stanovišti přepnout přepínač do polohy zastřádáno – zabrzděno. To strojvedoucí opomenul, protože počítal s tím, že zůstane vzduch v těch válcích. Pro pana Sůru, když už neopomenul zdůraznit, že šlo o strojvedoucího ČD, protože on ČD nenávidí, tak na obrat v Kadani – Prunéřově je málo času, navíc když máte objíždět soupravu. Jinak si přečtěte ve zprávách kolik způsobí MU strojvedoucí jiných dopravců! Podle tabulek objemu přeprav, je to víc než strojvedoucích ČD.

  • Poprvé kdy je „příjemná“ škoda 😀 250,- to je fajn. Dobře že se nikomu nic nestalo.

  • Mne by spíš zajímalo proč se porouchaná jednotka rozjela, to měla nahoře sběrač, nebo je to nádraží v takovém sklonu? Pokud měla nahoře sběrač, tak proč pokud byla porouchaná? Pokud je stanice v takovém sklonu, pak by mne zajímalo jak se tam dělají posuny objíždění atp. jinak.

  • Fíra byl v přední jednotce, nečinnou, ujetou, táhl za sebou, pak ji odpojil. Od rána v té ujeté jednotce nikdo nebyl. Stačí si přečíst zprávu na webu dičr.

    • Automatický spřáhlo neodpojilo vzduch , nepustil cestou nebo co se tam stalo, mně zajímá technický problém narozdíl od soudu kterého zajíma psychologie fíry.

    • Prostě zastavil v kopci a nedostatečně zajistil jednotku proti ujetí. Nechápu co na tom nechápeš.

  • nevím, neznám a vlak se nezabrzdil při otevřených dveří, tak chyba je na výrobci, přeci fíra nevylezl oknem.

    • Ty jo.. tady měla hledat drážní inspekce specialisty na dráhu.. nejvíc mě dostává asi to, že zastavil v kopci 😀 to je masakr prostě.. nikdo z vás neví jak to bylo.. co tam bylo špatně a co fira udělal nebo neudělal.. ale každému tady je to jasné 😀 radši to ani nekomentuje.. bude to lepší…

Newsletter

Partneři


Výběr editora