Automobilový průmysl Automobily Lidé

Chceme se mzdami přiblížit Seatu, plánují odboráři. O nabídce firmy mluví jako o odporné ropuše

Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto
Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto

Mzdy ve Škodě Auto letos už překonaly úroveň závodu Volkswagenu v Portugalsku. Tvrdí to zástupci Odborů Kovo MB v automobilce, kteří letos požadují v kolektivním vyjednávání dvouciferný růst. Jejich novým mzdovým cílem je výše platů ve španělském Seatu.

Měsíc před koncem stávající kolektivní smlouvy jsou odboráři a vedení firmy  od podpisu nového kontraktu hodně daleko. Odboráři zatím o návrzích firmy mluví jako o „sprostém urážení obětavých zaměstnanců, kteří nechávají v práci své zdraví a své životy“.

„Je ostuda, že v době, kdy v českých firmách roste mzda, musíme se v podniku, který má jít příkladem, handrkovat o důstojný růst mezd. Nenecháme zaměstnance takto ponižovat, jestli se firma včas neprobere, pocítí hněv svých 30 000 zaměstnanců,“ uvedli odboráři ve svém týdeníku Škodovácký odborář.

Kromě mezd je spor i o systému směn, odboráři nechtějí přistoupit na osmnáctisměnný model. Kolektivní vyjednávání probíhá v době, kdy už zástupci odborářů v dozorčí radě vědí, jak vysokého zisku loni firma dosáhla. Automobilka ho sice zveřejní až v druhé polovině března, lze ale očekávat rekordní výsledek.

Firma dobře ví,že se musí se zaměstnanci podělit o svůj mnohamiliardový zisk, který jinak odvádí akcionářům a kde jen úzké skupině osob vytváří životní luxus a nezměrné bohatství,“ uvedli odboráři. Škoda je nejlépe vydělávající části koncernu VW.

Škoda nabídla zaměstnancům růst mezd o 15 procent na 27 měsíců. Podmínkou bylo ale uzavření dohody o novém směnném systému. Ten kritizují odboráři, protože kvůli němu by museli chodit lidé do práce i o víkendech a naboural by rodinný život. „Na první pohled tato nabídka mohla někomu připadat jako pohádková princezna, při bližším prozkoumání se z ní ale vyloupla odporná ropucha,“ tvrdí odboráři. Ti chtějí smlouvu na rok a růst o 18 %.

Podle šéfa odborářů Jaroslava Povšíka je cílem dostat mzdy ve Škodě na úroveň jiných závodů Volkswagenu v Evropě. „Naším cílem bylo dostat se na úroveň Portugalska. Už zvýšením korunových příplatků, které jsme vyjednali od ledna 2018, úroveň Portugalska překonáváme,“ řekl Povšík. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě Auto dosáhla loni 40 557 korun včetně všech příplatků a odměn. Podle něj tuto skutečnost připomíná odborářům i sama firma. „Tento cíl jsme přehodnotili, a v budoucnu se chceme dostat na úroveň Španělska. Dostat se na mzdovou úroveň Seatu by bylo opravdu skvělé, ale je to ještě vzdálená meta. Pokud nám většina zaměstnanců pomůže, velký díl z této cesty dokážeme urazit,“ dodal Povšík.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • A proč ne rovnou německé mzdy? Aha, to by vlastně dělník ze škodovky bral stejně jako prezident:-) Tak sorry, beru zpět…

  • Drzim palce odborarum a lidem. Nebudeme makat v CR za almuzny, jak doted!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora