Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD vypsaly další miliardovou soutěž. Hledají 50 elektrických jednotek pro kraje

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy
Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

České dráhy vypsaly další velkou soutěž na nové elektrické jednotky pro regionální dopravu. S vítězem chtějí uzavřít rámcovou smlouvu až na 50 jednotek. Jejich hodnotu odhadují až na šest miliard korun.

Dopravce chce být podle Miroslava Kupce, člena představenstva odpovědného za techniku, servis a majetek, připravený na provoz v krajích po roce 2019, kdy vyprší stávající smlouvy. „Protože chceme být pro kraje a jejich občany dobrým partnerem, připravujeme se už nyní na rychlé nasazení moderních vlaků. Ještě letos chceme vybrat dodavatele nových elektrických jednotek, se kterým uzavřeme rámcový kontrakt, a hned jak se dohodneme s kraji na zajištění dopravní obslužnosti, můžeme zadat jejich výrobu,“ vysvětlil Kupec.

České dráhy poptávají klimatizované, nízkopodlažní elektrické jednotky s kapacitou 140 až 160 míst k sezení určené pro obě hlavní trakční soustavy v České republice (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC) a pro rychlost až 160 km/h. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím, taková souprava bude mít kapacitu 420 až 480 míst k sezení.

Zatím poslední soutěž na elektrické jednotky pro regiony vyhrála Škoda Transportation, ze zakázky z roku 2014 se vyrábí aktuálně RegioPantery pro Plzeňský kraj. „V nových vlacích klademe velký důraz na pohodlné cestovní všech skupin zákazníků, ať už jsou to lidé dojíždějící do zaměstnání, studenti, ale třeba i maminky s kojenci, které cestující s kočárky, lidé upoutaní při pohybu na vozík nebo spoluobčané, kteří přišli o zrak,“ dodal Kupec. Škoda bude favoritem soutěže, v nedávném tendru na regionální vlaky na Slovensku porazila Stadler.

Jednotky mají mít první i druhou třídu, budou nízkopodlažní. Samozřejmostí má být bezbariérové WC, wifi nebo zásuvky pro dobíjení elektroniky. Do vlaku se mají vejít kočárky a osm jízdního kol.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nevím úplně k čemu je 2 vozová souprava na 150 lidí. S čely i hmotnosti 20T. A pak je spojovat. Původní panťáky měly 5 vozů.

    • Takové soupravy jsou pro vlaky,kde stačí kapacita 150 lidí.JIž jezdí v okolí Českých Budějovic,do Mošnova z Ostravy,několik okolo Brna a od prosince budou jezdit v okolí Plzně.vV okolí Prahy a Brna jsou poptávány kapacitnější soupravy.Ale jinde jsou takové soupravy kraji poptávány(např.Ústí-Litvínov v Ústeckém kraji,vlaky v Karlovarském kraji kde dnes jezdí pod dráty dízlové Pesy).

  • o kolik by stál regiopanter méně kdyby měl jacobsův podvozek? Vždy jak je tady ta fotka zdola, tak mně to napadne.

    • A proč by měl stát méně?Skříně vlaků s jakobsovým podvozkem musí být kratší. Např. Stadler od LEO má jen o 10 metrů větší délku než třívozový Panter,ale má 5 vozů,více vozových přechodů,podvozků stejně a je dražší.

    • nevím, ale mně se zdá, že s jacobsem je více nízkopodlažnosti, ale stou délkou to budu zkoumat.

    • Re.Apollo 17
      Stadler vyrábí dvě základní délky vozových skříní.
      Kratší ( tu má leo ex) i delší.
      Na zakázku vyrobí jakoukoliv délku.
      Víceméně jde o to, jaké má zákazník požadavky. Tedy kde stím hodlá jezdit.
      ( Oblouky apod.)

  • „Jednotky mají mít první i druhou třídu, budou nízkopodlažní.“
    Nízkopodlažní asi jako „Interpantery“ (ono to v praxi asi stejně o mnoho lépe nejde) – ale hlavně aby měly jen minimum nástupních dveří a aby v nich ta 1. třída byla zase řádně „rozpatlaná“ po vlaku (jako v „Interpanterech“): to si zejména cestující s jízdenkami pro 1. třídu vozovou ohromně pochvalují (a těm, kdo to vymysleli, posílají děkovné dopisy) …

    • Neřešte toho, kdo to vymyslel (a neměl zas tak velký manévrovací prostor), ale vola, který to takto akceptoval. Zajímalo by mě ale, jestli to náhodou nebyl ten samý, který odepsal řadu 380 v Německu.

    • Je fakt že rozházení 1. třídy po vlaku musel vymyslet někdo kdo má minimálně dvě vysoké školy protože normální člověk by takovou kokotinu nevymyslel. A řadu 380 v Německu neodepsal nikdo od nás ale jde o to že pokud to není od Siemense tak budou Němci vymýšlet milion a jeden důvod proč vás do rajchu nepustit (jako s pendolínem).

    • Přesně tak, bylo zajímavé, že jakmile dostala 102 schválení pro provoz na 200km/h a ČD měli pořízené Vectrony pro EC do Hamburku dostala i 380 povolení jezdit na síti DB Netz místo původních 120, 200. Zajímavá náhoda bych řekl 🙂

      Tomu se fakt nedivím, že se to těm lidem nelíbí, většinou je praxe jak v jednotkách tak v klasických soupravách řadit 1.třídu na začátek či konec vlaku, nevím co to bylo za geniální nápad jí dát doprostřed, ale jak píše GoGo, na něco takového člověk musí mít vystudovanou VŠ, normální smrtelní to nemůže pochopit 🙂

    • Ale ono to opravdu nebylo o tom kdo to rozházení 1. třídy vymyslel, ale o tom, kdo to specifikoval a převzal. Protože k tomu rozházení první třídy existuje velice rozumný, i když ne zcela zřejmý důvod. Původní návrh počítal s koncentrováním 1. třídy do jednoho místa jak je to normální. Ale protože ve specifikaci byl jasně stanovený poměr 1. a 2. třídy a současně výrobce chtěl co nejvíce sjednotit vozy používané na 3 a 5 vozové jednotce, vymyslel se ten paskvil, který dokázal uspokojit obě strany.

      Lidsky normální by v takové situaci bylo sednout si ke společnému stolu a buď se dohodnout na jiném poměru sedaček u 3 a 5 vozové varianty, nebo si jako zákazník dupnout a chtít koncentraci i za cenu dalšího typu vozu.
      Bohužel ČD ale nemá ve zvyku se svým dodavatelům dívat pod ruce a místo toho jen čeká, co nakonec za své peníze dostanou. A pak už se jen diví…

    • není kde je 1 třída na vlaku nejtižší místo? Ale na fotce regiopantera je 1 ve předu, tak nevím o jakým článku diskutujete .

    • mě to nepříjde tak špatné, než být první na ráně na českých banánokoridorech.

    • Hlavně ta elektrická potřebuje řešit. Motory se mají také kupovat.

    • Rychlíkové výkony v nezávislé trakci jsou tak na dva spojené žraloky, ne? Co na tom chcete řešit?

    • Michal: To je sice hezký, ale po většině republiky se na rychlících prohání 50 let staré hydry. Ano, byla to povedená rekonstrukce, ale žihadlo to rozhodně není. Navíc ta rekonstrukce taky pamatuje už 15 let..

Newsletter

Partneři


Výběr editora