Železnice

České dráhy chystají velké přejmenování dálkových vlaků, zmizí Šohaj i Budvar

Od prosince 2016 jezdí po čtvrtém koridoru expresy.
Od prosince 2016 jezdí po čtvrtém koridoru expresy.

Cestující Českých drah čeká od prosince nástup do vlaků, jejichž jméno uslyší poprvé. V případě expresních linek se rozhodly totiž České dráhy k nezvyklému kroku. Pojmenovat je podle cílové destinace a ještě k tomu stejným názvem více vlaků najednou. Řada jmen tak po mnoha letech zmizí.

Státní dopravce nechce zatím zveřejnit všechny změny, úpravu řady názvů ale potvrdil.

„U některých spojů, respektive celých linek bude využito z marketingových důvodů jednotné označení pro všechny nebo většinu spojů celé linky. Tyto názvy jsme už využívali k marketingovým aktivitám během jízdního řádu 2017,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Jde například o označení Jižní expres nebo Slovácký expres, tyto názvy se už objevily v reklamách během letošního roku. „Tato označení usnadňují mimo jiné orientaci cestujícím v jízdních řádech nebo na stanicích,“ vysvětlil Štáhlavský.

Dráhy stejný model používají u pendolin, které se až s výjimkou spoje Košičan jmenují jen SuperCity Pendolino. Využívají je i zahraniční železnice. Na seznamu nových označení je i Západní expres, pod který spadnou expresní vlaky z Prahy do Plzně a dál do Mnichova či Chebu.

Podle informací serveru Zdopravy.cz  má přibýt ještě i další označení v příštím roce, například Valašský Expres, Krušnohorský expres, Ostravský nebo Moravský expres. Firma ale zatím nechce další detaily uvést, zveřejní je při prezentaci jízdních řádů.

Změny znamenají konec řady dlouhodobě známých jmén rychlíků, v letošním jízdním řádě už rychlíků vyšší kvality. Například v případě Slováckého expresu, zmizí z jízdních řádů tradiční názvy jako Šohaj či Galán. V případě spojů z Prahy na jih Čech například Budvar, na západ Karel Čapek nebo Albert Einstein.

I když řada názvů dálkových vlaků se drží v jízdních řádech desítky let, část z nich také zaniká. V roce 2014 například po půlstoletí skončila Vindobona propojující Berlín s Vídní přes Prahu. Ve stejný rok později skončil noční vlak Excelsior, který propojoval Cheb s Košicemi.

20 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • tradiční názvy vlaků byly více orientační než číslo spoje. Názvy se mění proto,aby se “ banda úředníků “ ukázala,že jako NĚCO NEZASTUPITELNÉHO dělají. BOHUŽEL ve SKUTEČNOSTI NEDĚLAJÍ PRO LEPŠÍ ORIENTACI CESTUJÍCÍCH ABSOLUTNĚ NIC.

  • Tradičních jmen škoda, ale jinak je to velmi chytrý tah, chválím.

  • Pěkná blbost. A jak to bude s rezervací míst, když místo stávajících názvů spojů vždy v páru jich pod stejným označením pojede třeba 6? To se budou evidovat výhradně podle čísel vlaků? Ještě můžou zcela pozměnit systém číslování a zmatek je dokonán. No potěš koště český státe!

  • nudi se když se něco zavede a lidi se to nauci tak se to zmeni a lidi se to uci znova takovy excelsior atd to je jako cislovani nastupist v plzni ted je to tam mazec nevi jak jidem to cestovani osladit

  • Uto uz tu jednou bylo, ze CD meli bandu osvicenych manazeru, kteri zrusili pojmenovani rychliku. Za rok ci dva je jina banda osvicencu opet zavedla… a mame to tu zase…
    Ceske drahy v nepresne periode vzdy najmou novou bandu zvlcelych vizionaru, kteri ve snaze ospravedlnit sve nehorazne platy vymysleji nove hovadiny, ktere stoji miliony a uzitek zadny… presne do je ten duvod, proc jsou ve vedeni vsichni vyklepani jak Startka z nastupu konkurence na zeleznici…

  • expres do mnichova? to je ta vec co jede o dve hodine dele nez autobus. Cekej Dele si z nas dela legraci?

    • No ono nejvíc lidí tím bude jezdit do Plzně, ta na západě Čech je, tak snad byste se s tím smířil… 🙂

    • Vinou německé strany, kde je regulerní „kozí dráha“. Tak tu nedělej chytrýho ty Mnichove.

  • Podle mě je to mimořádně rozumné. Např., když jedu do ČB, jedu vždy „Jižním expresem“. Fakt netuším, jak se ten vlak jmenuje, prostě mu říkám „Jižní expres“. Ve všech je stejné řazení i stejné služby, takže vím, co od toho čekat. Za mě 1*.

    • Souhlas, ČD se po desítkách let tréninku podaří udržovat jednotný standard (tj. především řazení) i na vlacích, kde nemaj vagony smotovaný k sobě. 😀

  • Netěší mě rušení těchto spojů, kterým název vybrali samotní lidé v anketě časopisu Železničář konané v roce 1975. Mnoho názvů tehdejších rychlíků pochází právě odtud! Mezi jinými názvy byl vybrán i název Šohaj a byl tak vypravený v roce 1977 i první rychlík R 604 / R 605 Šohaj! Opravdu je v pořádku rušit tyto dlouho používané názvy?! Co k tomu dráhy vede?! Chtějí snad poukázat na to, že si svých příznivců a veřejnosti již nijak zvlášť neváží a jejich názor je jim lhostejný? Je jim jedno, že třeba Šohaj jezdí už čtyřicet let a je to na železnici opravdový pojem?!

    • Kolik lidí, ne šotoušů, ty názvy zná a ví v kterou hodinu jede? Nějaké unikátní jméno by mělo smysl kdyby ty vlaky měly něco navíc proti jiným, jinou soupravu, nebo byly třeba velmi luxusní atd. Pokud je to něco co lítá ve dvouhodinovém taktu se stejnou soupravou atd. tak ty jména ztrácejí smysl.

    • Přesně tak jak píše ketas – doba se krapet změnila. Za totáče jezdily severem na Slovensko nějaké 3 denní rychlíky, takže se dalo pamatovat, že jsou to Detvan, Bečva a Košičan (nadvlak: sezení po 6, voda na hajzlu, i v zimě, čistá okna).

      Dnes vlaků jezdí 2-4x tolik, že ty názvy matou a jsou spíš kontraproduktivní. Aby třeba rychlíky na 220, jezdící v hodinovém taktu s jízdní dobou okolo 2 hodin měly každý svůj bizarní název typu Matthias Schonerer je zbytečná šotoušovina. Totéž Šohaj, byť byl demokraticky vyhlasován…

  • No, že by na tom stál svět. To asi ne. No něco ty názvy měly do sebe. Právě takové jako Šohaj, Hutník a vzpomínaný Excelsior. Z noční dopravy bude od nového JŘ úplná fraška a denní přejmenování nic dobrého nepřinese. Ale manažerské rozhodnutí je manažerské rozhodnutí. Za mě spíše smutné než dobré.

    • Jako myslíte, že někomu imponuje jezdit vlakem s názvem „Hutník“? To byl takový napůl propagandistický název, kdy se dělníkům v těžkém průmyslu mazal i takto med kolem huby… Koho to dnes tankuje?

    • Koho to tankuje? Mě to tankuje! A že nejsem dělník, to mi je sakra úplně jedno. Můžu být klidně cukrářka a bude mě to tankovat, protože je to originální. A že já ani nevím, kde ty vlaky začínají, ba dokonce ani kam jezdí? Nezáleží mi na tom. Všechny ty jména mají připomínat naši kulturu (osobnosti a krajinu), ať už ve špatné či dobré době. I cizinci si zjišťuji, co znamená vlastně to jméno vlaku. Pro mě totálně špatně a palec dolů.