Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Britové se bouří, vlaky jim zdražily nejvíce za posledních pět let

Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jízdenky na vlak patří ve Velké Británii k nejdražším v Evropě, přesto nejnovější zvýšení cen šokovalo i otrlé Brity. V průměru se podle železniční asociace Rail Delivery Group (RDG) s příchodem nového roku zvedly ceny jízdenek na ostrovech o 3,4 procenta. To je podle BBC nejvíce od roku 2013. Neregulované ceny mimo špičku však podle nezávislé organizace Transport Focus mohou poskočit až o desetinu.

Pro velkou část zaměstnanců dojíždějících do Londýna přinese změna zvýšení ceny roční jízdenky o více než sto liber. „Jsem první den po svátcích v práci a roční jízdenka mi podražila o 237 liber. Šťastný nový rok,“ píše jeden z nich na twitteru. Stěžují si například i zdravotní sestry, podle kterých zdražení prohlubuje personální krizi v londýnských nemocnicích. Sestry si totiž začínají hledat práci ošetřovatelek mimo metropoli.

BBC spočítala, že pravidelní cestující například mezi Liverpoolem a Manchesterem zaplatí ročně 3152 liber (o 108 liber víc), dojíždějící z předměstí Maidenhead do Londýna 3092 liber (nárůst o 104 libry) a cestující mezi městy Elgin a Inverness na severu Skotska vyjde roční dojíždění na 2904 liber (o sto více než loni). Stížnosti pasažérů se ale neomezují jen na internet, proti růstu cen se dnes demonstrovalo na 40 stanicích v Anglii, zítra se mají protesty objevit i ve Skotsku. Nespokojení cestující mimo jiné poukazují na to, že od začátku dekády údajně vzrostly železniční tarify oproti platům dvojnásobně až trojnásobně, což dojíždějící zaměstnance z vlaků vytlačuje.

Z věci se stalo i politikum. „Je skandální, že vláda umožňuje soukromým společnostem takto zvedat ceny,“ uvedl londýnský starosta Sadiq Khan, jehož Labour Party si k celé záležitosti nechala zpracovat analýzu. Ta srovnává období před a po nástupu konkurenční Konzervativní strany k moci. Z analýzy plyne, že nejvíce se nárůst cen dotkl od počátku dekády cestujících mezi Birminghamem a londýnským nádražím Euston, kteří nyní za roční lístek Virgin Trains zaplatí 10567 liber, o 2539 liber více než před osmi lety.

Organizace RDG na svém webu National Rail Enquiries ale oponuje. Podle ní činí dnes průměrná cena za jednu jízdu 5,46 liber, což je prý reálně méně než před deseti lety. Od počátku století klesla reálně cena jedné jízdy v rámci předplatného o 15 procent, uvádí National Rail. Ministerstvo dopravy aktuální zdražení mimo jiné vysvětluje inflací a náklady na modernizaci železnice, která prý je největší od dob královny Viktorie. Zmiňuje například přestavbu nádraží Waterloo, modernizaci systému Thameslink nebo výstavbu rychlotratě z Londýna do Birminghamu.

V Británii působí desítky železničních společností, stát reguluje ceny u zhruba 40 procent jízdenek. Mezi regulované patří především předplacené traťové jízdenky nebo jízdenky ve špičkách. Ostatní ceny ovlivňuje nepřímo skrze platbu za infrastrukturu. Podle National Rail 97 procent výnosů z prodeje jízdenek spolknou nejrůznější náklady, pouze tři procenta se mění v zisk železničních firem

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Roman Petrlík
Host

Původní komentář, ve kterém jsem poukazoval na fakt, že autor pouze okopíroval nepříliš povedený článek z BBC, zmizel.

Proto zde zopakuji, že zvýšení cen v železniční dopravě v UK není primárním problémem – děje se tak každý rok, a cestující s tím počítají. Mnohem bolestnější je zvýšení poplatků za parkování na P+R parkovištích – ale o tom autor nic neví…

Zde najdete více detailů i vysvětlení toho, jak to vlastně se zvyšováním jízdného je…

https://dopravni-magazin.cz/2018/01/08/velka-britanie-tradicni-novorocni-zdrazeni-jizdneho-v-osobni-zeleznicni-doprave/

Jan Sůra
Admin

Jsme rádi, že sem chodí diskutovat někdo, kdo je lepší, než BBC. Konečně se máme od koho učit.

