Dopravci Železnice

ČD mění pokladny. Přibude druhý monitor, zákazník má vždy dostat nejlevnější jízdenku

Pokladna Českých drah v Černošicích - Mokropsech. Foto: Jan Sůra
Pokladna Českých drah v Černošicích - Mokropsech. Foto: Jan Sůra

České dráhy chystají velké změny u svých pokladen. Od dubna je začnou vybavovat druhým monitorem a novým softwarem.

Podle člena představenstva zodpovědného za osobní dopravu Michala Štěpána jde o první fázi změn, která umožní komfortnější odbavení. „Druhý monitor bude nově sloužit k zobrazení odjezdů ze stanice a dalších důležitých informací pro cestu, takže pokladní bude moci podat informace o čísle nástupišť a řazení vlaků rychleji než doposud,“ řekl Štěpán. Změní se podle něj také „maska“, jejímž prostřednictvím pokladník zadává potřebné informace a vydává jízdenku. I tato změna by měla pokladníkům práci usnadnit.

Jde o přípravu na další změnu pro příští rok, kdy by měli mít pokladní k dispozici systém, který dnes připomíná e-shop Českých drah. Model provede pro zadanou cestu cenovou optimalizaci a zákazníkovi nabídne pro něj nejvýhodnější jízdenku. „V současné době to musí provádět sám pokladník, což klade velké nároky na odbornou zdatnost našich zaměstnanců,“ dodal Štěpán. V praxi tak nebude muset pokladní zkoušet, jaký typ slevy se cestujícím vyplatí.

Díky tomu budeme moci lépe pracovat s cenami a v době, kdy jsou některé spoje méně vytíženy nabízet výhodné jízdenky v širším rozsahu na konkrétní vlak i v našich pokladnách,“ upřesnil Štěpán. Změny se týkají pokladen ve zhruba 600 stanicích.

32 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Napsat komentář: T Zrušit odpověď

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pro ty, co se tady rádi hádají.
    Je jedno, jestli je duben nebo únor, toto tvrzení ČD, že vydají cestujícímu nejlevnější jízdenku, už jsem slyšel od nich dávno a hodněkrát na různých prospektech, už minimálně 5 let (ještě vůbec tehdy neexistoval eshop) a sále to neplní. A rozhodující je to, že to stále neplní. To je princip mého příspěvku a ne dohady o tom zda je únor nebo duben, nevím proč by to zrovna v nějakém Havířově měl být jiný datum než v Kadani nebo Volyni anebo zda mne v supermarketu prodají levnější rohlík. Hodí se proto ale podobné srovnání – je to totéž, jak kdyby Tesco v reklamě mělo. nabídneme vám nejlevnější např. svíčky na hřbitov, ale ty levné do regálu nedají a dají tam jen ty dražší. Toto totiž občas supermarkety dělají – tím nemám na mysli konkrétně Tesco, to byl jen takový příklad, spíše to dělá Kaufland, že naláká lidi do obchodu na levné věci ve svém letáku, které pak nemají (prázdný regál) a klient tam pak nakoupí něco úplně jiného než co původně chtěl.
    Takže co jsem chtěl vlastně říci – ani rohlík, ani kalendář, ale vzkaz pro ČD, že když to nechtějí uplatńovat, tak ať o tom raději nemluví. Bohužel u nás se nijak netrestá klamlivá a zavádějící reklama.

    • chodím na os. pokladnu na praxi a vím že pokud pokladník má dostatek času tak hledá tu nejlepší cenu pro zákazníka, mnohdy ten čas bohužel není. Nový systém který by tuto práci ulehčil by byl podle mě vítaný, protože hledat tu nejlepší cenu v dnešní verzi unipoku není vždy časově zvládnutelné zvlášť ve špičce

  • Zase kecy. Že nabízejí nejlevnější jízdenku?
    Nedávný příklad. Z Ostravy Svinova do Opavy východ prodali suverénně cestujícímu jízdenku za 48 Kč. Jen se zeptala, zda má Inkartu. Ale že existuje jízdenka ODIS za 40 Kč bez jakýchkoliv podmínek, to je nenapadlo nabídnout. Anebo se zeptat, zdá má ODISku. Pak by to bylo jen za 37 Kč. Hlavně že ČD bere přemrštěné dotace od KODIS, ale tento tarif velmi nerady nabízejí.

    • Když nakupujte v obchodě, taky vám určitě říkají, abyste si nekupoval tenhle rohlík, že ten vedle je levnější?

    • „České dráhy chystají velké změny u svých pokladen. Od dubna je začnou vybavovat druhým monitorem a novým softwarem.“ Tohle je první věta článku. Nevím jak v Havířově, ale tady u nás je zatím únor.

    • To se neptá nikdo z pokladních,ani ji sami automaticky nenabízejí.Viz prodej jízdenek PID pro jednotlivou jízdu na pokladnách ČD.

  • Hlavně o tom novém softwaru pro pokladny se mluví od té doby, co se přešlo z jehličkových tiskáren na jízdenky na termo tisk. Dokonce některé funkce se do stávajícího ani nedaly a jdou jen v POPkách ve vlaku. A většinou co se dlouho chystá ve výsledku stojí za houby dvakrát tolik. Stávající systém sice nevypadá nejnověji, ale když si člověk zapamatuje (napíše na papír i s kódy) jednotlivé hraniční ceny, dokáže během okamžiku odbavit frontu, kterou byste přes e-shop odbavovali půl dne. Vše je optimalizovanou na to, aby se dal systém ovládat jednou rukou (a zvláště do těch nejčastějších stanic ani nemusíte opustit numerický blok a kromě včasné prodáte všechno). Pokud to bude trvat vše jako ten integrovaný asistent přes asi 5 obrazovek nebo výdej včasné jízdenky, bude to znát především na frontách.

    • Mmch. stará generace výpravčích a pokladníků vám řekne, že stejně nejlepší systém na jízdenky byl AVOS. Něco na tom bude…

    • No nejrychlejší pro prodej byly lepenky, ternion a kompostér, alespoň pr o nejčastější relace. Zbytek ale byly psané a uzávěrka taky stála za to.

  • A bude to umět srovnávat i s cenami v rámci integrované krajské dopravy? Např. v Praze PID nebo v Královéhradeckém kraji IREDO, kde je taková jízdenka často levnější než v ČD tarifu s IN25? To by bylo super i pro cestující, zatím to vyžaduje spoustu propočtů a laborování… Nebo už něco takového někde existuje?

    • Optimalizace je v rámci tarifů ČD. O IDS tarif si musí téměř vždy cestující požádat.

  • Zajímavý obrat v přístupu k cestujícím (mimořádně asi k lepšímu): není to ještě tak dávno (myslím, že ne víc než tak 10 roků), kdy pokladní ČD měli výslovně zakázáno sami (tehdy spíše samy, protože pokladníků mužů bylo snad až řádově méně než nyní) nabízet cestujícím jakékoli slevy, pokud si o nějakou neřekl zákazník sám …

    • „…pokladní ČD měli výslovně zakázáno sami…nabízet cestujícím jakékoli slevy, pokud si o nějakou neřekl zákazník sám …“

      Pokud je tato informace pravdivá, tak sice zapadá do celkovýho obrázku ČD (Černá Díra), přesto je skandální.

    • Na tom není nic skandálního. Tak se chová leckterý obchodník. Dá slevu pouze když má zákazník zájem.

      Zkuste jit do obchodu s elektronikou, kde stačí mít nějaký hloupý kupon z novin nebo objednat po internetu a máte slevu 15%. Myslíte, že vám to prodavač sám od sebe poradí?

    • Pokud vím, zákaz se týkal jenom nabízení složení cesty z více jízdenek.

    • @Zdeněk Veselý: ano, přesně tak. Přijde dáma k okýnku a řekne Praha hlavní. Pokladní se ptá, jestli má nějakou slevu, ač by nemusela, je to věc zákazníka. Potom se dozví, že samozřejmě má IN25. Po vytisknutí jízdenky si vzpomene, že má ještě Lítačku, takže jízdenku chce jen do Kolovrat… A když se pokladní nezeptá, dáma si poté stěžuje, že dostala předraženou jízdenku.
      Když jdu do obchodu, dají mi co chci a nikdo se mě neptá, proč chci zrovna tohle a ne to levnější. Dají mi o co si řeknu. Namarkuje a další prosím

  • no jestli to bude na bázi cenového asistenta, tak si člověk moc nepomůže. Nedokáže počítat s IDS, nabídkami dle ZUJ a úseky se SD respektive to zkombinovat. A když se k tomu přidá sleva pro důchodce, ZTP, ZTP/P tak i kdyby se ten PC roztrhl, tak ani náhodou nenabídne to nejlevnější. O cestách i jen do sousedních příhraničních oblastí ani nemluvím.

    • Moje zkušenosti ukazují, že pokladní jsou už dlouho velmi dobře informovaní a problematiku skutečně znají – aspoň ve stanicích s větším obratem zákazníků, a to velmi často i bez toho, že by museli hledat a zkoušet různé možnosti v PC. Ale pokud jim to ještě víc usnadní práci, tak je jen dobře utratit finance za další užitečnou informační techniku, než aby si je místo toho jen rozdělovali „manažéři“.

    • Souhlas, třeba sleva letiště by mně ani ve snu nenapadlo, že existuje.

    • „Souhlas, třeba sleva letiště by mně ani ve snu nenapadlo, že existuje.“

      No ono taky dát slevu na letiště jenom na základě toho, že jsem u pokladny, tedy už jsem stejně rozhodnut jet, nedává moc smysl.

