Lidé Železnice

Drahami hýbe spor o zvednutý prostředníček, vedení přerušilo jednání s odbory

Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy
Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy

Byla by to humorná příhoda jako od Jaroslava Haška, kdyby nešlo o peníze a zaměstnanecké výhody. Vedení Českých drah přerušilo v nejdůležitější fázi kolektivní vyjednávání s odbory, neboť se cítí uraženo plakátkem břeclavských strojvedoucích.

Místní odnož Federace strojvůdců zobrazila na plakátu muže se vztyčeným prostředníčkem s popiskem, že jde o gesto vedení ČD směrem ke strojvedoucím. Plakátek je reakcí na nedávno spuštěný retenční program, skrze který dráhy vyplatí zaměstnancům vybraných profesí desítky tisíc, aby si je udržely a také nalákaly nové adepty.

Strojvedoucí ale na seznamu nejsou, programu navíc vytýkají řadu dalších věcí. Program proto mezi nimi vyvolal velkou vlnu nevole, Federace k němu vydala i zvláštní vydání svých novin Zájmy strojvůdce, kde si strojvůdci neberou servítky. Retenční program například překřtili na rektální program.

Sporný plakát břeclavských strojvedoucích. Původně nebyl rozostřen. Zdroj: Zájmy strojvůdce
Sporný plakát břeclavských strojvedoucích. Původně nebyl rozostřen.
Zdroj: Zájmy strojvůdce

Ze všech silných slov se ale vedení drah nejvíce cítí uraženo právě prostředníčkem, bouřlivá zřejmě byla i výměna názorů při osobním setkání. Mluvčí drah Radek Joklík přerušení kolektivního vyjednávání potvrdil. „Důvodem je nekorektní vystupování některých členů Federace strojvůdců ČR vůči managementu ČD. Vedení společnosti proto požádalo o vysvětlení, zda jde o oficiální postoj FS ČR. Zatím však žádné stanovisko neobdrželo,“ uvedl.

Podle prohlášení na stránkách Federace strojvůdců představenstvo žádá omluvu od prezidia organizace. „Přítomní zástupci prezidia se za tento nestandardní projev nespokojenosti, ač o to byli žádáni, neomluvili, neboť se nejedná o stanovisko prezidia FSČR. Je to názor skupiny našich členů, který je sice z pozice slušného chování problematický, ale nelze jej z důvodu dodržování demokratických principů a stanov naší profesní odborové organizace cenzurovat,“ uvádí se v prohlášení strojvůdcovských odborů.

Zda a kdy se podaří při urovnat, není zatím jasné. Každopádně ale přišla ve chvíli, kdy mělo jít kolektivní vyjednávání do finále, kde se řeší především mzdy.

27 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Lidi v provozu se hádají mezi sebou a papaláši si vyplácí odměny.

    Lidi, strojvůdci, vlakové čety, posunovači, vozmistři, správkaři a jiní: máme držet spolu a ne se hádat, kdo je důležitější. Důležitá je i poslední uklízečka /pokud to dělá dobře/.
    Je strojvůdců málo ? Vlakových čet ? Posunovačů ?

    ANO, LIDÍ JE MÁLO !

    Tak se nehádejme, jak děcka a zaměstnavateli řekněme ať buď přidá na platech, nebo ať si to teda dělá sám. Já za sebe říkám, že na úkor svého zdraví, volna a času s rodinou nebudu zachraňovat někoho, kdo si neumí najít zaměstnance a ještě je arogantní

    Každým přesčasem tyto lidi jen podporujete.

    Vlaky jezdí plné, tak ať se hlavně vedení nevymlouvá na peníze. Buď s nima plýtvají, nebo je někdo musí rozkrádat.

  • Vážený pane Petře, ten luxus co popisujete u výpravčích je, že máme každou noční přerušenou na x hodin, jedeme na dvě pracovní smlouvy a těch hodin co strávíme doplňováním výkonů, ani nemluvě. Strojvedoucí je důležitá profese, ale ne jediná na dráze bez které to nejde. Někteří si myslí, že jsou bohové, ale opravdu, bohudík to tak není…

    • Přesně tak, já vždy tvrdím, že dráha jako celek má mnoho potřebných profesí, bez kterých se prostě neobejde, včetně strojvedoucích a proto tohle povyšování jedněch nad druhé je výsměchem všem ostatním. Jenže za tohle mohou právě odbory, které vždy stavěli funkci strojvedoucího do pozice polobohů, bez kterých se nic nehne.

