Infrastruktura Železnice

České dráhy ustoupily od prodeje nádraží v Hostivaři a Modřanech, další nabízí Praze

Stará nádražní budova v Praze-Hostivaři a nová nástupiště. Foto: VitVit/Wikimedia Commons

Do majetku hlavního města Prahy míří budova bývalého nádraží Praha-Bubeneč, které se přestalo používat po vybudování zastávky Praha-Podbaba. České dráhy mají v Praze ještě šest dalších již nevyužívaných nádražních budov, prodej některých ale přehodnotily.

V případě výpravní budovy v Hostivaři, která se po modernizaci stanice a posunutí nových nástupišť stala pro železniční provoz nepotřebnou, měla o budovu dlouho zájem Praha 15. České dráhy ale od plánů na prodej ustoupily. „Prodej nyní nepředpokládáme. Využívá se částečně k bydlení, máme ji pro vlastní potřeby, část pronajímáme  Drážnímu úřadu,“ řekl mluvčí Radek Joklík. Městská část chtěla budovu využít například pro sál na zasedání zastupitelstva, chtěla v něm i galerii. Část budovy je nyní prázdná. „Máme zájem o využití části budovy například pro kavárnu,“ dodal Joklík.

Zablokovaný je také zatím prodej modřanského nádraží. „Území je zablokované jako územní rezerva pro případné napojení městského okruhu,“ dodal Joklík.

Naopak blízko převodu v katastru nemovitostí je stanice Praha-Bubeneč. U ní je už téměř jisté, že ji za 14 milionů koupí město. Čeká se jen na souhlas dozorčí rady Českých drah.  Praha chce budovu nádraží přeměnit na restauraci či komunitní centrum.

České dráhy chtějí Praze prodat i další nevyužité výpravní budovy: v Hlubočepích a Řeporyjích. V případě Hlubočep už čekají na reakci městské části, velký zájem je u radnice i v případě Řeporyjí.

V majetku Českých drah zůstalo i Masarykovo nádraží, kde Penta chystá svůj velký developerský projekt. Nádraží v centru města by mělo projít v budoucnu největší proměnou ze všech stanic v Praze.

Symbolem opuštěných a chátrajících nádraží v Praze se stalo vyšehradské nádraží. Budova v majetku soukromé firmy se rozpadá a úřady nemají páky na to vlastníka přinutit s budovou cokoliv dělat.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Aslanex
Host

Nebyly před lety všechny nádražní budovy převedeny na SŽDC? Jak je tohle vůbec možné?

aldik
Host
aldik

Tak kruci, vždyť přeci už se to převádělo na SŽDC, ne? A mělo jim zůstat jen pár velkých hlavních nádraží. Nějak se v tom ztrácím co všechno převáděli 😀

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Nesmyslem z podstaty věci je vůbec ponechání nemovitostí, především pak (ex)výpravních budov, ve správě ČD. Převedeny k SŽDC by měly být všechny budovy. Jedná se o majetek státu, v případě nezájmu o odkup jsou budovy ve správě ČD odsouzeny k postupnému chátrání, neboť na potřebné opravy nebudou mít ČD nikdy peníze.

redakce
Člen

Dotaz k výpravní budově v Praze-Bubenči: ví někdo skutečně spolehlivě, zda ji převezme město (tedy Praha = MHMP), nebo městská část Praha 6 (jak na rozdíl od tohoto článku zněly původní informace)? O restauraci a skautském středisku v tom objektu podle toho, co jsem slyšel já, uvažovala městská část Praha 6 a o městu Praha se v souvislosti s ní vůbec nemluvilo …

Asdf
Host
Asdf

„úřady nemají páky na to vlastníka přinutit s budovou cokoliv dělat.“
Pokud vím, tak existuje možnost v případě havarijního stavu opravit na nálady města a ty pak vymáhat po majiteli.

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

Ono to asi tak jednoduché není, ale kde je vůle, tam jde všechno.

redakce
Člen

„Násilná“ nezbytná oprava je, nemýlím-li se, například případ provizorního zakrytí ruiny barokního pivovaru u nádraží v Roudnici nad Labem, kterou údajně vlastní a nechává chátrat nějaký občan USA.

petr.r
Host
petr.r

pokud vím, tak takový stavy se řeší OSB deskama do oken adveří.