Infrastruktura Železnice

Den D: V Brně dnes rozhodne mimořádné zastupitelstvo o osudu nádraží

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Brněnské zastupitelstvo dnes odpoledne (od 14:00) bude rozhodovat o osudu železničního uzlu Brno, tedy především hlavního nádraží. Je to naposledy, co se o nádraží rozhoduje v jihomoravské metropoli, pak se tíha zodpovědnosti přesune do Prahy. Jednání můžete sledovat on-line na stránkách Brna.

„Výsledek jednání zastupitelstva bude jeden ze zásadních podkladů, podle kterých budeme rozhodovat,“ řekl deníku Zdopravy.cz Tomáš Čoček, první náměstek ministra dopravy. Ministerstvo bude při svém doporučení vycházet z názoru kraje i města, konečné slovo bude mít na jaře vláda.

Ministr Dan Ťok přitom při nedávné návštěvě Brna, kde strávil studentská léta a začínal kariéru, podpořil stěhování nádraží k řece Svratce do oblasti dnešního dolního nádraží v Rosické ulici. Alternativou je ponechání nádraží zhruba v současné lokalitě (posun o 300 metrů) a jeho modernizace.

Zastánci zachování nádraží v centru zatím tahají za kratší konec provazu, velké stěhování už podpořila rada kraje, krajské zastupitelstvo i rada města. Naopak průzkumy u veřejnosti vesměs hovoří pro variantu Petrov, tedy nádraží v centru. Z průzkumu, který si zadalo město, vyplývá, že Petrov je přijatelný pro 64 procent lidí a nepřijatelný pro 24 procent, varianta odsunu k řece má poměr přijatelnost versus nepřijatelnost 49/38. Výsledky průzkumu přinesla Mf Dnes.

Svaz cestujících ve veřejné dopravě si zase dělal průzkum ve vlacích mezi lidmi, kteří do Brna dojíždějí. Podle výsledků průzkumu téměř 78 procent cestujících upřednostňuje variantu nádraží pod Petrovem. Pro velké stěhování se naopak vyjádřil brněnský městský architekt Michal Sedláček, nádraží u řeky je navíc v souladu s územním plánem.

Pokud jde o strany, velké stěhování preferují ČSSD, ODS, KSČM a TOP09, proti jsou zelení, Žít Brno a Piráti. Hnutí ANO zřejmě rovněž podpoří stěhování. Svůj odpor k němu naopak nedávno vyjádřili nákladní dopravci.

39 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Místo nesmyslného a megalomanského stěhování dosavadního nádraží z centra, by se mělo předně investovat do modernizace dosavadních tratí, např. na Jihlavu, kde rychlíky jezdí průměrnou rychlostí asi 56km/h! Totéž Brno-Kyjov. A VRT je už úplná utopie/scifi za situace, kdy se deset let jedná o elektrizaci a zdvojkolejnění 20km kousku do Zastávky u Brna a hnedtak se nekopne.

    • Tak tak… a co horší – na I. koridoru severně od Brna vlaky uhánějí k Brnu závratnou rychlostí 70 km/h…

  • Pokud by se zaplatila nová infrastruktura MHD u varianty Řeka, což je otázkou, taktéž se velmi významně zvedne počet kilometrů, které najezdí brněnská MHD a tudíž se bude muset výrazně navýšit její dotace nebo zdražit jízdné. Současně se prodlouží jízdní doba pro mimobrněnské. A pokud se o nové nádraží nebude pečovat, stejně časem bude špinavé a bezdomovci v něm bude stejně.

