Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD Cargo koupí 700 vagónů na uhlí a dřevo. Vozy nestačí kvůli importu černého uhlí

Nákladní vozy Eas, Margecany, foto: Josef Petrák/Zdopravy.cz
Nákladní vozy Eas, Margecany, foto: Josef Petrák/Zdopravy.cz

Nákladní dopravce ČD Cargo vypsal dvě velké zakázky na rozšíření svého parku nákladních vozů. V soutěži poptává 500 zánovních vozů do stáří 10 let řad Eas a 200 nových vozů řady Eanos.

ČD Cargo neuvedlo očekávanou hodnotu kontraktu, jde ale řádově o stamiliony korun: nový vůz Eas stojí zhruba 1,7 až 1,9 milionu korun.

Nejde přitom o obnovu vozového parku, ale o jeho rozšíření. V případě řad Eas, kterými chce ČD Cargo vozit uhlí, jde o reakci na trend posledních let. Kvůli problémům OKD a současně rostoucí poptávce po černém uhlí, nemá firma dostatek vlastních vozů.

Došlo k zásadní změně přepravních proudů černého uhlí. Vozí se sem mnohem více uhlí ze zámoří a ze zahraničí než v minulosti a tím se nám prodloužil oběh vozů a kilometrický proběh,“ vysvětlil předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Zatímco dříve podle něj stačil na jednu zavážku oceláren jeden den, dnes kvůli cestám vlaků pro uhlí do některých evropských přístavů je třeba počítat i s týdnem. „Nemusíme je použít jen na přepravu uhlí, v posledních letech se nám podařilo dostat na koleje například přepravu cukrové řepy,“ upřesnil Bednárik.

Podle něj si společnost dosud vozy navíc pronajímala, teď je chce do svého vlastnictví a porovnat, co je výhodnější.

Druhá zakázka je menší, jde o 200 vozů řady Eanos. Ty mají být ale nové. ČD Cargo je použije hlavně na přepravu dřeva. „Potřebujeme je na naplnění poptávky hlavně pro potřeby dřevozpracujícího průmyslu,“ řekl Bednárik.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To jsou kouzla s čísly managmentu cargo.Nejsou peníze na revize odstavených vozů,ani na základní opravy lokomotiv „řady 742“.Na nákup 700 dalších vozů a XY nových lokomotiv prostředky jsou.To jsou asi ty ušetřené peníze z kolektivního vyjednávání.

    • No a jste si jistý že typy odstavených vozů splňují potřeby ČDC, že se hodí do poptávky na trhu? Nejsou to třeba nevhodné typy? Nejsou třeba vozy tak staré že je třeba je i z morálních důvodů odstavit? Ano vůz může jezdit dalších X dekád, ale pokud mohou nové vozy nabídnout lepší parametry a cena bude ne moc jiná proti pouhé opravě současných, tak je možná lepší pořídit nové.

      Nevím jestli je také dobrý nápad neustále opravovat a modernizovat desítky lokomotiv 742 a podobných, jejich výkon je celkem malý a mají rychlostní limit na 80km/h, od 90. roku se situace dost změnila a roste nám rychlost na neelektrifikovaných tratích a také tam pomalu ale jistě rostou výkony, zřejmě se prostě přestává vyplácet mít na vlaku 3 lokomotivy.

      Ovšem šrotace je podle mne pitomost, mohly by se prodat do nějaké rozvojové země (doufám že nás tam neopatrnost spoluobčanů a politiků nezavede), nebo země válkou zničené. Pokud budou Irák a Sýrie, Egypt… Diverzifikovat svou ekonomiku od ropy, role železnice by mohla vzrůst a myslím že dokonce používají normální rozchod, takže by to byla jenom otázka vývozu. Navíc nehrozí že by se nám vrátily, jak se dívám tak je to opravdu spíš logistická záležitost a drobná revize/oprava, rozchod shodný a používají taktéž šroubovky. Navíc v případě lokomotiv mají zkušenosti s našimi starými stroji.

  • Podvozkově dobrých vozů je všude odstaveno mraky. Nosné konstrukce a skříně jsou z kvalitní a masivní ocele. Chce to jen po mnoha letech zgenerálkovat plechy na stěnách a podlahy vozů. Jestli tohle nezvládnou očesané jednotky SOKV, tak jsou tu třeba naši svářeči a zámečníci v OOS a jinde! Dejte jim práci a ještě se ušetří. Tady je to velké rušení a šrotování „nepotřebných vozů“. A brzdy a zkoušky po generálkách už SOKV snad dokáží zvládnout.

  • Prostě je podle mě třeba nezavírat Paskov. Protože prý v celé EU není! použitelné koksovatelné uhlí. A musí se vozit z Jižní Ameriky. S jiným složením a problémy při výrobě oceli.

    • Pokud ho umíme vozit levněji z Jižní Ameriky, tak by bylo bláznovstvím to nedělat, je to výhra pro všechny strany. Ušetří se na ceně uhlí, šetří se vlastní zdroje, pracovních příležitostí je tolik, že zaměstnanci na úřadě práce neskončí.

