Infrastruktura Železnice

Další nádraží končí. SŽDC bourá po 124 letech budovu v Nové Vsi nad Nisou

Demolice nádražní budovy v Nové Vsi nad Nisou. Foto: Jindřich Berounský
Demolice nádražní budovy v Nové Vsi nad Nisou. Foto: Jindřich Berounský

Ze seznamu nádražních budov mizí další stavba. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala tento týden s demolicí nádražní budovy Nová Ves nad Nisou na trati z Liberce do Tanvaldu.

Budova byla nevyužívána a na její využití vzhledem k jejímu umístění a vztahu se i přes veškeré naše snahy nenašlo žádné další využit a nepodařilo se ji ani pronajmout,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Zakázku na demolici za 911 tisíc získala společnost Chládek a Tintěra Pardubice

Na bourání jako první upozornil server Jablonečan. Ten připomíná i zajímavou historii budovy, která u trati stojí od jejího otevření v červenci 1894 a byla důležitou křižovací stanicí. Až do roku 1982, než byla přiřazena pod Jablonec nad Nisou, měla stanice svého náčelníka, resp. přednostu stanice, a do roku 1994 byli ve službě výpravčí a výhybkáři, kteří vykonávali i funkci závoráře. Obsluha ze stanice zmizela v roce 2006, kdy se z ní stala zastávka a nákladiště, budova začala rychle chátrat.

O budovu zájem Nová Ves nad Nisou neměla, naopak obec loni vyzvala SŽDC k urychlenému řešení, protože se kolem budovy začali shromažďovat bezdomovci a kolem budovy vznikal nepořádek.

Podle Illiaše nemá SŽDC aktuálně další demolici nádražní budovy své síti naplánovanou. „V rámci investiční činnosti probíhá ke každému projektu individuální hodnocení ekonomické efektivnosti projektu, kterému předcházejí jednání s municipalitami a dalšími subjekty o možném využití konkrétní budovy. Demolice mohou být realizovány až jako poslední krajní řešení,“ dodal Illiaš.

Jen na trati mezi Libercem a Tanvaldem zůstává po přechodu na dálkové řízení několik dalších nádražích, u kterých není jasný jejich osud. Zcela prázdna je například už budova ve Vesci u Liberce nebo jablonecké dolní nádraží.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Škoda Nové Vsi, ale takový už je života běh: také jsem tam kdysi před mnoha roky nějakou směnu odsloužil – ale jak se jmenoval tehdejší náčelník, to už si nevzpomínám …

  • O větě, SŽDC aktuálně další demolici nádražní budovy své síti naplánovanou, při pohledu např. na Králův Dvůr myslím, že je lež. Sám vím minimálně o 5 nádražních budovách, které se v nejližší době (2 roky) zbourají.

    • Mohl by tam bejt pan přednosta, slečna v pokladně, pelargonie, pumpa… 🙂

    • Neprobíhá, Drážní úřad nevydal povolení na etapu č.2 kvůli odvolání majitele přilehlé vlečky, KD Transport nebo tak nějak…

  • A co udělá město/stát, aby podobně nedopadlo nádraží Vyšehrad?

    • Proc by se měl stát starat? To nádraží je v soukromých rukách, BTW…

    • Ondrej: „Proc by se měl stát starat? To nádraží je v soukromých rukách, BTW…“
      Právě proto, že je vyšehradská nádražní budova v soukromých rukou, by se „stát“, resp. „město“ měly jako instituce zastupující společnost starat, aby soukromník nedělal společnosti ostudu, a donutit jej ostudnou situaci napravit, případně ji na náklady ostudu plodícího vlastníka napravit samy.

  • Prosím redakci at se take zameri na ruinu nádražního skladu na nadrazi Praha-Veleslavin.
    Je to asi cca 40 metru dluha stavba – polovina drevena, polovina zdena – mnoho let nevyuzivana, vyhorela, plna odpadku kam se stahuji bezdomovci a fetaci, castecne zarustajici krovim. Doslova trci jak pest na oko v uzkem pasu mezi kolejistem nadrazi u gabionove zdi nad autobusovym terminalem s prestupem na metro.
    Vse turistum prijizdejicim busem 119 z letiste hned ztuhne usmev a je na nich videt, ze se neciti bezpecne jsou zdeseni a rikaji si „kam nas to sakra dovezli, co tady sakra delame..“
    Pokud se do toho vložíte jako odborne periodikum – pevne verim ze se věci daji do pohybu.. at zlikvidujou aspoň tu drevenou cast…
    Uz jsem to zkousel na „zmente.to“ – ale ty mi rekli ze to není města a „ze s tim nemuzou nic delat“…
    Predem diky 🙂

    • A co myslite, ze s tim jedny noviny udelaji? 😀

      Jinak bych zbytecne nepanikaril …

    • Když na to uppozorni odborne periodikum – tak to ma vždycky vetsi vahu nez když na to upozorni jentak nakej jouda…

    • A co staví tihle „inžinýři“? Ty budovy do toho stavu přivedl zbytečně/záměrně kdo?

    • Ano, titulek vypadá, že zase někdo bourá „další“ funkční nádraží, kam přestanou jezdit vlaky. (Přitom je to zastávka na snad nejúspěšnějším českém projektu revitalizace regionální tratě.)

      Co já vidím na tomto příběhu zajímavé je, že SŽDC našla prachy na demolici a že demolici požadovala sama obec. Ruin, které by potřebovaly podobné řešení, budou v Česku stovky, ne-li tisíce…

    • Mohlito prestavet na byt – takhle funguje na sídlišti v Řepích naproti konečne tramvaji nedavno opravovana budova nádraží oficiálně Praha-Zličín, ted je zinmni přestávka, postili tam nastupiste a pristresky (budky)….

    • Tož mohli, ale kolik by to stálo a kolik by se vydělalo na nájmu? A bydlet na zastávce v prdelákovicích, ale bez zahrady, zato hned u vlaku… To taky normální člověk nepotřebuje….

Newsletter

Partneři


Výběr editora