České dráhy chtějí nové vlaky pro Prahu a okolí. Ropid řeší dilema: patra nebo jednopodlažní?

City Elefant připomíná vznik PID v roce 1992. Autor: Autor: Zdopravy.cz/Josef PetrákCity Elefant připomíná vznik PID v roce 1992. Autor: Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Zatímco několik let se mluví o tom,

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Zatímco několik let se mluví o tom, že omlazení má přijít v podobě elektrických jednopodlažních jednotek typu RegioPanter, teď poprvé Ropid jako zástupce objednatele mluví i dvoupodlažních soupravách.

„V předběžném schvalovacím procesu byla orgány města a kraje skutečně odsouhlasena idea nákupu jednopodlažních jednotek, která vycházela z předběžných odhadů a propočtů,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal. S takovou variantou zatím počítají i České dráhy.

Ty zatím změny v plánech u Ropidu nechtějí příliš komentovat. „Je to věc hlavně objednatele a konceptu, který si zvolí,“ řekl člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Pro dopravu v Praze a okolí chtějí České dráhy koupit jedenáct vlaků, které mají jezdit na lince z Milovic do Benešova u Prahy. Dopravce ve svých plánech zatím počítá s tím, že vlaky by byly jednopodlažní a sedmivozové.

Názor Ropidu na takové soupravy se ale začal v posledních týdnech měnit. Podle Drápala bude součástí projektu i přesný dopravní model, který ukáže, jaká bude výhledová potřebná kapacita jednotek u nejzatíženějších špičkových vlaků po dobu životnosti jednotek. „V návaznosti na výsledek dopravního modelu bude rozhodnuto i o počtu podlaží jednotky, neboť skutečně platí, že u jednopodlažní jednotky nelze reálně uvažovat o kapacitě vyšší než cca 600 míst k sezení,“ dodal Drápal. To je dnes kapacita dvou spojených City Elefantů. Do dvou spojených dvoupodlažních jednotek by se při běžné délce nástupišť v Praze o délce 200 metrů mohlo vejít 800 sedících.

Rozhodovat mají i další vlastnosti, například zrychlení, rychlost výměny cestujících. „Po obdržení výsledků dopravního modelu čekáme jednání s Českými drahami, aby byla zvolena pro naše potřeby nejvhodnější a dostatečně kapacitní vozidla, která zajistí nejefektivnější využití veřejných prostředků vynaložených na jejich nákup a provoz po celou dobu životnosti vozidla,“ dodal Drápal. Rozhodovat se má i podle nového konceptu dopravy, který Ropid zvažuje. Podle něj by část příměstských vlaků byla spěšných a obsluhovaly by je patrové soupravy, zatímco osobní by obsluhovaly jednopodlažní vlaky.

Příměstská doprava v okolí Prahy patří mezi nejrychleji rostoucí v síti Českých drah, dopravce se ale dostává už na hranu kapacity. Navíc jednotky CityElefant už začínají zastarávat. Z provozu navíc vypadnou kapacitní „žabotlamy“, které dopravce používá jako zálohu. Provoz na příměstských tratí loni rozšířily modernizované patrové vozy Bmto, ty ale příliš příliš kulturu cestování nevylepšily.

Jako první by se na příměstských tratích měli vylepšení dočkat cestující na trase Praha – Kladno, kde už výrobci podali i nabídky v soutěži na nové motorové vozy.

Tagy České dráhy praha příměstské vlaky ropid
31 komentářů