Železnice

České dráhy prodají firmu na reklamu za desítky milionů společnosti BigBoard

Do portfolia reklamních ploch Railreklam patří i prostory na nádražích. Foto: Railreklam
Do portfolia reklamních ploch Railreklam patří i prostory na nádražích. Foto: Railreklam

Ze skupiny České dráhy zmizí ještě letos jedna firma. Dozorčí rada státního dopravce už schválila prodej společnosti Railreklam, která má exkluzivitu pro reklamu na české železnici. Kupcem je firma patřící do skupiny BigBoard, v jejímž vedení působí i někdejší tajemník Českých drah.

Transakci už schválila dozorčí rada, tento týden ji ještě bude řešit řídící výbor. „Cena prodávaného podílu byla stanovena nezávislým znaleckým posudkem jako nejnižší možná cena k jednání a následným vyjednáváním bylo dosaženo ceny výrazně vyšší,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Posudek stanovil minimální hodnotu podílu na 34,8 milionu korun. České dráhy nakonec vyjednaly nad rámec této částky i výplatu části peněz na účtech firmy a části dividendy za letošní rok. Podle informací serveru Zdopravy.cz by se mělo jednat o zhruba 50-60 milionů korun.

Railreklam má podle poslední výroční zprávy na účtech zhruba 53 milionů korun, z loňského zisku České dráhy inkasovaly 5,6 milionu korun. Firma loni dosáhla obratu 118 milionů korun a zisku 11,7 milionu korun.

Kupujícím je společnost Expiria, kterou vlastní společnost BigBoard. Ta má na trhu venkovní reklamy největší podíl, letos například odmítla dodržet zákon zakazující reklamu podél dálnic a namísto toho cesty oblepila českými vlajkami. Zákon ignoruje i Railreklam, na železničních mostech v ochranném pásmu dálnic má stále umístěné reklamy.
V představenstvu společnosti BigBoard sedí i někdejší tajemník Českých drah Jan Veverka. Ve vedení Českých drah působil v době generálního ředitele Petra Žaludy.

České dráhy mají smlouvu o spolupráci s Railreklam do roku 2020, jde zejména o pronájem reklamních prostor ve vlacích. Práva na reklamy na nádraží přešla na SŽDC. Reklamu v rámečcích ve vlacích chtějí poté České dráhy prodávat buď samy nebo si zajištění reklamy vysoutěží. Do roku 2020 mají mít ošetřeno, aby se v jejich vlacích neobjevila reklama konkurence.

Railreklam nabízí přes 10 tisíc reklamních ploch na železnici.