      Smysl těchto slev je v tom, aby se lidi, rozhodli použít na letiště vlak místo jiného dopravního prostředku. Proto to taky sponzoruje Letiště Praha, které tímto trochu omezí svůj trvalý problém s parkováním. Takže informovat by se mělo bannerem na stránce Letiště, ve spolupráci s aerolinkami v mailu se zakoupenou letenkou, atd.

  • Nevím, v kolika stanicích mají ČD pokladny, ale pokud nebude tato nabídka všude (600?), tak opět v menších obcích „bez konkurence“ ostrouhají – horší služby, horší vozy, dražší jízdné.

    • Počet pokladen trvale klesá. Je to zcela v pořádku – technický pokrok a to, jak naše republika bohatne a mzdy rostou, znamená, že na stále menší počet prací se vyplatí zaměstnávnat živé lidi, když totéž zvládne stroj (ať už ve formě klasikcého e-shopu, aplikace v mobilu, nebo automatu za zastávce).

      Jinak nevidím důvod, proč by se mělo vybavení poklady lišit podle velikosti stanice. Když je stejné SW a HW vybavení všude, tak to šetří náklady.

    • On ten optimalizátor skoro nic neumí, nemyslím si, že by při nákupu ve vlaku zákazník o něco přišel. Navíc není problém dát stejný algoritmus do POPky. Spíš to ukazuje na současný trend, kdy jsou zaměstnanci čím dál tupější (míním obecně, na konkrétně ČD), nechtějí přemýšlet a je třeba je vést v maximální míře za ručičku.

    • V mém příspěvku mělo být v závorce „ne“ místo „na“.

    • „současný trend, kdy jsou zaměstnanci čím dál tupější “
      —-
      A jak to chcete dělat jinak? Pokud chcete zaměstnance, co bude myslet, tak musíte přitlačit na mzdě. Dneska takovému všude dají dost, lidí je málo. Cesta k efektivitě je taková, že myslí stroj (resp. tvůrce SW toho stroje) a u něj bude sedět slečna, co se akorát hezky usmívá a naťuká tam váš požadavek (pokud si to z nějakého důvodu nemůžete nebo nechcete udělat na e-shopu sám).

  • Trochu se toho bojím. Přijde mi, že každá aktualizace SW nebo webových stránek (a to nejen u ČD) , která má přinést zlepšení a usnadnění práce, je většinou k horšímu.

    • To naprosto souhlasím! Např. nový web, který včera spustil LEO EXPRESS je naprostá tragédie. Zákazník si ani nemůže prohlédnout své zakoupené jízdenky seřazené dle data nejbližšího data odjezdu.., úplný zmatek a uživatelská hrůza!

    • Dělám to jen výjimečně, ale musím se ČD zastat. Jejich eshop snese nejpřísnější měřítka. Předpokládám, že SW do pokladen bude vyvíjet stejný tým.

    • Také se musím zastat ČD. Jejich eShop a mobilní aplikaci „Můj vlak“ považuji za jedny z nejlepší v rámci Evropy. Za naprostou tragedii naopak považuji odbavovací systém ÖBB (Rakouské dráhy), který kromě prodeje jízdenky z A do B neumí v podstatě nic navíc a nadto je i příšerně pomalý.

    • No v porovnání s tím, co tedy nyní předvádí LEO EXPRESS se tedy ČD také lze zastat. Ale sdílím názor Jiřího, kdy mám stejně jako on pocit, že i aktualizace stránek u ČD byla spíše ke škodě – např. zcela úplně po aktualizaci zmiznul přehledový kalendář dostupnosti Včasné jízdenky na určitou trasu a hlavně na novém webu hledat zakoupení jízdenky je vcelku tragédie, jelikož se zobrazují maximálně v přehledu po 3 dokladech, pak musím vždy posouvat dál a ještě k tomu nejsem postupně seřazeny.
      To aplikace je oproti webu naprostý luxus – tam jsou všechny jízdenky pěkně vidět postupně jak postupně navazují, ta je úplně skvělá… 🙂

    • Můj vlak by byl zajímavý tak před 10 lety. Z CX pohledu je to fosilie, příšerná práce s obvyklými relacemi, spousta debilních dotazů ve wizardu, trefování se do tlačítka „souhlasím s pravidly“ (tohle bývalo na webech v 90. letech), umístěného hnedle vedle boxíku „použít věrnostní body“ (největší UX prasárna), mizerná integrace s platební branou, neexistující možnost platby bez potvrzení, nutnost nákupu 15 minut předem kvůli předpotopním POPkám…

      Svět je řekl bych už trochu jinde.

    • Michale a řekněte nám teda kde je svět dneska. tedy jaké je trendy řešení v železniční dopravě??