Doprava ve městě Zprávy

Dopravním podnikům klesají tržby, spouští poprvé reklamu na využívání MHD

Hlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu. Foto: SDP ČR
Hlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu. Foto: SDP ČR

Tuzemské dopravní podniky sice hlásí nárůst cestujících v městské hromadné dopravě, z jízdného ale mají stále méně peněz. I proto se odhodlaly k nezvyklému kroku: za dva miliony spustily reklamní kampaň, v které chtějí do autobusů, tramvají, trolejbusů či metra přilákat další cestující.

Podle výroční zprávy Sdružení dopravních podniků počty cestujících v MHD rostou. Za loňský rok hlásí členské dopravní podniky celkem 2,378 miliardy přepravených cestujících, což je meziroční nárůst o 5,3 %. Jde ale o průměrná čísla, mezi jednotlivými podniky jsou velké rozdíly. Například v Praze počet cestujících roste, Liberec zažívá třetí rok po sobě pokles.

Tržby z jízdného ale paradoxně klesají. Za loňský rok zaplatili cestující přímo za jízdenky dohromady 7,762 miliardy korun, což je meziroční pokles o 1,9 %. Jde o nejnižší tržby za poslední tři roky.

Pokles je částečně způsoben tím, že některá města se rozhodla zlevnit a zvýhodnit předplacené jízdenky, jako například Praha. Té se ale zlevněním roční jízdenky podařilo do MHD dostat více lidí.

V praxi to znamená, že města musí hromadnou dopravu více dotovat: objem subvencí dopravním podnikům loni přesáhl 18 miliard, za pět let stoupl o dvě miliardy korun. Jízdné tak netvoří ani třetinu skutečných nákladů.

Reklamní kampaň s názvem Máte hromadu důvodů, proč využívat městskou veřejnou dopravu, má za cíl dosáhnout změny ve vnímání MHD veřejností. „Pražský dopravní podnik vyvíjí v tomto směru velké úsilí, ale oceňuji tuto iniciativu, díky níž se veřejnosti dostane identických informací o výhodách veřejné dopravy ve všech větších městech České republiky a navíc shodným způsobem. Kampaň tak vhodně podpoří aktivity dlouhodobě vyvíjené jednotlivými dopravními podniky,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy

„Chceme lidem ukázat, že veřejná doprava nabízí kvalitní službu a je vhodnou alternativou k jiným druhům dopravy,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků a předseda SDP ČR. Podle něj je kampaň unikátní i v tom, že se v ní spojilo přes dvacet dopravních podniků.

Za posledních 15 let došlo prokazatelně k významnému kvalitativnímu posunu ve veřejné dopravě. Kleslo průměrné stáří vozového parku, významně se zvýšila kvalita dispečerského řízení a tedy i přesnost dodržování jízdních řádů, standardem se stávají inteligentní zastávky, odbavení bankovní kartou nebo klimatizace ve vozech. Nízkopodlažnost vozidel je již téměř samozřejmostí. Přesto, byť v jednotlivých dopravních podnicích je situace odlišná, ve většině měst se dosud nepodařilo zvýšit počty cestujících ve veřejné dopravě.

„Velkou pozornost v předchozím období věnovaly jednotlivé dopravní podniky především obnově vozového parku, rozvoji odbavovacích systémů nebo související infrastruktury. Nyní je na čase kroky, jejichž cílem bylo zkvalitnění MHD, dostatečně prezentovat veřejnosti a vyzdvihnout právě pozitiva, která městská veřejná doprava přináší,“ doplnil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Průzkum totiž ukázal, že veřejnost změnu kvality nevnímá.

Hlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu v rámci online kanálů a bude regionálně podpořena jednotlivými zapojenými dopravními podniky v podobě polepů vozidel, citylightů a dalších formátů.

Štítky

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Reklama by měla být na nový výrobek, který ještě nikdo nezná. O MHD všichni vědí a pokud ji nepoužívají, mají k tomu zřejmě své důvody, třeba zkušenost z minula. Žádná reklama (zvláště tak bezobsažná jako v ukázce) na této věci nic nezmění, jsou to pouze vyhozené peníze.

    • Není pravda. Mamka měla na jaře problémy se zdraženým parkovným (Ústí nad Labem), v zimě pak se zasněženým autem (Krušnohoří). Tak jsem jí poradil, že v kraji nově funguje IDS, že se za jednu (nízkou) cenu dostane do práce autobusem, vlakem nebo kombinací. Zkusila týden jednorázové jízdenky, pak měsíční kupón. Teď jezdí už půl roku, spokojená, ušetří, auto bere jen na nákupy..