Železnice Zprávy

Další kraj bude mít vlastní rychlík. Jihočeši objednali spoj Budějovice – Písek

Motorový vůz 842, ilustrační foto. Autor: České dráhy
Motorový vůz 842, ilustrační foto. Autor: České dráhy

Jihočeský kraj se s příchodem nového jízdního řádu stane třetím regionem, který objednává a platí rychlíky. Za peníze budějovického hejtmanství budou České dráhy od 10. prosince provozovat krajský rychlík z Českých Budějovic do centra Písku. Krajské rychlíky jsou přitom v tuzemsku raritním zjevem, objednávají je pouze kraje Plzeňský a Ústecký mezi Plzní a Mostem, jinak je tato kategorie doménou ministerstva dopravy.

Jihočeský kraj chce vlastní objednávkou doplnit rychlíky, které z Českých Budějovic přes Písek do Prahy a zpět objednává stát a jejichž jízdní řád postupně řídne. Jde o jednu z nejdražších linek, prokazatelná ztráta hrazená státem činí 144 korun na vlakový kilometr. Jihočeský kraj bude mít „své“ rychlíky ale výrazně levnější. Podle poradce hejtmanky pro dopravu Ivana Študlara bude platit zhruba 114 korun za vlakový kilometr, což odpovídá průměru, který kraj drahám platí za všechny regionální linky.

„Na této relaci je velká potenciální poptávka, věříme, že se spoj mezi cestujícími ujme,“ uvedl Študlar. Pokud vlak u cestujících uspěje, přichází podle něj v úvahu i možnost zrušení části autobusových linek na trase. Kraj se zároveň objednáním svých prvních rychlíků brání převelení modernizovaných motorových vozů řady 842 (a jejich modernizovaných přípojných vozů) mimo region. Vozidla Českým drahám zbudou poté, co předají provoz na šumavských lokálkách společnosti GW Train Regio, která zvítězila v krajském tendru.

Nový rychlík bude jezdit od pondělí do čtvrtka ve třech párech, v pátek ve dvou. Zastaví ve Zlivi, Číčenicích a Protivíně. Oproti státním rychlíkům bude mít výhodu v tom, že odbočí do centra Písku, kde vznikne zastávka Písek – Jih. Kraj má přitom do budoucna i další plány. Zvažuje například i objednávku spěšného vlaku pro trať Tábor – Písek – Strakonice.

14 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Pane Šindeláři,
    máte v článku nepřesnosti. Rychlíky objednávají i další kraje. Například je Liberecký kraj dobjednává vybrané rychlíky v úseku Turnov – Tanvald a ve spolupráci s Ústeckým krajem vybrané rychlíky v úseku Česká Lípa – Rumburk (v novém JŘ se k témto dvoum krajům zřejmě přidá i středočeský, který doobjedná mimosezonní provoz posledního páru na úseku Mladá Boleslav – Doksy). Stejně tak tento jízdní řád jihočeský kraj doobjednal sezónní rychlík Český krumlov – Nové Údolí. Královehradecký kraj doobjednává jeden rychlík Trutnov – Hradec Králové. Pokud nevíte, které vlaky jsou objednávné ministerstvem dopravy, lze to najít na stránkách MD.
    Další nepřesností je počet párů rychlíků, které začnou jezdit. Nejde o 2 páry, ale fakticky o 2,5 páru, protože jedním směrem jedou rychlíky České Budějovice – Písek město 3 a druhým jen dva. Souprava se pak vrací jako osobní vlak.

  • Navrhoval bych zrušit nesmyslné rychlíky České Budějovice – Písek – Beroun – Praha zrušit. Spesne vlaky z Písku do Českých Budějovic ano, ale nevím proč bez soutěže. A navíc si myslím, ze je trať elektrifikovana, takže bych očekával elektrické jednotky s pripojenim wi-fi a klimatizaci.

  • Teď už zbývá jen odklonit pražské rychlíky na Strakonice s vazbou dále na Šumavu a touto formou k nim udělat přípoje. Sice tím přibude přestup na cestě do Budějovic pro lidi z Příbrami, možná Berouna, ale soudě dle vytíženosti jich tím stejně moc nejezdí. Přitom ze Strakonic do Prahy je dnes spojení vlakem použitelné opět leda pro nadšence.

