Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Britové se bouří, vlaky jim zdražily nejvíce za posledních pět let

Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jízdenky na vlak patří ve Velké Británii k nejdražším v Evropě, přesto nejnovější zvýšení cen šokovalo i otrlé Brity. V průměru se podle železniční asociace Rail Delivery Group (RDG) s příchodem nového roku zvedly ceny jízdenek na ostrovech o 3,4 procenta. To je podle BBC nejvíce od roku 2013. Neregulované ceny mimo špičku však podle nezávislé organizace Transport Focus mohou poskočit až o desetinu.

Pro velkou část zaměstnanců dojíždějících do Londýna přinese změna zvýšení ceny roční jízdenky o více než sto liber. „Jsem první den po svátcích v práci a roční jízdenka mi podražila o 237 liber. Šťastný nový rok,“ píše jeden z nich na twitteru. Stěžují si například i zdravotní sestry, podle kterých zdražení prohlubuje personální krizi v londýnských nemocnicích. Sestry si totiž začínají hledat práci ošetřovatelek mimo metropoli.

BBC spočítala, že pravidelní cestující například mezi Liverpoolem a Manchesterem zaplatí ročně 3152 liber (o 108 liber víc), dojíždějící z předměstí Maidenhead do Londýna 3092 liber (nárůst o 104 libry) a cestující mezi městy Elgin a Inverness na severu Skotska vyjde roční dojíždění na 2904 liber (o sto více než loni). Stížnosti pasažérů se ale neomezují jen na internet, proti růstu cen se dnes demonstrovalo na 40 stanicích v Anglii, zítra se mají protesty objevit i ve Skotsku. Nespokojení cestující mimo jiné poukazují na to, že od začátku dekády údajně vzrostly železniční tarify oproti platům dvojnásobně až trojnásobně, což dojíždějící zaměstnance z vlaků vytlačuje.

Z věci se stalo i politikum. „Je skandální, že vláda umožňuje soukromým společnostem takto zvedat ceny,“ uvedl londýnský starosta Sadiq Khan, jehož Labour Party si k celé záležitosti nechala zpracovat analýzu. Ta srovnává období před a po nástupu konkurenční Konzervativní strany k moci. Z analýzy plyne, že nejvíce se nárůst cen dotkl od počátku dekády cestujících mezi Birminghamem a londýnským nádražím Euston, kteří nyní za roční lístek Virgin Trains zaplatí 10567 liber, o 2539 liber více než před osmi lety.

Organizace RDG na svém webu National Rail Enquiries ale oponuje. Podle ní činí dnes průměrná cena za jednu jízdu 5,46 liber, což je prý reálně méně než před deseti lety. Od počátku století klesla reálně cena jedné jízdy v rámci předplatného o 15 procent, uvádí National Rail. Ministerstvo dopravy aktuální zdražení mimo jiné vysvětluje inflací a náklady na modernizaci železnice, která prý je největší od dob královny Viktorie. Zmiňuje například přestavbu nádraží Waterloo, modernizaci systému Thameslink nebo výstavbu rychlotratě z Londýna do Birminghamu.

V Británii působí desítky železničních společností, stát reguluje ceny u zhruba 40 procent jízdenek. Mezi regulované patří především předplacené traťové jízdenky nebo jízdenky ve špičkách. Ostatní ceny ovlivňuje nepřímo skrze platbu za infrastrukturu. Podle National Rail 97 procent výnosů z prodeje jízdenek spolknou nejrůznější náklady, pouze tři procenta se mění v zisk železničních firem

41 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Původní komentář, ve kterém jsem poukazoval na fakt, že autor pouze okopíroval nepříliš povedený článek z BBC, zmizel.

    Proto zde zopakuji, že zvýšení cen v železniční dopravě v UK není primárním problémem – děje se tak každý rok, a cestující s tím počítají. Mnohem bolestnější je zvýšení poplatků za parkování na P+R parkovištích – ale o tom autor nic neví…

    Zde najdete více detailů i vysvětlení toho, jak to vlastně se zvyšováním jízdného je…

    https://dopravni-magazin.cz/2018/01/08/velka-britanie-tradicni-novorocni-zdrazeni-jizdneho-v-osobni-zeleznicni-doprave/

    • Jsme rádi, že sem chodí diskutovat někdo, kdo je lepší, než BBC. Konečně se máme od koho učit.

    • Pro Jana Sůru: netuším, kde jste přišel k tomu, že jsem lepší než BBC – nic takového nikde netvrdím. Váš sarkasmus je sice úsměvný, nic méně nezmění fakt, že BBC má v současnosti nejnižší hodnocení důvěryhodnosti za celou dobu své existence (50%)…

      Článek na BBC, na který odkazuji, je povrchní, bez souvislostí a může vést čtenáře k „hate“ komentářům vůči dopravcům ( což se konec konců děje i zde, na Vašem serveru…), aniž by kdokoliv čtenářům vysvětlil, že dopravci prostě dělají přesně to, co jim umožňuje regulátor.

      Vy jste to bohužel zkopírovali přesně podle BBC, a proto i Váš článek postrádá souvislosti, které by mohli čtenářům celou problematiku přiblížit a blíže vysvětlit. To, že jste tak neučinili, není moje chyba – je to jen Váš lajdácký přístup k tématu.

      Přeji hezký den 😉
      R.P.

      • Nepříliš povedený text BBC, nejvíce se čtenáři dozví u vás 🙂Fakt umíte pobavit.

  • Pro Jan H
    Prosím NELŽI a hlavně přestaň si otvírat hubu na toho, kdo tady napíše něco jiného, než co chceš slyšet. . Držíš se hesla že stokrát opakovaná lež se stane pravdou. Každý ví, že ČD je výrazně dražší než kdokoliv jiný. I samotní nádražáci to přiznávají. A že ČD dostává mnohem větší dotace než kdokoliv jiný. A hodně vozů a lokomotiv dostalo z dotace státu. Kterýkoliv jiný dopravce (ať už v závazku veřejné služby nebo jezdící na vlastní triko) přinesl zlevnění oproti této Černé Díře a to nemůže nikdo vyvrátit, protože to jsou jasná fakta, skutečná čísla a počítat snad umí každý a ceníky jízdného jsou veřejné. Jen tzv. režisté, kteří za vlak neplatí nebo jen nějaké minimum to jaksi nechápou.
    Neexistuje jediná trať nebo úsek, kde by ČD bylo levnější než kterýkoliv jiný dopravce a přitom ještě pobírají největší dotace na vlakokilometr. Každý kraj ve svých správách má, kolik ho ten vlakokilometr (nebo přepravený cestující) stojí a tam to je pěkně vidět. Podotýkám, že vůbec nejsem zastáncem něčeho soukromého, hodně věcí když je státních se mne líbí více, rozhodně se mne více líbí socialismus než kapitalismus, ale v dopravě nelze přehlížet nepřehlédnutelná fakta…..
    To. že mají ČD silnou přezaměstnanost a zbytečnou předimenzovanost a spoustu nevyužitých vozidel, je jejich věc. Ale že tu jejich přezaměstnanost pociťují cestující na svých peněženkách je fakt, který nelze nevidět a Michal má plnou pravdu, protože napsal konkrétní a pravdivý fakt, který nelze nijak vyvrátit, protože to vidí každý cestující, hlavně ten, který musí obracet každou korunu.
    A i všichni autobusoví dopravci jsou výrazně levnější, o tom se před rokem 1989 nikomu ani nezdálo, když vlak tehdy byl o polovinu levnější než autobus. Jediné ČSAD Vsetín letošním výrazným zvýšením cen začalo svým jízdným částečně „konkurovat“ ČD…..
    Dráha (myslím tím provoz, ne infrastruktura) se do roku 1989 vůbec nedotovala a byla levná. Ztráty z osobní dopravy plně vykryla nákladní. Dnes po rozdělení dopravy už i ta nákladní bývá ztrátová….. Kde je chyba? Je to jen pohodlnost dnešní doby ten masivní přechod ze železnice na silnici a nebo v tom vězí také neschopnost ČD (včetně Cargo) nějak přitáhnout zákazníky a svými nekvalitními a nekompletními službami je spíše odrazují. Na toto už odpovědět neumím, ale jistě je to vážná otázka do diskuse.

