Automobilový průmysl Automobily

Český autoland zastavil růst, výroba v Hyundai a Tatře začala klesat

Výroba v Tatra Trucks. Foto: Tatra
Výroba v Tatra Trucks. Foto: Tatra

Tuzemské automobilky vyrobily za první dva měsíce letošního roku méně aut, než za stejné období loňského roku. Zatímco v největší automobilce v Česku výroba dál roste, pokles zasáhl dva velké moravské výrobce.

Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu vyrobily tuzemské automobilky za první dva měsíce 251 743 osobních aut, což je pokles o 0,01 %, resp. 31 aut. Zajímavější je ale detailnější pohled na statistiky podle výrobců.

Nošovický Hyundai už loni v závěru roku oznámil zrušení některých směn kvůli slabší poptávce, to se projevilo i na výrobě: ta klesla o 6000 vozů, tedy téměř o desetinu. Nepatrně klesla výroba v kolínské TPCA.

O téměř stejný počet vozů letos naopak narostla výroba ve Škodě Auto, v relativním vyjádření o čtyři procenta.

Největší pád zažila první dva měsíce roku automobilka Tatra. Po letech růstu výroby zatím firma vyrobila za první dva měsíce jen 95 vozů, o 58 % méně než ve stejném období loňského roku.

Mluvčí Tatry Andrej Čírtek na dotaz Zdopravy.cz uvedl, že díky výrobě unikátních nesériových vozidel není počet kusů tak podstatným kritériem úspěšnosti jako u výrobců osobních aut. Podle něj zpomalení má více příčin. Jednou z nich je náběh nového modelu Tatra Phoenix MY 2018, který má přepracovaný motor Paccar lépe plnící emisní standardy a přinášející úsporu paliv.

„Při každém náběhu nového modelu dochází ke krátkodobému zpomalení s tím, jak zákazníci „čekají“ na novou techniku a její reálné výsledky. Tento vliv by měl v průběhu roku 2018 vymizet,“ řekl Čírtek. K omezení došlo i u dodávek do Saudské Arábie. „Saudové staví továrnu na montáž a částečnou lokální výrobu tatrovek ze sad dodaných z Kopřivnice, která má být uvedena do provozu koncem roku. Podle podepsaných kontraktů chtějí montovat auta už v nové továrně, takže dodávky na tento trh budou pokračovat v roce 2019,“ dodal Čírtek. Tatře se podle něj daří růst ve výrobě a dodávkách náhradních dílů.

Výroba vozidel v Česku loni dosáhla nejvyšší úrovně v historii, naráží ale už na kapacitní možnosti. Škoda Auto chtěla například rozšířit osmnáctisměnný model i do Mladé Boleslavi, narazila ale u odborářů. Ti argumentují i tím, že problém sehnat lidi má nejen automobilka, ale hlavně její dodavatelé.

Přidat komentář

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

Newsletter