Automobily

Český trh s ojetými auty: roste zájem o auta od tuzemských majitelů, posilují největší hráči

Autobazar. Foto: AAA Auto
Autobazar. Foto: AAA Auto

Trh s ojetými vozy loni v Česku stoupl o více než sedm procent a za celý rok se na něm prodalo 650 tisíc osobních aut. Vyplývá to ze studie společnosti Cebia, která trh dlouhodobě analyzuje. V porovnání s jinými roky došlo k některým zásadním změnám.

Hlavní je především orientace na auta od českých majitelů. Prodej ojetin s tuzemským původem rostl dvakrát rychleji, než těch dovezených. Tuzemské ojetiny tvořily loni více než dvě třetiny všech prodejů.

„Rostoucí zájem českých motoristů o ojetiny českého původu je pozitivní signál, protože dovážené ojetiny jsou rizikovější, než ty tuzemské,“ tvrdí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Podle Pajera byl loňský rok ve znamení koncentrace: jak mezi obchodníky, tak i v poptávce po jednotlivých značkách. Přes prodejce, tedy hlavně autobazary nebo i dealery nových aut, kteří se čím dál více zaměřují na obchod i s „mladými“ ojetinami, se loni prodalo 337 tisíc vozidel.

„Dochází ke koncentraci trhu s ojetými vozidly na velké autobazary a stále větší roli hrají také dealeři nových vozidel, kteří úspěšně nabízejí ojeté vozy v rámci importérských certifikovaných programů,“ říká Martin Pajer.

Podle něj je patrná i koncentrace zákazníků o nejsilnější značky. Ještě v roce 2015 mělo deset nejprodávanějších značek 67 % trhu s ojetinami, loni už 75 %. Největší zájem je o ojeté vozy značky Škoda, Volkswagen a Ford. Mezi modely pak dominuje Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Golf.

Podle statistik roste zájem o dražší vozy, klesá naopak zájem o levnější. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce vzrostla na 202 400 Kč, průměrné stáří bylo 10 let

Zajímavé jsou i statistiky podle vybavení servisní knížkou. Meziročně stoupl podíl těchto vozů z 53 % na 74 %. „Tento výrazný nárůst je pravděpodobně způsoben větším zájmem zákazníků o tuzemské vozy se zdokumentovanou servisní historií, zároveň zájmem o dražší a kvalitnější vozy a růstem podílu velkých bazarů a dealerů na celkových prodejích. Současně je však nárůst ovlivněn známou praktikou falšování servisních knih, respektive vytváření fiktivních servisních záznamů,“ vysvětluje si nárůst Cebia.
Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2017 byla 172 000 kilometrů. „Vzhledem k tomu, že zhruba 40 % vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 000 kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 212 000 kilometrů,“ dodala Cebia v tiskové zprávě.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Auto jedině z autobazaru většího, od ruzný prodejníčků, soukromníků nebrat, nikdy nevíte, že si to dotáhl přes maďarsko a pak zjistíte, že to auto je kradený.

  • Zlatě pořizovat ojetiny ve větších autobazarech, než někde na vlastní pěst přes nějaké inzeráty jsou to většinou podfukáři kteří nabízí stočené plačky…do toho bych nikdy nešel!

  • Konečně to lidi napadlo, že kupovat auta odtažený z Německa nemá cenu kupovat, kort ještě od soukromníku, z 90% ztočenky.. Raději jsem pořídil v áčkách, původní majitel Moravák, důchodec, fabie jak nová, počítám, že mi tak cca 8 let vydrží.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora