Automobily Cestovní ruch Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Cesta z Moravy do Vídně zrychlí, Rakušané otevřou 25 kilometrů dálnice A5

Výstavba dálnice A5 v Rakousku. Autor: ASFINAG
Výstavba dálnice A5 v Rakousku. Autor: ASFINAG

Rakouští silničáři nadělí českým řidičům mířícím do Vídně na adventní trhy začátkem prosince dárek v podobě nového úseku dálnice A5. Téměř 25 kilometrů od Schricku až k Poysbrunnu nedaleko českých hranic se provozu otevře 8. prosince, uvedl Rakouský rozhlas (ORF). Stavba trvala dva a půl roku a rakouský ASFINAG (vzdálená obdoba českého ŘSD) stála v přepočtu přibližně 7,5 miliardy korun.

Výstavba dálnice A5 v Rakousku. Autor: ASFINAG
Výstavba dálnice A5 v Rakousku.
Autor: ASFINAG

Řidiči se díky novému úseku cestou do a z Vídně vyhnou řadě obcí na původní trase B7, které byly zahlceny tranzitní dopravou, především Poysdorfu. ASFINAG chce zároveň ještě během následující zimy zahájit práce na pětikilometrovém dálničním obchvatu příhraniční obce Drasenhofen, který by měl být hotov za dva roky, v první fázi se počítá s polovičním profilem. Pak budou zbývat k dostavbě A5 pouhé dva úseky po dvou kilometrech, se kterými rakouští silničáři chtějí vyčkat na dění na české straně.

To není nijak překotné, dlouhá léta se čekalo na zásady územního rozvoje kraje a příprava stála. Reálně se dá v příštích pěti letech počítat maximálně se stavbou čtyřkilometrového obchvatu Mikulova. Podobnou lekci dal ASFINAG českým protějškům nedávno i rychlostní silnicí S10, kterou před dvěma lety dotáhl od Lince až za Freistadt pár kilometrů od české hranice. I zde Rakušané vyřešili problémy vlastních obcí a měst s tranzitní dopravou a dále k hranici kvůli české nečinnosti nepospíchají. Ještě před deseti lety přitom české ministerstvo dopravy tvrdilo, že nemá cenu pospíchat kvůli nečinnosti Rakušanů.

18 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ad. Patrik a jeho děcka.
    Co ten člověk dělá? Má pravdu?
    ANO, SNAD, MOŽNÁ,
    ANI NÁHODOU.
    Tento člověk jen bruslí.
    Oprávněnost jeho námitek, ohledně opravdového poškození životního prostředí je sotva mizivé jedno procento.
    Zbytek, jsou pouze obstrukce, při kterých dokáže bravurně bruslit v naší chaotické a nedokonalé legislativě.
    A proč to dělá?
    Protože mu to naši zákonodárci, prostřednictvím paskvilů, kterým říkají zákony, umožňují.
    A nejspíš i proto, že se cítí opojen svou mocí.
    Jak to napravit?
    Museli by k jednomu projektu sednout úředníci několika ministerstev a úřadů a společně připravit tzv. Dokonalý projekt.
    Ale to už jsem v hájenství fantasmagorie.

  • Ad. Hašek.
    Ne. Za vlády tohoto člověka se nemohla postavit žádná dálnice, neboť téměř celá příprava byla na bedrech řsd. A když soud zrušil ZÚR, nebyl hejtman schopen, efektivně a hlavně rychle zajistit nápravu.
    Tento člověk byl maximálně zaneprázdněn klientelismem a opojením vlastní mocí.
    Nedokázal osobně zajistit, aby jeho podřízení na daných problémech intenzivně pracovali. Řsd i sždc dalo tedy od Jm kraje ruce pryč. A není se ani co divit. Jestliže nečinnost krajských představitelů a úředníků přetrvávala několik ROKŮ, nemá smysl něco připravovat.
    A u staveb, které připraveny byly, tudíž propadlo stavební povolení a nikoho vůbec netankovalo aby jej prodlužoval.
    Bohužel, není sám. Takových budižkničemů ve státní správě, máme plný barák.

  • Naprosto stejná situace funguje na kolejích. Denně jezdím autem 40 km podél tratě 244 do Laa an der Thaya, poněvadž ORANŽOVÍ zastavili taktovou vlakovou dopravu v Bohuticích, ačkoli nám za Rakouska-Uherska postavili dvoukolejný spodek až do Vídně. V Laa začíná civilizace, takže odtud do Vídně již jezdím vlakem.

    Zdravím pány Surého a Hanáka, největší oranžové jihomoravské specialisty v boji proti železniční dopravě…

    • Rakušáci toho na severu zastavili na kolejích mnohem víc, než kdekoliv v ČR. Jednu lokálku právě i z Laa do Zellerndorfu.

    • Toto ovšem není o Haškovi, ten naopak R52 nijak nezdržoval. Jako třeba teď úmyslně Zelení dopravní stavby v Brně. A to ho nijak nemusím.

    • Ale ano, Petře, je to dost o Haškovi. Hádejte, který hejtman nebyl po dvě volební období schopen dokončit zásady územního rozvoje kraje, čímž blokoval většinu dopravních staveb.

    • Ono by se ZÚR i dokončit daly, ovšem nebýt obstrukcí právě různých spolků napojených na Zelené. Proto taky nemáme v podstatě ani ÚP v Brně, když ho napřed Zelení prosazovali nebo mu aspoň Ander nějak extra nebránil, pak otočil, za povyku typu „budeme stavět hypermarkety v parcích“ nebo „dálnice přes město“ ho s těmi stejnými aktivisty shodil a teď když je za to odpovědný, tak nedělá nic, jen chrlí jednu studii o ničem za druhou a po městě už se nedá ani normálně jezdit. To za těch „zlých“ Hašků a Onderků šlo.
      Podobně s nádražím.
      Neříkám, že Hašek a spol. nemohli udělat víc, ale házet to na ně je nesmysl. Za R52 může Patrik a spol., nesmyslnými nápady a nutností pořád něco přezkoumávat dosáhli toho, že reálně nemáme nic a stejně mají odvahu zase vylézt a otravovat. Aspoň už skončili s tím nesmyslem vést to D2 – Břeclav – AT

    • Musím reagovat na „po městě už se nedá ani normálně jezdit. To za těch „zlých“ Hašků a Onderků šlo.“:
      Mezi lety 2009 a 2014 se doprava v Brně víceméně jenom omezovala. Prodlužovaly se intervaly (víkendy 15 -> 20, večer 20 -> 30, omezení rozjezdů), rušily se linky (7, 13, 29, 72, 51, 63) a doba, kdy jsou horší intervaly se stále posouvala z noci blíž ke dni.
      Neříkám, že všechno z toho bylo špatně, někde to pomohl odstranit zažitou neefektivitu, ale celkově to šlo v tomto období s městskou dopravou s kopce. Jako jet o 9 večer dom, aby po čtvrt hodině přijela šalina narvaná jak ve špičce – celkem o ničem. A proč? Protože město na ňu nechtělo přispívat. To bylo v prosinci vždycky „co zas zruší nebo omezí“.
      Naopak poslední 3 roky se intervaly spíš zkracují (ráno o víkendu, večer), zavádí se nové expresní linky (zejm. E50, E56), nová, dříve neexistující spojení díky prodloužení linek 64, 65, stabilizace a posílení linky 68/80/81, prodloužení linky 10 do Bohunic. Teď je to spíš „co se zas vylepší“.

  • Ze politici lzou nam obcanou je jedna vec… my jsme na to zvykli 😀 ale ze lzou sousedum a potencialnim strategickym partnerum je hanba

  • Je to ostuda. Asi nejaky politik se k necemu zavazal a opet to nesplnil. Nespolehlivym sousedem tezko nebude chtit navazovat pratelsky hospodarsky vazby :/ Delame si to sami, tu „usplaplou malickost“ uprostred Evropy.

    Pekne nas A5 a A10 vyskolila

  • Úsek od sjezdu z D52 až po státní hranici není, s výjimkou průjezdu Mikulovem, až tak kritický. Celá trase vede mimo zastavěné území. Kolem všech obcí jsou postavené obchvaty. Mimo průjezdu okolo Aqaulandu Moravia a křižovatkou na Pernou je všude 90. Na Rakouské straně je/byla situace dost jiná. Od státní hranici až po nájezd u Schricku jsou 3 vesnice, z nich průjezd obzvlášť Poysdorfem je v exponovanou dobu chuťovka, která se nedá s průjezdem Mikulovem vůbec srovnávat. A ta světelná křižovatka v poli u Wiltersdorfu také dokázala někdy napáchat velkou paseku.
    Dostavba dálnice na rakouské straně bude mít tedy mnohem větší dopad jak časový, tak ekologický, než dostavba úseku na české straně. A pokud se podaří dotáhnout obchvat Mikulova, obávám se, že na české straně bude dlouhou dobu ticho po pěšině.

    • Což ale nic nemění na tom, že je ostuda, že relativně jednoduchý úsek od Pohořelic nejsme schopni dostavět jen kvůli rozmarům profesionálního „eko“aktivisty Patrika (kterého já osobně považuji za nejhorší odpad v této oblasti v ČR, více než naše „slavné“ Zelené v Brně a to je co říct) a několika dalších jednotlivců sdružených okolo virtuálního spolku Voda z Tetčic. Je jen štěstí, že ten úsek je relativně rovný. Nicméně nebezpečný je dost, nejezdím tam až tak často jako dříve, přesto jsem tam zažil několik hodně nepříjemných situací, ke kterým by na dálnici už z logiky věci dojít nemohlo. A jako bonus máme Mikulov, který se někdy dá přirovnat k tomu Poysdorfu (tam to brzdí jedna zatáčka s semafory, u nás zase to, že z obchvatu centra Mikulova se stala cesta se zbytečnými kruhovými objezdy a nájezdy do supermarketů…). R52 je ukázková ostuda, kam až vede pseudoekologický fanatismus v kombinaci s neschopností (nejen) regionálních politiků a špatnými zákony… R43 podobně.

    • Pche 25 km no a co. My zas máme 5 km v polích u Budějek a kilásek u Hradce.

    • Patrik:
      Jo tenhleten křečkomil aktivně participuje na hodně frontách, momentálně se snaží narušit proces u dálnice okolo Přerova, kde lidi už 25 let dýchají naprosté emisní sračky z tranzitní dopravy, srovnatelné v polétavém prachu s Ostravou a Třincem.

    • No tak hlavně že to všechno můžete svést na ekoaktivisty, kteří jen suplují za stát a kontrolují aby se stavělo podle pravidel. D8 je toho ukázkovým případem. Nadávejte politikům a úředníkům a ne ekologům.