  • Vážená odborná veřejnosti,
    Ve svých minulých příspěvcích jsem vysvětlil budoucí zrod Brněnských paskvilů. A to v obou variantách. Psal jsem, že návrh jak bude nádraží vypadat, je práce pro školáka. Ovšem kapacitní zhlaví, je grund.
    Dnes politici (lidé, kteří tématu vůbec nerozumí), rozhodují o poloze nádraží. Mezi námi, je to fuk. Obě nádraží budou stejně drahá. Akorát to jedno bude dál od centra. To je primární investice.
    Ovšem jsou tu ještě druhotné investice.
    Nová infrastruktura mhd se musí vybudovat/přebudovat v obou variantách.
    Další jsou demagogické výpočty kapacity zhlaví.
    Dovolím si nakouknout trochu do budoucnosti.
    Po rozhodnutí radních, že přijde varianta Řeka, se začnou provádět přepočty kapacit jednotlivých tratí. V době zahájení stavby už bude jasné, že zhlaví budou řešená přesmyky. Bude se vykupovat a bourat mnoho domů a průmyslových objektů.
    Ani ne ve třetině stavby, bude rozhodmuto o výstavbě VRT.
    Ovšem na základě doporučení zahraničních odborníků a požadavků dopravců, se přistoupí k logické variantě. Tedy, VRT bude do Brněnského uzlu vstupovat od severu. Logicky poté bude pokračovat přes rychlodráhu směrem na jihovýchod, okolo Tuřanského letiště na Přerov, nebo dále na jižní VRT do Břeclavi.
    To vše radní i vláda podpoří. Leknou se, že rychlovlaky u nich nebudou zastavovat. Protože žádný soudný dopravce nebude dělat úvrať v Brně na mezinárodním rychlovlaku.
    Dále zde máme cargo, tedy nákladní dopravu, která světe div se, má stoupající tendenci. Jedinečný prvek urbanismu (nákladní obchvat), byl zrušen.
    Ve Vídni nyní neexistence takového prvku působí velmi těžkou hlavu. Uvažují zda jít do megaprojektů (tunel pod městem nebo severní nákladní obchvat).
    V Norimberku staví nákl. tunel za asi 10 miliard kč.
    Stuttgart ve svém megalomanském projektu S21, za 14 miliard euro (původně 7,8), nebude mít také vyřešeno nákladní dopravu.
    Dnes je na hlavních evropských koridorech běžně 400-500 nákl. vlaků denně. A predikcí na dvojnásobek do roku 2030.
    A Brno bude toto také řešit.

  • Bydlím cca 300 m od zastavky Novych sadu v Brne. Kazdy tyden dojizdim vlakem do Prahy, jednou mesicne do Ostravy a vlete kazdych 14 na chatu za Olomouc na chatu. Jestli mam jit na Hlavni nasrazi nebo Dolni nasrazi je opravdu jedno. Ten rozdil je minimalni. Jasne, kdyby bylo nadrazi Pod Petrovem tak to mam super blizko, ale k te rece je to fakt kousek. Zda se mi, ze se dela z toho dojizdeni o 800m dal velblou misto komara :-)))

    • Rozdíl je hlavně v MHD. Buď odsun poškodí vnitroměstské cestujícící a nezhorší cestováním těm, co nemají štěstí na obě nádraží v docházkové vzdálenosti a musejí kombinovat vlak s MHD, nebo naopak nezasáhne vnitroměstské cestující, ale zato přestupující z vlaků utřou. Poslední možnost je pak výrazně zdražit MHD, aby se zachovaly intervaly i přímé spoje, a omezit průjezdnost pro auta mezi centrem a novým nádražím, aby všechny ty spoje MHD vůbec byly schopné projet…

    • no a ja bydlim 11 minut salinou od soucasneho hl.n. a rad tam salinou jedu, je-li to mozne. jezdim vlakem vetsinou sluzebne do Prahy a Pardubic, na Videnske letiste, soukrome pak do Bratislavy, C. Budejovic, Budapesti. Mene casto pak do Nemecka smerem Mnichov, Berlin a Vysoke Tatry. U soucasneho nadrazi nelze zaparkovat (kvuli vylozeni mazelky, ditete, kocarku, sani/lyzi, nebo nalozeni jednech nebo druhych spatne chodicich rodicu, kteri nas navstevuji zejm. vlakem). Okoli je hnusne, prestup na salinu barierovy. Takze za mne jednoznacne preferuju nadrazi v nove poloze u reky.

  • Už asi poslední zoufalý pokus odpůrců vyhnání nádraží z Brna se uskuteční dnes odpoledne – škoda, že asi bude stejně neúspěšný:

    Vážení,
    rozhodující chvíle je zde! Zastupitelé města Brna chtějí i přes jasný názor veřejnosti odsunout nádraží o necelý kilometr k řece. Dva nezávislé výzkumy veřejného mínění potvrdily, že lidé žijící v Brně stejně jako dojíždějící si přejí nádraží v centru. Pro nádraží v centru mluví i referendum z roku 2016. Přesto politici v čele s hnutím ANO, ODS a ČSSD chtějí nádraží odsunout! Máme poslední možnost ovlivnit hlasování politiků, na mimořádném jednání zastupitelstva již příští úterý 27. 2.
    Potkáme se v úterý v 13:30 před vstupem do budovy nové radnice na adrese Dominikánská 1. Od 14:00 je slyšení veřejnosti, kde můžeme přednést naše názory na přestavbu železničního uzlu. Poté následuje mimořádné jednání zastupitelstva, kde se bude rozhodovat o poloze hlavního nádraží. Přineste si sebou bannery a transparenty a pozvěte všechny své známé.
    Facebooková událost jednání: https://www.facebook.com/events/160851387903632/
    Rovněž bychom vás rádi pozvali na čtvrteční smuteční pochod městem s názvem ANO, ODSun nádraží pohřbí náš štatl! Potkáme se v 16:00 u morového sloupu na náměstí Svobody.
    S přátelským pozdravem,
    Radek Kubala, Nádraží v centru!

