Železnice

České dráhy zlevnily jízdenky do Vídně. Není to reakce na RegioJet, zlevnili jsme i jinam, tvrdí

Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD
Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD

České dráhy začaly prodávat jízdenky mezi Prahou a Vídní levněji, než dosud. Současně výrazně snížily výši poplatku za storno jízdenky. Firma ale odmítá, že jde o reakci na vstupu RegioJetu na trasu mezi českým a rakouským hlavním městem.

Změny se týkají takzvaných Včasných jízdenek Evropa, které nabízí při nákupu dopředu obvykle nejlevnější cestování do zahraničí. V případě vlaků do Rakouska, Německa, Slovenska a Švýcarska je největší změnou poplatek za storno jízdenky. Dosud to bylo 10 euro za osobu při vrácení před prvním dnem platnosti, nově od neděle 3 eura. „Nadále platí, že Včasné jízdenky Evropa do Polska, Slovinska a Maďarska vracet nelze, respektive srážka činí vždy 100 %. Je tedy třeba rozlišovat, kam člověk cestuje,“ dodal mluvčí Petr Štáhlavský.

V případě Vídně navíc dojde ke zlevnění. České dráhy a rakouské ÖBB se vrací k ceně 14 euro za jednu cestu mezi Prahou a Vídní. Ještě před několika dny ceny začínaly na 19 eurech.

Cenu 14 euro (aktuálně 364 Kč ) nabízely ČD obvykle jen v akci během podzimních slabších měsíců. Teď začíná být 14 euro standardem. V rezervačním systému je tato cena nastavená až do března, dál jízdenky nejdou dopředu koupit. V případě první třídy došlo ke snížení ceny na 24 euro.

Včasné jízdenky se prodávají obvykle až do 1 dne před odjezdem nebo do vyprodání stanoveného počtu jízdenek v každém vlaku.
ČD ale odmítají, že jde o reakci na konkurenci. „Úpravy se týkají i Německa a Švýcarska, kam žádní konkurenti nejezdí. Je to vstřícný přístup k zákazníkům,“ dodal Šťáhlavský.

Došlo i ke změně podmínek vracení místenek. Novinkou je možnost vrátit místenky v mezinárodní přepravě beze srážky – obdobně jako ve vnitru – prakticky až do času 15 minut před odjezdem vlaku.

Podle Šťáhlavského do některých států stačí mít jízdenku elektronicky, například v mobilu, zatímco do některých států je stále třeba vytištěná. „To jsou skutečnosti ovlivňované požadavky partnerů. Jedná se o mezistátní dopravu, které se účastní více dopravců, na rozdíl od soukromníků, kteří obvykle zajišťují dopravu v celé trase sami,“ dodal Štáhlavský.

 

22 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Proč stále tolik lidí útočí na Regiojet? Protože je dnes v módě, když je někdo úspěšný a oblíbeny, tak do takových se hází nejvíce klacky. A znám i takové, co na něj na internetu stále nadávají, ale přesto s ním pravidelně jezdí a nevyměnili by ho. Proč asi?
    Regiojet má svůj tarifní systém, kterému ČD nemůže ani v nejmenším konkurovat ani výrazným snížením, tak bych tyto 2 věci nijak nespojoval. Ale krok ČD samozřejmě vítám.
    Každé zlevnění je dobré, u kohokoliv. Ale naopak mne mnohem více vadí zvýšení cen MPS, tím se už nikde nechlubí a také stálé každoroční zdražování základního tarifu, sice prý „jen“ o korunu, ale zato každým rokem a tak se jízdné za deset let už zdvojnásobilo a vzdálenost 10 km už vzrostla z původní 1 Kčs v roce 1990 a nehorázných 24 Kč nyní. Tak co z toho mám. že mohu jet levně do Vídně, když z nějaké vesničky do okresního města zaplatím někdy více než mezi 2 krajskými městy. Pak se nemůžeme divit, že osobními vlaky jezdí stále méně lidí, lokálky postupně vymírají a že každý raději volí mnohem levnější autobus – to je ještě ten lepší případ, v horším jede autem. Proč zelení ekoteroristé raději neprotestují kvůli stálému zdražování místo bránění se dobrým investicím (např. elektrifikace trati z Brna směr Jihlava)

    • přesně tak a ještě bych přidal, že k nehorázné jízdnénce si musí babička koupit nějakou průkazku.