    • Kecy kecy kecy. BBC uvedla, že BR patřila mezi nejefektivnější v Evpropě. To se o jejich privatizovaných následnících prý tvrdit nedá. Jsou prý studie, které prokazujují neefektivitu fragmentace.
      Ano některé vlaky byly díky naší politické mafii předražené. Nicméně i tak je to s 40 letou životností menší částka.
      A teď se ta korupce a kamarádismus jen přesune na nesledované kraje do soutěží. Do paramentrů soutěží a podobně. Stejně SŽDC je státní..
      ČD díra? Co je provozně neefektivní na jednom strojvůdci a průvodčím jezdícím tam a zpět.?
      Levnější jiný dopravce.. Ano ale za jakou cenu, zrušené nádraží (pokladny), zrušení průvodčí, (tedy větší nezaměstnanost), třeba dražší jízdné pro pravidelné cestující, neřešení špičkových kapacit a zajimavé parametry požadavků soutěže, že zrovna tak sednou. Pravda nemají odbory. Ale ano, i proto je někdo levnější.
      A že ČD má kapacity, zatím, buďme rádi, podívejte se na videa přecpaných vlaků z Anglie. Jak se jezdí za těžké prachy ve stoje.

    • Jan:
      Tu statistiku/studii o BR chci vidět (opravdu), otázka je ale co se tou efektivitou myslelo, o finanční efektivitě něčeho v Británii v 60.-80. pochybuji. Tou dobou byly problém s elektřinou, odpadem, zemi sužovaly přebujelé odbory… Nepochybuji že když se s tím začalo byly problémy tohoto rázu i na dráze. S tou efektivitou, patrně cenovo-časovou to zřejmě nebylo v Británii slavné, protože docházelo k rušení tratí v daleko větší míře než u nás, teprve teď je třeba spolky či obce obnovují, za podstatně větší peníze.

      O přecpaných vlacích a Corbynovu podvodu jsem tu už psal.

      Úkolem společností, zejména akciových, což jsou i České Dráhy, není vytvářet umělo zaměstnanost, ale poskytnout maximum služeb za co nejméně peněz. Nevím co se Vám nelíbí na rušení některých pokladen a náhradě automaty (samozřejmě by měly být ve více kusech pro případ poruchy, nebo s možností koupě lístku ve vlaku bez přirážky), pokud ve stanici nastupuje málo cestujících, nebo jsou lístky IDS ve velké přesile. Udržovat tam lidi na dvě směny je prostě neúnosné, ovšem ČD si to mohou dovolit asi. (Tedy nemohou, ale on je majitel padnout nenechá) Mluvit o nezaměstnanosti v situaci kdy chybí asi 250 tisíc lidí je opravdu úsměvné. Spíš je otázka jestli na příměstských linkách opravdu průvodčí nezrušit, protože při přepravě mezi zastávkami vzdálenými jednotky kilometrů a desítkách nastupujících cestujících nemá šanci je všechny zkontrolovat, nehledě na to že tam zase převažují tarify IDS.

      Ne(řešení) špičkových kapacit je jenom otázka toho jak jsou napsány smlouvy, stejně jako to jestli dopravce dostává pořád stejně, nebo jestli je pro něj výhodnější přepravit co nejvíce cestujících.

      Řešit špičkové kapacity nestíhají ani ČD, je sice hezké že v pátek pošlou na Slovensko o vagon či dva více na pár vlacích v pátek, ale neřeší to vůbec problém že špička začíná už ve čtvrtek, nebo že se na mezinárodních vlacích jezdí vestoje a občas tak natěsno že se neotočíte. Z tohoto pohledu je státní vs. soukromý dopravce u nás prašť jak uhoď.

    • Přecpané vlaky nejsou žádný podvod. Těch videí a článků, včetně BBC je víc.

    • No pokud máte před důchodem, celý život pracujete u dráhy a jste někde na Šumavě, nevím jestli je to úplně úsměvné.

  • Kdyby byly stejně zpoplatněné i ostatní způsoby dopravy, bylo by to celkem v pořádku. Je přece lepší, když je ovšem ta možnost, pracovat co nejblíže bydliště, než se pořád někam přesouvat, a je to i ekologičtější, než v takovém případě dokonce ještě dotovat dopravu jinam. Jenže je tu to kdyby…

  • Hmm … průměrná mzda nějakých 2300 GBP měsíčně a šokováni jsou ze zdražení o 10 GBP měsíčně?

    • No a pokud dojíždíte a blbá jízdenka low costem vás stojí třeba 4000 liber, tedy 2 měsíční plat z 12 tak to je málo?

    • Nehledě na to, že ty šunky jsou tak přecpané až jsou zpožděné?

    • Průměrná mzda v Londýně je 2800 GBP a tohle prosezení 4 hodin denně ve vlaku jim stejně obrovské peníze ušetří – na řadovku v Londýně nikdo z nich nemá.