      Ano, je důležitá otázka, jestli to uhlí z Jižní Ameriky je opravdu levnější, čili jestli počítáme i s náklady na přizpůsobení procesu výroby železa, s cenou dopravy, konzervací místních dolů atd. Ano, stávající doly by se měly uzavřít tak, aby v budoucnu bylo možné s přiměřenými náklady obnovit těžbu, čili zalít všechno betonem není dobrý nápad. A ano, horníci se základním vzděláním bohužel nebudou pracovat za vysoce nadprůměrné platy ale budou se muset smířit s průměrnými nebo mírně podprůměrnými.

      Opačná varianta ale je zbytečně prodražovat například to železo (což zabíjí konkurenceschopnost a v důsledku ubližuje zaměstnancům). Vytěžit si vlastní zdroje zbytečně dříve, než je nutné (až se přestane vozit z té Jižní Ameriky, tak kde se bude těžit, pokud už u nás nebude?). A efektivně tohle všechno dotovat z daní, zatímco zbytek ekonomiky jede rekordním tempem.

      Těžba surovin by měla být strategická činnost, která se musí promýšlet opravdu dlouhodobě. Ale pokud se ani dlouhodobě nevyplatí, je blbost ji provozovat.

  • Tak se řídí státní firma, že jsou nádraží plný reznoucích vagónů je ne***e, za to vypisovat zakázky, jistě ne cinklý by jim šlo…
    Určitě se najde nějaký chytrolín, co je vykoupí za cenu šrotu a po revizi pronajme zpět za cenu novostavby…

    • No, to nevím úplně. Většinou už to bývají rzí nebo solí sežrané kusy nebo ty, kterým sběrači kovů „pomohli“ do hrobu. Vagónů ve stavu blízkém provoznímu už na těch odstavech dost ubylo. U nás už toho taky dost odvezli. Dokonce mi přijde, že se v poslední době začínají objevovat nově zrekonstruované vozy, dříve mizejících řad – např. Es.

    • No teda, Vy jste se nam tady rozvasnil. Chtel bych se Vas zeptat, zda nevite, kdo by koupil brusle?

  • Tak to je super! Jen ať se nakupuje. A mohly by rovnou ty nový vagóny hodin do nějaký libivý modrý barvy v designu ČD Cargo…

  • Na Zbraslavi jim dlouhodobě stojí a rezne asi kilometr odstavených Easů, podobně v Praze – Modřanech.

    • Tyhle vraky Easů vzhledem ke svému technickému stavu prorezlá, promačkaná a též otěrem opotřebená skříň) a díky použitým zastaralým podvozkům 26-2. patří do šrotu a ne je posílat do dílen na revizi!!!

      Jsem velmi rád, že tyto vraky zmizely z Modřan, protože to bylo díky těmto vraků neskutečně hnusné místo.

    • To ano. Jen je potřeba ještě něco udělat s infrastrukturou, aby se ni vešly i nákladní vlaky a mohly být tak přeci jen více konkurenceschopnější vůči silniční dopravě. 😉

    • No a co se podívat jestli se dá dostat více vlaků na vedlejší tratě, případně jak velké úpravy jsou potřeba, jestli by se nevyplatilo zavést nějaké šrotovné na lokomotivy, pobídnout k pořízení výkonnějších aby se i na horších tratích dalo jezdit s relativně normálními náklady, rozšířit systém navrženého státního postrku na další trasy. Možná si vyčlenit tratě které mají být primárně pro nákladní dopravu a tomu je přizpůsobit, dodělat spojky a podobně. Přemýšlím třeba proč když je zacpaná trať kolem Labe nehledá způsob jak dostat náklady třeba přes Liberec či Meziměstí, když už máme úžasný nápad s postrkem přes Vysočinu. Nebo proč se přes Ústí nad Orlicí od Třebové nepoložila ještě jedna kolej a ta se nenapojila, byť dost ostrým, obloukem na trať od Letohradu nebo proč se v Letohradě neudělá nějaká příprava na spojku, tratě jsou tam na to velmi pěkně připravené, navíc je to jenom otázka domluvy s majitelem pozemků, v cestě je jenom parkoviště. Nebo proč když teď nedávno stavěli most se neudělala alespoň příprava na 3. kolej, byť to vypadá že by to bylo dost natěsno. Zajímavý je občas vyskytující se nápad s novou tratí na Třebovou z Jihu a přes Litomyšl.

      Pokud by nám tu vznikly dvě hlavní sady tratí, jedna pro osobní dálkovou dopravu a druhá pro nákladní dopravu, pak by nemuselo nýt špatné na těch pro nákladní dopravu výrazně prodloužit koleje v nádražích, případně současná nádraží zrušit a na vhodnějších místech zřídit nová s dostatkem dostatečně dlouhých kolejí pro odstavení a křižování.

      Mluví se taky o tom že možná po dokončení tratě Brno-Přerov by se sem mohly přesunout některé dálkové vlaky Polsko-Vídeň, že se má elektrifikovat trať přes Kyjov, pokud se tam umístí u Bzence 2. spojka na Koridor, tak by se dala kapacita tratě Brno-Břeclav částečně nahradit, ale otázka jestli by tak dopravci jezdili, ale to je jenom dohad.

Newsletter

Partneři


Výběr editora