Autobusy Dopravci Železnice

České dráhy změní kvůli novým státním slevám tarif, lidé dostanou za IN karty peníze zpět

Cestující na nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra
Cestující na nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra

České dráhy začaly kvůli chystanému systému státních slev pro žáky a studenty do 26 let věku a seniory měnit svůj zásadní předpis: Tarif ČD pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel, označovaný jako TR10.

Z nabídky má zmizet například produkt IN Senior, s kterým po zaplacení 1490 korun na rok získávali důchodci nad 70 let slevu 50 % nebo IN Důchodce pro cestující nad 60 let. Za tu dostávají zákazníci při stokorunovém poplatku slevu 25 %. Zruší se i současná podoba žákovského jízdného.

Část zákaznických aplikací vyhlášených tarifem TR 10 bude zrušena, u některých dojde k částečným změnám podmínek. Zrušena bude i současná podoba žákovského jízdného,“ uvedly České dráhy v dopise, který začaly rozesílat svým zákazníkům.

České dráhy zatím nechtějí změny komentovat. „Zatím je vše v přípravě,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Některé slevy nebudou mít už vůbec smysl: nově budou mít senioři nad 65 let věku od státu ve vlacích a autobusech slevu 75 %, aniž by si cokoliv předpláceli. Měl by stačit jen občanský průkaz. Podobně to bude i se žákovským jízdným nebo slevou pro studenty, kde by měl stačit studentský průkaz.

Pro současné majitele slevových karet České dráhy slibují, že od 10. června (zahájení platnosti státních slev) nabídnou možnost požádat si o částečnou vratku za aplikaci. „Vrácena bude cena za aplikaci snížená o poměrnou část za dobu jejího používání,“ uvedly ČD. Jinými slovy, pokud si například v květnu někdo koupí ještě IN Senior na celý rok, může ji po zavedení slev vrátit a dostane většinu peněz zpět. Aplikace IN Senior umožňuje bezplatné cestování v osobních a spěšných vlacích, v případě rychlíků a vlaků vyšší kategorie pak se slevou.

Přechod na nový systém bude znamenat zřejmě i úbytek seniorů, kteří si dosud pořizují režijní jízdenky Českých drah. Řadě z nich se totiž už jízdné zdarma za poplatek nevyplatí, protože tolik neprojezdí a raději si zvolí cestu jako ostatní důchodci se slevou 75 %.

V reakci na státem zřízené slevy už některé městské dopravní podniky chtějí zavést podobný model. Například v Českých Budějovicích mají mít od září jízdné zdarma cestující do 15 let a nad 65 let.

82 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No jsem zvědav jestli důchodci 62 let nechají nějakou slevu? Nyní koupená aplikace IN 50 pro důchodce na 3roky nebo jestli se bude jezdit za plné jízdné.

  • S režijkama pro zaměstnance ČD nemám vůbec problém. Platy velké části profesí jsou obecně jako jinde nic moc (zejména ve srovnání se západem). Co však nechápu, proč mají ČD rozdávat benefity zaměstnancům SŽDC a podobným spolkům… Když se zeptáte někoho ze SŽDC, kdo řídí provoz, na to proč nechal ujet přípoj ČD o pár minut, tak vám řekne, že je mu to jedno, páč ČD je úplně jiná firma a že jejich cestující vůbec nezajímají… takže když jsou SŽDC cestující volní, vy… bych se jim na rozdávání režijek!!!

    • Kolikrát tady tu hloupost ještě zopakujete? Výpravčí byli ještě nedávno regulérními zaměstnanci ČD, navíc stále přímo řídí provoz na železnici, která vnikla a 150 roků fungovala jako unitární, takže není žádný důvod minimálně těm, kdo od ČD k SŽDC přešli (navíc nikoli z vlastní vůle) „režijky“ ponechat – a to v rozsahu, v jakém na ně měli nárok jako zaměstnanci ČD.
      A pokud jde o ty přípoje, tak o jejich zachování či rozvázání při mimořádnostech nerozhodují výpravčí – to je v kompetenci dispečerského aparátu ČD!

    • Tak proč ten dispečer říká, že není zaměstnancem ČD, ale SŽDC a že mu jsou lidi ve vlaku ukradení, protože oni mají na starosti jen infrastrukturu a jestli si dopravce vozí vzduch, to jim je jedno…

    • Dispečer (a výpravčí) SŽDC řídí běžnou dopravu na tratích, ale dispečer dopravce (třeba ČD) rozhoduje o mimořádnostech a stará se o své cestující u konkrétních problémových vlaků.

    • Železničář v důchodu: již několikrát se stalo, že dispečer ČD rozhodl o tom, že připoj bude čekat, provozní dispečer však řekl NE a nečekalo se 😐

      A ano, zaměstnancům přejitým k SŽDC bych režijní nechal, proč ji však mají mít i ti noví? Noví zaměstnanci ČD CARGO ji též nemají.

    • Lze částečně souhlasit. Zaměstnanec SŽDC je také osoba, která rozhoduje o přidělování kapacity dopravní cesty pro všechny dopravce či řídí sled vlaků všech dopravců. Je tedy s podivem, že má jízdné zdarma pro modrého dopravce. To by poté zaměstnanec živnostenského úřadu mohl mít meníčko zdarma v některé restauraci, či zaměstnanec ČOI či higieny slevu v některém supermarketu….

    • Trochu mne pořád zaráží ten odpor proti režijkám, ať už pro zaměstnance ČD nebo ťřeba SŽDC.
      Z mého pohledu za tuto výhodu platí zaměstnanci docela dost (1100 Kč ročně) a leckdo z nich si ani režijku nepořídí, protože by ji prostě nevyužil.
      Já třeba bydlím na Šumavě a pokud bych byl třeba zaměstnacem SŽDC, tak bych také nad režijkou váhal. Na zdejších tratích neplatí a já jednou za rok vyrazím na Slovač do kopců. Včasná jízdenka, zpáteční, z Budějovic do Košic stojí 1092 Kč, tedy méně než režijka…
      Myslím, že režijky jsou opravdu jen minimálním benefitem a nevidím sebemenší rozumný důvod, proč ji rušit.

  • důchodci budou stát, protože ve špičce neni důvod je pouštět, když pracující nebudou odpočatý v práci , například ti kdo mají dělnické pozice tak těžko vydělaj na důchody jinejm atd.. stejně to další vláda zruší..

    • Důchodci budou stát mimo jiné taky proto, že si (většina) nebudou do vlaků ČD umět zdarma obstarat místenku, kterou nabízí e-shop.

    • No, když se podívám kolem sebe, tak co důchodce, to chytrej mobil, tablet, už jsem viděl i navigaci… s tím vším někteří důchodci vyráží na výlety.

  • copak, že by se rušili in-karty? nevím jak jsou na tom ti, co tady psali, co furt mám proti in kartám, ale k věci- kde vezme čd peníze na to vratný?

    • Omg, jake zase ruseni in-karet ? In-karta je multifunkcni karta, spousta zaku a studentu si na ni nechava nahrat mesicni, nebo tydenni jizdenku, muze fungovat jako identifikacni karta, elektronicka penezenka, slevova karta na ruzne partnerske akce, atd, atd… Sleva na jizdne pro zaky je jen jedna z aplikaci, takze kdyz ted nebude potreba, tak se ta aplikace jednoduse zrusi a in-karta funguje bez problemu dal. Zadne ruseni in-karet se nekona…

    • to: petr.r: ne IN-karty se rušit nebudou jen se zruší některé aplikace které se do té IN-karty nahrávají…

  • Zajímavé, jak třeba nikdo neremcá nad benefity státních úředníků a jejich mimořádné prémie, které v součtu za rok dělají více jak In Gold. A těch úředníků není rozhodně málo, jen to holt není benefit. Zatímco u ČD se prémii rozhodně chlubit nebudete…

    • Problém jsou dvě věci.
      1 – benefity se daní, stejně jako mzda. Podle jejich hodnoty. Ovšem režijka, ač má hodnotu cca 20000 Kč ročně, se nedaní podle této částky. Což ČD zvýhodňuje.
      2 – druhý problém je, že ze zákona musí ČD režijku poskytovat části zaměstanců SŽDC a MD a DÚ, což jsou zcela jiné subjekty. Jiní dopravci tuto povinnost ovšem nemají. Což ČD znevýhodňuje.

    • K bodu 1. mimoradne premie nejsou benefit, ale normalni prijem. Ze tim politici uplaci vyvolene uredniky je vec jina. Ale k benefitum. Jsou benefity, ktere se normalne dani, jako sl. auto. Jsou benefity, ktere se dani jen srazkovou 15% dani, jako dividendy ze zamestnaneckych akcii. Pak jsou benefity, ktere se nedani, jako prispevek na penzijko, zivotko (pokud se nevycerpa predcasne), prispevek na stravenky. A nakonec jsou benefity, ktere danit v podstate nelze, napr. kdyz si pekar kupuje pecivo za rezijni cenu, tak to ma vyrazne levneji, nez bezny zakaznik v obchode… nebo prace z domova, sl. notebook a sl. internet, ktery lze pouzit i k soukr. ucelum, atd…
      K bodu 2. ano, to problem je, ale slo by to resit i obracenym zpusobem. Uznavat rezijky napric mezi dopravci a delat clearing jako u IDS. Mohl by to byt prvni krok k vzajemnemu uznavani jizdneho, coz je problem, ktery trapi i ostatni cestujici…

    • S režijkama pro zaměstnance ČD nemám vůbec problém. Platy velké části profesí jsou obecně jako jinde nic moc (zejména ve srovnání se západem). Co však nechápu, proč mají ČD rozdávat benefity zaměstnancům SŽDC a podobným spolkům… Když se zeptáte někoho ze SŽDC, kdo řídí provoz, na to proč nechal ujet přípoj ČD o pár minut, tak vám řekne, že je mu to jedno, páč ČD je úplně jiná firma a že jejich cestující vůbec nezajímají… takže když jsou SŽDC cestující volní, vy… bych se jim na rozdávání režijek!!!

    • To: „Když se zeptáte někoho ze SŽDC, kdo řídí provoz, na to proč nechal ujet přípoj ČD o pár minut, tak vám řekne, že je mu to jedno, páč ČD je úplně jiná firma a že jejich cestující vůbec nezajímají… “
      Ten problém je jinde – ve změně způsobu řízení provozu související s hloupým rozdělením unitární železnice. Dokud byli výpravčí i vlakový personál zaměstnanci jediné firmy, tak nehledě k tomu, že spolu mohli i komunikovat přímo, stačil jeden dispečerský aparát, který o zachování či nezachování přípojů při mimořádnostech rozhodoval a byl nadřízen všem a řídil všechny přímo. Teď má pravomoc rozhodovat o přípojích dispečerský aparát ČD, který ale zaměstnancům SŽDC (jakožto jiné firmy) přímo nadřízen není a může jim sice dávat požadavky na to, co mají udělat, ale těžko už je může postihovat za to, když to neudělají, zejména když ty požadavky sám neuplatní včas – a mnohem snáz se proto stává, že než se vše „vykomunikuje“, přípoje se rozjedou …

  • Rezijky s tím přeci vůbec nesouvisí. Je to jediný benefit, který si zaměstnanci ještě zaplatí. Nechápu drzost lidí, co tu píší, ze se mají rezijky zrušit. Zajímalo by me, jestli jim někdo cizí taky určuje, co by pro nĕ měl, nebo neměl udělat jeho zaměstnavatel.

    • Vy všichni co závidíte režijky, běžte si tu práci zkusit. ČD přijímají.

    • Vzhledem k tomu, že režijky jsou nařízené zákonem a placené ze státního rozpočtu, tak do toho pochopitelně každý daňový poplatník může plným právem kecat.

    • babilon:
      Naštěstí je to kecání ovšem to jediné, co „každý může“ – a jak kdysi Štrougal citoval staré arabské přísloví, „psi štěkají, ale karavana jde dál“ …

    • Nechápu drzost, jak někdo může napsat, že pitomá režijka je jedniný benefit. Co třeba příspěvky na penzijní, lázně atd. To je jako co??? Je vidět, že myšlení některých se za 30 let opravdu nezměnilo.

    • Mafouz: „Nechápu drzost, jak někdo může napsat, že pitomá režijka je jedniný benefit.“
      Já zase nechápu tu drzost, s jakou vytrháváte z kontextu jen část věty: „Heli“ přece nenapsal, že „pitomá režijka je jedniný benefit“, ale že „Je to jediný benefit, který si zaměstnanci ještě zaplatí.“ – ty ostatní mají skutečně bezplatně, a to stejně jako jakýkoli dělník či úředník v jakékoli jiné (státní i soukromé) firmě!

