Doprava ve městě Informační technologie

DPP dostal pokutu za soutěž na nový odbavovací systém. Mírnější limity mu neprošly

Tramvaj. Ilustrační foto. Autor: DPP
Tramvaj. Ilustrační foto. Autor: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy musí zaplatit pokutu 50 tisíc korun za chyby v již zrušeném poptávkovém řízení na nový odbavovací systém pro pražskou hromadnou dopravu.

Zdánlivě malá pokuta má ale pro firmu vlastněnou městem poměrně zásadní dopad. ÚOHS poprvé potvrdil, že DPP je veřejným zadavatelem, nikoliv jen sektorovým. To znamená, že na něj platí přísnější podmínky pro vypisování veřejných zakázek.

Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

ÚOHS vyhověl návrhu společnosti Mikroelektronika, která je jedním z výrobců takových systémů. Úřad zamítl i rozklad DPP, rozhodnutí je tak už pravomocné.

Podle ÚOHS se DPP dopustil správního deliktu,když se dostatečně nevypořádal s námitkami společnosti Mikroelektronika. Ta si stěžovala především na režim samotné veřejné zakázky, kdy DPP zvolil jen jednodušší poptávkové řízení namísto standardní soutěže.

DPP obhajoval svůj postup tím, že je takzvaný sektorový zadavatel, na kterého platí mírnější limity pro vypsání otevřených soutěží. ÚOHS ale takovou argumentaci neuznal, podle verdiktu je DPP veřejným, nikoliv sektorovým zadavatelem. I proto, že 100% akcií vlastní Praha, která firmu převážně financuje.

Rozdíly v limitech nutných pro vypsání zakázky jako veřejný zadavatel jsou přitom zhruba dvojnásobné u dodávky služeb. Zatímco jako veřejný zadavatel by měl DPP limit 5,7 milionu pro vypsání soutěže, jako sektorový 11,4 milionů korun.

Verdikt je zajímavý i v jiných souvislostech: investičním ředitelem DPP je Jan Blecha, který před tím působil mimo jiné i jako náměstek ministryně pro místní rozvoj a podílel se na tvorbě současného zákona o zadávání veřejných zakázek.