Dopravci Železnice

Cenová válka na trase Praha – Brno. České dráhy výrazně zlevnily jízdné na 119 korun

Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD
Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD

Boj dvou dopravců o cestující mezi Prahou a Brnem pokročil do další fáze. České dráhy dnes oznámily zavedení Superakčních jízdenek na tuto trasu a zlevnění na 119 korun pro zákazníky bez IN karet a 109 Kč pro jejich majitele.

V praxi to znamená zlevnění o desítky procent, dosud nejlevnější jízdenka Českých drah bez slevových průkazů stála 189 Kč (Včasná jízdenka Česko) nebo 219 Kč jako Akční jízdenka. Trasa mezi Prahou a Brnem zažívá podobný pád cen, jako dříve mezi Prahou a Ostravou.

Změnu cen oznámily České dráhy v tiskové zprávě. Superakční jízdenky, které lze koupit pouze přes e-shop, nabízí dosud jen na trase Praha – Olomouc – Ostravsko / Zlínsko a mezi Mariánskými Lázněmi a Plzni. V případě relace Brno – Pardubice bude jízdenka stát 109 korun, 99 korun s IN kartou. Superakční jízdenka platí pouze v konkrétním vlaku, pro který byla zakoupena.

České dráhy rovněž spustily od dnešního dne novou službu ČD Parking v Brně. Na hlavním nádraží budou mít zákazníci k dispozici celkem deset míst, které si mohou zarezervovat na e-shopu ČD. Parkování pak od okamžiku vjezdu platí 24 hodin a přijde na 199  korun. Je umístěné v Benešově ulici v lokalitě u autobusového nádraží u Grandu.

RegioJet zatím další úpravu cen nechystá. Nejlevnější cenu na této trase nabízí za 94 Kč s kreditovou jízdenkou a 99 Kč bez ní ve voze třídy lowcost, 140 Kč ve třídě standard. RegioJet cestujícím nabízí parkování zdarma v Brně – Židenicích.

Nejlevnější na trase zůstává FlixBus, ten začíná s cenami autobusů na 79 Kč.

49 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To je samozřejmě v pořádku. Ale okamžitě by mělo zareagovat ministerstvo dopravy a přestat dotovat všechny vlaky Praha – Brno. Kolik by se ušetřilo peněz, které by mohly slevnit raději jiné trasy, kde je zase nasazena nehorázně vysoká cena – např. Pardubice – Liberec nebo Praha – Cheb přes Most.
    ĆD ani tou dumpingovou cenou stejně pro Regiojet žádnou konkurencí nebude, protože RJ má 94 Kč na každý vlak a každý den, kdežto ČD tuto superakční cenu jen pro některé vlaky a člověk ani neví které. Bez dotací by to bylo aspoň spravedlivé, pro všechny stejně.
    Bohužel ale stále tady vítězí cenou autobus nad vlakem, protože cena dálniční známky je zanedbatelná vůči vysokým poplatkům správci infrastruktury SŽDC. Doufám, že Jančura svůj výrok „naučím lidi jezdit vlakem“ myslí vážně a že utlumí autobusy Brno – Praha a že se vrhne po dokončení tratě i na vlaky směr Plzeň a po zdvoukolejnění tratě Brno – Přerov (dohad tak rok 2050?)se konečně vrhne i na trať Brno – Ostrava. I když se toho už nedožiji, tak bych si velmi přál, uzavřít celý trojúhleník.

    Nesouhlasím ale s tím, že z Prahy do Brna se jezdí jen přes Třebovou. Rozdíl v délce jízdy je asi jen hodina, ale přes Žďár prakticky zpoždění nejsou a přes Třebovou není výjimka ani 2 hodiny. Čili je to takhle spolehlivější. A navíc pokud někdo bydlí v Brně v Králově Poli, Řečkovicích nebo Lesné, tak díky zastávce v Králově Poli to má i výhodnější. Já přes Vysočinu jedu mnohem raději – krásná krajina už od Čáslavi, mnohem atraktivnější než ta nekonečná rovina, kde je pěkný jen poslední úsek Moravským krasem od Blanska. A když právě RJ vloni kvůli nějaké výluce jel přes Žďár, tak jsem neváhala a jel s ním. Zpoždění bylo asi jen 40 minut, takže až tak velký rozdíl to není. Při jiných odklonech bývá i 2 hodinové zpoždění.
    Jednou v létě, jak jsme měl jízdenku na léto, jsem se „vsadil“ v Praze s jakýmsi náruživým „civilním nádražákem“, kdo bude v Brně dříve. Dle něj by prý dobrovolně nikdo přes Žďár nejel. Jaké bylo jeho překvapení, když jsem mu poslal z Brna sms a on byl někde teprve kolem Letovic….

  • Tak to abych si pro cestu na pracoviště do České Třebové kupoval jízdenky až do Brna. Když už se mám tísnit, ať je to se slevou. Ať si to stát doplatí, když to zpackal (vím, platíme to všichni, ale i volíme). Podle mě měli zlevnit spíše trasu přes Brod, nalákali by tam lidi z přeplněného koridoru. Za nižší cenu by leckdo o půl hodiny delší cestu snesl, si myslím. Takhle aby teď přes Třebovou přidali vozy.

    • Nemá smysl zlevňovat na trase přes HB. Ty vlaky nejsou prázdné a jejich provoz je nákladnější než provoz přes Třebovou (protože je to pomalejší trať), takže nemá smysl tam lákat další lidi. A jak byste postavil kampaň? Jeďte dlouho za stejnou cenu jako konkurence? Není lepší za stejnou cenu jezdit stejně rychle?

      Navíc zde rizikou kanibalizace tržeb (viz váše poznámaka se Třebovou), hrozí ještě více.

  • Tak moravské existence jsou rády jak ušetří, když jedó za robotó. 😀

    • Ono Brno je celkem hodně technologické a univerzitní město ty existence.

    • „Ono Brno je celkem hodně technologické a univerzitní město ty existence.“
      No, pokud jsem si stačil všimnout, tak v neděli je ve špičkové době do Brna největší frekvence ze Slovenska (= ta „univerzitní“) a z Brna do Pardubic (opět „univerzitní“) – a v pátek je to pochopitelně obráceně. To ovšem všichni vědí – problém je jen v tom, že ČD nemají dost vozů, aby ty nejexponovanější rychlíky mohly posílit na adekvátní kapacitu, a navíc by za ty posilové vozy museli asi platit i Slovákům a Maďarům, kdyby byly vedeny z popudu ČD …

    • Vzdyt to rikam v ostatních komentarich – „pupek světa“ 😀
      .. a pro to tam nikdo nechce litat… ani socky, pardon low-costy, jako Wizz nebo Ryan…
      Pokud se tahle malomestacka provincni nabubrelost nepremeni na pokoru – nic se nezmeni…

    • Jak už jsem napsal jinde (a tvrdím to na základě mnohých zkušeností už hodně dávno): Brňáci jsou jak „prvničky“ – nevědí, co vlastně chtějí, ale nedají pokoj, dokud to nedostanou …

  • Tím se zpáteční variantou dostáváme na 468 korun za první třídu (s inkartou IN25). To je paráda.

  • A tedy kdo nás okrádal, stát nebo někdo od čd? Díky bohu, že u nás je Jančura.

    • Okrádal:-) Máte někde na světě podobné ceny? Možná v Indii. Ale s horší kvalitou.

    • No jo, Vás Moraváky furt někdo okrádá 😀 Ti zlí pražáci, kam jezdíte za prací abyste nemusel pracovat za 10 😀

  • No jen aby si to ČD spíš kupodivu naopak velmi nízkými cenami nepohnojily… Vysvětlím. Jejich vagóny nejsou povinně místenkové. Takže v lukrativní dobu spojem jezdí občas i víc lidí než je míst k sezení. Aspoň tomu tak před 12/2017 a před 12/2016 (nástupem Regiojetu) u některých spojů ČR bylo. Kdo nemá místenku tak si u ČD spoje v lukrativní čas odjezdu nesedl. No ale zkuste jako já s místenkou přistoupit v Pardubicích, protlačit se davem v chodbičce k sedící maďarské babičce a říct jí, že Vám sedí na Vašem místě. Na to jsem v listopadu 2017 žaludek neměl a raději 1,5hodiny do Brna stál. Takže příště – jen s Jančurou – tam to řešit nemusím. Podle mne by na toto existovalo jen jediné řešení – zavést 3. třídu která by byla jediná bezmístenková a v 2. třídě mít povinné místenky. Chápu, že teď na většině spojů momentálně ČD řeší přesně opačný problém, ale po superslevě se jim to na některých spojích může opět stávat. Totiž jedna podobná zkušenost a zákazník příště jezdí už jen s konkurencí…

    • Nejlevnější jízdenky jsou dostupné pouze na méně vytížené spoje a jsou vázány na konkrétní vlak.

    • Když je vám líto maďarské babičky tak jste stál to je vaše chyba.

    • DS: jizdenky jsou na vsechny spoje je jich ale omezený počet

    • Maďarská babička je určitě ze staré školy, měla místenku)))

    • Tak ono úplně stačí, když sice sedím, ale všude kolem mě visí a opírají se mi o sedačku lidi jedoucí na stojáka. To v dálkovce taky nic moc. Proti tomu ta „otravná“ stewardka, co projde párkrát kolem sedačky v Regiojetu, je naprosto nic. ČD měli do Raijetů dát jeden povinně místenkový vagon, kde se na stojáka nejezdí a bylo by. Taková třída 2+ 😉

  • Praha – Brno přes Vysočinu (o 2km delší trasa) za 360Kč a vagony jedou od Hav.Brodu dál prázdné:/

    • No a proč jedou od Havl Brodu prázdné? Protože vlak jede 70 kou.

    • Přesně, jsem si říkal, že by bylo fajn motivovat cestující, aby jeli přes havlbrod, ale za míň. Teď už je to úplně neproveditelný. Za 119, tomu nejde konkurovat. A ještě k tomu by klesly na té lince tržby za ostatní cestující, kteří jedou jen úsek trasy a pořád by se jim vyplatilo koupit celou trasu. Tedy výsledek by byl nejspíš horší.

    • Čím víc lidí využije veřejnou dopravu tím lépe. Ten současný stav, kdy vlaky převážejí přes Vysočinu převážně vzduch, je dost smutný. Prostě současné ceny jízdného bez nějaké akční slevy lidi nepřitáhnou. Ve dvou už se vyplatí cesta autem, to je absurdní situace.

    • Jenomže ten rychlík přes havl Brod není pro cesty na Brno, ale max do toho HavlBrodu. Rx přes Kolín taky jede 3 hodiny…

  • Vida najednou to jde. Ono se není čemu divit když jsem v neděli viděl poměr cestujících nastupujících do hungarie a za půl hodinky do regiojetu. CD ztrácí, Jančura si pár ztracených cestujících nahnal zase vlaky a FlixBus bere co zbyde, jsou to nespolehlivi zoufalci co to dotuji proti jancurovi

  • No a z článku je jasné že Jančura lže že má kávičku zdarma.

    • Proč? Je rozdíl v ceně jízdenky když si ji dám neboj nedám? A na rozdíl od vozíku u ČD se dá pít

    • To: Petr
      V low-cost nemáte nic a je jízdné levnější a tam kde máte tu kávičku „zdarma“ je jízdné dražší tudíž to není asi zdarma.

    • V LC máte rájec a noviny, které můžete si vzít sebou, nevím to přesně, protože já kávu nepiji, ale nikde není psané, že pro tu kávu do sousedního vozu si nemůžete zajít. A nevím co máte stou kávou, já třeba si dávám džůs nebo čaj s medem.

    • Petr: Ne, nemůžete si koupit ani sendvič, pokud zrovna nesbalíte stevardku. Je tam jedna na dva vagóny, takže to většinou nedává…

    • Tak pokud chcete tahat LC, tak pak ovšem je nutné říct, že 2. tř. u ČD je vlastně Low Cost, že..

  • Já flixbusem jezdím. Zrovna dnes tam railjetem a zpátky FB
    U mě zas není vítána žlutá zimnice 😀

    • Nechápu – jak muze někdo upřednostňovat německou firmu s naprosto prisernejma autobusama s nulovim servisem oproti CESKE firme s lepsimi autobusy, pohodlnými sedačkami a servisem ala „Emirates“
      To mi vazne haava nebere….
      P.S. za poslední 2 roky jsem jel po 20 statech Evrpy busem – a Regi Jet je suverene bezkonkurencne nejlepší!!!
      za jim 2 nejlepší je Lux Express co jezdi v Pobalti – automat na kafe si musíš zmacnout sam a není tam „letuska“ a sluchátka si musíš koupit – ale filmy ma taky – ale jenom anglicky nebo s ruskejma titulkama.. 🙂
      Zadna nemecka busova společnost nedosahuje ani omylem takových standardu..!!!!

