Doprava ve městě Železnice

Další ústup ze slávy, stařičký pantograf přestal sloužit jako operativní záloha

Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra
Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra

České dráhy učinily další krok k definitivnímu vytlačení padesátiletých pantografů řady 451 z pražského provozu. Jedna ze tří provozních jednotek přestala sloužit jako operativní záloha, která se využívá pro řešení mimořádností. Dráhy tento výkon nově obsadily soupravou skládající se z lokomotivy řady 163, dvou modernizovaných patrových vozů a řídícího vozu zvaného sysel.

„To znamená, že v soupravě je zařazen také oddíl 1. třídy. Jde o plánovaný výkon, pro který se uskutečnila modernizace příslušných vozů,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dráhy nechaly zmodernizovat staré patrové vagony z bývalé NDR pro linku S7 Praha – Beroun, kde jezdí dvě soupravy. Zároveň vznikla třetí kratší souprava jako operativní záloha, která nyní z této služby vytlačila čtyřvozovou emilku (řady 451).

VIDEO: Pantograf projíždí Libní (léto 2017)

Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ta ale ještě do šrotu nezamíří. Místo pohotovosti na nádraží Vysočany bude vyčkávat v depu na svou šanci na městské lince mezi pražskou Libní a Roztoky u Prahy. Tam dosluhují poslední dvě (třívozové) soupravy 451. Celkem tak dráhy mají v Praze ještě tři provozní jednotky. Očekává se přitom, že letos budou postupně odpadat, a to buď po najetí příslušného počtu kilometrů nebo v případě větší poruchy. S vyšším stupněm opravy už se u nich nepočítá. „Přesné datum není, v provozu mohou být ještě několik měsíců, ale ukončení provozu může pak následovat třeba ze dne na den, podle aktuálního vývoje,“ dodal Šťáhlavský.

O dosluhujících pantografech psal deník Zdopravy.cz podrobně začátkem listopadu, v polovině listopadu pak měly soupravy namále, když je „očesali“ zloději.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Žabotlamy měli ještě jednu výhodu.Při mizerných povětrnostních podmínkách dokázali udržet jízní doby.Nové „Hliníky“nestíhaly.

    • Kdyby se do nich něco investovalo třeba v 90.letech, tak by mohly sloužit dále, je to škoda, nízkopodlažní jsou (velké plus)

    • Ve své době byly „žabotlamy“ doslova nadčasovými vozidly (podobně jako třeba tramvaje T3) – vždyť kolik železničních správ v Evropě mělo tehdy k dispozici nízkopodlažní jednotky, navíc s takovou přepravní kapacitou? I po 50 letech provozu „žabotlamy“ ještě dokazují, na jaká konstruktérské i výrobní úrovni kdysi Československo bylo! Snad jediným problémem byla volba už tehdy nemoderních podvozků a je škoda, že ČSD později nepřistoupily k jejich náhradě nějakým lepším typem …

  • Hned bych si vzal ten prostřední vagon a udělal si bejvák.

  • tsa tsa tsa tsa…tsa tsa tsa tsa…tsa tsa tsa tsa… V zimě teplo, otvíratelná okna, nesnesitelnej bzučák bdělosti. Prostě úžasné stroje. 😉

  • Svým způsobem škoda. Jasně, jsou to už staré křápy, ale přesto si myslím že by bylo pěkné jednu třívozovku zachovat a jezdit s ní o víkendech Hlavák – Radotín a zpět. Koneckonců, když může jezdit KŽC s 831 na Zličín, nebo tramvaj linky 23, tak proč ne toto. Jen by to chtělo trochu víc propagace.

    • Nehraje v případě trasy KŽC trochu roli i kudy to jede? Výhledy, panorámata… Z Hlaváku do Radotína vidíte něco z železničního mostu, ale jinak velký kulový.

  • Tak už jezdí? Měla být přece nasazená už minulý týden. Jenže celý minulý týden, pro nejrůznější technické závady nebyla nová souprava schopná opustit depo. Brutalní ostuda, ale hlavně že má 1. tř. Tak jsem zvedavej, jak se jí bude dařit.

  • V úterý 9.1.2018 zmíněná čtyřvozová souprava řady 451 jezdila v běžném provozu na lince S41, celkově je tato souprava zachovalejší než zbývající dvě třívozové.

  • Nevím, jak dnes (ještě jsem ve městě nebyl), ale po (téměř = ?) celý minulý týden jezdil třívozový „žabotlam“ na „tangentě“ jen jeden (056-6/1002-0)) a druhý byl nahrazen čtyřvozovou jednotkou (025-1/026-9) minimálně už od pondělního večera …

    • Včera (v pondělí 15. ledna) už na „tangentě“ opět jezdily obě třívozové jednotky – čtyřvozová asi odpočívá …

    • „žabotlam“ jsem viděl poprvé v iDnes
      Já znám jen „panťák“

  • Dobrá zpráva… Tu zálohu platí Ropid, ale často jezdí i za rychlíky… Patrové vozy se vyrobily dodatečně, nebo jsou součástí té „úspěšné“ série z předloňska?

    • Vozy jsou ze stejné série jako vozy v případě nasazení na Beroun v pracovních dnech, či na Posázavský pacifik o víkendu. Základem je 163.068 a Sysel .302.

Newsletter

Partneři


Výběr editora