Autobusy Názory Železnice

Bývalý ministr Šmerda: Slevy? Podpora dopravců zabalená v populistickém kabátě

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků. Advokát Radek Šmerda je bývalý náměstek ministra dopravy, v roce 2011 pak na několik měsíců stanul v čele rezortu. Jako ministr se proslavil především tím, že vyhodil do koše takzvanou Superstrategii dopravy Víta Bárty a svedl úspěšný souboj s tehdejším ministrem financí Miroslavem Kalouskem o 2,6 miliardy ročně na regionální železnici. Chystané slevy v dopravě pro seniory a mládež odmítá jako populistické, podporu by si podle něj zasloužila spíše mobilita pracujících. Podle něj navíc půjde o první položku, kterou vláda po příchodu recese škrtne. 

Chystané slevy neřeší vůbec žádný problém. Jde o čirý populismus, který zaplatíme všichni, tedy i ti daňoví poplatníci, kteří jezdí vlakem a autobusem za prací. Nikdo se ovšem nezamýšlí nad tím, jak podpořit mobilitu pracovní síly, například formou daňových úlev. Pracující budou jezdit za plné jízdné do práce, aby mohli vydělat na tato populistická gesta. Jen na okraj, sám jsem jako Brňák studoval v Praze, dostudoval jsem a ekonomicky mě jízdy mezi oběma městy nezruinovaly. Podotýkám, že jsem se od druhého ročníku živil sám.

Samozřejmě bych si přál, aby doprava byla zadarmo, zejména u nízkopříjmových skupin. Ale nic v tomto světě není zadarmo, a co je zadarmo, nestojí za nic. Velmi dobře si vybavuji, jak velké diskuse a opakovaná jednání na vládě vyvolalo pozastavení dotace na regionální železniční dopravu pro kraje v době ekonomické recese v roce 2011. Málem kvůli tomu padla vláda a Asociace krajů hrozila žalobami. Jen pro připomenutí, šlo o o dotaci 2,6 miliardy ročně na zajištění obslužnosti v krajích. Nyní mluvíme o šesti miliardách, jako by to byl pakatel. Představuje to přitom částku 600 korun na každého občana ročně. A ještě to nevíme přesně. Vůbec se nedivím soukromým dopravcům, že se jim nápad bude líbit, zvláště u autobusů půjde jistě o hezký příspěvek.

Železnice je podle mne ideální ekologický způsob dopravy a zasluhuje si maximální podporu, nikoli však nedovolenou podporu dopravců zabalenou do populistického kabátu. Na tom nic nezmění ani skutečnost, že se podpora vztahuje na všechny občany Evropské unie. Doprava potřebuje ucelenou vyváženou koncepci, jasný rámec financování na dlouhá léta, jasný rámec povinností státu a krajů v základní obslužnosti, jasný rámec investic do infrastruktury.

Díky financování investic a údržby kolejí ze státního i unijního rozpočtu není cena jízdenky rozhodně nákladová, takže jakékoli debaty o dalších slevách jsou jen pokračováním vadného výpočtu! Ví vůbec někdo, jaká je opravdová a reálná podpora železnice ze státního rozpočtu ročně? Příspěvek dopravců na dopravní cestu je totiž jen symbolický. Pokud by se měly v jízdném umořit náklady na provoz dráhy, stála by jízdenka Praha – Ostrava více než letenka. I v tomto smyslu je diskuse o slevách směšná. Líbivý počin vydrží podle mého názoru jen do okamžiku, než přijde recese. Pak to opět bude jedna z prvních položek, která se bude škrtat. To už bude zřejmě na jiné politické reprezentaci, která pak bude jistě velmi „populární“.

Jestliže máme zbytných šest miliard, dejme je na důchody přímo a na rodiny s dětmi rovněž. Studenti si poradí. Taková miliarda na vysoké školy by byla také jistě znát. Nebo je prostě investujme do lidí v regionech, dejme jim kvalitní levnou dopravu za prací, službami a lékařskou péčí, ať se nůžky mezi velkými městy a regiony přestanou rozevírat. Celospolečenský přínos hodný podpory v dotování cesty studenta na víkend za mámou, aby mu vyprala, nabalila jídlo na kolej na další týden a on se o víkendu opil se spolužáky z gymplu, prostě nevidím.

Radek Šmerda

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Obhajovat to musí každý podnikatel v dopravě. Nejjednodušší zisk peněz. Čistě teoreticky zavedu linku z vesnice AB do Prahy. Odjezd v noci 1:00. Nikdy nikdo na ní nepřijde, tak ji ani nemusím odjet a jen vykážu 5-6 děti a důchodců, odvedu za ně DPH a dostanu pěkný balík od státu a nemusím ani vystrčit nohu z postele.

  • Více demagogický článek tady snad ještě nebyl! „Pokud by se měly v jízdném umořit náklady na provoz dráhy, stála by jízdenka Praha – Ostrava více než letenka.“ Co je to za hloupu argumentaci?! Smyslem veřejné dopravy nikde není, aby se zaplatily náklady na infrastrukturu, úplně totéž platí i pro silnice, letovou nebo vodní dopravu. Stát snad vybírá daně právě proto, aby budoval a rozvíjel infrastrukturu, ať už dopravní nebo energetickou, financoval policii, kulturu atp.

    • Nemáte tak docela pravdu, například letištní infrastruktura si na sebe bohatě vydělá a není třeba jí dotovat. Letiště Praha vydělává každý rok miliardu korun, ŘLP 300 milionů. Silnice by si na sebe rovněž vydělala, kdyby stát neposílal do Státního fondu dopravní infrastruktury pouhých 9 procent z výnosu daně z paliv a maziv, ale celých sto procent.
      Ale souhlasím, na železnici v osobní dopravě má stát jiný zájem než zisk. V komentáři to chápu jako nadsázku: proč další slevy, když už dnes jsou nůžky mezi náklady a výnosy rozevřené až až.

  • „Pokud by se měly v jízdném umořit náklady na provoz dráhy, stála by jízdenka Praha – Ostrava více než letenka. “
    ——–
    To je nadsázka, nebo to pán myslí vážně? To vám může vyjít na trati s nízkým počtem cestujících. Ale určitě ne na trati Praha-Ostrava.

  • S každou slevou se zvyšuje riziko, že toho budou zneužívat nejen cestující, pro které není určena (viz dnešní kšeftování se žákovskými průkazy), ale také dopravci. U jednoho nejmenovaného autobusového dopravce, pokud nevypadáte podezřele, dostanete na „obyčejnou dospěláckou jízdenku“ za 50 Kč klidně 2 dětské lístky za 25 Kč (= 50 Kč, takže platíte stejně, ale dopravce dostane dalších 50 Kč jako kompenzaci za státem nařízenou slevu a když si pak řidič vytiskne ještě nulový lístek pro dítě do 6 let tak dalších 50 Kč za něj). Vy zaplatíte jednou, ale dopravce vykáže 3-4 cestující a zinkasuje ještě jednou až dvakrát tolik. Ano, není to u každého cestujícího, to by bylo podezřelé, ale i kdyby to byl na každý autobus 1-2 lidi, za rok to bude pěkná sumička.

    • tohle mají řešit revizoři a vy by jste jich na to počínání měl upozornit.

  • „Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků.“

    Ač s jízdným zdarma/75% slevou zejména pro studenty nesouhlasím, dá deník Zdopravy.cz také prostor odborníkům, kteří ho budou obhajovat nebo shání jen „odborníky“, kteří mají stejný názor jako redakce?)))

    • Několikrát jsme oslovili ministra Ťoka a několikrát jsme měli napevno slíbený jeho komentář. Zatím jsme se nedočkali. Oslovili jsme také osm předchozích ministrů dopravy, výsledky ankety přineseme v příštích dnech. Jestli máte nějaký tip na relevantního obhájce slev, sem s ním.

    • radim jancura treba. ten to bude jiste obhajovat, za predpokladu tedy, ze slevy budou mit proplaceny i soukorme drahy

    • Jak jsme již psali, už při prvním návrhu byl osloven pan ministr. Text slíbil, nedodal.

    • evzen: slevy bude mít proplacené každý, který je bude muset povinně uznávat…

    • Obávám se, že pojmy „obhajovat tuto slevu“ a „odborník v dopravě“ se vylučují.

    • babilon: Naprostý souhlas. Nejen odborník, ale i lajk musí takovou kravinu odmítnout. Zbývají pak jen T a jemu podobní + dopravci, kteří se na to jistě třesou (někteří jistě víc).

Newsletter

Partneři


Výběr editora