Roman Petrlík
Host

Pro Jana Sůru: netuším, kde jste přišel k tomu, že jsem lepší než BBC – nic takového nikde netvrdím. Váš sarkasmus je sice úsměvný, nic méně nezmění fakt, že BBC má v současnosti nejnižší hodnocení důvěryhodnosti za celou dobu své existence (50%)… Článek na BBC, na který odkazuji, je povrchní, bez souvislostí a může vést čtenáře k „hate“ komentářům vůči dopravcům ( což se konec konců děje i zde, na Vašem serveru…), aniž by kdokoliv čtenářům vysvětlil, že dopravci prostě dělají přesně to, co jim umožňuje regulátor. Vy jste to bohužel zkopírovali přesně podle BBC, a proto i Váš článek… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

Nepříliš povedený text BBC, nejvíce se čtenáři dozví u vás 🙂Fakt umíte pobavit.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Pro Jan H Prosím NELŽI a hlavně přestaň si otvírat hubu na toho, kdo tady napíše něco jiného, než co chceš slyšet. . Držíš se hesla že stokrát opakovaná lež se stane pravdou. Každý ví, že ČD je výrazně dražší než kdokoliv jiný. I samotní nádražáci to přiznávají. A že ČD dostává mnohem větší dotace než kdokoliv jiný. A hodně vozů a lokomotiv dostalo z dotace státu. Kterýkoliv jiný dopravce (ať už v závazku veřejné služby nebo jezdící na vlastní triko) přinesl zlevnění oproti této Černé Díře a to nemůže nikdo vyvrátit, protože to jsou jasná fakta, skutečná čísla a… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Kecy kecy kecy. BBC uvedla, že BR patřila mezi nejefektivnější v Evpropě. To se o jejich privatizovaných následnících prý tvrdit nedá. Jsou prý studie, které prokazujují neefektivitu fragmentace. Ano některé vlaky byly díky naší politické mafii předražené. Nicméně i tak je to s 40 letou životností menší částka. A teď se ta korupce a kamarádismus jen přesune na nesledované kraje do soutěží. Do paramentrů soutěží a podobně. Stejně SŽDC je státní.. ČD díra? Co je provozně neefektivní na jednom strojvůdci a průvodčím jezdícím tam a zpět.? Levnější jiný dopravce.. Ano ale za jakou cenu, zrušené nádraží (pokladny), zrušení průvodčí, (tedy… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Jan: Tu statistiku/studii o BR chci vidět (opravdu), otázka je ale co se tou efektivitou myslelo, o finanční efektivitě něčeho v Británii v 60.-80. pochybuji. Tou dobou byly problém s elektřinou, odpadem, zemi sužovaly přebujelé odbory… Nepochybuji že když se s tím začalo byly problémy tohoto rázu i na dráze. S tou efektivitou, patrně cenovo-časovou to zřejmě nebylo v Británii slavné, protože docházelo k rušení tratí v daleko větší míře než u nás, teprve teď je třeba spolky či obce obnovují, za podstatně větší peníze. O přecpaných vlacích a Corbynovu podvodu jsem tu už psal. Úkolem společností, zejména akciových, což… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Přecpané vlaky nejsou žádný podvod. Těch videí a článků, včetně BBC je víc.

Jan
Host
Jan

No pokud máte před důchodem, celý život pracujete u dráhy a jste někde na Šumavě, nevím jestli je to úplně úsměvné.

František
Host
František

Kdyby byly stejně zpoplatněné i ostatní způsoby dopravy, bylo by to celkem v pořádku. Je přece lepší, když je ovšem ta možnost, pracovat co nejblíže bydliště, než se pořád někam přesouvat, a je to i ekologičtější, než v takovém případě dokonce ještě dotovat dopravu jinam. Jenže je tu to kdyby…

AAA
Host
AAA

Hmm … průměrná mzda nějakých 2300 GBP měsíčně a šokováni jsou ze zdražení o 10 GBP měsíčně?

Jan
Host
Jan

No a pokud dojíždíte a blbá jízdenka low costem vás stojí třeba 4000 liber, tedy 2 měsíční plat z 12 tak to je málo?

Jan
Host
Jan

Nehledě na to, že ty šunky jsou tak přecpané až jsou zpožděné?

AAA
Host
AAA

to už je zase jiná otázka…

Michal
Host
Michal

Průměrná mzda v Londýně je 2800 GBP a tohle prosezení 4 hodin denně ve vlaku jim stejně obrovské peníze ušetří – na řadovku v Londýně nikdo z nich nemá.

Jan
Host
Jan

Je to velké varování pro liberalizaci bez státem regulovaného jízdného. Tedy takové smlouvy, které už se u nás už uzavřely!. Jak říkají odborníci z MD – optimální výběr dopravce (z kapsy cestujícího) PS: Optimální znamená nejvyšší. Oni prostě tehdy v Anglii lhali občanům, že dostanou lepší levnější služby než od BR. Záměrně zvolili takový systém, kde dopravce platí co nejvyšší výpalné(koncesi/ nejmenší dotaci). A dopravce to přenáší na cestujícího. Pryč je tedy ekologická a levná forma cestování. A zároveň se k tomu přidává neefektivita fragmentace privatizované železnice. Milion firem, managementů.. Regulátor, Network rail, půjčovny, dopravní společnosti, soukromý rozhodce na pokutování… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Zajímavé, že základní ceny jízdného mají nejvyšší právě České dráhy. Kdejakej privát dokáže v ČR jezdit levněji.

Jan H.
Host
Jan H.

Michale. Ježíši Kriste!!!!!!!!! Kolikrát to tu budu opakovat. Uvědomte si už laskavě, kolik toho mají České dráhy. Lokomotivy, vozy, jednotky. To vše stojí peníze! Nákup, opravy, údržba, čištění. Kolik mají dep, muzea, atd. Kolik mají zaměstnanců! To vše musí financovat ze svého. Také mně vytáčí, když si někteří myslí, že ČD jsou státní podnik a že to vše financuje stát. Nesrovnávejte to tady pořád s nějakým soukromníkem, který má oproti ČD pár vozů a zaměstnanců.

AAA
Host
AAA

A kdo to tedy financuje? Filantropický pan ředitel?

Jan
Host
Jan

Re: Michal Já nevím, já jezdím s ČD cca za 0,7 Kč/km. Je to nejlevnější jízdné možná v Evropě. A neustále se motá open access u páteřní trasy a soutěže/koncese s jedním dopravcem na 15 let typu Anglie

Jan H.
Host
Jan H.

AAA. Jestli alespoň trochu rozumíte ekonomice, tak by jste měl vědět, že finanční toky pro ČD jdou za objednanou dopravu od státu, co si objednají, od krajů, od dceřinek, úvěrů, dotací, vlastní výdělečnou činností, prodeje, pronájmy atd.

petr.r
Host
petr.r

zapomněl jste napsat, když čd prodělává na svoje triko, tak to my doplatíme a musíme i když jezdíme konkurencí. To samé máte s ČT- nedíváte se, ale platit musíte i ty zlaté padáky.

AAA
Host
AAA

že finanční toky pro ČD jdou za objednanou dopravu od státu, co si objednají, od krajů

… hmmm. Takže to stát tak trochu financuje, že.

K.S.
Host
K.S.

Jan: Na tom přístupu by nebylo nic špatného, kdyby byl následován snížením přímých daní pro obyvatelstvo aby se to nějak kompenzovalo a za mírného zvýšení daní z PHM pro silniční dopravu. Problém „milionu“ dopravců je řešitelný zavedením IDS lístku, nebo celých oblastí působnosti, včetně vedlejších tratí, Když to řeknu na příkladu od nás, tak kdyby přešla například trať Brno-Břeclav pod nějakou koncesi (mimo dálkové a jinak objednané), tak by musel koncesionář zajistit dopravu i na všech těch vedlejších A samozřejmě že se v Británii o dráze lže, třeba politik Jeremy Corbyn aby ukázal jak jsou soukromí dopravci hrozní si vybral… Číst vice »

Jan
Host
Jan

petr.r
A jezdíte i o Vánocích a svátcích? Bez ČD by jste jel tak do.. Nebo za tisícové částky.

