Infrastruktura Železnice Zprávy

Dopravci vyplatí kompenzace za vichřici, i když jim to zákon nepřikazuje

Vichřice znamenají pro českou železnici především problém s popadanými stromy, do některých mohou některé vlaky narazit. Snímek z roku 2015 a nehody u Brantic. Foto: Drážní inspekce
Vichřice znamenají pro českou železnici především problém s popadanými stromy, do některých mohou některé vlaky narazit. Snímek z roku 2015 a nehody u Brantic. Foto: Drážní inspekce

Kromě Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) sčítají škody po vichřici i dopravci. Kromě některých poškození na vozidlech vyplatí dva největší dopravci na české železnici, České dráhy a Regiojet, miliony korun zákazníkům jako kompenzace za zpoždění. Zákon jim to v řadě případů nepřikazuje.

Jejich výši už spočítal RegioJet: cestujícím zaplatil 1,2 milionů korun. České dráhy zatím celkový objem počítají. Kompenzaci zaplatí i přes to, že za zpoždění nemohou.

„Bereme na sebe zodpovědnost za včasný příjezd našich cestujících. Pokud je náš spoj zpožděn – a to i z důvodu přírodní katastrofy, vrátíme cestujícím podle délky zpoždění část nebo i 100 % jízdného,“ řekl Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

RegioJet je v kompenzacích velkorysejší, než České dráhy. Podmínky se liší podle doby jízdy a toho, o jaký spoj jde. Ke stoprocentní vratce se dá dostat už při zpoždění vyšším, než 91 minut.

České dráhy vyplatí také cestujícím na rámec svých přepravních podmínek odškodnění za zpoždění vlaků, za která nemohou. Týká se to hlavně vnitrostátních spojů. Běžně se přitom vyplácí jen za zpoždění, za které může dopravce. Pro cestující to znamená vrácení 25% jízdného při zpozdění 60-119 minut, 50% při zpoždění nad 120 minut. Majitelé karet IN100 dostanou jednorázovou platbu ve výši 50, respektive 100 Kč podle délky zpoždění.

Nárok na odškodění je omezen minimální cenou zaplaceného jízdného ve výši 400 Kč nebo 200 Kč pro odškodnění ve výši 50%. Současně České dráhy nabídly cestujícím prodloužení nedělní jízdenky až do pondělí. Na rozdíl od RegioJetu nedostanou cestující kompenzaci automaticky, musí o ní žádat.  „Zatím se na nás obrátilo řádově několik tisíc cestujících, kteří chtěli vrátit jízdné za nevyužité jízdenky.  O odškodnění budou zákazníci žádat ještě několik týdnů, takže na přesnější statistiky je opravdu brzy,“  řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Nedělní vichřice výrazně paralyzovala provoz na české železnici, přinesla i netradiční směřování některých vlaků. Například Pendolino se vydalo z Ostravy do Prahy přes Brno.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Pendolino se těžko mohlo vydat přes Havlíčkův Brod, jelikož od nedělního rána se nejezdilo mezi Kutnou Horou a Světlou n. S. a dosud se tam nejezdí elektricky 😀

    • pro L.M.: Nechci toho „experta“ (velmi eufemisticky řečeno) Sůru chválit ani náhodou, ale on přece nepíše, že ten italský krám jel přes Vysočinu, ale že jel přes Brno (což asi skutečně jel) = zkuste se naučit nejen pořádně číst, ale také při tom aspoň trochu přemýšlet (a to je problém, že !) …

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora