Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Brno znovu řeší tramvaj na Kamechy, tunel se ukázal jako příliš složitý a drahý

Vozovna Pisárky, Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vozovna Pisárky, Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Město Brno bude znovu zkoumat možnosti řešení prodloužení tramvajové trati ze smyčky Ečerova na Kamechy až do nově plánované konečné Hostislavova. Rada města schválila vypsání tendru na zpracování studie proveditelnosti a dokumentace pro územní řízení.

Podobně se přitom řešení hledalo už v roce 2015. Tehdy se počítalo s tím, že nová trať bude měřit 1,5 kilometru, bude vedena v zářezu a zhruba v polovině se zanoří do 300 metrů dlouhého tunelu. Právě tunel je ale příčinou potíží.

„Nový geologický průzkum, který jsme nechali zpracovat, totiž ukázal jiné geologické podmínky, než předpokládaly původní podklady. Rozhraní mezi zeminou a skálou bylo v původně uvažované trase tunelu v takovém místě, že by to s sebou neslo příliš vysoké náklady a náročná technologická řešení,“ uvedl náměstek brněnského primátora pro oblast investic Richard Mrázek.

Proto je podle něj nutné rozpracovat další varianty. „Ty poté porovnáme z hlediska ekonomických a ekologických parametrů,“ doplnil Mrázek.

Na zpracování dalších variant bude mít dodavatel lhůtu sedm měsíců od podepsání smlouvy; předpokládaná hodnota zakázky je 13 až 18 milionů korun bez DPH. Následně bude město rozhodovat o nejvhodnějším řešení na základě předložených srovnání. Poté bude vypracována příslušná dokumentace pro územní rozhodnutí.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Bez aspoň nějakého schéma trasy těžko hodnotit, ale podle toho popisu mi připadá, že v Brně zase vymýšlejí nějakou zbytečně komplikovanou a drahou rádoby „rychlodrážní“ trať, místo aby ji vedli centrem té soustavy sídlišť jen jako mírně zahloubenou a třeba někde i lehce zakrytou kvůli lepšímu odhlučnění, se zastávkami mnohem snáze a rychleji dostupnými pro cestující z obytných budov po obou stranách trati – místa tam na to je podle mě dost.

    • To co navrhujete – tedy centrem sídliště – by vyžadovalo dlouhý a drahý tunel (není jak se jinak dostat ze starého sídliště na Kamechy). Tak město přišlo s levnější rychlodrážní variantou s krátkým tunelem – přibližně viz

      https://mapy.cz/s/2xqgi

      ovšem ta teď narazila na nešťastné podloží. Jsem zvědavý, jak budou vypadat ty další varianty.

    • No, já jsem myslel právě na přibližně tuto trasu, ale bez tunelu, jen se zářezem (případně částečně zakrytým): tramvajím přece větší stoupání nevadí, tak by trasa klidně nemusela být tunelová jen proto, aby výsledné převýšení bylo menší.

    • petr.r:
      A šalinám snad větší stoupání vadí? Jak je tedy možné, že jezdí i z Vídeňské k Lískovci okolo krematoria nebo pod vrchol „Monte Bú“, a konec konců i nahoru do Líšně (kde jakýsi „tunel“ sice je, ale jde právě spíše o něco jako zakrytý zářez)?

    • železničář v důchodu: Jenže na ty kamechy je to fakt „krpál jako prase“. Norma povoluje 40 promile, tady je skoro 60, zářez by tak byl skoro 10 m hlubokej, to je při výkopu značnej zábor území.

    • Norma povoluje jen 40 promile? To je nějaká blbá norma, v Praze jsou úseky se sklonem daleko větším.

    • Lukáš F.
      Oprava: Tramvaje maji 70 promile, specialni drahy 40. To je tak, kdyz se clovek prehlidne. :-\

Newsletter