    • Jakej servis Ala emirates? Jednak Setry jsou mnohem lepší než irizar a FB má víc místa na nohy, druhak osoba v růžové košili která se chová podle toho jakou má mrzkou mzdu (a soustředí se hlavně na korporátní styl ala Emirates a aby nedostala pokuty za neúsměv) mi většinou jízdu nezlepší.

  • Právě nastal čas, aby stát přestal dotovat linku Praha – Brno (minimálně její expresní vrstvu). K jejímu dotování už není v tuto chvíli žádný důvod.

    • souhlas.
      P.S. – predpokladam ze NIKDO s mozkem nejezdi Flixbusem – chce to vytrvat a dat tim jasne najevo, ze není na Ceskem vnistrostatnim trhu vitany, tecka!

    • David: Naopak, právě nastal čas, tady ty nesmylsně nízké ceny, které si stejně dopravci dotují odjinud zakázat jako dumpingové. Pak se totiž v dalším článku dočteme, že v České republice pracuje stále 2/3 zaměstanaců s podprůměrnou mzdou a že nejsou zájemci o ty y ty profese. No bodejť by nebyli lidi, když každej ví, že směny jsou šílený, začátky a konce směn brzo ráno, nebo pozdě večer. Dále neplacené, ale nucené volno v obratových stanicích, atd. Argument, že pro cestující je to jen dobře, je taky zavádějící. Ono se totiž tohle projeví jinde, kde se osekají náklady. Zruší se spoje, jako u Regiojetu, nebo se uberou vozy, zruší se údajně nevyužívané služby. Tomuhle podřezávání stromu můžou tleskat jen hlupáci. Aneb nejsme tak bohatí abychom si mohli kupovat levné věci. Ale Češi asi jsou, bohužel.

    • To máte pravdu. 99 kč za 250 km opravdu není normální. Nechápu, že někdo nezakročí – všude jinde za 99 kč ujedete s ČD na obyčejné jízdné tak 60 km

    • Johnny: S Flixbusem jezdím a troufám si tvrdit, že nějaký „použitelný“ mozek mám. Z posledních cca 20 jízd na Brno – Praha jsem s nima nebyl spokojen jednou. (Šlo o linku z Košic). Navíc většinou přijíždím do 2:20 -2:25

    • „v České republice pracuje stále 2/3 zaměstnanců s podprůměrnou mzdou“
      To je vlastnost statistického rozdělení platů, je to tak všude na světě a víceméně v jakékoliv skupině – i mezi manažery mají dvě třetiny manažerů podprůměrný manažerský plat. Stejně jako má polovina lidí podprůměrné IQ nebo šestka padá v průměru jenom každým šestým hodem. Je to prostě matematická statistika a nic moc s tím neuděláte.

    • Omg, ono se uz zase zapomnelo jak to dopadlo na lince Pha-Ova, kdy stat dokonce musel zrusit slevu pro duchodce a i tak zaplatil na dotacich za studentske slevy mnohonasobne vice, nez kolik se na dotacich platilo drive?
      A zase se najde nejaka trubka, ktera zacne s tim, ze stat ma „prestat dotovat“, aby tim danovy poplatnik mohl zaplatit o mnohem vic, ze? Lide jsou proste nepoucitelni, ale proc maji na jejich blbost doplacet vsichni…

      To babilon
      On spis mel napsat, ze 98% zamestnancu je u nas pod prumerem… pod prumerem mzdy nemecke. 😉

    • To je ale problém státu, jak si ty slevy a doplatky nastaví, ne problém dopravce. Btw já si myslím, že by jízdné nemělo dotovat vůbec (snad kromě ZTP a dětí max na ZŠ) a byl by klid. Maximálně ať dává dopravce daným skupinám (důchodcům a studentům) nějakou komerční slevu nebo jako to bylo kdysi, student dostal příspěvek na dopravu od státu na základě vzdálenosti a četnosti dojíždění a jeslti si za to koupil půl nádrže do škodovky nebo to použije na vlak, už byla jeho věc. Prostě dostal peníze a způsob dopravy si zvolil sám.

    • Ano, toto je problem statu… stejne jako zde casto diskutovana otazka uznavani jizdneho mezi dopravci… Nejdrive je nutne stanovit jasna pravidla. Nevim proc ma na neschopnost politiku a uredniku neustale doplacet at uz cestujici, nebo danovy poplatnik…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora