Železnice Zprávy

České dráhy chtějí po státu, aby jim vymazal část velkých dluhů

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Přes 30 miliard korun dluhů tíží hospodaření Českých drah. Státem vlastněný dopravce přišel s netradičním návrhem řešení. Po státu požaduje, aby jim část dluhu odpustil.

Jednání na toto téma potvrdily serveru Zdopravy.cz  České dráhy i ministerstvo dopravy. Vzorem jsou pro České dráhy Deutsche Bahn, kterým nedávno vláda část historických dluhů smazala.

„Evropská Unie zná institut odpuštění historických dluhů veřejných železničních podniků, a to za přesně stanovených pravidel. V souladu s tím diskutujeme možnost transparentního oddlužení ČD, které by se mohlo týkat části dluhů vzniklých v souvislosti s modernizací vozidel před vstupem ČR do EU,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Návrh z Českých drah přišel poté, co jim Řídící výbor uložil, aby začali více řešit své zadlužení. Podle informací serveru Zdopravy.cz má jít zhruba o miliardu a půl korun starších dluhů.

„Vedeme o tom jednání a snažíme se najít řešení,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj jsou jednání ještě na začátku a není jisté, zda ČD splní podmínky oddlužení a zda bude mít ministerstvo peníze na splacení závazků.

Jako problém pro České dráhy se ukazuje především fakt, že staré dluhy už refinancovaly a proto bude komplikované obhájit jejich historický vznik tak, aby nebyly podle evropských pravidel považovány už za nově vzniklé.

„Oddlužení by bylo jedním z kroků k posílení finanční situace společnosti a přitom by neznamenalo její zvýhodnění na otevřeném trhu a narušení hospodářské soutěže,“ dodal Joklík.

Většina dluhů Českých drah vznikla až po vstupu do Evropské unie a po nástupu vedení Petra Žaludy. Ten novými dluhopisy a úvěry financoval masívní obnovu vozového parku.

Ke konci června zadlužení Českých drah kleslo o více než miliardu. Může za to kurz koruny, protože část dluhů má firma v eurech.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zajímalo by mně jak takové jednání probíhá. Na jedné straně stolu za ČD předseda řídícího výboru ČD a.s. Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., a na druhé straně stolu první náměstek ministra dopravy Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. Zajímavé že?

  • To by pak chtěli dluh odmazat všichni po státu. S tím tak úplně nesouhlasím.

    • sanaci chemických provozů také hradil stát… tím je tudíž ani nezadlužil… tak proč by to nešlo u ČD

    • Hlavně ty chemičky si má stát zaplatit protože ta zátěž vznikla hlavně za éry jeho hospodaření a nemyslím že to prodával s tím že náklady na odstranění zátěže odečetl od ceny.

      Dráhy, to je otázka, pokud to vzniklo ještě před akciovkou, pak by to asi mělo jít bez problému, eventuálně pokud to vzniklo v reakci na zákon a bylo jím vynuceno.

  • Tak je to problém, protože investovali do svých vozidel, politici se k modernizacím neměli (zadlužovali ČD, protože se to pravděpodobně nepočítá do zadlužení ČR a kritérií a o to víc se dá zadlužit stát jiným tunelováním jinde) a nyní si jiní, krajští politici usmyslí, že chtějí trochu jiné vozidla. A modernizované už neprojdou zadávací dokumentací a budou stát v kopřivách.

    • Nebojte se, B-čka asi po revitalizacích mohou sloužit dál, třeba na zvláštních vacích, či EC/IC mezinárodních spojích (Pantera raději ven nepouštět, není to podle mne podařený vlak), zbytek se dá pokaždé střelit na Balkán, nebo třeba do Egypta, Sýrie, Iráku, bez problémů vlastně všude kde je 1435mm, po změně podvozku i jinam.

      Mnoho zemí by se o naše staré Honeckery přímo porvalo, ostatně tak jako se kupují k nám second-hand vozy, nevidím jediný důvod proč je nechat v kopřivách, nebo je sešrotovat, prodat do rozvojových zemí, to je cesta, win win řešení.

Newsletter

Partneři


Výběr editora