Dopravci Železnice

Co dál s pokladnami na malých nádražích? ČD ještě věří, že správci kolejí je nezruší

Jízdenka ČD. Autor: Zdopravy.cz
Jízdenka ČD. Autor: Zdopravy.cz

České dráhy začínají připravovat varianty pro případ, kdy v s červnovou změnou jízdního řádu zmizí ze 197 stanic možnost koupit si jízdenky u zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta chystá už čtvrtý pokus o výpověď smlouvy.

ČD zatím podle svého vyjádření stále ještě doufají, že SŽDC pokladny nezruší. „Se SŽDC ve věci dalšího provozu pokladen v režii tohoto smluvního partnera budeme jednat a pokusíme se zvrátit jeho rozhodnutí,“ řekl mluvčí ČD Petr Štáhlavský.

SŽDC už zpracovává výpověď ze smlouvy. Hlavní důvod udává SŽDC snížení administrativní náročnosti. Konec by měla na konci ledna schvalovat správní ráda SŽDC. Už v minulosti se SŽDC pokoušela smlouvu ukončit, vždy ale nakonec z plánů sešlo.

Podle Štáhlavského má firma ve hře několik variant, jak dál postupovat, zatím ale neuvažuje o umístění automatů na nádraží, kde kasy zmizí. „V ekonomicky odůvodněných případech zvážíme provoz pokladen v některých místech obsazených naším personálem,“ řekl Štáhlavský.

Firma chce podle něj současně více propagovat nákupu jízdenek přes eshop a aplikaci Můj vlak. „Zvažujeme i další možnosti prodeje cestou smluvních partnerů nebo samoobslužnými systémy. Ve všech případech je ze stanic a zastávek, které nejsou obsazeny pokladnami, možný nákup jízdenek ve vlaku u průvodčího,“ dodal Štáhlavský

31 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Zajímalo by mě, co za tím ve skutečnosti je. Vždyť pro SŽDC je to výkon, peníze navíc. Tak proč se toho chtějí už počtvrté zbavit?

    • Co za tím je? Pokuty pro SŽDC za neodbaveni např. z důvodu obsazení člověkem bez zkoušky, naschvály od ČD jen aby SŽDC platilo pokuty (vyhodí i člověka, který zvládne všechny ostatní zkoušky na první dobrou jen proto, že se zkoušejícím nelíbí – když chtějí, vždycky si najdou něco, co člověk neví nebo kde si není na 100 % jistý, zkouška probíhá tak, že přijedete do Prahy řeknou vám „vy chcete dělat výpravčího s prodejem jízdenek, my už zkoušku máme…“, „zvláštní jízdné jsou 4 slevy, v Polsku jich mají 97, tak neříkejte, že máme složitej tarif“), SŽDC si musí kupovat tiskopisy, se kterými pokladní systém pak nehorázně plýtvá (jen při střídání výpravčích spotřebujete 7 jízdenek) ale ve spoustě případů je za tím rušení pracoviště z důvodu plánovaného dálkového řízení a tohle (pár stanic navíc) se s tím jen sveze…

    • Přesně tak. Zrušit DVI a poslat je zmetky do provozu. Hlavně namachrované zkoušející!

    • A ještě jsem zapomněl zmínit, že jsou stanice, kde SŽDC to díky provozním nákladům vs. platby od ČD de facto dotuje (5*300*12 vs. podíl z tržeb). A to dlouhodobě dělat nejde vůbec.

      Jarmil: tohle zkouší přímo příslušný odbor ČD a člověk z OPT.

    • Taky bych trochu tušil (a je škoda, že ta geneze není v článku popsaná), že problém se nezjevil ze dne na den, ale vychází z dlouhodobě vyhrocených vztahů. Popisy zaměstnanců SŽDC zde v diskusi to ilustrují dostatečně…

      Kdyby ČD měly jednodušší tarif i pokladní systém (a že jich dneska je hafo), asi by to celé fungovalo líp. A nejen vůči SŽDC, ale i fírům na lokálkách s „vokem“, kde absolutně není čas něco hledat…

  • Jako první co by se mělo řešit je národní tarif (jehož správcem by mělo být assi SŽDC). dokud nebude národní tarif, je absolutní nesmysl rozbíjet současný systém.
    Ono vůbec si myslím že jízdné na objednávané vlaky by měl vybírat ojednatel. Protože nevím proč by měl mít dopravce zaplaceno za vlak dvakrát…. A ve chvíli když bude mít prodej jízdenek na starost kraj či přeneseně jiné samosprávy tak se tím vyřeší i využítí a otevření nádražních budov. Celkově by se obce měli více starat o nádražní budovy, protože se přece jedná hlavně o jejich občany. Jenomže to se u nás moc nenosí a každý jen ukazuje kdo by to měl dělat a sám se bude jen koukat.