  • Máte v článku chybu. Aplikace IN-Senior opravňuje jeho držitele k BEZPLATNÉ přepravě ve vlacích kategorie Os a Sp a ke slevě 50% ze základního jízdného ve vlacích kategorie R a vyšší..

    • Jan Sůra: já to tam pořád nevidím. Pokud by důchodce chtěl jen 50% slevu, mohl si koupit něco levnějšího. IN Senior byl hlavně pro ty, co chtěli jezdit osobními a spěšnými vlaky zadarmo.

  • To je super. A když budu chtít nějakou slevu já, tak budu platit dál výpalné jak za In-kartu, tak ještě budu ve velkém dotovat důchodcům a studentům jízdné a dostanu za to tak akorát plnější vlaky s menším pohodlím. Ani bych se nedivil, kdyby se potichu zvednulo základní jízdné ze kterého se pak počítají ty slevy, takže bych měl ještě dražší jízdenku jako bonus.
    Nebo třeba u soukromého dopravce budou od června přeplněné Relaxy a Byznysy, kde je dneska aspoň trochu klid za slušnou cenu oproti 1. tř. ČD. Protože proč by si studenti za čtvrtinu nedali v byznysu Bohemku, kafíčka atd. když to stát doplatí… a já se do vlaku pomalu nedostanu…

    Díky Bureši a koblihožrouti.

    • Ano, zdražení jízdného je přirozená ekonomická reakce na zvýšenou poptávku.

    • Slevy důchodcům i studentům jsou dosud poskytovány, důchodcům dokonce přímo dopravcem, takže je to přesně naopak. Dosud platící cestující příspívali na tyto slevy, kdežto nově budou kompenzace placeny z úspor na jednotlivých ministerstvech.

    • Otazkou je, jestli ty „uspory“ na ministerstvech budou i pristi rok…

    • babilon: vidím ovšem problém v tom, že ta poptávka bude částečně vyvolaná uměle a za cenu obrovských dotací. Ne proto, že by se lidé sami rozhodli, že budou více využívat veřejnou dopravu za normální jízdné, např. díky tomu, že bude kvalitnější či rychlejší za rozumou cenu. Mně je to v podstatě celkem jedno, jestli to bude tak jak to vypadá, tak holt opět budu i s rodinou více jezdit autem, které dneska necháváme doma při cestách, kde je vlak (či autobus) rychlý a pohodlný. Celkově zaplatím stejně plus mínus stejně i s vyšší „slevou“ na dítě, těch pár desetikorun (do Prahy bude rozdíl cca 40 Kč) to nevytrhne, když mi pak lidi budou celou cestu „vlát“ u sedačky v uličce nebo bude místenková konkurence vyprodána dlouho dopředu.

    • Petr: Nelezou vám ty koblihy už ušima? ODS rozdávala před volbami igelitky – říká jim snad někdo igelitkáři?

    • Cestoval jste někdy RJ?, když si koupíte jízdenku, tak máte i místenku a nikdo vám batoh do hlavy nebude tlačit.

    • A kdyz bude posledni vlak vyprodan, prespavate po nadraznich lavickach… Kazdy system ma sve vyhody a nevyhody…

  • Jednoznačně zrušit režijky. Nevidím jediný důvod, proč by celá rodina včetně kočky Micky měla jezdit zadarmo!!!!!!!!

    • Je to jediný bonus jenž železničářům zůstal po letech práce u firmy.A není zdarma.Nejprve si zjistěte informace k problematice režijních výhod.

    • vážený,režijky nejsou zdarma!!!a je to to poslední co zaměstnancům Čd zůstalo!!podívejte se na jiné podniky-a pak můžete žvát!!a když se vám to nelíbí-jezděte autem!!!

    • Lobo: zase to nepřeháněj. Jinak autem se jezdit víc bude, když budou vlaky plné studentů a důchodců cestujících od nikud nikam. Nakonec to už tu přes lety jednou bylo, když se některým vyplatilo v zimě celý den jezdit vlakem zdarma než doma topit… (tedy aspoň podle nich)

    • LoBo, dekuji za informaci, beru na vedomi, ze cestovani vlakem neni pro cestujici a budu jezdit autem…

    • lobo-My už jsem si našli dopravce, kteří chodí do práce aby lidi mohli cestovat….čdáci chodí do roboty jen že mají režijky?

