Dopravci Železnice

Dráhy podaly nabídku na rychlíky Pardubice – Liberec, na trať chce i Arriva

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra
Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

České dráhy podaly nabídku na zajištění provozu rychlíků na trati Pardubice – Liberec. Dokument doputoval na ministerstvo dopravy koncem minulého týdne, potvrdil mluvčí rezortu Jakub Stadler. Nynější smlouva mezi drahami a ministerstvem vyprší koncem letošního roku. Linka je výjimečná tím, že není zahrnuta do desetileté smlouvy státu s drahami a musí se řešit samostatně.

„České dráhy podaly nabídku, protože se chtějí dále účastnit na zajišťování dopravní obslužnosti pro ministerstvo dopravy. Parametry nabídky nebudeme komentovat,“ sdělila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Detaily nabídky nechtěl uvádět ani Stadler s tím, že se s nimi vedení ministerstva ještě neseznámilo. Úřad nicméně předpokládá, že nabídka bude pro stát výhodnější než dosavadní smlouva. Dnes stát drahám platí za vlakokilometr mezi Pardubicemi a Libercem 127,76 koruny.

O provozování vlaků na trati má – stejně jako v minulosti – zájem i Arriva, která rovněž hodlá podat nabídku. „Projevili jsme aktivní zájem o zajištění vlakové dopravy na dálkových linkách objednávaných ministerstvem dopravy, které jsou vedeny po neelektrifikovaných tratích, a vyžadují nasazení dieselových vlaků. Je mezi nimi samozřejmě i trať z Liberce do Pardubic,“ sdělil mluvčí firmy Roman Herden. Zatím není jasné, zda MD zváží i konkurenční nabídku.

Ministerstvo dopravy chce provoz na trati z Pardubic do Liberce zadat přímo bez soutěže na dva roky, během kterých by měl být vypsán tendr. Linka R14 patří totiž podle vládního harmonogramu spolu s R15 (Praha – Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb) a R27 (Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc) do prvního soutěžního balíku. Vítězové soutěží by zde měli vyjet už koncem roku 2020.

Rychlíky Liberec – Pardubice byly prvními, které ministerstvo dopravy začalo soutěžit už v roce 2005. České dráhy tehdy soutěž vyhrály nevídaným stylem: aby odradily konkurenci, nabídly ceny na úrovni autobusů – 36 korun na vlakový kilometr. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže více než deset let poté České dráhy zatím nepravomocně pokutoval 368 miliony korun za podnákladové ceny.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ohledně zrychlení této trati. Myslím , že tato trať je jednou z těch tratí, kde by hodně pomohlo nasazení jiných vozidel, například Desir , které mají dobrý výkon i akceleraci…
    Nevím , jak tato trať po stránce rychlosti vypadá dnes. Ale před takovými patnácti lety , kdy jsem zde jel naposled to byly úseky, kde souprava ani traťovou rychlost nevyužila (díky spádu) a pak zde bylo dost propadů rychlosti (z 90 na 60 či 70 km/h)

  • Pro některé co nemají ani základku ČD je akciová společnost.Trat by chtělo jednoznačně zrychlit.

  • GOGO: Možná jinde, ale Liberec-Pardubice určitě autobus nedělá za půlku času co vlak.
    Maximálně tak za cca. 2 1/2 hodiny, ale s přestupem v Hradci. A prvním busem z Liberce se dostaneš do Pardubic v půl osmé a spíše po půl osmé a některé vlakové přípoje dál jsou pryč. Vlakem je to sice za 3 hoďky, ale bez přestupu a v sedm v Pardubkách, rádi tento časně ranní vlak využíváme,když chceme někam dojet.
    Jak tu někteří chlapci píší, chtělo by to hlavně nový svršek a celkové zrychlení trati. Dopravci si můžou koupit cokoliv, ale když to trať nedovolí, tak můžou klidně nechat i koněspřežku. Pamatuji si návrh na zrychlení do Hradce tím, že by se upřednostnila trať přes Jičín, ale jestli si dobře pamatuji městečka v podkrkonoší lobovala za stávající spojení a tak to zůstalo. A k dnešním soupravám, pohodlí nic moc,jsou to už staré herky. To samé jezdí na Lípu a jen mi nejde na rozum, proč „žraloci“ jezdí jako osobáci a ne jako rychlíci, když je to pohodlnější a kulturnější.

    • Pokud se nepletu, je to tím, že žraloci jsou pořízené pro vlaky objednané krajem, kdežto rychlíky jsou ministerstva a hlavně podle mě to je nějak udělané přes dotace krajů. Pokud se pletu, omlouvám se 🙂

  • Dnes stát drahám platí za vlakokilometr mezi Pardubicemi a Libercem 127,76 koruny.
    A nejsou v té ceně zapocitane i kompenzace?

    • To jsou, stejně jako u všech vlaků v závazku. Kompenzace slev stát vyplácí zvlášť jen u komerčních vlaků.

    • Jsem zvedav zda nekoho napadne prepocitat kompenzace na cenu za 1 vlkm. Ja k tomu bohuzel nemam patricna data, ale bylo by zajimave zjistit o kolik je, pokud vubec je, ten komercni vlak levnejsi, nez ten zavazkovy. 😉

    • To: Bery vždyt na trase PH – OV která je již na komerční riziko stát platí víc díky kompenzacím než když to jezdilo v závazku…

  • Tak by to zase mohl odjezdit Krtek za 36 CZK, ne? S valorizací třeba za 45 a tu pokutu snad ani platit nemusí… 😀

  • To je komické, že dráhy dostávají smlouvy na 2 roky a podobně. A soukromý má smlouvu na 15. S paštikou, které na konci kontraktu bude pravěpodobně cca 50 let. A těm 81x ještě víc.
    Je to páteřní trasa. Bohužel provedení trati a rychlosti nic moc a low cost. Rekonstrukce nic moc.
    Místo toho, aby se z opd koupila vozidla na OS, aby tam nejezdila regionova 3 hodiny.
    Já třeba nechápu pointu soutěže Ostrava Opava Krnov. Jezdí tam velmi dobré nejmladší soupravy na pneumatickém podvozku. Push pull s řídícím vozem. Ty soupravy, ale jezdí i pro kraj! Tedy rozdělením těchto činností na kraj a stát vznikne liberalizací jako vždy – neefektivita.. Kraj a daňový poplatník si bude asi muset koupit asi jinou soupravu, nebo ty spoje nebudou jezdit. Nebo zbytečně bude jezdit velká souprava, kterou ve večerních hodinách počmárají sprejeři. Nebo se přesedne do nějaké 81x.
    K čemu soutěž, když to dělá státní firma dobře. Pokud nakoupí z nějakých eurofondů – bude mít vlak navíc hromadu podmínek. Například, že nebude jezdit na jiných linkách – třeba pro kraj. S TSI bude vážit víc a bude mít vyšší spotřebu. Nízkopodlažnost za nízkopodlažnost může daní – komfort.
    A to bude pak s nekompatibilním jízdným? To si bude všichni při přestupu v Krnově 4 minuty kupovat další jízdenky?
    Co by prospělo mnohem víc než soutěže a nové vozidla jsou nové koleje a zabezpečovač. Aby se nejezdilo 75 ale 120. Resp. 110.

    • Ale no tak, snad byste ČD, a.s. neurážel tvrzením že jsou státní firma 🙂

      Co by prospělo mnohem víc než soutěže a nové vozidla jsou nové koleje a zabezpečovač. Aby se nejezdilo 75 ale 120. Resp. 110.

      … jo. Tohle dělá (nebo má dělat) státní firma.

    • Speciálně trať R27 (Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc) si říká o to aby soutěž byla na všechny vlaky a ne jen na rychlíky. A trať Liberec – Pardubice se používá spíš pro kratší úsekové jízdy protože autobusy to dělají i za méně než polovinu času než vlak. Problémem nákupů vlaků přes OPD je to že jsou vázány na konkrétní trať a pokud by se časem objevily jinde větší přepravní proudy tak máte smůlu, proto třeba hradeckopardubické pantery neuvidíte v Týništi nebo Chlumci n/c.

    • Velmi dobré soupravy? Na české poměry asi ano, ale na 2hodinovou cestu v plném vlaku to opravdu velmi dobré není. Ve čtyřsedačkách je míň místa na nohy než v tramvaji, pokud tam sedí víc než dva lidé. Na osobáky krátkých cest, OK, ale z Olomouce do Krnova to trvá dvě hodiny.
      Soupravy jezdí pro kraj – to jako myslíte těch pár ranních – večerních obratů na S1? To je jedině dobře že to donutí MSK nakoupit nové soupravy, protože jezdit trasu 100% pod drátem motorákem je minimálně v MSK skoro zločin.

      Souhlasím s vámi že jsou potřeba nové koleje a nový zabezpečovač. Ale to nestačí. Z Krnova do Skrochovic to máme, a povolenou rychlost 120 km/hod nevyužívá ani jeden osobní vlak denně. Jak rychlíky, tak osobáky, takovou rychlostí neumí jet.

    • Matti: A na co by jsi potřeboval na tom pár kilometrovém úseku mezi Cvilínem a Skrochovicema jezdit 120km/h?? Než se rozjedeš, tak už brzdíš. Až bude někdy za 50 let dokončeny celý úsek až do Opavy, tak by to možná smysl mělo.

    • Ten soukromník na 15 let ale vyhrál VŘ, tady je to jen přímé zadání, než se stihne VŘ vyhlásit. Na harrachovských lokálkách mají ČD taky dlouhou smlouvu, protože vyhráli VŘ.

    • Svršek je skoro v celé délce rekonstruovaný a se zabezpecovacam to taky moc nezachranite. Takže bez zásadních přeložek se tady ta rychlost nezlepší. Ale myslím že tohle spojení by si to zasloužilo, je v něm velký potenciál. Ale problém je hlavně v Liberecku to je zeleznicne totálně zaostalé

    • Svršek je zrekonstruovaný. Myslíte Krnov nebo Hradec. Krnov zrekonstruovaný je, přesto se nenašel nikdo kdo by na to dal razítko víc než o 5km/h víc, tedy 75. Nové koleje 120. A Hradec Jaroměř a spol. Německé regionální koleje umí mnohem víc než 80 90km/h. Takže i přes EU peníze rozhodně nejsme zdaleka na úrovni západu. A to je to zcela páteřní trať.
      GOGO a čím konkrétně si to linka říká?
      Matti: Zločin? To těžko. Pokud budete mimo špičku jezdit 5 vozovou soupravou elektrickou a třeba 2 vozovou diselovou. Důležitá je váha. Ta elektřina se stejně musí vyrobit.
      A že se jezdí 2 hodiny z Olomouce, to je právě podle mě o těch starých kolejích.
      Skrochovice. Za prvé 120 není pro osobáky. B) Kdyby to neojebali a udělali 110 120 až do Opavy, mohlo být vše jinak a super.

  • Doufám že rozhodujícím prvkem bude navržená souprava a ne cena, protože nejdůležitější by měl být cestující ne cena vlaku , protože ta je cestujícímu ukradená. Rozhodně by to pro stát smysluplnější využití peněz než slevy.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora