Autobusy

ČSAD Liberec zůstane provoz autobusů pro kraj, kilometr zdražil o 24 procent

Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec
Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Provoz autobusů na Liberecku a Frýdlantsku bude dál zajišťovat společnost ČSAD Liberec. V závěru loňského roku o tom rozhodli radní Libereckého kraje. Zakázku získala firma, kterou chce kraj koupit, přímým zadáním, podobně jako ostatní dopravci v kraji.

Oproti cenám v roce 2017 cena jednoho kilometru výrazně stoupne: z 26,80 na 33,38 Kč. To je zvýšení o 24 %.  I tak to ale nebude nejvíce ze všech dopravců v kraji: Busline za autobusy v oblasti Východ, tedy hlavně na Jablonecku a Semilsku, požaduje 35,53 Kč. Levnější je naopak s cenou 32,85 Kč ČSAD Česká Lípa v oblasti západ.

Nabídka společnosti ČSAD Liberec a.s. již zahrnuje vliv inflace, navýšení mezd v důsledku změny nařízení vlády od 1. 1. 2018, růst pohonných hmot a nulovou hodnotu čistého příjmu. Celkem jde o 3,6 milionů kilometrů ročně, které ČSAD Liberec zajistí 65 autobusy.

Přímým zadáním, které nám samozřejmě dovolil v této mimořádné situaci zákon, jsme zajistili dopravní obslužnost pro Liberecko a Frýdlantsko. Dopravcem nabídnutá cena 33,38 korun za kilometr byla lepší než všechny předchozí nabídky v jednacích řízeních bez uveřejnění v oblasti Sever v roce 2017,“ říká hejtman Martin Půta.

Kraj uzavřel smlouvu na maximálně dva roky s výpovědní lhůtou 60 dní. Platí po dobu trvání takzvané mimořádné situace. „Ukončení mimořádné situace závisí na termínu vydání rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o přezkumu postupu Libereckého kraje v odkupu akcí společnosti ČSAD Liberec,“ vysvětlila Jitka Volfová, statutární náměstkyně pro ekonomiku.

Liberecký kraj se několik let snaží vysoutěžit dopravce na provoz autobusů. Smlouvy kraje s dopravci doběhly, ale nové vysoutěžené kraj nemá, protože soutěže opakovaně zrušil antimonopolní úřad. Proto musí řešit zajištění autobusové dopravy přímým zadáním.
Přímé zadání umožňuje zákon v mimořádné situaci. Kraj chce i nadále mít vlastního dopravce, v kterém chce mít roční výdaje ve výši 300 milionů korun pod kontrolou. Kvůli tomu chce koupit právě ČSAD Liberec. Proti je především Busline.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
noerf
Host
noerf

Krásná malá domu.

Placebo
Host
Placebo

Asi malá domů pro noerfa , když to tak dobře ví .

noerf
Host
noerf

Meziroční růst ceny o 24 % mi přijde velký, zvlášť když cena pohonych hmot je totožná. Pokud budu počítat zvýšení mezd o cca 20 % z důvodu zákonných úprav a růstu mezd, tak je to vcelkovem objemu růst o cca 7 % při dělení (odpisy, mzdy, provozní naklady).
Druhým faktorem je, ze pokud by se soutěžily jednotlivé trasy, tak by byla šance i pro menší dopravce, mající třeba 4 – 10 autobusů. Kromě toho, by se mohlo soutěžit o ceně doplatku, aby měli dopravci motivaci vozit lidi, nikoliv o náklady na km.