  • Je to velké varování pro liberalizaci bez státem regulovaného jízdného. Tedy takové smlouvy, které už se u nás už uzavřely!. Jak říkají odborníci z MD – optimální výběr dopravce (z kapsy cestujícího) PS: Optimální znamená nejvyšší.
    Oni prostě tehdy v Anglii lhali občanům, že dostanou lepší levnější služby než od BR. Záměrně zvolili takový systém, kde dopravce platí co nejvyšší výpalné(koncesi/ nejmenší dotaci). A dopravce to přenáší na cestujícího. Pryč je tedy ekologická a levná forma cestování. A zároveň se k tomu přidává neefektivita fragmentace privatizované železnice. Milion firem, managementů.. Regulátor, Network rail, půjčovny, dopravní společnosti, soukromý rozhodce na pokutování cestujících..
    Ale primárně je v tom ta politická zlovůle z těch lidí dostat maximum. Jen jim tehdy slibovali opak. Ale oni moc dobře věděli co dělají.

    • Zajímavé, že základní ceny jízdného mají nejvyšší právě České dráhy. Kdejakej privát dokáže v ČR jezdit levněji.

    • Michale. Ježíši Kriste!!!!!!!!! Kolikrát to tu budu opakovat. Uvědomte si už laskavě, kolik toho mají České dráhy. Lokomotivy, vozy, jednotky. To vše stojí peníze! Nákup, opravy, údržba, čištění. Kolik mají dep, muzea, atd. Kolik mají zaměstnanců! To vše musí financovat ze svého. Také mně vytáčí, když si někteří myslí, že ČD jsou státní podnik a že to vše financuje stát. Nesrovnávejte to tady pořád s nějakým soukromníkem, který má oproti ČD pár vozů a zaměstnanců.

    • Re: Michal Já nevím, já jezdím s ČD cca za 0,7 Kč/km. Je to nejlevnější jízdné možná v Evropě. A neustále se motá open access u páteřní trasy a soutěže/koncese s jedním dopravcem na 15 let typu Anglie

    • AAA. Jestli alespoň trochu rozumíte ekonomice, tak by jste měl vědět, že finanční toky pro ČD jdou za objednanou dopravu od státu, co si objednají, od krajů, od dceřinek, úvěrů, dotací, vlastní výdělečnou činností, prodeje, pronájmy atd.

    • zapomněl jste napsat, když čd prodělává na svoje triko, tak to my doplatíme a musíme i když jezdíme konkurencí. To samé máte s ČT- nedíváte se, ale platit musíte i ty zlaté padáky.

    • že finanční toky pro ČD jdou za objednanou dopravu od státu, co si objednají, od krajů

      … hmmm. Takže to stát tak trochu financuje, že.

    • Jan:
      Na tom přístupu by nebylo nic špatného, kdyby byl následován snížením přímých daní pro obyvatelstvo aby se to nějak kompenzovalo a za mírného zvýšení daní z PHM pro silniční dopravu.

      Problém „milionu“ dopravců je řešitelný zavedením IDS lístku, nebo celých oblastí působnosti, včetně vedlejších tratí, Když to řeknu na příkladu od nás, tak kdyby přešla například trať Brno-Břeclav pod nějakou koncesi (mimo dálkové a jinak objednané), tak by musel koncesionář zajistit dopravu i na všech těch vedlejších

      A samozřejmě že se v Británii o dráze lže, třeba politik Jeremy Corbyn aby ukázal jak jsou soukromí dopravci hrozní si vybral spoj ve špičce a v něm našel nejnacpanější vagon a točil politické video jak musí cestující sedět na zemi. Načež byl rychle ztrapněn dopravcem, který měl na bezpečnostních kamerách nahrané jak hledá nejnacpanější vagon a poněkud si organizuje „nával“ na představku. Podobné video bych mohl také natočit, dokonce na mezinárodním vlaku, ale s tím rozdílem že by nebylo třeba si nával organizovat.

      Jan H:
      A káže jim někdo dělat prodělečnou činnost? Ukažte mi který zákon nařizuje že mají mít museum, a jen tak mimochodem, zrovna historické vlaky jsou v kladných číslech, jejich vztah k historickým vozidlům je také zvláštní, před pár lety nechaly sešrotovat opravitelného štokra, a když ne opravitelného tak po drobnostech vystavovatelného. Za celou lokomotivy by dostaly asi víc než za šrot. A mimochodem právě proto by dráhy potřebovaly provětrat a poněkud překopat, jinak se bez podpory státu neobejdou každá klasická akciovka by už byla dávno v insolvenci.

