Letectví

Další problém s motory Rolls Royce pro dreamlinery. Na kontroly musí častěji

Výroba motorů Rolls-Royce Trent 1000. Foto: Rolls-Royce
Výroba motorů Rolls-Royce Trent 1000. Foto: Rolls-Royce

Letecké motory Rolls-Royce Trent 1000 začínají být pro letecké společnosti, které si je pořídily pro své Boeingy 787 Dreamliner, spíše noční můrou.

Rolls-Royce ve svém oznámení pro burzu informoval investory, že se rozhodl provést na motorech další kontroly k těm, co už naplánoval dříve.

V praxi to znamená, že aerolinky budou bez svých letadel častěji, než jim výrobce motorů původně plánoval. Důvodem bude právě nová inspekce motorů. Motory Trent 1000 má celkem 380 letadel, zhruba čtvrtina všech dreamlinerů v provozu. Jiné mají verzi Trent 900, Trent 1000 TEN nebo motory od GE. Hlavním problémem je rychlejší opotřebení některých dílů u kompresoru, než se původně předpokládalo.

Podle plánů měly projít motory kontrolu po 2000 vzletech. Roll-Royce nově požaduje přistavení k prohlídce po 200 vzletech. Jeden z dopravců s těmito dreamlinery, Air New Zealand už oznámil, že kvůli tomu bude muset změnit letový řád.

Potíže neunikly už ani úřadům. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) už vydala opatření, podle kterého by motor měl procházet kontrolou každý měsíc, což znamená zkrácení servisního intervalu na zhruba 80 letů. Americký Úřad civilního letectví FAA má podle agentury Bloomberg vydat příští týden opatření, které zkracuje čas, který může být letadlo vzdálené od nejbližšího letiště (ETOPS). Ze současných 330 minut má dojít na zkrácení na 140 minut kvůli bezpečnosti. To by znamenalo výrazné omezení pro dálkové lety zejména přes Tichý oceán.

Vývoj s napětím sleduje i Airbus, který má motory Trent na A350.

Rolls-Royce už investory varoval, že častější kontroly přinesou vyšší náklady a mohou se projevit na výši zisku. Velké účty může výrobce očekávat hlavně od aerolinek, které musí hledat náhradní letadla.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Podle plánů měly projít motory kontrolu po 2000 letech. Roll-Royce nově požaduje přistavení k prohlídce po 200 letech. Jeden z dopravců s těmito dreamlinery, Air New Zealand už oznámil, že kvůli tomu bude muset změnit letový řád.“

    Taky jsem prvně nabyl dojmu, že původně to je po dvou tisíciletích, změněno na dvě století. Ale „let“ se v tomto případě myslí asi jako jeden operační cyklus „start-let-přistání“…

    • 🙂 – mně šlo hlavně o alespoň elementární gramatickou správnost, lety jsem pochopil. Gramaticky a asi ani slohově věta nedává smysl. Češtinu jsem měl naposledy na střední škole a to je už hodně dlouho. Pořád žiji v představě, že slova „novinář“, „deník“ a podobně by měly být etalony kvality českého jazyka a texty by měly mít jinou úroveň než komentáře. Tak ať pan Sůra nazve celý web „Blog“ a může psát, jako doposud. Nebo mu pan Šindelář bude muset dělat korektury, protože tomu čeština problémy nedělá (ani jeho články nepůsobí tolik bulvárně, ale to už je na vkusu čtenáře – z komentářů je zřejmé, že vkus zde mají čtenáři opravdu různý).

  • Proč má pan Sůra vždy ve svých článcích tolik chyb? Nedá se to dělat profesionálněji? Není to škoda?

    „Rolls-Royce ve svém oznámení pro burzu informoval investory, že se rozhodl provést na motorech dalších kontroly k těm, co už naplánoval.“ – dalších koho čeho?

    „Podle plánů měly například letadla jít na kontrolu s motory po 2000 letech.“ – tuto větu pak vůbec nechápu, letadla měla nebo snad motory měly?

    • Pro čtenáře komentářů – pan Sůra to již v tichosti a bez omluvy opravil, tak abych nebyl na blbce, že zde píši nesmysly. Děkuji.

  • Pokud mi paměť slouží, tak Rolls-Royce už s předchůdci Trentů – RB211 – pohřbil tenkrát bezkonkurenčně nejlepší letadlo světa – Lockheed TriStar, zavinil zpoždění jeho nasazení, čímž se hromada původních zájemců obrátila k mnohem primitivnějšímu DC-10 a Rolls-Royce musel dostat státní garance, aby vůbec byl schopen výrobu RB211, navíc ještě dlouho s horšími, než původně slibovanými parametry rozjet.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora