Doprava ve městě Železnice

České dráhy chtějí nové vlaky pro Prahu a okolí. Ropid řeší dilema: patra nebo jednopodlažní?

City Elefant. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Zatímco několik let se mluví o tom, že omlazení má přijít v podobě elektrických jednopodlažních jednotek typu RegioPanter, teď poprvé Ropid jako zástupce objednatele mluví i dvoupodlažních soupravách.

„V předběžném schvalovacím procesu byla orgány města a kraje skutečně odsouhlasena idea nákupu jednopodlažních jednotek, která vycházela z předběžných odhadů a propočtů,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal. S takovou variantou zatím počítají i České dráhy.

Ty zatím změny v plánech u Ropidu nechtějí příliš komentovat. „Je to věc hlavně objednatele a konceptu, který si zvolí,“ řekl člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Pro dopravu v Praze a okolí chtějí České dráhy koupit jedenáct vlaků, které mají jezdit na lince z Milovic do Benešova u Prahy. Dopravce ve svých plánech zatím počítá s tím, že vlaky by byly jednopodlažní a sedmivozové.

Názor Ropidu na takové soupravy se ale začal v posledních týdnech měnit. Podle Drápala bude součástí projektu i přesný dopravní model, který ukáže, jaká bude výhledová potřebná kapacita jednotek u nejzatíženějších špičkových vlaků po dobu životnosti jednotek. „V návaznosti na výsledek dopravního modelu bude rozhodnuto i o počtu podlaží jednotky, neboť skutečně platí, že u jednopodlažní jednotky nelze reálně uvažovat o kapacitě vyšší než cca 600 míst k sezení,“ dodal Drápal. To je dnes kapacita dvou spojených City Elefantů. Do dvou spojených dvoupodlažních jednotek by se při běžné délce nástupišť v Praze o délce 200 metrů mohlo vejít 800 sedících.

Rozhodovat mají i další vlastnosti, například zrychlení, rychlost výměny cestujících. „Po obdržení výsledků dopravního modelu čekáme jednání s Českými drahami, aby byla zvolena pro naše potřeby nejvhodnější a dostatečně kapacitní vozidla, která zajistí nejefektivnější využití veřejných prostředků vynaložených na jejich nákup a provoz po celou dobu životnosti vozidla,“ dodal Drápal. Rozhodovat se má i podle nového konceptu dopravy, který Ropid zvažuje. Podle něj by část příměstských vlaků byla spěšných a obsluhovaly by je patrové soupravy, zatímco osobní by obsluhovaly jednopodlažní vlaky.

Příměstská doprava v okolí Prahy patří mezi nejrychleji rostoucí v síti Českých drah, dopravce se ale dostává už na hranu kapacity. Navíc jednotky CityElefant už začínají zastarávat. Z provozu navíc vypadnou kapacitní „žabotlamy“, které dopravce používá jako zálohu. Provoz na příměstských tratí loni rozšířily modernizované patrové vozy Bmto, ty ale příliš příliš kulturu cestování nevylepšily.

Jako první by se na příměstských tratích měli vylepšení dočkat cestující na trase Praha – Kladno, kde už výrobci podali i nabídky v soutěži na nové motorové vozy.

31 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zajímavé, vůbec se nebere v potaz, že by poptávané jednotky mohly být taky od jiného výrobce….

  • Určitě budou dvousystémové jednotky pro Prahu. Kvůli přípravy na přechod na střídavý proud v Praze. Zůstává otázka. Kde se vezmou ČD peníze na nákup nový souprav? Dnešní době CityElefant stojí asi víc než 200 milionů korun. Dojde přechod v Praze střídavýproud. Všechny CityElefanty vyřadí z provozu nebo prodej. Je možné všechny jednoty modernizace z stejnosměrný na střídavý. Neleze udělat CityElefantu na dvousytémovou.

    • No, … kazdopadne Prazsky region je uz nyni dvousystemovy, takze se kupovat budou muset jednotky svousystemove.
      Co se tyce ceny, tak zde se ty vlaky vyplati…
      Spise by SZDC mela zacit resit infrastrukturu, ktera je v okoli Prahy prakticky hodne zanedbana, s vyjimkou koridoru a ty jsou zas na hrane kapacity…

    • Proč by jako nešel ešus předělat na dvousystémový? Když na Slovensku jich mají 19? Než bude ale Praha střídavá, tak budou ešusy v muzeu.

    • Proč Esuš nejde předělat dvousystémový? Domývám se, že hlinková skříň je vržená na stejnosměrný systém. Kdyby to přidaly další střídavý systém, skříň neunesla vyšší hmotnost. Slovenské Esušy mají posílení skříň, aby mohla unést na dva systémy. Už jsem to psal, že mohou modernizovat jen střídavý systém. Možná mohli zrušit řídící vůz 971 a místo dát hnací vůz na střídavý systém jako jezdí řada 675 na Ukrajině. Taková realizace je nereálná. Mohlo vypadat stav jednotky 671+071+071+671.

    • Na konci jsem psal omylem. Správná sestava měla být tahle. Hnací vůz na stejnosměrný proudu+071+071+ Hnací vůz na střídavý proud.

    • Na slovensku mame cityelefanty tiez a pramavaju na ramene zilina- nove mesto nad vahp, a v puchove sa meni napatie. Cize cityelefanty su aj dvojsystemove 😀

  • To by mě zajímalo jestli už budou dvojsystémové, nebo zase vtipně pouze 3kV DC.

    • Meli by byt dvousystemove, uz dnes jsou primestske trate ve dvou systemech, napr. trat do Benesova 3kV DC a dal do Bystrice 25kV AC 50Hz… + planovane prepinani soustav (otazkou je kdy bude)…

    • Samozřejmě, s výtahem a eskalátorama na každé straně. Jsme přeci v ČR.

    • první patro a druhé, u vlaků se sklep nebo přízemí neznačí. Třeba u návěsu k tahači jsou třeba prasata ve třech i čtyrech patrách.

  • A třeba komické nebo tragické je, že Brno objednává soupravy bez první třídy 🙂 Přitom je to investice v ČR na 50let. Takže to je příklad té nové, „lepší“ krajské železnice. Ale prostě teď se k tomu dostanou noví, kteří rozhodují o investici na 50 let, ale nerozumí tomu. Čd už to před tím pochopila. Takže krok zpět. Ve Švýcarsku o by o tom nikdo ani nevedl debatu. Podle mě v 21 století je sklopná sedačka s odkládacím pultem na nootebok potřebná věc. A ne tramvajová sedačka a tramvajově stání lidí kolem sedačky (Anglie). V tom se někdy krajský pohled zvyklý na mhd liší.

    • V Brně to snad má být jako metro, ne 🙂 V metru taky první třídu nemáte. Ani ve Švýcarsku.

    • chtělo by to nějaké fakta jestli někdo o tu jedničku má zájem okolo komína. podle mojeho zjištění tam jezdí jen ti co mají režijky a na moravě je jednička přelepená na dvojku aby se zvýšila kapacita sedadel.

    • To je problém časem někam přilepit žlutý proužek a napsat tam 1. třída?

  • Elephant je mnohem pohodlnější souprava než panter. Navíc hliníková. A podle mě 2 patrová souprava je pro objednavatele nejlepší a pro Prahu úplně. Kraj bude nejmíň platit za dopravní cestu díky poměru cestující/ hmotnost. Navíc stejně do zatáček maximální rychlost je pro patrovou a běžnou soupravu stejná. V Anglii mají mají přízemní plečky. A samozřejmě se do toho nemůžou vejít. Navíc 5 vozové a pod. 🙂
    Trochu jiné je to například pro trať Ostrava Frýdlant Frenštát. Kde objednávají patrové. Tam z toho nejsem úplně nadšen, protože trať je i z u Ostravy celkem klikatá i u Frenštátu velmi klikatá. A patrová souprava se přece jen trochu naklání.

    • Myslím si, že patrové soupravy či vagony zvyšují atraktivitu cestování.

