Železnice

České dráhy chtějí dalších 41 vagónů po ÖBB, mají už souhlas dozorčí rady

Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD
Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

Příliv ojetých vozů po rakouském státním dopravci ÖBB zřejmě neskončí. České dráhy chtějí v Rakousku koupit další vozy, které dopravce vyřazuje kvůli přeměně vozového parku na railjety. I přes to, že nejde o nové vagóny, mohou opět výrazně zvýšit kvalitu cestování na české železnici.

Dozorčí rada už dala představenstvu Českých drah předchozí souhlas s uzavřením smlouvy na nákup dalších vozů za 387 milionů korun bez DPH za podmínky, že aktuální znalecký posudek potvrdí fakt, že se jedná o zboží pořizované za cenu podstatně nižší, než je obvyklá tržní cena.

České dráhy neuvedly, kolik vozů chtějí koupit. Podle informací serveru Zdopravy.cz jde o 41 vozů řady Bmz, některé ještě se starými dveřmi. České dráhy ale nejsou jedinými zájemci, ve hře je více kupujících. RegioJet zájem o tyto vozy odmítl.

Dopravce nechce nákup komentovat. „Vozy pro dálkovou dopravu potřebujeme a pokud by byly na trhu za odpovídající cenu k dispozici, budeme se o takovou nabídku zajímat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Vozy od ÖBB se staly nejprve základem flotily RegioJetu, pak je začaly ve velkém kupovat České dráhy. Šlo o vozy první i druhé třídy, restaurační vozy i autovozy. Dohromady České dráhy v Rakousku koupily  od roku 2011 už 169 vozů v různém stavu.

České dráhy už letos oznámily modernizaci některých vozů z Rakouska, další chystají. Za 886 milionů korun chce modernizovat 79 vozů ve své dceřiné firmě DPOV bez soutěže.

15 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Vozy 235 v roce 2011? To snad ne 😁 ty 2 kousky byly 2170 1xx. Což nejsou 235 😉

    • Jasně, máš pravdu..to jsem tak schválně udělal úmyslně chybu, jestli jako si toho někdo všimne…pšt…ve svých detailních tabulkách v MS Excel si to ale radši hned opravím než na to zapomenu:-))

  • Ten uváděný počet 126 ks koupených vozů nesouhlasí – celkem bylo zatím nakoupeno 169 ks vozů různých řad a proinvestováno za tyto vozy 44 400 000,- EUR ze strany ČD a.s.

    • Citace ze zápisu dozorčí rady: Informaci poskytl Martin Bělčík, který uvedl, že předmětem veřejné zakázky je provedení modernizace celkem 79 osobních železničních vozů, které v letech 2014 – 2016 ČD, a.s. postupně odkoupily od rakouských spolkových drah ÖBB v celkovém počtu 126 vozů.

    • Ještě to teda napíšu detailněji…uvedu konkrétní řadu + index KOV + počet kusů + rok nákupu

      Seznam všech dosud nakoupených vozů od OBB:
      a) Bmz234 (30 ks)+Bmz235 (2ks) – rok nákupu 2011..celkem 32 ks

      b) Bmz232 (6 ks) + Bmz235 (25 ks) + Bcmz834 (9 ks) – rok nákupu 2014..celkem 40 ks

      c)ABmz346 (12 ks)+Bmz235 (17 ks)+Bmz229 (12 ks)+WRmz817(4 ks)+DDM915 (5 ks) – rok nákupu 2014…celkem 50 ks

      d) Bmz232 (41 ks)+Amz138(4 ks)+WRmz817 (2 ks) – rok nákupu 2017…celkem 47 ks

      Dohromady 32+40+50+47 = 169 ks

      Cena za jednotlivé série hrazená kupujícím ČD a.s. byla 12 800 000 EUR (součet za série a+b) + 14 400 000 EUR (série c) + 17 200 000 (série d) = 44 400 000 EUR….nákupní ceny jsou uvedeny ve věstníku veřejných zakázek a bez problému ověřitelné kýmkoliv.

    • díky, tím se vše vysvětluje, zapomněl jsem na tu várku z roku 2011

  • Škoda, že si pořádné vagony nevyrábíme sami, know-how máme, lidi taky, chybí jen politická vůle.

    • Ano, nad těmi kvalitními výrobky z PRASU Šumperk jihne nejedno, nejen, nádražácké srdce.

    • Podniky už přes 20 let stát nevlastní, proto jim nemůže diktovat podniková portfolia. Založte firmu, vyrábějte vagony a třeba si od vás ČD něco koupí 🙂

    • Pro vznik firmy Ringhoffer, svého času největší vagonky na světě, nebyla politická vůle potřeba. Ani centrální plánování. Byl potřeba především nějaký pan Ringhoffer, který tu fabriku vybudoval. Totéž platí pro tento server. Taky k jeho založení nebyla potřeba politická vůle, ani rozhodnutní Strany a Vlády.

  • „Nejlepší jednička je rakouská dvojka“ – tato dávná věta jednoho dnes už bohužel zemřelého vynikajícího dopravního odborníka stále platí (a při bídné úrovni modernizací interiérů starších osobních vozů ČD bohužel určitě ještě dlouho platit bude) …

    • Bmz je sice velice kvalitní vagon, ale ty dvě matrace co by sedadlo jsou dost poplatné době vzniku a výšce tehdejších konstruktérů a lidí s tehdejším nároky na zdravé sezení..