Železnice

České dráhy prodaly Railreklam, nový majitel musí odstranit nelegální plochy

Do portfolia reklamních ploch Railreklam patří i prostory na nádražích. Foto: Railreklam
Do portfolia reklamních ploch Railreklam patří i prostory na nádražích. Foto: Railreklam

České dráhy prodaly většinový podíl ve společnosti Railreklam, která se zabývá reklamou na nádražích, železničních mostech či ve vlacích. Kupujícím je společnost Expiria, která patří největšímu hráči na trhu venkovní reklamy v Česku, společnosti Bigboard.

České dráhy měly ve firmě podíl 51 %, zbytek připadal na Bigboard. Transakci schválil v závěru roku Řídící výbor Českých drah. „Důvodem je to, že reklamní činnost není hlavní činností Českých drah a druhý společník měl zájem jejich podíl odkoupit,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

ČD odmítly kupní cenu uvést, podle informací Zdopravy.cz jde o zhruba 60 milionů korun. „Smluvně byl převod podílu potvrzen v prosinci 2017,“ dodal Joklík. Cena byla stanovena znaleckým posudkem.

Bigboard o ovládnutí Railreklam usiloval dlouho. Už na loni na podzim se zdálo být vše dohodnuto, řídící výbor drah ale nakonec transakci odložil. Oficiálně nevyřčeným důvodem byl přístup Bigboardu k dodržování nového zákona, který zakazuje reklamu v ochranném pásmu dálnic a silnic I. třídy.

To potvrzuje i podmínka, kterou dal řídící výbor do smlouvy. Podle ní musí Railreklam odstranit všechny reklamní nosiče a zařízení, které jsou v rozporu se zákonem a které Railreklam provozuje. Polovinu do konce ledna, druhou do konce února. V případě Railreklam jde hlavně reklamu na železničních mostech přes dálnice a silnice I.třídy, která stále na řadě míst je. Pokud by podmínku nesplnil, zaplatí za každou reklamu pokutu 30 tisíc korun za měsíc Českým drahám.

Railreklam v roce 2016 dosáhl tržeb 118 milionů korun a zisku 11,7 milionu korun. Práva na reklamy na nádraží přešla na SŽDC. Reklamu v rámečcích ve vlacích chtějí poté České dráhy prodávat buď samy nebo si zajištění reklamy vysoutěží. Do roku 2020 mají mít ošetřeno, aby se v jejich vlacích neobjevila reklama konkurence. Smlouvy Railreklamu se SŽDC jsou veřejně dostupné na stránkách SŽDC v sekci žádostí o informace.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Po meste jezdi autobusy mhd polepene reklamou i na sklech 😀 A presto tento vehikl neni zamyslen jako pojizdny bilbord, slouzi k preprave lidi. Jen objeveni a nasledne vyuziti skryteho potencialu prividelku.

    Kazdy normalni hospodar/podnikatel vse zpenezi a hleda nove zdroje… kor kdyz ne kazdy rok vydelava

    • Normální hospodář se zároveň stará, aby mu neumírali zákazníci, což reklama na bilboardech (jak já to slovo nemám rád) – tedy na venkovních poutačích – dělá. Ač se snažím je ignorovat, často se přistihnu jak sekundu dvě jedu s pohledem na reklamu.
      Před asi 8 lety nás navštívil pár z Francie, pán je četník v důchodu, a první co si za Rozvadovem všiml byla spousta reklamy. O obr orlovi Mattoni v poliu Berouna si myslel, že je to snad nějaký národní symbol či co, protože takhle velký je ve Francii snad jen Lotrinský kříž na památku Resistance u Colombey-les-Deux-Eglises kde leží Charles de Gaulle.
      Prostě zaplevelení veřejného prostoru nevkusnými poutači a vývěsnými štíty je to co nás nešlechtí.
      K autobusům a tramvajím : na ty koukají chodci, a řidiči jedou pomaleji. Dálnice je stavěna a provozována rychlostí nad 100km/h
      jakákoliv chyba či ztráta pozornosti je fatální, nekončí plechařinou ale hřbitovem anebo letem vrtulníku.

Newsletter

Partneři


Výběr editora