D11 až do Hradce. Otevírá dálnice, která je i symbolem státní arogance

Stavba na D1, foto: Ministerstvo dopravyStavba na D1, foto: Ministerstvo dopravy

Poprvé v historii pojedou dnes po dálnici řidiči z Prahy až do Hradce Králové. Otevírání posledního úseku je politiky naplánované

Poprvé v historii pojedou dnes po dálnici řidiči z Prahy až do Hradce Králové. Otevírání posledního úseku je politiky naplánované na 14 hodin, poté by na dálnici měla vjet první auta.

Důvod ke slávě přitom příliš není. Před Hradec Králové se dálnice dostala už v roce 2006, dokončit poslední úsek trvalo 11 let. Státu se dlouho nepodařilo získat pozemky farmářky Ludmily Havránkové a teprve v roce 2014 se podařilo státu dosáhnout dohody. Po nich dálnice vede.

Zatímco pro řadu lidí je Havránková symbolem překážek, proč dálnice není hotová,  realita byla značně jiná. Havránková nechtěla peníze, ale náhradní pozemky, aby měla kde hospodařit. Jenže stát se k dohodě neměl, namísto pozemků začal vyhrožovat vyvlastněním. Podobnou aroganci předvádí státní organizace i dál, například při přípravě dálnice D35.

K obratu jednání s Havránkovou došlo za dob Víta Bárty v čele resortu dopravy. Byl prvním ministrem, který se s Havránkovou sešel. „Přijela za mnou na ministerstvo, snažila se mluvit s každým. Ale ne s každý s ní chtěl mluvit a raději posílal vyjednavače za provize,“ vzpomíná Bárta.

Jednání pak vedl pozdější šéf ŘSD David Čermák. Výsledkem nakonec byla dohoda, podle které si Havránková musela část náhradních pozemků koupit. „Myslím, že mám nejdražší pozemky ve střední Evropě,“ řekla Havránková Seznamu v narážce na to, že musela Pozemkovému fondu doplácet přes dvacet milionů korun. K dohodě došlo v roce 2011, v roce 2014 došlo k prodeji posledního pozemku.

Poslední kus dálnice D11 znamená, že řidiči už nebudou muset sjíždět před Hradcem Králové, ale dojedou až do Kuklen. „Stavba musela být z důvodu vleklého řešení problematických majetkoprávních vztahů k pozemkům rozdělena na několik částí, které byly postupně do provozu,“ uvádí Ředitelství silnic a dálnic v oficiálním letáku ke stavbě.

Dva a půl kilometru dlouhý nový úsek postavilo za 882 milionů korun sdružení firem Eurovia, Strabag a Metrostav. Podle posledního sčítání dopravy na daném úseku jezdí kolem 17 tisíc aut denně.

Tagy D11 David Čermák eurovia Ludmila Havránková metrostav Strabag Vít Bárta
Žádné komentáře