Lanovky Železnice

ČD poprvé řekly, kolik jim vydělává lanovka na Ještěd. Její prodej odmítají

Lanovka na Ještěd, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Lanovka na Ještěd, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Jedinou kabinovou lanovku v majetku Českých drah čeká zřejmě příští rok rozsáhlá modernizace. Lanovka z Horního Hanychova na Ještěd se pro ČD ukazuje jako velmi dobrý byznys. A firma odmítá, že by ji chtěla prodat.

Poprvé v historii České dráhy uvedly, kolik jim ročně vydělává. Vrchní přednosta Depa kolejových vozidel v České Třebové uvedl ve firemním časopise Železničář, že jde téměř o 7 milionů korun ručně.  „Naše depo je hrdé na to, že lanovku můžeme provozovat, protože jde nejen o viditelnou propagaci naší firmy, ale navíc mám lanovka přináší i docela slušný profit, který loni činil téměř sedm milionů korun,“ uvedl Jiří Slezák. Lanovku provozují České dráhy čistě v komerčním režimu.

Lanovka loni přepravila 300 917 lidí, nejvíce ve své historii. Dvaačtyřicet dní přitom kvůli pravidelným odstávkám nejezdila. Letos podle údajů Českých drah nepatrně počet cestujících za prvních devět měsíců klesl.

Lanovka je aktuálně mimo provoz do 12. listopadu kvůli pravidelné revizi. „Během ní se demontuje kabina číslo 2,  defektoskopicky se  zkontrolují  všechny součásti pojezdu a zavěšení, celé strojní  a elektrické  zařízení lanové dráhy. Na tažném a přítažném lanu se zhotoví nové koncovky a provede se defektoskopie lan,“ popsal přednosta lanovky Vladimír Štěpán. V závěru výluky se ve spolupráci s  hasiči uskuteční nácvik evakuace cestujících z kabiny.
České dráhy připravují rozsáhlejší opravu řídícího systému, který již dosluhuje. Termín a rozsah rekonstrukce České dráhy zatím upřesňují.

O lanovku jeví velký zájem společnost Tatry Mountains Resort (TMR), která jedná s Libercem o převzetí lyžařského areálu, ve kterém je i kabinová lanovka Českých drah. Zastupitelé minulý týden už schválili záměr pronájmu areálu na 25 let. Šéf firmy Igor Rattaj vidí lanovku jako logický doplněk a několikrát veřejně prohlásil, že by ji rád získal. „České dráhy prodej lanové dráhy na Ještěd odmítají,  žádná jednání se neuskutečnila,“ řekla mluvčí firmy Radka Pistoriuosová.

Lanovka na Ještěd začala jezdit v roce 1933, v sedmdesátých letech prošla velkou rekonstrukcí. Na 1188 metrech překonává převýšení přes 400 metrů.

13 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Taky jsem zíral, že to tam přednosta pustil, asi pak dostal dost pojeb, protože jakékoliv statistiky a tržby mají u ČD povahu státního tajemství.

    Co se týče lanovky, tak mi dává větší smysl její využití jako páteře v lyžařském areálu než její provoz státní firmou. Když se podívám okolo sebe, zdá se mi, že ČD mají spousty práce trochu jinde a neměly by zbytečně tříštit síly.

  • V textu je opakovaně použit pojem „kabinková lanovka“. Podle mě se ale jedná o lanovku kabinovou (dvě kabiny pohybující se protisměrně). Kabinková (gondolová) lanovka má obíhající odpojitelné kabinky (obvykle menší, ale mohou být i srovnatelně velké jako jsou kabiny na Ještěd).

    Nebo se od doby mého mládí změnila terminologie? Přeci jen tohle je odborný server, tak by měl držet vysoký standard.

  • Hlavně neprodávat, raději ji ponechat v rukou ČD. Jinak kdysi dávno uvažovalo o koupi lanovky i město. Jak by se jim dnes ty peníze hodili 🙂

  • Tak 7 milionů ročně.. Když si vezmeme, kolik stojí nová. Určitě by se mělo šetřit na modernizace nebo novou.. Možná i zvýšit cenu lístku. Protože jak je psané níže. Komerční lanovky typu Tatry, Rakousko, stojí hromadu peněz. Určitě by měla zůstat v rukou státu a ČD. Jak vidíme, ušetříme a ČD ještě vydělají.

    • Všichni pořád plivají své jedovaté sliny na ČD a tvrdí, že jsou „černou dírou“ na veřejné peníze, když se ale ČD daří aspoň na něčem vydělávat, hned by je všichni chtěli té výdělečné aktivity zbavit ve prospěch různých privátních „zlatokopů“.
      Tlaků na to, aby se Č(S)D zbavily všech lanovek, které v minulosti provozovaly (bylo jich původně v Československu víc), bylo od roku 1990 mnoho – právě proto, že to byl už tehdy v podstatě jediný segment činnosti, který firmě trvale aspoň něco vydělával. Kolik námahy dalo (ve výsledku stejně marně) bránit těm nesmyslným prodejům, až se nakonec podařilo zachránit pro ČD aspoň tu ještědskou – a management, který by teď prodal i ji, by zasloužil zavřít na doživotí a s nucenými pracemi.
      A že je ještědská lanovka „logickým doplňkem areálu TMR“? Její jízdní řád přece umožňuje i „mimořádné jízdy“, tak co brání Igorovi Rattajovi, aby toho využil, dohodl se s ČD na tom, že lanovka bude jezdit v podstatě nepřetržitě, a pro své „areálové“ zákazníky zakoupil jízdenky a prodával jim je jako součást svých vstupenek do areálu či ski-pasů? Jen by i ti lyžaři museli vystát fronty na odvoz spolu s ostatními zákazníky ČD, které lyžařský areál nezajímá – a žádné předbíhání!

  • Sice nevíme, jestli těch 7 milionů ročně je zisk, provozní zisk, nebo tržba, ale to je jedno.
    V současnosti je zajímavostí, že lanovka je místenková, ale místenky nelze koupit ani přes internet ČD, ani v pokladnách ČD.

    • Je to zisk. Tržba asi sotva, když svezla 300 tisíc lidí…

  • Ale prd neodolatelným nabídkám. Politik rozhodne a bude to soukromý.

  • Jo, jen ať to dají TMR. Potom už ale nebude jízdenka za to, co nyní. Aneb zkušenosti z Tater, kde ceny po převzetí lanovek TMR vyletěli dvoj i trojnásobně.

    • To můžu potvrdit. Lanovka na Chopok za 20 €. To už je dražší než v dolomitech.

    • Jo, taková Sněžka je jenom za 15 EUR, to je výrazně levnější… 😀

  • Ano, prodat lanovku by byla ptákovina. Ale vše záleží na tom, jestli management ČD odolá neodolatelným nabídkám ze strany zájemce. Tím mám na mysli „malou velkou domů“