    • By mě zajímalo, co je u elefantu pohodlnějšího než u pantera. Akorát prvních 17 kusů má ještě „komunistický“ pohodlný sedačky. Jinak elefant má neprůhledný skla, osvětlení který svítí do obličeje, zrcadlí se v oknech, nedá se to nějak legálně zhasínat, klimatizace buď chladí, že je v tom zima, nebo nefunguje a pak se tam nedá vydržet. Ledový vzduch z klimatizace fouká sedicím lidem za krk. Když je mlha, vlhko, začíná pršet, tak to tak klouže, že se to skoro nerozjede. V koncových vozech u dveří, při jejich otevírání, pískají ohlušujícím tónem jakésy nesmysli. A našlo by se toho určitě víc. Panter je konečně trochu použitelný moderní vlak. Teda neplatí to o variantě Inter, pouze Regio.

  • Jen to ne. Linkou Milovice – Praha Masaryk.n. jezdím denně a ve špičce už téměř nedostačuje dvousouprava Elefantů.

    Proč se raději neprojektují delší nástupiště a nemodernizují stávající jednotky? Například Wi-Fi nebo zásuvky by měly být dnes již samozřejmostí.

    • I při delších nástupištích budou lepší dvojpodlažní jednotky. Starší se asi také budou omlazovat, ale nové je potřeba pořídit, jednak náhradou za vyřazované jednotky ze 60. let, jednak právě k prodloužení kapacitně nedostačujících souprav.

    • No to smerem na Dobrichovice take ne… a tam je to vazne na hrane, a to jezdi jeste posilove spoje Smichov-Radotin…

    • Nepochopím tu dnešní posedlost WiFi připojením… dnes kdy má každý data.

    • Ono předělávat nástupiště na „nedávno“ udělaných koridorech se považuje za zmařenou investici. Proto tady u nás na Severu máme ještě skoro po 20 letech od „kopridorizace“ nízký peróny, ikdyž v té době už se to dělalo klasicky na 55 cm.

      Vyhazování peněz za takové kraviny, jako je wifi a zásuvky, netřeba komentovat.

    • To nemyslíte vážně, ne?

      Když se dnes montuje Wi-Fi i do tramvají, ve kterých lidé stráví obvykle jen pár minut, jakýpak nesmysl a vyhazování peněz by to byl u příměstských vlaků, ve kterých tráví v průměru více než půl hodiny?

      Data u nás máme téměř nejdražší v EU, klidně si vyhazujte peníze těmto oligopolistům a kupujte si nejdražší balíčky, kvůli takovým lidem však budou jen zdražovat.

      Jinak o kapacitě jsem právě nic negativního nepsal, nevidím ani důvod, proč by měla být kapacita na úkor bezdrátového připojení. Zásuvky jsou samozřejmost a během modernizace vozů jsou to opravdu minimální náklady.

      Sever samozřejmě nejde porovnávat s okolím Prahy, kde je vyšší hustota zabydlení a mnohem větší přepravní kapacity. Logicky zde bude vše trvat značně déle.

  • Jednopodlažní jednotky je blbost. Český cestující bude v houfu stát u schodiště podchodu, takže u dlouhých vlaků bude prostředek přeplněný a kraje prázdné.

    • Nedělitelné sedmivozové jednopodlažní jednotky jsou zbytečné a neužitečné (ergo jejich nákup je hloupost), ale kratší a spřahovatelné jednopodlažní jednotky blbostí rozhodně nejsou blbostí – jen je třeba je nasazovat tam, kde vyhoví požadavkům frekvence: pitomost je třeba vozit osobní vlaky relace Praha – Ústí nad Labem „ešusy“, jejichž kapacita je jakž-takž využita mezi Prahou a maximálně Vraňany (a to ještě jen ve špičkách a kdyby tam byl terminál a parkoviště P+R) a mezi Lovosicemi a Ústím n/L., ale protože nejsou k dispozici vhodné menší jednotky, tak nic jiného nezbývá.

  • Nešlo by si článek po sobě alespoň přečíst? Tolik pravopisných chyb se jen tak nevidí… 🙁

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora