D8 se v celé šířce otevře zřejmě koncem září, uzavírky se ale vrátí na jaře

D8. Autor: MDČRD8. Autor: MDČR

Kritická část dálnice D8 v úseku takzvané Prackovické estakády by měla začít sloužit motoristům v celé šířce po 20. září.

Kritická část dálnice D8 v úseku takzvané Prackovické estakády by měla začít sloužit motoristům v celé šířce po 20. září. Po návštěvě dálnice to dnes uvedli ministr dopravy Dan Ťok a šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Provoz na dálnici je ve zmíněném úseku sveden pouze do dvou pruhů, a to už od loňského prosince, kdy se dálnice zprovozňovala. Důvodem je nestabilní podloží, které hrozí sesuvy. ŘSD do jeho sanace jen letos investovalo na 320 milionů korun. Provádí především hloubkovou injektáž betonem. Dálnici i okolí přitom sledují čidla a měření vyhodnocuje Rada geotechnického monitoringu.

„Měření jsou velmi povzbudivá a mohla by vést k tomu, že bychom dálnici mohli zprovoznit ve všech čtyřech pruzích. Na 20. září chystáme dlouho plánované zkušební měření a testování v tunelech, kdy budeme muset dálnici na půl dne uzavřít, a následně bychom v dalších dnech dálnici rádi zprovoznili,“ uvedl Ťok.

Dálnice se za tři týdny otevře, pokud měření nevykážou nějaké nepředvídané odchylky. Práce (a ani uzavírky) tím ovšem neskončí. Pod základy estakády je třeba i nadále pumpovat beton. „Od jara příští roku bude ještě potřeba udělat pod pilíři další injektáže, takže se střídavě bude uzavírat jeden a druhý most,“ doplnil Ťok. ŘSD má na sanaci na příští rok připraveno dalších 50 milionů.

Dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi slouží řidičům od prosince na základě povolení k předčasnému užívání stavby. Výstavba posledních 12 kilometrů vyšla na deset miliard. Zbrzdil ji sesuv svahu v roce 2013, jehož odklizení vyšlo na zhruba dvě miliardy.

Kritici přitom tvrdí, že dálnice měla skrze České středohoří být trasována jinak a vést delším tunelem. Mezi nejhlasitější patří organizace Děti země nebo někdejší manažerka ŘSD Miloslava Pošvářová.