  • Soudruzi a teologu, stále něco „vylepšujete“, ale je to čím dál horší. Vzhledem k častým zpožděním, cestujících ubývá a vlaků přibývá. Není to na palici?

  • Jen drobná poznámka: V ostatních krajích „krajským“ rychlíkům říkají „spěšný vlak“, že … . Takže „krajské“ rychlíky mají vlastně všichni.

    • Ona ta rozdílná kategorizace může mít (příznivý) vliv třeba na (ne)zahrnutí některých vlaků do IDS, je-li zájem upřednostnit v nich jen některé druhy frekvence – například v PIDu dlouho a dobře fungovalo, když v něm nebyly zařazeny vlaky vyšších kategorií, takže v dálkových rychlících z Prahy na východ nejezdilo tolik lidí jedoucích jen z Prahy do Kolína, jako je tomu teď (v navíc mezitím zkrácených soupravách).

  • Preambule JIKORDu: Nejsme zde od toho, abychom primárně zlepšovali veřejnou dopravu, ale především z důvodu úspor financí kraje, které jsou neúčelně vynakládány na veřejnou dopravu, především železniční.
    Pokud to vedení kraje myslí s veřejnou dopravou vážně, uvažujíc i s jejím rozvojem, nemůžou přece její organizaci svěřovat někomu s tak přízemním uvažováním. Auty stále více zacpaná města jižních Čech v kontrastu s prázdnými busy/vlaky (vlivem zcela nepoužitelných JŘ) jsou argumentem, který dokazuje, kterak se protekční lidé a stařec z JIKORDu mýlí. Pro zlepšení stačí drobná finanční úprava – málo cestujících veřejnou dopravou = málo peněz do výplat zaměstnanců Jikordu a opačně.

    • Soudruzi zaspali dobu. Když jezdili tisíce lidí, nebyla sice zvýšená nástupiště jako dnes v některých stanicích, ale byly tam restaurace, kulturní střediska, čekárny spousta nádražních zaměstnanců. Nádraží žila. Dnes si na vetšině z nich človek připadá jako na pustém ostrově.

  • Smutné na tom je, že celá trať (možná až na posledních pár kilometrů) je elektrifikovaná a kraj zde objednává vlak v nezávislé trakci.

  • Vždyť tam skoro nic nepřidal. 11:50 a 15:50 zbytek jsou Švejci dle jejich potěmkinova taktu. Každé 2h v jiný den

  • Jihočeský kraj totálně zprznil a zlikvidoval železniční osobní dopravu mezi (Táborem) – Veselím a Č.Budějovicemi, od prosince zdražil díky soukromému dopravci autobusovou dopravu na severozápadě města a teď objedná takovouhle zhovadilost? Mysleli jsme si, že za rozvrat železniční dopravy mohl Zimola, ale vypadá to, že nakazil celý Úřad.

    • Autobusy jsou levnější , neplatí toho tolik, co dráha. Kdyby se to narovnalo, bylo by to pro kraj méně výhodné.

      Došlo k destrukci dopravní infrastruktury, auta platí jen za něco, zbytek cáluje stát. Dálnice bude příkladem – není obchvat ČB, tak jezděte po dálnici.

      V městě máme raritu, kruhový objezd s hlavní silnicí I34 skrz (Okružní silnice) – no ve vyhlášce o tom nic není.

      Silnice nestačí, parkovat není kde a na nový vozidla dopravní oblužnosti se nedostává. Navíc jízda po stávající „ne“silnici jim dá zabrat.

      Ale lidi se do práce nějak dopravit musí………….. a autobus nemusí jet vždycky, jen když je to pro dopravce výhodné(ČB-Brno).

      A predátoři (Praha-ČK) si vyzobají rozinky, zbytek zamázně kraj v dopravní oblužnosti. Tomu se nikdo nediví ????

      Opravdu, asi máme odborníky, jen neví, co dělají. A pro koho………………

    • Kdepak Zimola – už dávno před ním začal intenzivně škodit Zdeněk Žemlička (dej mu Pán Bůh lehké odpočinutí, pacholkovi) a s podporou Študlara a Kafky v jižních Čechách ve veřejné dopravě obecně a na železnici zvláště postupně pokazili, co mohli …