    • Hezký den,

      nechápu proč Vaší akci propagujete takovou demagogii typu „zoufalý pokus odpůrců vyhnání nádraží z Brna“. Myslím si, že oběma stranám jde především o to, aby se Brno mohlo rozvíjet a tato situace se vyřešila. Proto se držme zejména faktů, nikdo nechce nádraží přesouvat k Břeclavi, ale jenom o 800 m. I varianta Petrov se musí přesunout o 300 m.

      I když v tomto případě preferuji variantu Řeka, rozhodně nehodlám Váš názor nijak urážet. Spíše je potřeba aby se i Vaše strana snažila pochopit argumenty pro jinou variantu a my zase pro tu Vaší. I proto se začalo hodně mluvit o SJKD, který by mohl zmírnit některé negativa varianty u Řeky.

      Moje otázka spíše zní, co vy konkrétně navrhujete, aby se nádraží pod Petrovem nestavělo dalších 20 let, aby se v případě této varianty urychlila změna územního plánu a nebyl problém zaústit do města VRT? Zatím mě bohužel žádné argumenty příliš nepřesvědčily a emotivní vyjádření ve stylu „jak někdo pohřbí náš štatl“ tomu opravdu moc nepřidají.

    • Pardon, až teď se dívám že pouze citujete příspěvek. I tak si myslím, že není třeba druhou stranu odsuzovat, ale měla by mít prostor pro vyjádřen.

    • Udělal jsem si dnes doma referendum. 100% chce řeku. Bude se k tomu taky přihlížet, když zastánci neplatného referenda (navíc s otázkami, že prakticky nešlo hlasovat pro řeku jinak než neúčastí), pořád řvou něco o referendech, že jejich výsledek byl jasný? O Svazu dopravy raději nemluvím.

    • Udelal jsem si referendum doma – 100% pro presun k rece. V praci je to cca 80% presun k rece, a 20% pod Petrov…

    • Dobrý den všem.
      Vzdušnou čarou jsou obě varianty od sebe asi 5 minut chůze zdravého člověka. A to se tady řeší už od roku 1924.
      Doporučuji si pro informace o variantách pustit čerstvé video o studii proveditelnosti z Youtube (kanál SŽDC), kde jsou suše konstatovány všechny záležitosti týkající se uvedených variant. Někteří lidi demagogicky řvou nádraží v centru! Nádraží v centru!, jenže ono nejde jen o hlavní nádraží. Jde také o to, že spolu s nádražím u řeky se vybudují další tři přestupní uzly, kde dojíždějící budou moci pohodlně vystoupit a nastoupit. Na hlavní tak dojede méně lidí, než dnes. Co se týče toho, že je již vybudována infrastruktura MHD pro nádraží pod Petrovem, tak to je pouze optická šalba. Neboť to nádraží bude umístěno v oblasti OD Vichr případně Tesco, nebo v jedné z variant mezi Hybešovou a Křídlovickou. A tam, pokud vím, žádné šaliny nejezdí nehledě k tomu, že linka č. 8 je od tělesa dráhy cca 200m a oddělena novou zástavbou, na Nové sady je to asi taky tak. Celá tato oblast je památkově chráněná (těleso dráhy, Malá Amerika). Kdo se s nikdy nesetkal s památkovou péčí, sotva může posoudit co to znamená prosadit nějaký stavební počin na tomto území. Dalším problémem o kterém snad i studie mlčí je množství inženýrských sítí, které bude třeba vymístit, nahradit a to jsou další nemalé peníze a problémy, které se dají pohodlně řešit na Dolním nádraží.
      Variantou řeka se uvolní spousta místa v centru např. pro parkovou úpravu, cyklostezky apod.. dráha se koncentruje na menší plochu v celém uzlu Brno a bude méně zatěžovat obyvatele hlukem.
      A co je pro mě naprosto nejdůležitější: Může se stavět o 6 let dřív. Moje informace tvrdí, že projekt je již cca z 80% hotov několik let.
      Co by znamenalo postavit nádraží pod Petrovem si budou moci obyvatelé a návštěvníci Brna vyzkoušet v roce 2018 a 2019 nanečisto při rekonstrukci stávající stanice za 2,50mld. korun. Tyto peníze jsme si mohli všichni ušetřit, kdyby už dávno bylo nádraží u Zvonařky.

  • T:
    co se divíš ??? ………..je to jen lobby o pozemcích, racionální základ to moc nemá……..a přesně jak píšeš, nádraží se přesouvají co neblíže centrům měst a nebo zůstávají v centrech i po rozsáhlých rekonstrukcích. Je to jedna z konkurečních výhod vůči letecké dopravě. Vlak cestující přiveze cca. přímo do centra a nemusí ještě hodinu cestovat z letiště. A nebude to stát 50 miliard, protože jsme v Česku počítal bych tak 100 až 150.
    A právě to je smutné, že ti kteří o tom rozhodují vlak či nádraží stejně nevyužívají pro svou každodenní potřebu a možná ani vůbec. A má to být pouze průjezdní nádraží…..čili na pár kolejí a výhybek je ve stávájícím profilu či kousek dál pod Petrovem místa habaděj a pokud by se i stávající revitalizovalo a zmodernizovalo komplet možná by to nestálo ani těch 50. Ty peníze by se měly nacpat do tratí aby se jezdilo rychleji a propustnost vlaků byla vyšší. A nemusí to být hnedle VTR, stačí na naše podmínky 200 km/hod. na co největším úsecích tratí.
    Je to prostě politikum……..a vítězí vždy varianta dle toho kdo sedí u koryt…..

    • „a vítězí vždy varianta dle toho kdo sedí u koryt“
      To bych netvrdil: kdo sedí u koryt, to je v podstatě jedno – vítězí vždy to, co těm, kdo právě sedí u koryt (bez ohledu na partajní příslušnost), přinese méně práce a větší jejich vlastní „efekt“!

    • Předpokládá se, že variantu řeka schválí prakticky všechny strany kromě pidistran… necháme se překvapit. Jen se ptám – potřebuje zrovna Brno nádraží za desítky miliard? Co bude proboha na tom stát tolik peněz? Pokud by se v prostoru pod Petrovem postavilo 5 komplet nových nástupišť, mohly se zbývající peníze vrazit do kompletní modernizace od severu k jihu. Narážím na to, že v ČR se postavilo/modernizovalo již hodně nádraží a ani jedno nestálo tolik. Tunel do Berouna na 20 mld se jim zdál moc a najednou si myslí, že EU dá na tohle peníze. Brno není navíc Praha, kde se potkávají 3 železniční koridory, 1,3 mil lidí a hlavák má de facto pouze 7 nástupišť, byť půlených.

    • T:
      Prosím tě. zjisti si alespoň kolik bude stát nádraží pod Petrovem a kolik nádraží Řeka, když už tu řešíš cenu. Nádraží bude stát tak i tak desítky miliard korun ať už bude umístěné kdekoliv. Současné nádraží je nevyhovující, což je fakt, nikoliv domněnka. Teď jde jen o to vybrat tu vhodnější variantu.

      Osobně sice preferuji nádraží u Řeky, ale i kdyby se nakonec postavilo pod Petrovem, tak by mi to nevadilo. Ale hlavně ať už se začne pracovat a ta varianta je 100% potvrzena. Zatím se tu totiž hádáme desítky let a i když už máme vyprofilované dvě varianty, tak stále se objevuje někdo, kdo začne prohlašovat „co by kdyby“ a navrhovat další a další varianty, které nejsou ničím podloženy.

      Rozhodnout se jednou musí a byl bych rád kdyby se rozhodlo nyní a nebrzdil se tak další rozvoj města.

    • T2: „Nádraží bude stát tak i tak desítky miliard korun ať už bude umístěné kdekoliv.“

      A proč by mělo nádraží vůbec stát desítky miliard? Kolik stála oprava mnohem rozsáhlejšího hlaváku v Praze? Kolik stálo nové spojení se dvěma tunely, estakádami atd.? Kolik stojí komplet oprava Plzně, kde se prakticky postavilo vše nové… stejně jako v Olomouci, Ústí atd., ČB? Určitě samotné nádraží nikde nestálo desítky miliard, páč by to nikdo nedal.

      Přijde mi, že desítky miliard se dají utratit úplně jinak, ne za jednu přestavbu jednoho uzlu. Takže asi tolik k ceně. Pokud by se v tomto stylu rekonstruovalo všude, rekonstrukce stávající železniční sítě by stála biliony a stavba nových VRT by byla kdesi v desítkách a stovkách bilionů.

    • Resp. v Rakousku za stejnou cenu postaví 50 km dlouhý tunel, v Brně jakštakž zrekonstruujeme část železničního uzlu + nějaké drobné úpravy v okolí (MHD aj.). Tož tak

  • Překvapila mě podpora stěhování hnutím ANO, celkem by mě zajímal názor přímo Babiše, jak by obhajoval toto zbůhdarma proinvestování mnoha miliard, které ve výsledku budou chybět na prospěšnější stavby a modernizace. Ke všemu bude stěhování úkor dopravní oblužnosti.

    • Zatímco Petrov, který bude dražší, pomalejší a méně výhodný, to vyhozené miliardy nebudou:-D

    • Petr 766: Přesně tak. Argument „přesun jsou vyhozené miliardy“ je tak absurdní, že jakákoliv reakce je tady zbytečná. Výstavba nádraží pod Petrovem by byla ca. o 10 miliard dražší a přinesla by větší a delší stavební zátěž okolí oproti Řece, jak znějí výsledky srovnávací studie. Nemluvě o nemožnosti dalšího rozšiřování např. pro VRT, pro které by bylo nutné nové podzemní nádraží (nezapočítané v nákladech).
      Skuteční a informovaní a věcně argumentující zastánci varianty Petrov mají v zádech podporu právě takovéto hlasité nelogické a ulhané skupiny argumentující „nechceme nic, stojí to peníze!“ Tato skupina bude dále nadávat i v případě, že se bude stavět pod Petrovem. Tato skupina bude dále nadávat i v případě, že se nebude stavět nic. Je-li toto hlas brněnského lidu – no, ať se pak nestaví. Budiž. Ale prosím ať SŽDC začne plánovat něco jako železniční obchvat Brna pro ty, kteří by chtěli tudy tranzitovat a tvrdohlavost Brňanů jejich cestování jenom zdržuje.

    • Nechte nádraží tam kde je, tj. v centru. Pod Petrovem ať třeba jednou (=za mnoho desítek let, ale to nás teď trápit nemusí) postaví nové nádraží pro VRT.

    • Milan
      Ano, nechme všechno tak jak je, však ono se to VRT někdy samo postaví a potom to budeme řešit. To že současné nádraží je na hraně, co se týče kapacity evidentně také nevidíte. To že je potřeba vylepšit regionální dopravu se kterou poroste počet cestujících, to také není problém.

      Sežeňte si prosím o dané problematice více informací, zejména z dopravního hlediska. Děkuji.

    • A proč by měl být Petrov dražší? Tohle nechápu… pod Petrovem je kolejiště stejné jako u Řeky, místo něj vznikne dejme tomu 5 peronů… + u řekdy bych řekl, že se bude muset vybudovat více dopravní infrastruktury (MHD atd.). Nebo snad kolejiště pod Petrovem (podél Uhelné ulice) vlastní někdo jiný než kolejiště na Dolním nádraží? Zde by mohl být zakopanej pes

  • Takže:

    1) Popravdě – kolik zastupitelů využívá veřejnou dopravu? Kolik zastupitelů používá při cestách do/z Brna vlak? Tipoval bych, že řada z nich viděla vlak leda tak z rychlíku a rozhoduje o něčem, co využije možná jednou za rok nebo vůbec.

    2) Víte, co většina lidí oceňuje na městech jako je Praha, Brno, Ústí n.L., Hradec Králové, Liberec atd.? Že vystoupíte z vlaku a za 5 min jste pěšky v centru! Jestli jste si nevšimli, trendem poslední doby je při rekonstrukcích stěhovat nádraží a zastávky co nejblíže obcím a ne je stěhovat pryč.

    3) Ukažte mi jediné velké evropské město, které v posledních desetiletích přesunulo své hlavní nádraží z centra města? I ve Vídni postavili průjezdné hlavní nádraží radši v ostrém oblouku, jen aby bylo opticky co neblíže k centru (a to mají ještě Wien Mitte pár metrů od centra). Co by dali v Norimberku, Frankfurtu, Lipsku atd. za průjezdné nádraží v centru města?

    4) Není vhodné argumentovat tím, že varianta odsunu nádraží je lepší v tom, že je lépe připravená a bude možné čerpat evropské dotace. Nové nádraží se buduje na minimálně dalších 150 let a již nebude cesta zpět. Pokud se prodají lukrativní pozemky pod stávající tratí, už nikdy se tam koleje nepostaví. Developeři sice krátkodobě zbohatnou, utratí se evropské dotace, ale Brno navždy přijde o jednu velkou výhodu, kterou dnes má.

    5) Odsunem nádraží se Brno bude moci pochlubit tím, že i obchodní centra, rozsáhlá parkoviště, cikánské čtvrti a některé průmyslové objekty budou blíže k centru než hlavní nádraží – je to komické, všechny tyto stavby jsou v normálním civilizovaném městě na jeho okraji, v Brně je tak nějak vše naruby.

    6) I pod Petrovem, v prostoru stávajícího seřaďovacího nádraží (podél ul. Uhelná) je dostatek prostoru pro moderní nádraží, přičemž stávající nástupiště by se odsunuly o nějakých 300 – 400 m. Nemusela by se stavět žádná nová městská infrastruktura. Kdo z Vás si myslí, že stát dá Brnu desítky miliard na nové nádraží, na severo-jižní kolejový diametr, tramvajové trati, autobusový terminál a další infrastrukturu? Tak naivní doufám není nikdo. Příprava dálnice mimo intravilán trvá více než 10 let, jak dlouho se budou projednávat všechny tyto stavby, aby Brno mělo funkční dopravu? Ve výsledku to dopadne tak, že bude stát nové hlavní nádraží mimo centrum a nebude napojeno na žádnou dopravní infrastrukturu. Možná by stálo se vrátit na zem – stát nemá prostředky na mnohem menší stavby a EU předraženým velkým projektům dvakrát nefandí. Z Brna se tak stane vesnice.

    7) A jedna věc na závěr – když má Brno/stát desítky volných miliard na jedno nádraží v zemi, tak existuje varianta za miliardy odkoupit, zbourat OD Tesco a postavit kapacitní nádraží na současném místě.

    Bohužel NIKDO (skutečně NIKDO!) ze zastupitelů na tyto připomínky nereagoval – ani kladně, ani negativně. Zde se ukazuje, že už mají dávno jasno a jen se z toho dělá drama. Zajímalo by mě, kolik radních, krajánků a spol. jezdí vlakem…

    • ad3) Norimberk má průjezdné nádraží 5 min. od centra, ale hlavně jako centrální přestupní bod na metro dál. Podobně ve Vídni staví Regional expresy ze severu ve význačných zastávkách Floridsdorf, Praterstern a Wien-Mitte (S-bahny ještě mnohem častěji), takže regionální cestující jen v malé míře jedou na hlavní nádraží a odtud pěšky do města – naopak zastávky na průtahu pod Vídní je rozvezou blíž jejich cíli/resp. výhodnějšímu přestupnímu uzlu ve Vídni.

      ad6) Kapacitní nádraží a SJKD je právě to co podle mne Brno potřebuje nejvíc. Ceny nemovitostí ve městě rostou tak, že lidé situaci musí řešit bydlení výstavbou v aglomeraci za městem. ŘSD selhalo v budování severojižního dálničního obchvatu (D43), VMO se snad v dohledné době po letech příprav dalších částí konečně trochu posune vpřed. Nicméně cílem by mělo být dostat lidi z aut – aby pro ně bylo pohodlnější a rychlejší zaparkovat někde u nádražíčka za Brnem na P+R aby je odtud častý S-bahn dovezl na jeden z mnoha možných přestupních uzlů v Brně, nejen na jeden (hlavní nádraží).

      Takže z mého pohledu je jedno jestli Řeka nebo Petrov, ať rozhodne cena a možnosti rychlé realizace (památkáři atp.). Rovněž zapojení VRT do obou variant mi připadá naivní a přitom má být rozhodujícím argumentem pro variantu Řeka. Jak si někdo může myslet, že aktivisté v Troubsku nebo Bystrci(drahý VRT v tunelech) jen tak budou k povrchovému vedení VRT mlčet, když dosud relativně úspěšně torpédují přípravu D43 v původní stopě německé dálnice a o jiném trasování ŘSD nechce ani slyšet – a výsledkem je že se raději nic nerealizuje… Jen aby to s ŽUB nedopadlo stejně. Cokoli bude lepší než nedostatečně kapacitní současné nádraží…

    • 1) Souhlas. Na druhou stranu kolik občanů každý rok rozhoduje o rozpočtu města a veřejných financích? (I přesun nádraží znamená velké městské náklady.) Kolik občanů zná všechny detaily plánovací dokumentace, studii proveditelnosti, aj.? Zastupitelé rozhodují, na což jsou zvyklí a budou za to nést před voliči odpovědnost. Pokud by konečné rozhodnutí mělo být na bedrech občanů (referendum), tak se těžko můžeme dočkat jednoznačného a kvalifikovaného rozhodnutí. Bude to jen emocemi nabitý výkřik.

      2) Hradec, Liberec? Skutečně? V tom případě definujte centrum. U Prahy je to také komplikovanější, protože tam je těch center více a rozhodně ten vstup do města není nejpříjemnější. V Hradci je vzdálenost nádraží a centrálního náměstí 1,6 km, v Liberci 1,1 km. V Brně ve variantě Petrov 600 m, ve variantě Řeka 1,4 km. Tedy srovnatelné s předchozími.

      3) Znám jenom Bělehrad, jinak to skutečně není příliš časté. V případě Vídně nádraží za prvé není v „klikatici“ ale většina délky nástupišť je v krátké rovince mezi dvěma oblouky, za druhé od centra města je vzdálené 2,6 km, to by se v Brně zbláznili. Za třetí před stavbou nového Hbf tu žádné Hbf nebylo. A přesto si vybrali tuto polohu.
      Co by dali v Norimberku, atd. za nádraží takové jako v Brně? Těžko říct, ale určitě by nebyli nadšeni z počtu kolejí a nástupních hran tak, jako v Brně.

      4) Určitě je vhodné argumentovat větší připraveností. A to není zdaleka jen o financovaní (ať už z EU nebo z národních rozpočtů – které taky mají své plány a limity). Začít plánovat od začátku, od samotného územního plánu, to je dalších několik možná desetiletí navíc.

      5) Na tohle už nemá ani smysl hlouběji reagovat. Takže nádraží musí být tam, kde je, aby Cejl i nadále zůstal periferii. Úžasné. A nějaký rozvoj města, redevelopment, to vám nic neříká. Jestli jste tímto argumentem něco ukázal tak to, že odmítači přesunu jsou velice omezení ve svém rozhledu.

      6) Nová městská infrastruktura se musí stavět v každém případě. Jen mi dovolte připomenout jednu důležitou věc, kterou si spousta lidí neuvědomuje. Pokud zůstane nádraží tam, kde je (nebo kousek vedle pod Petrovem), tak ta nová infrastruktura se bude muset umístit do velmi omezeného zastavěného prostoru. Bude nutné vyřešit dopravní terminál ve velmi malém území přímo pod Petrovem. To bude pro Brno šílená stavební i finanční zátěž – a pokud se to někomu přestane za 20, 30 let líbit, tak i obrovský nenávratný zásah do města. Jak se budou budoucí generace dívat na to, že megalomanské nádraží stojí hned vedle katedrály?

    • D:
      Nemáte ani zdaleka ve všem pravdu – tu má právě „T“! Nebo si snad myslíte, že pro centrum jsou užitečnější další obchodní centra s rozsáhlými parkovacími prostorami, než kapacitní nádraží, z něhož se do těch OC bude možno dostat stejně snadno a rychle, jako z bažin, jen ta OC se svými parkovišti nebudou zatěžovat centrum města?
      A pokud jde o to „Jak se budou budoucí generace dívat na to, že megalomanské nádraží stojí hned vedle katedrály?“: byl jste někdy v Kolíně nad Rýnem (Köln)? Jak se díváte na tamní nádraží jako příslušník generace, která je z pohledu budování tamního nádraží „budoucí“ docela dalece? Myslíte, že tam železnice katedrále nebo katedrála železnici vadí?

    • D:
      A ještě k Vídni: jak píšete, „,, před stavbou nového Hbf tu žádné Hbf nebylo.“ – to je sice formálně pravda, ale po zrušení dálkového spojení s ČR přes České Velenice fungovalo pro dálkovou dopravu s dílčí výjimkou jediné dálkové trati (na západ, která preferovala Westbhf) jako faktické „Hbf“ právě nádraží Südbahnhof, jehož přebudování na průjezdné znamenalo přibližně právě takový posun (od centra města), jaký by v Brně znamenal posun do varianty „Petrov“ = cca 300 metrů (jedna zastávka na STÁVAJÍCÍ tramvajové trati a i krátká na trati S-bahn).

