Infrastruktura Silnice Stavebnictví

D35 má další povolení, ŘSD má souhlas pro stavbu silnice přes česko-moravské pomezí

Trasa navrhované dálnice mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD
Trasa navrhované dálnice mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo první zásadní povolení pro další část dálnice D35, která by měla být do budoucna plnohodnotnou alternativou k D1 pro spojení Čech a Moravy. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo souhlasné stanovisko pro úsek mezi Starým Městem na Svitavsku a Mohelnicí v Olomouckém kraji.

Dvacet jedna kilometrů dlouhý úsek vede v této trase nejméně obydlenou částí, nahradit by měl stávající silnici I/35 mezi Moravskou Třebovou a Mohelnici, která už kapacitně přestává stačit.

Souhlasné stanovisko MŽP v procesu vlivu stavby na životní prostředí (EIA) je zásadním posunem v přípravě stavby. Úřad přitom silničářům stanovil řadu podmínek, které musí být zohledněny v plánech a přípravě stavby. ŘSD počítá zatím ve svých materiálech s prvním kopnutím nejdříve v roce 2024.

MŽP ve svém stanovisku uložilo celkem 27 podmínek, které musí ŘSD splnit ve fázi přípravy, stavby i samotném provozu. Jde částečně o obecné podmínky typu minimalizace dopadů záboru zemědělského půdního fondu mimo samotnou trasu nebo k životnímu prostředí co nejšetrnější výstavbu. Současně musí ŘSD přijít například s akustickou studií nebo protihlukovými opatřeními.

Dálnice D35 je ukázkou toho, jak se v Česku „pospíchá“ s přípravou staveb. MŽP začalo tento úsek řešit už v roce 2007, později vrátilo dokumentaci k přepracování. Souhlasné stanovisko pak je vydáno o 11 let později. Pomalou přípravu kritizoval nedávno i Nejvyšší kontrolní úřad.

Vydání stanoviska předcházelo veřejné projednání, kde obyvatelé území, kterým má trasa vést, projevovali největší obavy hlavně z hluku nebo vlivu na podzemní vody.

Trasa má navázat na předchozí úsek D35 Opatovec – Staré Město. Její součástí má být 1100 metrů dlouhý tunel Maletín, na který navazuje 160 metrů dlouhý most přes údolí Mírovky. Na trase bude jedna mimoúrovňová křižovatka Maletín. Tu autoři posudku doporučili postavit v takzvané jižní variantě. Na stávající dálnici D35 se má dálnice napojit jižně od Mohelnice. ŘSD počítá ve svém materiálu  s náklady na výstavbu ve výši necelých devět miliard korun.

Dva úseky D35 na Moravu se již soutěží. Nabídky jsou výrazně nižší, než odhadovaná cena. Více než čtvrt roku po podání nabídek ŘSD stále nevybralo vítěze u obou staveb. Podle informací deníku Zdopravy.cz ŘSD vyloučilo zatím nepravomocně nejlevnější uchazeče.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nebylo by přesnější říci, že má „jeden ze souhlasů“? Takhle zjednodušeně napsané to vypadá, že má stavební povolení a k tomu je opravdu daleko…

  • Mám za to, že o výsledku výběrka na zhotovitele úseků z Opatovic do Ostrova rozhodovala ministerská komise, která tak vyloučila některého z uchazečů. ŘSD s tím nemělo nic společného.

  • Omlouvám se za svůj cynismus, ale kdyby chtěla nějaká sázková kancelář vyhlásit sázky na zahájení v 2024 (což je ode dneška za 6! let), jen blázen by si vsadil (možná při kurzu 5:1?). Dokončení rekonstrukce D1 (tedy vlastně ne celé D1, ale jen 80% úseku Praha – Brno) v roce 2020 už je taky jenom špatný vtip (tady bych dal 8:1). Že D3, D55 budou mít do roku 2020 určenou trasu? 7,5:1. Sázka na zhroucení harmonogramu kterékoliv další dálniční stavby by mohla mít kurz tak 1,05:1).
    (A to jsme na tom proti železnici pořád ještě hodně dobře.)

  • Proč má asi Pardubický kraj ve znaku moravskou orlici, žejo. Nejvtipnější je když mi někdo začne tvrdit, že Moravská Třebová je v Čechách…. a proto se asi jmenuje Moravská…

    • No když můžou být na Moravě Čechy pod Kosířem, proč by Dolní Morava nemohla být v Čechách? 😀

    • no ona Dolní Morava je v Čechách i na Moravě 😉 historická hranice prochází tokem „řeky“ Moravy z Kraličáku až do Horní Hedče, kde se hranice odklání na JZ podél Zlatého potoku a na vrchol Jeřáb. jinak teda od Dolní Moravy dál na sever k Polsku vede hranice krajů (PCE/OLO) po východním hřebeni přes Sušinu, zato Čechy/Morava po řece

    • Jako když trenér biatlonové repre před celým národem začne větu slovy „Tady v Čechách v Novém městě na Moravě…“:-(

  • Proč je tento vnitromoravský úsek vydáván za spojnici mezi Čechy a Moravou?

    • Protože si někteří myslí, že celý Pardubický kraj leží v Čechách… Mám takový pocit že za Moravu+Slezsko se nově považují 4 kraje (JM, OL, ZL, MS) a okresy Třebíč a Žďár z kraje Vysočina, ale je to nesmysl, že…

    • Staré Město leží v Pardubickém kraji. Jestli se nepletu, Pardubický kraj jsou Čechy.

    • Pardubický kraj zahrnuje i část Moravy, historická hranice mezi Čechy a Moravou prochází skrz Pardubický kraj.

    • Děkuji všem za vysvětlení omylu o to pozoruhodnějšího, že ono Staré Město je hned u Moravské Třebové.

    • Jen pro doplnění. Hranice Moravy a Čech v této oblasti prochází po Hřebečském hřbetě (ano, tam kde se nachází Mladějov NA MORAVĚ). D35 tedy hranici protíná v tunelu Dětřichov, dále se Moravy ještě „dotkne“ v oblouku u Svitav, kde překračuje železniční koridor do Brna.
      Titulek článku nepovažuji za chybný, v nejhorším případě pouze zavádějící. Titulek píše, že stavba prochází česko-moravským pomezím, nikoliv, že přímo spojuje Čechy a Moravu. Oblast kolem Moravské Třebové lze s trochou fantazie za česko-moravské pomezí považovat.

    • Jan Sůra: Pardubický kraj je i Morava, proto má ve znaku i Moravskou orlici jak psal Martin (12:59). Dobře je to vidět na historické mapě: https://mapy.cz/s/2neOs území Moravy je tmavší žlutou barvou než území Čech.. po přiblížení je dobře zaznačená i hranice. A např. kousek na východ od Lanškrouna teče z obce Cotkytle do Tatenice Hraniční potok (současný název), kde se vlývá do Moravské Sázavy

    • Johny: krásná vychytávka. 🙂 Takže nejvýchodnější moravská obec je Česká Olešná. 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora