Automobily

Český trh s ojetými auty: roste zájem o auta od tuzemských majitelů, posilují největší hráči

Autobazar. Foto: AAA Auto
Autobazar. Foto: AAA Auto

Trh s ojetými vozy loni v Česku stoupl o více než sedm procent a za celý rok se na něm prodalo 650 tisíc osobních aut. Vyplývá to ze studie společnosti Cebia, která trh dlouhodobě analyzuje. V porovnání s jinými roky došlo k některým zásadním změnám.

Hlavní je především orientace na auta od českých majitelů. Prodej ojetin s tuzemským původem rostl dvakrát rychleji, než těch dovezených. Tuzemské ojetiny tvořily loni více než dvě třetiny všech prodejů.

„Rostoucí zájem českých motoristů o ojetiny českého původu je pozitivní signál, protože dovážené ojetiny jsou rizikovější, než ty tuzemské,“ tvrdí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Podle Pajera byl loňský rok ve znamení koncentrace: jak mezi obchodníky, tak i v poptávce po jednotlivých značkách. Přes prodejce, tedy hlavně autobazary nebo i dealery nových aut, kteří se čím dál více zaměřují na obchod i s „mladými“ ojetinami, se loni prodalo 337 tisíc vozidel.

„Dochází ke koncentraci trhu s ojetými vozidly na velké autobazary a stále větší roli hrají také dealeři nových vozidel, kteří úspěšně nabízejí ojeté vozy v rámci importérských certifikovaných programů,“ říká Martin Pajer.

Podle něj je patrná i koncentrace zákazníků o nejsilnější značky. Ještě v roce 2015 mělo deset nejprodávanějších značek 67 % trhu s ojetinami, loni už 75 %. Největší zájem je o ojeté vozy značky Škoda, Volkswagen a Ford. Mezi modely pak dominuje Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Golf.

Podle statistik roste zájem o dražší vozy, klesá naopak zájem o levnější. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce vzrostla na 202 400 Kč, průměrné stáří bylo 10 let

Zajímavé jsou i statistiky podle vybavení servisní knížkou. Meziročně stoupl podíl těchto vozů z 53 % na 74 %. „Tento výrazný nárůst je pravděpodobně způsoben větším zájmem zákazníků o tuzemské vozy se zdokumentovanou servisní historií, zároveň zájmem o dražší a kvalitnější vozy a růstem podílu velkých bazarů a dealerů na celkových prodejích. Současně je však nárůst ovlivněn známou praktikou falšování servisních knih, respektive vytváření fiktivních servisních záznamů,“ vysvětluje si nárůst Cebia.
Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2017 byla 172 000 kilometrů. „Vzhledem k tomu, že zhruba 40 % vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 000 kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 212 000 kilometrů,“ dodala Cebia v tiskové zprávě.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Leoš
Host
Leoš

Auto jedině z autobazaru většího, od ruzný prodejníčků, soukromníků nebrat, nikdy nevíte, že si to dotáhl přes maďarsko a pak zjistíte, že to auto je kradený.

Marek
Host
Marek

Zlatě pořizovat ojetiny ve větších autobazarech, než někde na vlastní pěst přes nějaké inzeráty jsou to většinou podfukáři kteří nabízí stočené plačky…do toho bych nikdy nešel!

Vtípil
Host
Vtípil

Konečně to lidi napadlo, že kupovat auta odtažený z Německa nemá cenu kupovat, kort ještě od soukromníku, z 90% ztočenky.. Raději jsem pořídil v áčkách, původní majitel Moravák, důchodec, fabie jak nová, počítám, že mi tak cca 8 let vydrží.

Michal
Host
Michal

No jasně, to mňel ňákej děda f stodole!

http://dfens-cz.com/newspeak-autobazarnich-zmrdu/ 😀

Jan Sova
Host
Jan Sova

A co když někdo potřebuje skutečně „auto“ ?? Ty po dědech nezůstávájí, jak víme…. Koncernové sračky se všude válí to ano, ale kde to má motor ???

Vavra
Host
Vavra

Zaplacena reklama?