Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy otestovaly na railjetech vectrony, mohou nahradit mimořádně taurusy

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

České dráhy včera úspěšně v areálu odstavného nádraží v Praze otestovaly nasazení lokomotiv Siemens Vectron pro provoz netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, veřejnosti známých jako railjet. Jde tak už o čtvrtou lokomotivu, kterou mohou České dráhy pro provoz railjetů používat.

„Spojení Vectronu a soupravy railjet se ověřovalo pro případné využití takovéto kombinace vozidel v případě potřeby vzniklé při každodenním provozu, například nasazení náhradní soupravy na spoje SC v trase Praha – Ostrava a při dalších podobných mimořádnostech, kdy by mohlo dojít ke společnému využití lokomotiv Vectron a netrakčních jednotek railjet,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Vectrony budou teprve druhou lokomotivou ve flotile Českých drah, která umožní nejen tažení soupravy, ale i její sunutí, tedy s lokomotivou vzadu, ovládanou z řídícího vozu. „Nasazení Vectronu a railjetu umožňuje využít některé funkce jednotky podobně jako s lokomotivou Taurus, soupravu pak může například sunout,“ dodal Štáhlavský.

Podle něj ale zatím dopravce nepočítá s pravidelným nasazením vectronů pro provoz railjetů. V běžném provozu nasazují České dráhy ve spolupráci s ÖBB lokomotivy Siemens ES64U4 nazývané Taurus.

Jednotku railjet mohou tahat i další lokomotivy, České dráhy zkusily už provoz s lokomotivou řady 362 a 380 z produkce Škody Transportation. „V případě mimořádností se to již v minulosti stalo, jedná se ale pouze o klasické propojení jako u běžné soupravy. Lokomotiva musí být vždy v čele,“ dodal Štáhlavský. Důvodem je nekompatibilní software.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Oni určitě myslejí počet loko pro řízení s railjetem, jinak samozřejmě existuje už hodně vozidel (elektrických i motorových), kterých touto možností disponují.

    • Provoz po wtb lince je trochu něco jiného. Zatímco třeba vozy ABfbrdtn dokáží na dálku ovládat kde co (a v tomto ohledu jsou dalo by se říci nejuniverzálnější), railjet umí ovládat pouze hnací vozidla značky Siemens. Tedy Taurus, Herkules, Vectron. Ovládání 380 by vyžadovalo nový software lokomotivy a část schvalovacího procesu absolvovat znovu. Navíc by se na tom musel podílet i Siemens, což je konkurence a Škodovka jej nepustí ke všemu a Siemens zase ne Škodovku. Viz třeba ta průmyslová špionáž Škoda – Bombardier.

  • tuhle jsem se svezl z Břeclavi do Pardubic a bylo mi divné, že jedem jenom 140. Koukám v Pardubicích a ejhle 362 na čele. Asi ten „nekompaktibilní software“..

    • Však tahat se může 🙂 , ale nemůže tlačit, což je škoda. Kdyby to asi možné bylo kdyby se u rekonstrukcí podařilo vyjednat zaintegrování patřičných modulů, tak by se railjety snad mohly nakupit ve větším počtu (třeba kratší bez jídelňáku a s dveřmi na konci pro rozšíření vagony) a nasadit na EC a některé rychlíky. Panter je sice pěkný, ale je malý a poněkud nepohodlný, navíc, podle mne, naprosto nedostatečný pro provoz mezi Brnem a Břeclaví a dále na Olomouc.

    • Ad “ (třeba kratší bez jídelňáku a s dveřmi na konci pro rozšíření vagony) a nasadit na EC“
      Myslím, že na EC, aby to bylo EC, by jídelní nebo bistrovůz řazen býti měl. I když v dnešní době, kdy se ignorování mnohých tradičních služeb vydává za novou vyšší kvalitu, těžko říct.

    • pppqqq:
      Asi jsem to blbě napsal, byl by to railjet, kratší, ale tam kde máte snes plech by byly dveře, tím pádem by bylo možné jej používat jak na rychlících, kde to není třeba, tak doplnit bistrovůz eventuálně další vozy dle potřeby.

    • Railjet se už nevyrábí. Protože nesplňuje TSI.
      Vizualizace něčeho ( railjet neo) na bázi Vectronu (jedno a dvoupodlažní verze) existuje už asi dva roky.
      Ale jen na papíře.

    • Když budeš hodný, rodiče ti koupí model, a ten si můžeš tahat, čím chceš.

    • A ČD, či alespoň ČDC mají Siemensácké diesely? Pochybuji že by Siemens dodal SW CZLoko pro integraci do brejlovců a bizonů, byť by to za pokus stálo, stejně jako u 363 (nějak mi jdou designově k railjetu líp než Taurusy). Při napěťové výluce v Břeclavi mívají Rakušáci velký problém s tím aby jejich osobní vlaky byly vysunuty z nádraží dieselovou lokomotivou, nebo aby ten kus doplachtily, takže za railjetem a Taurusem tam býval ještě Herkules, jednou to dávali dohromady minimálně čtvrt hodiny, pak tedy raději postavili cestu tomu co stál na odbočce Pohansko, tím moje sledování zoufalého cvakání s přepínači a vypínáním/zapínáním obou strojů končí, push-pull asi jenom siemensáckým dieselem.

    • Všem co chtějí railjet na EC/IC mohu s klidem vzkázat, že není o co stát. Zas taková výhra to není a co ČD na EC vlaky nasazují (kupř. vozy Bdmpee) mi přijde pohodlnější než celý railjet, kde máte omezený prostor na nohy a koukáte tak akorát do sedačky před vámi, protože dál přes sedačky nevidíte.

    • ještě jsem tym nejel, tak nemůžu posuzovat, ale pro Tomas- Riesel určitě táhl railjet.

Newsletter

Partneři


Výběr editora