Železnice

Co dál s nostalgickými vlaky? České dráhy zvažují jejich osamostatnění

Jednou z největších akcí ČD Nostalgie je setkání parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek. Foto: Jan Sůra
Jednou z největších akcí ČD Nostalgie je setkání parních lokomotiv v Lužné u Rakovníka. Na snímku lokomotiva 477.043 přezdívaná Papoušek. Foto: Jan Sůra

České dráhy vážně zvažují, že vyčlení historické vlaky  pod značkou ČD Nostalgie do samostatné složky či firmy. Důvodem je především to, aby náklady na nostalgické vlaky byly oddělené od účetnictví běžné osobní dopravy.

Úkol připravit vávrh na samostatné účetní nebo organizační uspořádání ČD Nostalgie dal už vedení Českých drah jejich Řídící výbor.

„O možnosti vyčlenit nostalgii do samostatné složky se dlouhodobě diskutuje s ohledem k našemu zájmu tuto oblast nadále rozvíjet a starat se o národní technické dědictví, péči o ně nadále rozvíjet a techniku zároveň využívat. S ohledem k tomu, že jde aktuálně o interní diskusi nad budoucím uspořádáním, o kterém se bude vést ještě odborná diskuse, je předčasné poskytovat další informace,“ odpověděl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Server Odborového sdružení železničářů tento týden citoval člena představenstva Českých drah Miroslava Kupce z jednání s odbory, který označil úřední oddělení nostalgických vlaků za nutnost. „Pokud budeme do částky za vlakokilometry kalkulovat všechny náklady, včetně nákladů vynaložených v souvislosti s nostalgickými jízdami a údržbou historických vozidel, nemůžeme čelit konkurenci nízkonákladových dopravců,“  uvedl  Kupec.

České dráhy mají 570 historických vozidel, vlastní také ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka, ve správě mají také například některé lokomotivy z Národního technického muzea.

Podle Kupce by měly České dráhy požadovat kompenzaci za náklady na historické vlaky od státu. Bývalý ředitel luženského depa Jindřich Rachota letos v rozhovoru pro iDnes.cz uvedl, že čistě provozně jsou historické vlaky v zisku, pokud nejsou potřeba větší opravy. „Snažíme se o to, abychom byli rentabilní, kromě jízdného na provoz přispívají některé kraje. Když ale dojde na opravy, je to záležitost milionů korun. České dráhy naštěstí tyto peníze poskytují, je to pro ně i forma marketingu. Jsme jediní z dopravců, kdo se stará o zachování technického dědictví,“ řekl Rachota.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Vůbec by nebylo špatné kdyby zejména v turisticky exponovaných obdobích jezdily pravidelné historické vlaky, napadá mne že by se třeba hodil takový expres Pálava-Podyjí v parní trakci místo v dieselové ve které vyjíždí už z Brna.

    Ale to by samozřejmě vyžadovalo mít k dispozici i patřičný vozový park který by alespoň nějak odpovídal tomu že to nemá být jenom na historickou akci, ale k „běžnému“ použití, takže něco poněkud jiného než rybáky. Problém je že příliš mnoho těch vozů co by se na to hodilo je ještě v běžném provozu. Dobrým příkladem by snad mohl být Retro Ostravan, samozřejmě to je něco jiného než vlak který by jel třeba Brno-Znojmo, ale jako příklad přístupu by jistě použít šel.

    Ostatně jak bude probíhat modernizace a nasazování jednotek, budou přicházet třeba i vozy ze zahraničí, pro takovéto účely by se jich mohlo uvolnit celkem dost.

  • 570 historických vozidel ???
    ČD mají historických vozidel či vozů poměrně hodně, ale tahle cifra je asi nasazená?
    Odkud máte tyto čísla, Jane ?

    • viz odkaz na web OSŽ. Musíte to brát, že v tom jsou i vagóny, i to je historické vozidlo.

    • Vy jste si toho Brněnského pojízdného muzea nevšiml? Půlka toho co jezdí na jižní Moravě je na to muzeum zralá. 🙁 Na druhou stranu musím uznat že některé starší vozy jsou pohodlnější než některé nové vynálezy.

Newsletter

Partneři


Výběr editora