Lidé Železnice

Průlom v RegioJetu. Strojvedoucí budou mít poprvé odbory

Lokomotiva Vectron, Praha Smíchov společné nádraží, foto: RegioJet
Lokomotiva Vectron, Praha Smíchov společné nádraží, foto: RegioJet

Dopravní skupina Student Agency zažívá další pokus o vznik odborové organizace. Konkrétně jde o strojvedoucí z RegioJetu, kteří zakládají buňku celostátní Federace strojvůdců.

„Jednání probíhají, připravuje se ustavující schůze. Je příjemné, že si i kolegové u soukromých dopravců uvědomují význam profesní odborové organizace,“ uvedl zástupce Federace strojvůdců Libor Poláček. Mluvčí společnosti Aleš Ondrůj se vyjádřil vyhýbavě. Podle něj je komunikace mezi zaměstnanci a vedením firmy „standardně intenzivní“ a každý zaměstnanec má možnost oslovit přímo majitele Radima Jančuru. „Intenzivní a dobrá komunikace mezi zaměstnanci a vedením bude prioritou i do budoucna,“ uvedl Ondrůj.

Ve Student Agency odborová organizace vznikla už před lety, tehdy šlo o řidiče autobusů. Dnes už ale neexistuje. I strojvedoucí původně zvažovali vlastní odbory, nakonec se ale přiklonili k federaci, jejíž kořeny sahají až do 19. století. Pro vedení Student Agency bude zřejmě vznik odborů znamenat značný nezvyk v podobě kolektivního vyjednávání. O platech v RegioJetu psal deník Zdopravy.cz v srpnu.

Působištěm Federace strojvůdců je tradičně skupina Českých drah, již delší dobu ale působí i v Trilexu, který jezdí na Liberecku. Naopak třeba v GW Trainu, Arrivě nebo Leo Expressu federace žádnou buňku nemá.

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ono to tak horké nebude. Hodně lidí to v RJ úplně ignoruje a jsou spokojeni s podmínkama (turnusy, plat). Jediný co je problém, je nedostatek strojvedouch (jako všude jinde), takže nám padají více přesčasy (v zákonné normě) a k tomu nemáme žádnou dovolenou navíc jako třeba u ČD. Nábory a zácviky však docela jednou.

    Osobně do odborů nejdu ani náhodou, podmínky jsem si vyjednal férové a věděl do čeho jdu.

  • K.S. já vám i docela rozumím, jenže ono to není tak jednoduché jak píšete a jak by se mohlo zdát. Odbory neznikly jen tak že by byla nuda kdesi kdysi v prádelně a tak vymysleli organizaci na buzerování zaměstnavatele. Vřele k tomuto doporučuji knihu Džungle od Uptona Sinclaira. Je to psané na počátku 20. století a přesně tam pochopíte proč fungují odbory.
    Loajalita změstnanec-zaměstnavatel stylem jaký popisujete skutečně funguje. Jenže pouze u pozic řekněme „manažerských“, nebo snad vývojových, zkrátka u pozic kde jsou potřeba vyjímečně chytří nebo vyjímečně zruční lidé. A těch nebývá zdaleka mnoho a tak si moho dovolit to co popisujete, což jsou vlastně odbory, jen zastoupené tím jedním dotyčným čověkem, takové self made odbory.
    Jak byste si to představoval třeba u řidičů MHD? To každý bude mít jinou smlouvu na jinou částku podle toho jak se dohodne se zaměstnavatelem? Odbory by nikdy nevzikly, kdyby ta loajalita fungovala i obráceně, tedy od zaměstnavatele směrem k zaměstnanci. Jenže pokud zjistíte, že děláte řadovou práci spolu s dalšími 800 kolegy a dává vám všem stejně a to přesně tolik, abyste s tím nesekli a neumřeli hlady. Když máte trochu rozumu v hlavě, bude vám jasné že jako jeden z 800 to nezměníte a v jiné firmě to bude na stejné pozici stejné, zase jen almužna. Takže pak je jediná cesta a to spojit síly. A přesně proto odbory vznikly, fakt si tu knížku přečtěte.

  • Kolik u něj klucí berou? Baj voko stačí…. Jinak souhlasím s K.S., tvrdé, nesmlouvavé a rozhodné odbory jsou potřeba stále více! Poučit bychom se mohli ve Francii, tak na to jdou hezky zostra, bez ohledu na různé pravicující příručky, poučky profesora kradení Klauze. Jinak budeme stále na chvostě Evropy se mzdami.

  • Já myslím, že i u GW Trainu se to změní s příchodem společnosti na tratě v jížních Čechách.

    • Já zase myslím že odbory nemají v průmyslu ani jinde co dělat a že smluvní vztahy mají být jen a pouze záležitostí zaměstnanec-zaměstnavatel, s maximální volností po formální stránce. Že někdo uzavře nevýhodnou smlouvu či setrvává na pozici která mu nesedí, je jen a pouze na jeho vůli. A pokud si myslí že by uměli firmu řídit líp, tak ať si ji založí. Z mého pohledu jsou přežitkem doby dávno minulé kdy byl nadbytek nabídky pracovní síly nad poptávkou, což díky demografii už asi nikdy moc platit nebude.

    • K.S. Občas napíšete něco rozumného, bohužel 90% vašich příspěvků jsou bláboly jako vaše výplody o odborech. Vy evidentně nemáte nejmenší tušení proč jsou odbory pořád potřebné a mnohdy nezbytné.

    • Souhlasím s K.S., napsal to přesně. Zákony dnes chrání zaměstnance jako by to byl ohrožený druh před vymřením, nesmyslné zaručené mzdy, celkově naprosto nepružný trh a k tomu ještě legální vydírání pomocí odborů a nakonec to zahustit stovkami formulářů a razítek.

    • PvelS:
      Proč? Protože mám na věci diametrálně odlišná názor než většina diskutérů? Protože nedštím síru na soukromé dopravce? Že nesouhlasím s tím aby zaměstnanci vydírali zaměstnavatele skrze samozvané organizace, které jsou zpolitizované? Že nemám problém ani s tím kdyby se zavedl Japonský model? Že kladu důraz na svobodnou vůli každého člověka? Že považuji čestné jednání obou stran a vzájemnou loajalitu, do určité míry, za základ fungující firmy, potažmo společnosti? Což právě odbory dost silně nabourávají svými akcemi a plošnými požadavky. Zaměstnavatel má zájem na tom si udržet schopné a spolehlivé lidi a ty slušně zaplatit aby mu neodešli jinam, odbory mají plošné požadavky bez vazby na cokoliv krom toho že si něco myslí že má být tak či onak. A pokud se zaměstnanci zacházení či peníze nelíbí a ani po tom co si řekne o zvýšení mzdy mu není vyhověno, nebo se mu zdá že je šikanován, může dát výpověď, jít jinam, nikdo mu v tom nebrání a s možnostmi které dnes jsou vůbec nemusí zůstávat tady. A jen tak mimochodem v Japonsku, což se může lidem zdát jako pracovní peklo, loajalita zaměstnanec-firma-zaměstnanec funguje a je celkem běžné že celý život člověk stráví s jednou společností. Zato tady, kde je pro zaměstnance proti Asijským státům a i USA přímo ráj, se setkáváme akorát tak s neustálými požadavky, vyhrožováním stávkou, neloajalitou a pod. A ve finále se ukazuje totální neschopnost odborů stávku provést a znova neloajalita, tentokrát členů vůči vedení odborů. Což je z dost velké části zglajchšaltováním společnosti 40 lety vlády „proletariátu“.

      Nebo že mám odlišný názor na to jak naložit s infrastrukturou? Že bychom se měli inspirovat v zemích kde dráha funguje líp než u nás? Tedy v USA pro náklad a v Japonsku či Jižní Korei z pohledu osobní dopravy? Že se tu nevztekám že se na lokálkách provozují „tramvaje“, jak tu kdosi poznamenal, že se nevztekám že niko neomezuje soukromé vlaky „žeroucí“ kapacitu a naopak tvrdím že je potřeba zvyšovat kapacitu a propustnost tratí? Že považuji při objednávce VHOD za podstatnější krajské IDS a ne to že si z jedné díry mohou koupit lístek do jiné na druhém konci republiky a jet s jednou společností?

      Že se mi velmi nelíbí dotování ČD zleva zprava a to že stejně budou ve ztrátě, permanentní hokuspokusy s novými vozidly? Tak buď se mělo koupit více pendolín aby se tím pokryly všechny mezinárodní spoje, nebo se mělo ke stejnému účelu koupit mnohem více railjetů, nebo se na obé vykašlat a za stejné peníze rekonstruovat/objednat vagony poskytující stejný komfort a vytvořit více méně shodné vlaky pro mezinárodní výkony, ne aby to bylo každý pes jiná ves. Takto z toho sou akorát problémy a spíš to vypadá na malé domů. Nebo extempore se Škodovkou, za tu cenu by bylo jistě buď dost Taurusů, Traxxů, Vectronů, nebo přestaveb starších vícesystémových lokomotiv, například ř. 1014.

      Polovičku problémů ekonomiky, drah atd. lze řešit jednoduše, jedná se o triviální úpravy a optimalizační úlohy. Sežeňte si programátory, zaplaťte si na víkend Anselma a máte řešení, které se vám zřejmě dost nebude líbit, protože bude s velmi vysokou pravděpodobností odporovat vašemu světonázoru.