  • Ty režijky – příjde na to. Pro zamĕstnance (či alespoň tu dojíždĕjící a cestující část z nich) je to silný motivační prostředek. V dobĕ, kdy i samy ČD bojují s nedostatkem zamĕstnanců a kdy vzhledem k jejich počtu a limitovanému objemu fin. prostředků nemůžou plošnĕ navyšovat mzdy, je docela důležité si zamĕstnance přidržet jiným bonusem – a toto je jeden z nich. Sám jsem se kvůli zachování režijek pro celou rodinu i přestĕhoval z Moravy do Čech. K „našim“ ale na Moravu stále hojnĕ jezdíme. Kdybych mĕl režijku jen já, ok, zmĕnou zamĕstnání bych ji ztratil a za dopravu zaplatil o 20 tis. ročnĕ víc (cena in-goldky), tj. ani ne 2000 mĕsíčnĕ – to vyřeší lépe placená práce. Ale s rodinou jsme 4, což už je mĕsíčnĕ nĕjakých 7000, to už kdejaká lépe placená práce nepořeší…

  • Režijky mají dostat pouze zaměstnanci Českých drah jako benefit, nikdo ostatní by je mít neměl.

    • A kdyz pokladni v hypermarketu nakoupi jako zamestnanec levneji na nedelni obed, tak ho bude jist sama, protoze nikdo jiny by ho jist nemel ? :-)))

    • Ale, ale ve firemní kantýně by dotovaný oběd měla dostávat jen ona, nikoli celé příbuzenstvo.

    • Jde o to, že ČD povinnost režijek mají v zákoně, kdežto ostatní dopravci je uznávat nemusejí.

    • AAA:
      To preci neni nic proti nicemu… do firemni kantyny za ni nechodi cele pribuzenstvo… a stejne tak nechodi cele pribuzenstvo s nadrazakem na smenu. 😀

    • Bery: Ať mají třeba slevu na jízdné rodinní příslušníci, ale proč by to měli mít taky zdarma, tomu opravdu nerozumím. Pak by to odpovídalo analogii, že prodavačka nakoupí levněji (mimochodem, prakticky v žádném klasickém supermarketu tento „bonus“ nemají pro pravidelné nákupy – možná jednou za čas dostanou poukázky na nákupy nebo stravenky, ty ale mají i jiní).

    • Petr 766:
      Ale oni to taky nemaji zcela zdarma. Plati si „rezijni cenu“, jen to neni za jednotlivou jizdu, ale je to neco jako rocni zprumerovany pausal. Nevim kolik to ted dela, tipuju neco kolem 120-150,- mesicne a je naivni si myslet, ze rodina po prichodu z prace nema nic jineho na starost, nez jezdit jeste po vejletech. Takze znacna cast lidi to ani nevyuzije a plati si to pro pripad kdyby nahodou nekam chteli jet.

    • ondro NE, Máte více výhod než ostatní pracující, třeba velký kapacity rekreačních zařízení, dostáváte diety, telefony,ošacení atd.

    • Hmm, osaceni dostava i doktor ve spitale, delnik v automobilce, nebo i mukl ve vezeni. Slysim prvne, ze by to mel byt benefit. 😛

    • Petr.r jede dobrý bomby. To je nějaká nová móda, vyzdvihovat, že někdo dostane v práci mundůr? Nebo ty snad normálně chodíš doma v hadrech z automobilky nebo šoférskejch gatích od DP? To je snad automatický, že dostanou pracovní hadry, ne? Nebo tohle závidíš i arbeiterům v KFC? 😀 😀 😀
      Z mý osobní zkušenosti takový blbý řeči vedou hlavně ti, kteří dotyčným závidí. Tak změň práci a vykašli se na to, ne? Svět pravděpodobně nezměníš a každej je nakonec hlavně sám svýho štěstí strůjce.

  • Jsem zvědav jak návazné problémy na tuhle ** vyřeší městské podniky v IDS, ČD to evidentně zvládnou v pořádku. Ale jestli sleva bude platit v autobusech, které jedou do města, ale už ne v MHD, bude z toho pěkný zmatek. Pokud by tam zahrnuli i všechnu MHD, máme tam hned první miliardu navíc…

    • Jako ROPID, tam odlišné slevy v Praze a vnějších pásmech fungují dávno

    • Podle mě vydají „levnou“ jízdenku, ve většině IDS se stejně nastupuje předem, pokud jede mimo samotné město do „dalších“ zóny. A pak to vykážou k proplacení Babišovi. Druhá věc je pak přeúčtovávání nákladů od kraje / koordinátora IDS, jestli se jim o to sníží celková částka nebo něco podobného. Asi jak kde. Třeba v Brně mám pro dceru průkazku zdarma od 6-10 let pro město, pokud jedeme do další zóny, dokoupí si k tomu lístek jako teď, akorát ne poloviční, ale 25%, případně pro ty, co mají průkazky a jezdí denně, tak budou mít cenu sníženu oproti dnešku, otázka je jestli tohle někdo uzná a proplatí. V každém případě v to přidělá neskutečné množství práce atd. Ale Babiš si potřebuje koupit „voly-če“ takže asi tak. A udělat to jenom pro důchodce, kteří jsou „jeho“ skupina, by už bylo moc okaté, tak se to dá i studentům.

    • Slevy už se dosud poskytují, nově se změní jejich výše. Systém naopak bude jednodušší, nebude např. třeba zkoumat zda student cestuje do školy z místa bydliště.

    • Ano, nebude se zkoumat zda je to z bydliste do skoly. Ale to bude znamenat, ze se sleva nejen zvysi, ale zvysi se i pocet cest s tou vyssi slevou.

    • Ale to je přeci jedině správně! Smyslem slev je motivace k vyššímu využívání veřejné dopravy na úkor dopravy individuální.

    • Milan: S individuální dopravou to nemá co dělat, zrovna tyhle skupiny ji až tak nevyužívají a pokud ano, tak ji stejně budou využívat dál, bez ohledu na změnu slevy, mají k tomu zjevně i další důvody než jen cenu. Pokud by někdo chtěl, aby se méně využívala individuální doprava (aspoň tam, kde může veřejná konkurovat časově a pohodlím), tak by to muselo být zaměřeno hlavně na pracující či rodiny s dětmi. A ani tam nejde až tak o cenu, současné IDS tarify jsou dostačující. Problém je kapacita souprav, stav infrastruktury či dopravních prostředků a často bohužel jízdní doba a jízdní řády, které prostě proti autům často nemají šanci, i kdyby ten vlak/bus jel zadarmo.
      Efekt bude přesně opačný – vyžene to do aut platící cestující. Sice bude hezký, že „ušetřím“ při výletu s rodinou na jednom dítěti pár korun (75% místo současných 50%), ale bude to za cenu menšího pohodlí a více nacpaného vlaku i ve vyšších třídách, kterou si jinak zaplatím celou ze svého. A nějaké zvýšení základní ceny bude pochopitelně následovat, ostatně tam, kde třeba RJ nemá zelenou konkurenci, už to učinil.

    • V jedné větě píšete, že sleva nebude mít vliv na využívání individuální dopravy ve prospěch dopravy veřejné a ve druhé máte obavy z nacpaného vlaku. Takže zkuste být konzistentní. Já si dovoluji tvrdit, že slevy mají vliv na využívání veřejné dopravy velmi zásadní, stačí se podívat na využití vlaků před a po zavedení slev Praha-Ostrava, resp. Brno.

    • To je otazka samotneho provedeni…
      Oni to prezentuji spis jako socialni podporu a v tom maji pravdu. Kdyby to melo byt jako podpora verejne dopravy na ukor individualni, tak by davno zavedli tu slibovanou moznost odpoctu nakladu na cestu do prace verejnou dopravou pro zamestnance. V tomto smeru by to melo i vyraznejsi efekt.
      Druhou otazkou je samotne financovani. Letos se na to vezmou nevycerpane lonske prostredky z ministerstev. Dobra, ale co pristi rok ? Jaka je jistota, ze nebude vse vycerpano ? Nebo se bude preventivne skrtat ?
      A co ta jejich kalkulace ? Tipnul bych, ze vzali soucasne naklady na tech par spoju a zprumerovali to na vsechny spoje s tim, ze navyseni se vykompenzuje zrusenim slevy u nekterych spoju ve spickach a naopak vyssim vytizenim malo obsazenych spoju. Jenze to se nestane. Slevy u spoju ve spickach rusit nelze, protoze spicka se vetsinou kryje prave s cestou deti do skol, takze to bude naopak znamenat navyseni kapacity spoju a prohloubeni ztraty, protoze o co vetsi soupravy pojedou ve spickach, tak o to vice vzduchu povezou proti spickam. A bez navyseni kapacity to naopak vyzene bezne cestujici za plne jizdne do individualni dopravy.
      Nevim, proste urednikum MD neverim, ze ta jejich predstava odpovida realite…