    • Už je zbytečné to vcelku řešit. Jakmile Ťok odmávl důchodcům a studentům cestování zadarmo, tak platící lidé se do vlaků už nevejdou.

    • Když si jízdné vybírá dopravce sám, je více motivován, aby zajišťoval kvalitní služby pro cestující.

  • Podle mě se třeba bavíme například o přestupním a turistickém bodě Veřovice, které je krásně opravené. To tu čekárnu jako zavřou? Nebo Dejvice..
    Oni si neuvědomují jednu věc, že o to rychleji SŽDC vypere i ty výpravčí, čím méně budou multifunkční.
    A když jsou placení státem a ještě mají 7% provize a mohou prodávat lístky do celé čr – o co jim jde?

    • V žst.Praha Dejvice predávajú jízdenky zamestnanci ČD,rok sa už ale nepredávajú v žst.Krč

    • Výpravčí ráno čekárnu otevře, večer zavře. Jenže co se bude dít v té čekárně nemá šanci ovlivnit, když tam ani neuvidí. A výpravčí mají za kasu 300,-

    • Neprodávání jízdenek ve stanici Krč s kulervoucí frekvencí asi 10 lidí denně je řekl bych vůbec největším zločinem…

  • Toto je prostě liberalizační katastrofa. Levá ruka státu neví co dělá pravá. Proč by se měl měnit systém na 2 roky do 2019? Proč by měly ČD do něčeho investovat, když neví, jestli budou jezdit, jestli ta vozidla budou jezdit. Zda bude vůbec tr10. Nebo ho krajští šašci nedovolí. Kraje stejně prý mají nějaké svoje pseudo tabletové systémy. (otázka jak moc funkční/ nefunkční, každý kraj jiný) Státní šašci.

    • Stačí dát automaty po vzoru GWTR do vlaků, kde není velká vytíženost a kromě toho, ze usetrim za poplatky SZDC za provoz pokladen, tak může průvodčí či vlakvedouci posílit personál na vytizenejsich spojích, popřípadě obsloužit cestujici v rychlikach, aby CD nemuseli najímat lidi ze soukromých agentur a firem.

  • Kolik by stálo řešení v podobě dotykového displeje s jednoduchým ovládáním alá eShop ČD/ app Můj vlak v každé malé stanici, kde SŽDC zruší pokladnu? Platební kartu má dneska už téměř každý (pár podivínů bez účtu se ale pořád najde), takže by ani nemuselo vadit kdyby tam byla jen platba kartou (odpadla by starost o hotovost). Tam, kde by displej byl venku by akorát museli vymyslet anti vandal úpravu, ale to by problém nebyl. A hlavně konečně by i v malých stanicích šlo platit kartou 😀

    • Omezovat jen na platbu kartou je zbytečné, myslím že by ta hotovost měla tam být také povinností. A ta antivandal verze, to je k ničemu, páč Čech příjde na to, jak to zničit.

    • Tak tohle se dá řešit i stylam GWT, který mají ve vozech Cardmany. Teoreticky takový Cardman muze byt na každé stanici nebo v každém voze. Plnohodnotný automat jako v Rakousku nebo Německu asi je ekonomický nesmysl a taky trochu retro.

    • No jenže Vám zavřou nádraží a zruší služby.. A budete klepat kosu na mrazu. Zejména při zpožděních nebo že Vám spoj ujede. A nádraží bude vypadat jako od prasat po vandalech.

