Cestovní ruch Železnice

Jízdenky na železnici od prosince podraží, v průměru o dvě procenta

Na vlaky EuroCity Praha - Berlín - Hamburk nasazují České dráhy jedny ze svých nejlepších vozů. Foto: České dráhy
Na vlaky EuroCity Praha - Berlín - Hamburk nasazují České dráhy jedny ze svých nejlepších vozů. Foto: České dráhy

České dráhy znovu po roce v prosinci zvýší ceny jízdenek. Změna se týká obyčejného jízdného a z něho odvozených tarifů. Dotkne se tak například zákaznických, zpátečních nebo traťových jízdenek. „Zvýšení bude v průměru o dvě procenta v reakci k očekávané výši inflace v České republice,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj tak ceny vzrostou o korunové položky.

Například na vzdálenosti 70 kilometrů si cestující připlatí dvě koruny, u 150 kilometrů pětikorunu. Dráhy mírně (o necelé jedno procento) zdražovaly už loni. Podle pololetních výsledků jim přitom zároveň rostou dotace od veřejných objednatelů (za pololetí o sto milionů na 6,864 miliardy). Rostou ale i provozní náklady, především na energie a mzdy (pololetí plus 4,5 procenta).

S příchodem nového jízdního řádu se zvýší z deseti na 20 korun i jednorázový poplatek za úschovu během přepravy, vzrostou i přirážky za neuposlechnutí pokynů dopravce (z 500 na 1000 korun). Naopak dráhy ruší dosavadní systém takzvaného lomeného jízdného, který se týká dvakrát projížděného úseku. Jízdné se bude nově odvíjet od součtu projetých kilometrů, nebudou se tedy sčítat ceny dvou jízdenek. Tím cestující ušetří. Dráhy uvádějí příklad cesty ze Starého Kolína do Zábřehu, kdy cestující jede nejprve na přestup v protisměru do Kolína. Na základním jízdném by měl nově zaplatit 209 korun a ušetřit tak desetikorunu.

Větší slevu získají i skupiny šesti a více osob, které objednávají přepravu přes objednávkový systém. Nově získají všechny osoby ve skupině slevu 50 procent z obyčejného jízdného, dosud byla sleva poskytována až od třetí osoby.

„Nabídky typu Akční jízdenka, SuperAkční jízdenka nebo Včasná jízdenka Česko jsou koncipovány jako dynamické a jejich ceny mohou v průběhu platnosti JŘ 2018 pružně reagovat na vývoj cen na přepravním trhu a na další faktory,“ doplnil dopravce v tiskovém prohlášení.

10 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Petr: Akční jízdné to je označené kvůli tomu, že tu je něco, co reguluje ministerstvo dopravy a jmenuje se to TR10. 🙂 A to je to základní jízdné, které MUSÍ jít koupit.

  • Tohle zdražení stejně zase odnesou pouze cestující tam, kde není žádná konkurence…

    • Já to mám o dvě koruny navíc na jednu cestu, přejdu na levnější značku koňaku a snad to rozpočtově ustojím…

  • Mají docela odvahu. Když na neděli stojí „akční“ Praha – Brno 220 Kč ve dvojce a konkurence jede o cca 50 Kč níže a ještě i s kafem a novinama nebo low-cost ještě níž. O autobusech ani nemluvě. Kolik že stojí to obyčejné jízdné u pokladny Praha Brno?

    • Jízdenka Praha – Brno stojí u pokladny obvykle 219Kč. S IN25 stojí aktuálně jízdenka na neděli 179Kč. Ceny těchto jízdenek by se od prosince měnit neměly.

    • A tuto trasu ta směr jste si vybral záměrně tak, aby Vám to vyšlo? Podíváme-li se na opačný směr zjistíme, že následující neděli odpoledne můžete jet buď s ČD na akční jízdenku za 219,- nebo sedět na zadku doma, protože RJ Vás nevezme. Vyprodáno. Najednou to má úplně jiný rozměr což? 😉

      A to obyčejné jízdné z pokladny stojí 219,- Kč.

    • Trasu jsem si vybral zcela záměrně, protože jsem si na ni včera kupoval jízdenku na víkend. Kterou následující neděli mě RJ nevezme? Na tuto neděli bez problému jsem jízdenky koupil (Relax cca za cenu 2. třídy ČD) a příští neděli v 17.19 je 274 míst volných. A v 15.19 je sice vyprodáno, ale pochybuju, že reálně tam místo nebude. Busy jsem nezkoumal podrobně ale předpokládám, že tam jako obvykle nahodí posily. A i kdyby ne, Flix má místa pořád dost i za stovku (když bych teda chtěl být masochista a vynechat ČD za každou cenu).

    • Jinak ano, problém je v tom, že můžu jet s ČD za „akční“ jízdenku za 219 Kč. Protože to není akční jízdenka tolik by mělo stát běžné jízdné vždy a ne nazývat „akcí“ kdy je to absolutně nejdražší konkureční nabídka.
      A když srovnám jedničku, tak to jsou ČD už hodně vedle vs business Regiojetu (i když správně by se měl za 1. tř. brát Relax, tak ten rozdíl už je úplně mimo)

    • Pojem akční jízdenka se používá proto, aby se odlišila od běžného jízdného počítáného dle ujetých kilometrů.