    • Např. ZTP v síti PID jezdí busy, MHD zdarma, za vlak musí zaplatit 25%…

    • Bery: zde se asi počítá s tím, že studenti už ve špičce stejně jezdí a důchodci na osmou nepojedou. A Velikonoce a Vánoce se nějak vsáknou pomocí dražšího lístku (80 Kč) a příspěvku „ze státního nebolí“.

    • Dost duchodcu jezdi ve skupinach na vylety a casto prave ve spickach, uz nyni. Jinak svatky jsou par dni, ale prazdniny jsou kazdou chvili. Nevim, opravdu nevim s cim se pocita…

    • A na to přišel váš chorý mozek sám, nebo vám to někdo poradil. Chápu, že u pásu žádný benefit nemáš, ale to neznamená, že jej nemusí mít ostatní, ty lopato…

    • A jako proč? Benefity policie, v řízení letového provozu, dokonce i různí zaměstnanci ve svých firmách mají benefity v podobě výrazných slev. Až budete 40 let dělat noční, nástupy ve 3 ráno, tzn. Už vecer být jak bezdomovec na nocležně a ne s rodinou, protože na třetí žádný vlak z vesnice do místa práce nejede, neboť to jsou první spoje, tak pak plivejte jedovatou slinu.

    • Režijky jako takové už jsou přežitek, jelikož značně komplikují Českým drahám jejich kalkulační možnosti při současném otevírání trhu a tím souvisejícím soutěžení linek. Řešením může být aplikace IN PLUS, kterou svým zaměstnancům značně dotuje ČD Cargo.

    • Jak souvisejí řežijky ČD se soutěžením linek? Platí snad řežijky ČD ve vlacích ostatních dopravců?

    • Milan: Především tak, že ušlý zisk z poskytování těchto výhod musí započítat do nabízené ceny a tudíž se nikdy nemohou dostat na cenu, kterou nabízí soukromí dopravci.

    • „Ušlý zisk“ kvůli režijkářům ve vlastních vlacích? Kdyby nejeli režijkáři, tak se některé vlaky budou moct zrušit a tak se ušetří nebo jak? Zajímá mě výpočet onoho „ušlého zisku“ 🙂

    • Nerušit pro zaměstnance, zrušit pro rodinné příslušníky apod.

    • Milan: vy asi nevíte, co to znamená úšlý zisk. Pokud by režijkář režijku neměl, tak by si koupil jízdnenku. Nebo snad chcete tvrdit, že režijkář jě nejaký specifický tvor, odlišný od ostatních obyvatel, který by vlakem nejel, pokud by to nebylo zadarmo?

    • Zdeněk Veselý: Přesně tak, pokud režijku nemám, tak tím vlakem taky nemusí jet.
      Když budu mít režijku a budu jezdit do práce autem, když spojení mám, je to můj vícenáklad. Když ji mít nebudu, tak pokud mi vlak vysloveně nedá něco navíc, tak proč bych jel vlakem za 28, když autem jedu za 30 a ještě můžu vzít cestou z práce nákup.

      Navíc nerozumím, proč vás režijky tak drtí. Mají je i zaměstnanci různých MHD i s rodinnými příslušníky a dodnes to nikomu nevadí.

    • Jestli se nepletu, tak v případě režijek a soutěžení linek jde o to, že režijky dostávají ze zákona i zaměstnanci SŽDC a možná i další. Ostatní dopravci režijky nemusí nabízet nikomu. Ale toto by snad už mělo být vyřešené.

    • Pokud by režijkář režijku neměl, tak by si koupil jízdenku třeba regiojetu, flixbusu nebo by cesty omezil, v nejhorším případě by začal jezdit autem. Výsledkem by bylo jen ještě více prázdného místa ve vlacích ČD. Výpočet „ušlého zisku“ pouhým přepočtem režijních jízd na jízdy placené je velmi naivní.

Newsletter

Partneři


Výběr editora