VJ
Host
VJ

Ve Velké Británii šlo především o to, že železnice byla extrémně drahá černá díra, která žila sama pro sebe. Něco jako ČD.

Jozef
Host
Jozef

kto uz dochadza 200 km z Birminghamu do Londyna? Cena 10 tisic rocne je za blbost.

Pavel
Host
Pavel

Pěšky to asi nikdo nechodí, čobole!

asdf
Host
asdf

To Pavel: Nechápu vaší invektivu ohledně národnosti

Michal
Host
Michal

Furt jse jim to vzhledem k bizarni cene nemovitosti a vyssim platum v Londyne nejak vyplaci…

K.S.
Host
K.S.

No Británie má hodně dlouho f*ed up trh s nemovitostmi, tak se to vyplatí, je tam prostě pro mladé problém sehnat byt i do podnájmu, natož něco koupit, tak se to vyplatit může, ale strávit 2 hodiny na cestě, pokud nedělám nějakého programátora a alespoň dvanáctky, tak se to nemůže vyplatit. jestli můžete pracovat z domu, tak se to třeba na 2 dny v týdnu nějak asi dá, ale na práci ve fabrice to fakt nebude. U nás se také dějí nepěkné věci s trhem nemovitostí a úvěry… Může krátkodobě nastat podobná situace, ale jinak je to děsivé, pokud jste… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Jan H: pane ekonome, hlavní příjem ČD je z objednávky vlakové dopravy od státu a krajů. ČD dostávají zaplaceno za výkony, kterých mají irčitý počet. Jestliže se dokáže starat soukromník s pár výkony o svých pár vagonků, tak se musí i velký podnik s mnoha výkony dokázat starat o svůj velký vozový park a depa, počet vozů je úměrný výkonům.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Každá hra něco stojí. I nepovedená hra na „trh“ v železniční dopravě. Známe z ČR, kterak se překotně hrátky umožnily, ale přínos pro cestující – kupř. jednotné jízdné, není (kupodivu) priorita, či naposledy v JČ kraji, kde zavedli několik „privátních“ vlaků, ovšem předchozích 10 let tam pouze likvidovali veřejnou dopravu, stovky vlaků bez rozmyslu zrušili – aby zřejmě zbylo na úplatky, všimné, skvělé bydlo různých pochybných exponentů uklizených do JIKORDu… Celé to naznačuje jaký záměr mají za nejdůležitější. Vyvaření, ukradení, vyvedení hromady rozpočtových peněz přes různé koně, nikoli komfort cestujících. Trh jako stehno, že.

Oskar Štejfa
Host
Oskar Štejfa

Takhle to dopadá, když dopravu zajišťují soukromníci…

Michal
Host
Michal

Ale prdlajs. Tydy je někdo chytrej až to bolí.

Petr
Host
Petr

To je zajímavé, že u nás je to naopak. Ve vlacích i v autobusech.

Pavels
Host
Pavels

Oskare, ja s vama souhlasim, zeneme se presne do stejneho problemu. Nejdrive to tu bezhlave zliberalizujeme a pak to budeme tricet let davat dohromady.

Bob
Host
Bob

To je tak, když použití silnice je zdarma a za použití kolejí se musí draze platit.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Jenže zase mají v takovém pokřiveném prostředí vysokou schopnost seberealizace různí nýmandi, pseudoekonomové, podvodníčci, vykukové – spočítejme si, kolik lidí v ČR živí a uživí různé „studie“ t. zv. „nerentability“ kupř. regionálních tratí. Třeba takový (naštěstí mrtvý) Žemlička, či nově Čoček vystavěli celé své profesní kariery na výkřicích typu „zrušme třetinu sítě ČSD, ČD, SŽDC“. V jiném oboru lze těžko založit karieru na pár tak snadných heslech.

Jan
Host
Jan

Re: Petr
No protože jsou to páteřní trasy a je tam konkurence. Ne koncese a jeden dopravce.

AAA
Host
AAA

zatím