    • Je to vzájemné, Regiojet prozměnu útočí na ČD a tváří se, že to on je ten chudák, kterému je stále ubližováno.
      Jeden z faktorů zdražování je inflace, ti Vám asi nic neříká, že? A zdražuje se ve všem. Vám přijde mnoho platit 24 Kč za 10 km (v přepočtu 2,4 Kč/km)? To zas tak mnoho není, pořád je ze všech stran slyšet, ČD mají vysoké dotace, ale jak jinak má dojít k jejich snížení? Nebo je na ně tlačeno ať modernizují, ale z čeho by to mělo být, když budeme stále jezdit za 50 haléřů na kilometr? Navíc i toho lze dosáhnout různými slevami.
      A podívejte se na Rakousko či Německo, tam je teprve drahé jízdné.
      A upřímně Elektrifikace Brno – Jihlava je blbost, jelikož to stejně by dopadlo, tak že by se tam jezdilo dieselema, a ani není tolik elektrických lokomotiv, aby bylo pokrytí těch tratí. Viz. Tábor – Bechyně, elektrifikovaná trať, ale jezdí tam motoráky, Česká Třebová – Zabřeh na Moravě, koridor, ale osobní dopravu zajišťují v tomto úseku motoráky.

  • aha? protože slevnili i tam kde jančura přestal jezdit a jezdí jen leo a arriva viz zlínsko-praha.

  • A vůbec nový jízdní řád je katastrofa. To co bezvadně fungovalo tak zruší. Praha – Rokycany je úplně jiný a k ničemu. Nějaký přípoje vůbec nejde stíhat. Ale zdražení jim jde.

    • Myslíte to velké zdražení o jednu až dvě koruny? A problémy na 170 hoďte především na objednavatele, který chtěl expresní vrstvu.

  • Já již za 364kč byl v Innsbrucku před 2-3 roky a dubnu, kdy to zlevnily?

  • Měla jsem tu čest jet railjetem včera. Takto narvané nebyly ani transporty do koncentráků.

  • Nechápu, proč se ČD za snížení ceny kvůli konkurenci stydí, je to naprosto přirozený a logický krok. Takhle jsou za ty báchorky kolem všem k smíchu.

  • No a co pane Sůra. I kdyby to bylo reakcí na konkurenci, tak je to snad věc Českých drah. Jančura chce konkurenci, tak tady jí má. Nebo to si každý musí před Jančurou sednout na zadek a bát se snížit cenu? Ostatně to třeba nějací cestující uvítají a mají svobodné právo se rozhodnout s kým pojedou.

    • Proč útočíte na autora článku? Ten pouze přinesl objektivně zprávu. Spíš je trapné, co píše výše babilon.

    • Pane Srp, protože to mohl napsat jednoduše a stroze. České dráhy zlevňují jízdenky do Vídně. A je to.

    • Co to zase melete? K smíchu jsou ČD, že tvrdí, že to reakce na konkurenci není, ač každému je jasné, že ano.

    • nejhorší je na tych čd, že hlásají, že budou zdražovat. Kdyby tam nepřišel RJ tak na sto zdraží.

    • Pro Petra: Pro klid těla a duše opakujte každý večer stokrát: Jančura je bůh, Jančura je bůh, Jančura je bůh……

    • Hlavní problém je, že ČD zdražují plošně všechny linky z důvodů vyšších nákladů, což lze pochopit, mimo tratě, kde mají konkurenci, tam naopak zlevňují až o desítky procent. Takže se nabízí odpověď křížového financování a hlavně, že mají úředníci na kraji (respektive koordinátoři dopravy) a ministerstvu dopravy pěkný nepořádek v dotacích.
      Mimochodem jsem zvědav na čísla GWTR za rok 2018 (dají se očekávat vyšší náklady), respektive 2019 na Šumavských lokálkách. Mimochodem automaticky tento dopravce používá tarif na úrovni IN 25 ČD a vzhledem k tomu, že na většině krajských tratí v Jihočeském kraji lze získat tento tarif i v síti ČD bez inkarty, je to otázka i nastavení tarifní politiky obecně.
      Je spousta cestujích, kteří jedou někam regionálními vlaky a pak jsou trochu v šoku z tarifních cen, když alternativní autobus jede stejně dlouho a za méně peněz.

  • Měla jsem tu čest jet v neděli railjetem. Tak narvané nebyly ani transporty do koncentráků. Zajímá to vůbec někoho ?

    • no to je proto že Jančurovi nezáleží na to aby přepravil více lidí ale jen určitou část a ty ostatní nechá stát na peróně…