Infrastruktura Železnice

Čtvrtmiliardová měřící drezína v detailech: nejvíce technologie bude od Plasser&Theurer

Motorová měřící drezína od Plasser&Theurer, podobně by měla vypadat i nová pro SŽDC. Foto. Plasser&Theurer
Motorová měřící drezína od Plasser&Theurer, podobně by měla vypadat i nová pro SŽDC. Foto. Plasser&Theurer

Společnost NDCon Logic odhalila první detaily motorové měřící drezíny, kterou má za 267,5 milionů korun dodat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) pro měření hlavně regionálních tratí.

Na její dodání má NDCon Logic podle smlouvy 32 měsíců. Firma dosud neví, kdo bude všechny části drezíny a vozu vyrábět. „S potenciálními dodavateli již určitou dobu jednáme, jednání budou uzavřena do několika týdnů,“ řekl Vlastimil Hebelka z NDCon Logic. Firma má dodat podle smlouvy nejen drezínu, ale i tažený servisní vůz.

„V první fázi projektu nyní probíhá upřesnění technické specifikace drezíny s ohledem na její vnitřní uspořádání, z toho také vyplynou finální požadavky na vybavení a vnitřní dispozice servisního vozu. Následně vybereme vhodný typ vozu a také jeho dodavatele,“ upřesnil Hebelka.

Firma bude na zakázce spolupracovat zejména s rakouskou společností Plasser&Theurer, která je dodavatelem měřící drezíny a měřících technologií. „Patří v tomto oboru k absolutní špičce,“ vysvětlil Hebelka.

Měřící drezína bude vybavena měřícími technologiemi pro diagnostiku geometrických parametrů koleje, pro měření příčného profilu kolejnic a ojetí kolejnic, dále bude drezína vybavena systémem čelního snímání koleje. Servisní vůz bude poskytovat technické zázemí pro měřicí drezínu a obytné a sociální zázemí osádky.

Předpokládané technické parametry drezíny:
délka:             16,7m
šířka:              2,9 m
hmotnost:      cca 50 t
rychlost:         100 km/h

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Může mi někdo říct, co na té drezíně stojí čtvrt miliard?

    • Spíš přoč se toho neujali rovnou pánové Plasser s Theurerem a je nutný prostředník…

    • Samotná drezína (myšleno vozidlo) není nijak složitá a tak to vypadá, že cena není oprávněná. To, co ale tvoří největší část ceny je technologické vybavení, které s ohledem na požadavky SŽDC v rámci veřejné zakázky, musí být na opravdu špičkové úrovni.

      Smutné je, že v podstatě všechny železniční správy v Evropě jsou velmi dobré v tom, že dokáží nasbírat obrovské hromady dat, ale následně pak s nimi nic nedělají.

    • Jakékoliv špičkové měřící zařízení je drahé, protože s přesností stoupá cena exponenciálně. A pokud se jedná o železniční (ale taky třeba aerospace nebo jinou) specialitu, roste ta cena ještě rychleji.

      Správná otázka by měla znít, jestli je zapotřebí takhle špičkové vybavení a jestli by to nešlo řešit nějakým oborově nespecifickým zařízením. Ale na to tady odpověď nenajdeme.

    • Tomáš Říha: Technologie pro to, aby se s nimi „něco“ dělalo (tj. minimálně, aby byly ve strojově dostupné a systematizované formě), se minimálně v SŽDC již připravují.

Newsletter

Partneři


Výběr editora