  • Zde ovšem přetekl pohár trpělivosti ze stany strojvedoucích.Protě ČD jim jen přidává a nařizuje práci za jiné profese,ovšem za stejný plat nebo i nižší.Nekoncepčnost řeší tím,že nařizuje přesčasovou práci a nedostak strojvedoucích vykrývá prací důchodců.Hlavně spoléhá,že se to vždy nějak vyřeší a strojvedocí to budou dělat z solidárnosti k firmě.Nějak nechtějí pochopit,že se změnila doba a nepíše se rok 1980.

    • Sakra, už se tady zase někdo pokouší srovnávat nesrovnatelné. Vážení strojvedoucí, výpravčí a jiní. Práce vás všech je důležitá a je jen velmi málo z vás kritizujících, kteří vyzkoušeli práci těch druhých,aby to dokázali nějak rozumně srovnat. Tak už si proboha přestaňte porovnávat,kdo z vás jo má většího. Nikam to nevede. Souhlasím s důvody a argumenty,ale nelze akceptovat formu. A je úplně jedno,od koho a komu je sdělení na zmíněné tiskovině určeno, zasáhnout tímto způsobem do probíhajícího jednání je prostě blbost jak hrom.

    • Ovšem to nelze řešit vydíráním a neúctou k druhé straně.
      Chápu že je to lidová tvořivost, ale rovnat teď tento spor bude náročné, byla to blbost a jistě byla možnost jak to urovnat, ale zřejmě mezi stranami nepanují dobré vztahy. Ostatně je problém že je celé jednání neustále redukováno, každoročně, jen na peníze, to není dlouhodobě životaschopná strategie.

      ČD, ale i dráha, potřebuje provést poměrně velké změny. Potřebovala by se z uzavřeného klubu více otevřít a přitáhnout lidi do pozic strojvůdců (pak nebude problém s 13 hodinami v práci), bylo by třeba asi přizpůsobit nějak směny, zkusit to udělat tak aby to bylo zkosnutelnější pro zaměstnance… Neefektivita využívání majetku je někdy zarážející, zrovna nedávno jsem viděl nabídku prodeje nocležny v turisticky zajímavé oblasti, jistě šla upravit na turistickou ubytovnu, která by se mohla během pár let zaplatit…

      A nebude to jenom toto, bude to milion drobností kde myšlením zamrzly dráhy v minulém století, ale které by mohly obrousit hrany a zlepšit situaci, takto to vypadá na jednání dvou hluchých.

    • Nekoncepčnost řeší tím,že….

      Ne ne ne, mnoho strojvedoucích se chová jako stádo hloupých ovcí. Proč podepisují přesčasovou práci nad rámec ZP? Proč pan KOHOUT.. přesluhuje 3roky a podepsal přesčasovou práci , proč pan HOFM.. jezdí, ač mu bylo 2.září 69let?

  • Nehodnotím obsah,ale pouze formu. Zveřejníte něco takového vůči opačné straně a pak půjdete s toutéž stranou o něčem vyjednávat? A fakt si myslíte, že se s vámi bude někdo bavit a vyjde vám vstříc ohledně vašich požadavků? Zajímalo by mě co chtěl tvůrce tímhle dosáhnout. Když nic jiného,tak načasování této akce je tragické…

    • To gesto ale ukazuje představenstvo ČD ke strojvůdcům, ne naopak. Což představenstvo ČD nechápe….

    • Oni se tak na tom nabrezi obetuji a ten povl z provozu je k nim tak zly. Za trest bych sebral rezijky a zpoplatnil noclezny !

  • Některé odborové organizace umějí vyjednávat slušně, jedna však na slušné chování zapomíná. Chápu strojvedoucí, že chtějí více peněz, nicméně mají takto ostré lokty i jejich kolegové vlakvedoucí/průvodčí (Federace vlakových čet), vozmistři (Federace vozmistrů) či u SŽDC výpravčí (Aliance drážního provozu)?

    • Mimo to již obecné chování některých strojvedoucích je … . Strojvedoucí nemá problém zamknout v nácestné stanici vlak a beze stopy zmizet jen proto, že uplynulo 13 hodin od jeho nástupu do služby, které stanovuje § 13 odst. 1 NV 589/2006 Sb. Stejné nařízení se ale vztahuje i na výpravčí – i oni jsou „zaměstnanci drážní dopravy“. Víte o nějakém případu, kdy výpravčí uzamkl dopravní kancelář a šel domů? Kontrolují činnost přejezdů, přijímají vlaky a dávají za nimi odhlášky, zjišťují volnosti vlakových cest – neméně důležité činnosti než má strojvedoucí. Mohou se sebrat a odejít, nařízení vlády je nadřazeno nějakému vnitřnímu předpisu (SŽDC D1, čl. 371). I přes to se ale snaží při mimořádnostech zachovat provoz a ještě slouží v menších stanicích jako hromosvod pro rozzlobené cestující, neboť na nádraží krom nich nikdo jiný není. A peněz mají méně než strojvedoucí. Až se začne tato profesní skupina chovat slušně, začne s nimi zaměstnavatel slušně jednat.

    • „Strojvedoucí nemá problém zamknout… uplynulo 13 hodin od jeho nástupu do služby… Jasně že ne.“

      Strojvedoucí je ten, kdo sedí v čele vlaku a je plně odpovědný za svěřenou techniku či zdraví a životy cestujících. V případě MU (mimořádné události) se vyšetřující orgán, ještě dříve než dá fírovi fouknout, ptá jak dlouhý měl předchozí odpočinek a kdy nastupoval na směnu. V případě vzniku MU 13 hodin a jednu minutu po nástupu, má fíra velmi vážný problém, kterýmu se pochopitelně chce vyhnout. Proto přes hodiny NEJEDE! Cestující to jistě pochopí, určitě by nechtěli pokračovat v cestě, kdyby personál oznámil, že strojvedoucí riskuje a jede přes limit, jen aby je dovezl včas do cíle. To že některé profese, či jednotlivci dráhu zachraňují je jejich problém a zřejmě si plně neuvědomují rizika spojená se svým konáním!

    • Miroslav:
      v tom případě je špatně nastavená vyhláška.
      A možná by se strojvůdcovské odbory mohly chytit za nos a a přemýšlet proč to nechce dělat dost lidí aby k tomu nemusel docházet.

    • Pane Jiří!!! Dáváte zde neúplné informace!!! My, strojvedoucí zamykáme proto, že máme 13h a zrovna není nikdo, kdo by nás vystřídal (pokud je střídání, vlak jede dál). Ostatní profese na dráze ale tento problém nemají. Když už jste zmínil ty výpravčí. Tak ti prosím pěkně mají jen denní a noční směny a nemůže se stát, že budou sloužit přesčas. Prostě při nástupu střídají kolegy a jiní kolegové si to po nich po 12. ti hodinách převezmou. A to už nemluvím o pravidelných směnách a pravidelných nástupech (laicky řečeno vím kde a v kolik nastoupím a vím kde a v kolik skončím). Takový luxus strojvůdci nemají!!!!

    • Pane Jiri .. a co je na tom divneho? Pokud vyhlaska neco predepisuje, tak je to zakon a to, ze to fira udela (a ne, nejsem fira, jsem jen cestujici) je v poradku. Nebo vy byste chtel , aby vlak, ve kterem sedite vy (nebo treba vase deti) ridil nevyspaly strojvudce, ktery uz bezespanku a bez odpocinku toci 35 hodin v kuse?

      Mozna to pro vas bude prekvapeni, ale v letecke doprave to funguje uplne stejne – pokud posadka nekam prileti, a zjisti, ze je nad normu (a nebo ze by nestihl doletet do dalsi destinace v ramci normy), tak udela presne to same – nikam se neleti, a ceka se , nez se posadka vyspi (a nebo aerolinka nezajisti nahradni posadku).

    • Pane Petře, ten střídající výpravčí sedí v tom vlaku, který jste vy zamkl o dvě stanice dříve (nebo ani nemusíte, stačí hodinka zpoždění) – ne všichni bydlí v místě nebo jezdí autem. A než se dostane na své pracoviště, tomu původnímu dávno uplynulo 13 hodin. Ale k tomu jsem se dostat nechtěl. Jde o to, že naše odborové organizace vyjednávají slušně. Jen ta vaše dělá podrazy – loni to byly přesčasy, letos prostředníček, příští rok máme očekávat co? Proto se to jmenuje kolektivní VYJEDNÁVÁNÍ, ne VYDÍRÁNÍ. A i řeznický pes má mnohdy lepší vychování než leckterý strojvedoucí „dráha jsem já“, „AWTák jede, manipulák musí čekat/Os musí do křivýho“ aj.

      Vláďa: dovolím si ještě doplnit – 250 Kč za prodej jízdenek, který musíme dělat bez nároku na pauzu (viz provozní doby pokladen stanic s pokladními a bez nich), při probíhajícím křižování, neexistuje, abychom neodbavili cestujícího nebo nepřijali žádost o InKartu minutu před odjezdem…

    • (Chování strojvedoucích je zřejmé mimo jiné i z počtu vykřičníků v příspěvku pana Petra, mj. na místech, kde vůbec být nemusí. Evokuje to křik. A ten na kolektivní vyjednávání a do slušného chování skutečně nepatří.)

  • Hyperkorektní redakce, redaktor? Koho se bojíte, že plakátek rozostřujete?