Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Další zpoždění pro poslední úsek D1. ŘSD nemůže pro obchvat Přerova získat povolení

Stavba dálnice. Autor: MDČR
Stavba dálnice. Autor: MDČR

Děti Země uspěly s žádostí o odkladný účinek žaloby, která znemožňuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím získat povolení pro poslední úsek dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Olomoucká pobočka Krajského soud v Ostravě přiznala žalobě odkladný účinek.

Stavba, kterou chce ŘSD začít stavět ještě letos, tak může získat opět další zpoždění. Děti Země v žalobě podané na začátku prosince loňského roku napadly verdikt Ministerstva životního prostředí. To potvrdilo výjimku o k zásahu do některých biotopů. Podle žalujících to je v rozporu se zákonem. Současně Děti Země navrhly, aby soud posoudil, zda by byla vhodnější jiná trasa tohoto dálničního obchvatu Přerova.

„Krajský soud odkladný účinek přiznal v souladu s ustálenou judikaturou i podle zkušeností jiných spolků, takže nejde o nic neobvyklého. Nelze tedy nyní v trase dálničního obchvatu Přerova ničit cenné biotopy například skrývkou zeminy do doby, než soud rozhodne, zda výjimka ze zákona byla vydaná v pořádku. Očekáváme, že soud o naší žalobě rozhodne za několik měsíců, nejdříve si v březnu,“ komentuje postup krajského soudu předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle žaloby nebyl zohledněn škodlivý zásah obchvatu Přerova na biotopy celkem 49 zvláště chráněných druhů organismů. „Není také zcela jasné, kam a za jakých podmínek se budou živočichové stěhovat, kdy začíná a končí vegetační období a hnízdění ptáků, což je důležité pro terénní práce, a kolik a jakých druhů dřevin se má nově vysadit

Plán posledního úseku D1 okolo Přerova. Foto: ŘSD
Plán posledního úseku D1 okolo Přerova. Foto: ŘSD

Podle něho je v žalobě také namítáno, že existují trasy obchvatu Přerova, které se vyhýbají dotčeným biotopům i Dluhonicím, kde má dojít k demolici několika domů a dálnice způsobuje negativní vliv na bydlení.

I když chce ŘSD začít stavět ještě letos, podle aktuálního stavu nemá nejen povolení, ale ani potřebné pozemky. V aktualizovaném materiálu o přípravě stavby z prosince 2017 uvedlo, že má z  884 vlastníků je vypořádáno 711 majitelů což odpovídá 80 % pozemků. „Zpracovávají se znalecké posudky na stanovení náhrady na zřízení věcných břemen a nájemní smlouvy. ŘSD se již podařilo vykoupit některé klíčové pozemky pro stavbu dálnice D1 u Dluhonic. Dále pokračují vyvlastňovací řízení na pozemky, které se nedaří vykoupit,“ uvedlo ŘSD.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No, hlavně že současná situace je úplně ideální a v Přerově to žádný negativní vliv na bydlení tisíců lidí nemá. A my budeme řešit dva kverulanty z Dluhonic. Když bylo Patrikovi nabízeno, jít si užít Přerov, že by ho tam ubytovali na týden, tak už se neobtěžoval ani odpovědět. Takže další zdržení, křečci přestěhováni k Přerovu. A počítám, že za pár měsíců se čistě náhodou objeví křečci zase v Brně na místě nového nádraží…

  • Děti země…? To je ta největší verbeš a ostuda celého národa. Ano je v pořádku, když se silnice má stavět někde v CHKO, ale tady v Bohumíně nás už vytáčí několik let. Koupili si vzácnou žábu, hodili jí do trávy tam, kde se měl stavět obchvat několik obcí najednou a ejhle…? Vše stojí a v naší městské části Skřečoň a všech obcích ve směru na Karvinou a hraniční přechod v Chotěbuzi projede několik tisíc aut denně. A teď se úplně ta samá situace opakuje v Přerova. Ať se přestěhují do blízkosti takové cesty a potom by hned změnili názor, parchanti.

  • Nevím, jak funguje příprava projektu silnice. Ale nebylo by třeba vhodné se sejít s těmi aktivisty předem a domluvit se, co jim bude vadit a co jsou ochotni tolerovat?
    Vždyť to je pořád dokola. Jestli to není jen o aroganci a neschopnosti ŘSD.
    Když to jde jinde, proč to nejde u nás? Buď udělejme podobné zákony jak v okolí, a nebo ať to připravují kompetentní lidé.

    • Nebylo. Byznys techto aktivistu spociva v tom, ze jsou proti vsemu a proti vsem.

      A jejich presstavy jsou vesmes vzdy nerealizovatelne.

    • Ne, chyba je v tom, že jeden jediný aktivista se může pořád dokola odvolávat, přestože se ho ta stavba přímo ani nijak netýká, zatímco tisíce těch, kterým doslova ničí zdraví a život chybějící dálnice, mají právo si leda ulevit v diskuzi. A nějaký magor o trochu níž tomuhle dokonce říká demokracie.

    • Ano, byznys těchto skupinek spočívá v torpédování čehokoli. Existuje snadné řešení. Zanést do zákona možnost odvolání (dovolání, rozkladu…), JEDNU možnost. Která když je vypořádána, vyřešena, už se neopakuje.

    • U normálních aktivistů by to tak fungovalo. Jenže Patrik není normální. On se odvolává v nejpozdějším možném termínu, k jakékoliv výstavbě či modernizaci či čemukoliv kde může, zjevně jen za účelem zdržení stavby. Nevím, jestli tím chce bojkotovat opravu a výstavbu nové infrastruktury protože by nejradši žil v jeskyni u ohně, anebo jestli očekává peníze za stažení (toto jsem slyšel jen jako pomluvu).

      Bárta z VV mu dokonce nabídl nějakou placenou pozici konzultanta, aby se podobným průtahům zabránilo. Z druhé ruky to prý ničemu nepomohlo..

      Zkrátka, Patrikovi nejde o ochranu přírody. Jemu jde jen a pouze o zdržování s výmluvou na ochranu přírody. Bohužel tím jakýmkoliv reálným snahám o ochranu živ.prostředí jiných normálních aktivistů šíleně moc škodí..

    • Ti aktivisti mají celorepublikově „soudně zaběhlý“ model napadání staveb. Je veřejným tajemstvím, že každý, kdo nechce prodat své pozemky, nebo ustoupit v rámci své obce (u Přerova to byly Dluhonice) nějaké strategické stavbě, může kontaktovat držitele tohoto soudního know-how. Co za to toto sdružení nebo jeho aktéři chtějí, je opředeno tajemstvím rovněž. Ostatně tento model využívá řada „zájmových“ sdružení i v jiných oblastech. Stačí vyšlapat tu správnou právní cestičku. Je to hnus, který můžeme morálně odsuzovat, ale s naší sluníčkářskou soudní praxí se jen tak nepohne. Ave křečci !!!!

    • Jiří: To nelze. Oni se nechtějí domluvit, oni chtějí jen zdržovat a programově škodit. Obzvláště Patrik s kamarády.

  • Nechápu proč se pořád jen mluví o potřebě změnit legislativu, ať už ji konečně změní a podobné spolky zadupou do země!

  • Je to totální neschopnost státu a hlavně ministra dopravy, že si neumí poradit s jedním ekoteroristem.

    • To nespuvisi s konkretnim ministrem ci vladou. To souvisi s tim, ze proste demokracie a lide maji koznist oblivnit deni kolem sebe.

      Demokracie je sivela, ale sve stinne stranky ma.

    • To není demokracie, ale obstrukce! Tito „aktivisti“(nesnáším to slovo, co to vůbec znamená?) neovlivňují dění kolem sebe, ale klidně na druhém konci republiky. Naopak lidé kteří tam bydlí a nedostavěnou dálnicí trpí den co den NEMAJÍ dostatečnou možnost ovlivnit dění kolem sebe, které se jich přitom bezprostředně týká, a to kvůli těmto spolkům. Desítky tisíc lidí v okolí si můžou dálnici přát, další třeba i stovky tisíc lidí si ji mohou přát po celé republice protože tamtudy cestují, ale jeden spolek budižkničemů, jeden „člověk“, to může blokovat celé roky a ty desetitisíce lidí s tím neudělají nic! K zblití…

  • Asi se to dalo čekat, ale je to pěkně v p…. Chudáci Přerováci, kteří na D1 v tomhle úseku čekají jak na smilování.

Newsletter

Partneři


Výběr editora