Cestovní ruch Železnice Zprávy

Dotované expresy na Šumavu skončily, Arriva už ale své původní plány neopráší

Nová Pec. Až sem letos zajížděl expres z Prahy (od Krumlova jako Rx). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nová Pec. Až sem letos zajížděl expres z Prahy (od Krumlova jako Rx). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Z nového jízdního řádu zmizely dotované expresy Českých drah z Prahy přes Český Krumlov až k bavorské hranici v Novém Údolí. Ty začaly jezdit letos od května, když si Jihočeský kraj za své peníze objednal protažení expresu (placeného v úseku Praha – Český Krumlov státem) až do Nového Údolí. Od Krumlova dále na Šumavu byl expres veden jako rychlík vyšší kvality Rx a změnil i jméno. Do Krumlova to byl Josef Seidel, dále František Seidel.

„Podle smlouvy s GW Train Regio nemůže kraj na trať objednávat jiné spoje,“ zdůvodnil zrušení rychlíku Ivan Študlar z organizátora Jikord. GW Train Regio od nového grafikonu obsluhuje šumavské lokálky. Šumavský rychlík tak byl loni objednán, aby byl pár měsíců na to zrušen.

Objednávka přitom výrazně narušila plány dalšího dopravce, který se díval směrem k Šumavě. Tím je Arriva, která hodlala před letošním létem na Šumavu jezdit komerčně bez dotací z Prahy denně. Plány přehodnotila poté, co kraj zadotoval rychlík Českých drah. Arriva tak nadále zůstává jen u víkendového letního provozu. „Na našem rozhodnutí nic měnit nebudeme, chceme se plně soustředit na trať Praha – Nitra,“ uvedl mluvčí firmy Roman Herden. O jízdách na Šumavu bez dotací neuvažují ani České dráhy.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já to nechápu. Proč stát sabotuje aktivitu komerčních přepravců? A když jim stat už konečně zničí linku, kterou zavedly, tak se z ní stáhne taky a jedini kdo na to ztrácí jsou cestující. Mohli jsme jezdit bez přestupu z Prahy na Sumavu, teď díky aktivitě kraje linku nejezdí nikdo. :(((

    • A co bránilo „Arrivě“, aby své komerční aktivity znovu rozšířila? Všichni přece tvrdí, že „soukromníci“ jsou lepší než státní firmy m.j. v tom, že jsou mnohem pružnější a umějí rychle reagovat – tak proč to „Arriva“ nepředvede (resp. už nepředvedla), když o tom, jak bude vypadat jízdní řád „šumavských lokálek“ věděli všichni už minimálně od září t.r.? Stačilo přece pouze upravit rozsah omezení jízdy vlaků, které do GVD stejně zapracovat nechala, a taková změna GVD ještě před jeho vyhlášením by ji nestála nic navíc (proti tomu, co za to stejně musela SŽDC zaplatit)!
      Já vidím problém spíše v tom, že při odjezdu z Prahy až v 9 hodin dopoledne „Arriva“ v létě asi stejně žádnou velkou frekvenci nezíská, protože na jednodenní či víkendové výlety na Šumavu je to pozdě, přičemž odjezd ze Šumavy zpět je navíc naopak poměrně časný – ale asi to tak musí vycházet kvůli pracovní době personálu. Ale mohu se mýlit: kapacita jednotky není příliš velká, a tak se ji třeba naplnit podaří i tak …

  • Skoro se mi to jeví, jako by to udělali naschvál Arrivě, aby odsud vytlačili. Přeci, když ty rychlíky objednávali, tak museli vědět, že tam budou moci být jen půl roku.

  • já jsem to pochopil tak, že se jim tam nechce a jančura nemá ted žádný soupravy.

  • To je smlouva panečku… Kraj se jednomu dopravci, kterého platí, upíše, že si neobjedná služby konkurence…

    • Jiří, máte naprostou pravdu. To je panečku smlouva! Budu tady jezdit, ale nesmíte sem pustit konkurenci! Navíc, myslím, že to mají podepsané na 15 let! Ale to si opravdu nejsem jistý.

    • Doufám, že si to pozorně přečtou ti co mají neustále plnou pusu konkurence na železnici…

    • Máte pravdu. Titulek byl trochu zavádějící, upravili jsme.

  • Taková míra hlouposti na jedné hromadě se jen tak nevidí. Místo aby už užíval důchod, nějakých 20 let, tak škodí a škodí. Není divu. JIKORD je politické odkladiště, jehož činnost je na výsledku naprosto nezávislá. Své vynikající bydlo mají jisté, i když počty cestujících veřejnou dopravou strmě klesají. Plat přes 50 litrů + důchod, to se pak jednomu sypat v parku holubům, či chození s vnoučaty, pravnoučaty, třeba do zoo, ani nechce.

    • A když mu k tomu zdárně sekundují i úředníci z ČD (na regionální i ústřední úrovni), tak se nelze divit, že je „vymalováno“ …

Newsletter

Partneři


Výběr editora