    • TEST – souhlas – kartu ma každý -i duchodci kterym chodi duchod jen na ucet – takze pipnout kartou dokaze opravdu každý duchodce – to by byla první faze. No a pro bezne obcany a po několika letch uz jako druha faze pro všechny pochopitelne online. Je to nejjednodussi zusob, dostupny pro kazdeho a vsude a nestoji nic (vyjma samotne spravy webu). Takze SZDC I CD usetri mraky naprosto zbytecne promrhanych penez za lidi, uniformy, udrzbu atd.. a později i za automaty a jejich udrzbu. JAK PROSTÉ… ( jen pro zajimavost- jsem zvedavy jestli tu ten koment vydrzi – minule když jsem psal koment o tom ze je mnohem levnejsi mit automatizivane metro i tramvaje – tj. bez ridicu – tak to bylo smazano) TEST

    • Tak automaty by musely být všude, pouze onlajn je nesmysl nebo jako kdyby se mi vybil mobil tak nikan nejedu nebo jak. Krom toho by musela být všude jistota signálu, všichni nejezdí jen Praha – Ostrava.

    • GWTR je přeci fuj i s automaty. To vám řekne 9 z 10 modrých gum.

  • My jako vypravčí, kteří prodávají jízdenky, bychom klidně prodávali dál, pokud bychom za to byli trochu lépe ohodnocení. Takhle je to opravdu jen přítěž. Náš zaměstnavatel si stěžuje na vysoké pokuty, pokud je stanice na pár měsíců neobsazena. Ale on by si to vypravčí po autorizaci hodně rychle rozmyslel dělat zkoušky až na poslední chvíli, pokud by ho to aspoň trochu finančně motivovalo.

    • Přesně tak. Protože mně kasa bavila, udělal jsem si zkoušku hned na první dobrou a hurá prodávat (v té stanici co jsem začínal stejně byla tržba 400,-/den). Ale byli tací, kteří se na pokladnu úplně vykašlali, neudělali zkoušku ani na třetí pokus (a těm jde PO na ruku). Protože je to jiná zkouška (ne SŽDC), tak zde ani neplatí to že do jejího úspěšného složení po prvním neúspěšném pokusu je finančně o třídu níž.

  • Nejsou pokladny, není režijka 😀 Na druhou stranu jsou stanice, kde je zbytečné, aby ČD platili SŽDC peníze, když vlakvedoucí ve vlaku odbavení stihne, tedy třeba staničky mezi Havl Brodem a Čáslaví (s výjimkou Světlé a Jeníkova), Zbraslavice, Uhlířské Janovice… A v mnoha krajích najdeme mnoho příkladů. Tu almužnu, co za to výpravčí dostávají, jistě oželí.

    • Tak třeba trať Turnov-Praha. Prodej jízdenek výpravčími: Loukov u Mnichova Hradiště v pohodě stíhá průvodčí, Mnichovo Hradiště prodává částečně pokladní ČD, Bakov nad Jizerou stíhá průvodčí, Kropáčova Vrutice, Byšice taktéž. Zbývají Čakovice, ale zde je již PID dávno a prodej jízdenek by taky měl zvládnout personál ve vlaku. Takže z počtu 29 tarifních bodů zůstane kasa v Turnově, Hradišti, Boleslavi, Všetatech, Tišicích, Neratovicích a na velkých pražských nádražích. Nevidím problém v odbavení, když na všech vlacích jezdí personál, který doteď zvládl odbavit cestující, tak zvládne i těch několik desítek navrch.

  • Měli by konečně ČD jít po vzoru západu, a to automaty na jízdenky na každé zastávce. Ovšem my Češi by jsme je asi zníčili. 🙁 Kdyby jsme nakonec k těm automatům šli vstříc, tak by nejlepší co se týká jednoduchosti by byl ten německý. Umí několika jazyky, jízdenky prodávat po celém Německu, a to v hotovosti (papírové i mince) nebo kartou a vyhledávat spojení po celém Německu a částečně i v zahraničí (možná zobrazit i zpoždění vlaků). Bohužel se toho asi nedočkáme.

    • coudy: většina pokladních taky neumí cizí řeč.. Moje poslední zkušenost – Barcelona letiště. Automat mi nebral kartu, hotovost v bankovkách, které jsem měl po ruce, taky ne a pokladní nerozumněla ani „T10 ticket“.

    • pro Coudy: Také ale nikde neříkám, že to mají být úplně tyhle. No a češtinu není takový problém tam nahrát.