    • železničář v důchodu: Nechápu. Píšu někde, že jedinou alternativou k nádraží v centru je obchodní centrum? Psal to vůbec někde někdo? Argumentujete ad absurdum – „když nebude v centru nádraží, bude tam megaobchoďák“
      To samozřejmě ne, na plochu starého nádraží patří městská zástavba, nebo park. Stejně tak jako na plochu nádraží v poloze Řeka patří město a ne současné rumiště a autobazary.

    • 5) Odsunem nádraží se Brno bude moci pochlubit tím, že i obchodní centra, rozsáhlá parkoviště, cikánské čtvrti a některé průmyslové objekty budou blíže k centru než hlavní nádraží – je to komické, všechny tyto stavby jsou v normálním civilizovaném městě na jeho okraji, v Brně je tak nějak vše naruby.

      Nebudu reagovat na celý elaborát, který si vytahuje jen to, co se hodí. Jen by mě zajímalo, zda je Vídeň třeba civilizované město, když na novém nádraží (o kterém taky demagogicky lžete, ale to je jedno), je 3 patrové obchodní centrum a pod ním cca 1200 parkovacích míst. Na Mitte je nově taky postavený obchodní centrum nějaký ten rok zpět. Tak jaký okraj? Rozsáhlá parkoviště jsou v Brně prosím kde v té oblasti? Obchodní centra se naopak staví čím dál blíž centrům měst, dobám budování hypermarketů někde na okrajích dávno odzvonilo. Za cikánskou čtvrť a její neřešení můžou právě Zelení a podobná verbež, která s tím nic nedělá a naopak je ještě podporuje a „začleňuje“ na úkor ostatních.

      Na zbytek bodů nemá smysl reagovat, je to v podstatě to samé pořád dokola. Jinak když teda většina cestujících jezdí a oceňuje centrum 5 minut od nádraží, proč se tolik řeší uzel MHD? Je to přesně naopak, většině lidí je to slavné brněnské centrum naprosto ukradené a z vlaku tam prakticky nikdy nejdu, naopak se z té hnusné oblasti současného nádraží a půlky centra plné neviditelných snažím co nejrychleji zmizet. Ale asi se vám ten současný hnus líbí…

    • 6) I pod Petrovem, v prostoru stávajícího seřaďovacího nádraží (podél ul. Uhelná) je dostatek prostoru pro moderní nádraží, přičemž stávající nástupiště by se odsunuly o nějakých 300 – 400 m. Nemusela by se stavět žádná nová městská infrastruktura.

      Hele, to je geniální. Celé nádraží u řeky, s MHD před budovou (vzdálenost cca 800m od současného), je v bažině, kopřivách, polích atd. (asi 1,5 minuty chůze od východu z Vaňkovky…. ta je taky v polích?). Ale posunout nesmyslně nástupiště někam na Uhelnou a pak si dát na MHD 400m pěšky z nástupiště, to je v pohodě (a to se bavíme o Nových Sadech, kdo pojede trolejbusem tak ještě hezky o kousek dál). To fakt nemá chybu. A pak se divíte, že na tyhle žvásty různých aktivistů za NvC nikdo už ani nereaguje…

    • D: „… na plochu starého nádraží patří městská zástavba, nebo park. Stejně tak jako na plochu nádraží v poloze Řeka patří město a ne současné rumiště a autobazary.“
      A jakou „městskou zástavbu“ si představujete, že někdo v současné době postaví? Něco jako „AZ Tower“, protože nic jiného než podobné hlouposti nebo nepříliš estetická sídliště se nejen v Brně, ale ani jinde v ČR už dlouho nestaví?
      Na plochu mezi centrem a nádražím v poloze „Řeka“ současné rumiště a autobazary samozřejmě nepatří a nikdy nepatřilo – ale proč tam tedy už teď (resp. už dávno !!!) nestojí něco jiného, co by tam stát mělo? Ve vztahu k nádraží je přece úplně jedno, zda do té nové zástavby, která by tam měla (už dávno) stát jako vhodnější, a z ní půjdu zleva či zprava, tedy ze současného či posunutého nádraží nebo z nádraží nově vyhnaného z centra, a ve vztahu té nové zástavby k centru se jakoukoli polohou nádraží také nic nezmění – takže novou zástavbu jako validní argument pro vyhnání nádraží rozhodně brát nelze.

Newsletter

Partneři


Výběr editora