      Podívejte se na to z objektivního hlediska, ČD patřila nádraží snad 15 let po oddělení kolejí, za tu dobu je jen konzervovaly, něco se zapláclo, něco trochu opravilo, ale pořád nic moc, když přijedete do ČR a přestupujete na jednom nejmenovaném nádraží, tak vás uvnitř vítá mix socialistického šutru, gang automatů na kávu, do haly vystrčený stojan s novinami, jeden obchod, dvě stále zavřené pokladny, dvě silné výbojky, občas reklamní obelisk, podivně řešený vstup do ČD Centra (chápu nutnost nosného sloupu ale ne uprostřed automatických dveří), první patro snad celé prázdné, v přízemí pár drážních kanceláří s dveřmi pamatujícími císařpána. Skoro 20 roků to nemělo ani funkční restauraci, teď to tam spíš vypadá na bufet a v létě na zahrádce sedí individua, ale alespoň to začíná mít základní služby tradiční stanice. Ani náznak nějakého záměru za těch 15 let vydělat. Převezme to SŽDC a už běží plány na využití, opravy…

      A to čištění vlaků mimochodem také už nějaký ten pátek outsourceují, nemyslím že by jiné firmy dělaly jinak. Údržba… to musí také, jiné firmy také řeší opravy, deponování vozidel… ale s tím je problém, protože mizí odstavná kolejiště, nevznikají nová, v lepším případě se zachovává počet kolejí. V té zmíněné stanici se na delší dobu vlaky skládají už i na koleje jedné vlečky. Čekám kdy je začnou odstavovat po okolních nádražích. V osobní dopravě si to nelze dovolit (možná je na čase aby výchozí město nebyla Praha, ale něco jiného)

    • petr.r
      A jezdíte i o Vánocích a svátcích? Bez ČD by jste jel tak do.. Nebo za tisícové částky.

    • Ve Velké Británii šlo především o to, že železnice byla extrémně drahá černá díra, která žila sama pro sebe. Něco jako ČD.

  • kto uz dochadza 200 km z Birminghamu do Londyna? Cena 10 tisic rocne je za blbost.

    • Furt jse jim to vzhledem k bizarni cene nemovitosti a vyssim platum v Londyne nejak vyplaci…

    • No Británie má hodně dlouho f*ed up trh s nemovitostmi, tak se to vyplatí, je tam prostě pro mladé problém sehnat byt i do podnájmu, natož něco koupit, tak se to vyplatit může, ale strávit 2 hodiny na cestě, pokud nedělám nějakého programátora a alespoň dvanáctky, tak se to nemůže vyplatit. jestli můžete pracovat z domu, tak se to třeba na 2 dny v týdnu nějak asi dá, ale na práci ve fabrice to fakt nebude.

      U nás se také dějí nepěkné věci s trhem nemovitostí a úvěry… Může krátkodobě nastat podobná situace, ale jinak je to děsivé, pokud jste četl něco za poslední dobu. Nevím kdo je na tom hůř, jestli Češi co se předluží (cca 800k v exekuci), nebo Britové kde je problém pro mladé sehnat dostupné bydlení.

      asdf:
      Takových lidí nemá cenu si všímat.

    • Jan H: pane ekonome, hlavní příjem ČD je z objednávky vlakové dopravy od státu a krajů. ČD dostávají zaplaceno za výkony, kterých mají irčitý počet. Jestliže se dokáže starat soukromník s pár výkony o svých pár vagonků, tak se musí i velký podnik s mnoha výkony dokázat starat o svůj velký vozový park a depa, počet vozů je úměrný výkonům.

  • Každá hra něco stojí. I nepovedená hra na „trh“ v železniční dopravě. Známe z ČR, kterak se překotně hrátky umožnily, ale přínos pro cestující – kupř. jednotné jízdné, není (kupodivu) priorita, či naposledy v JČ kraji, kde zavedli několik „privátních“ vlaků, ovšem předchozích 10 let tam pouze likvidovali veřejnou dopravu, stovky vlaků bez rozmyslu zrušili – aby zřejmě zbylo na úplatky, všimné, skvělé bydlo různých pochybných exponentů uklizených do JIKORDu… Celé to naznačuje jaký záměr mají za nejdůležitější. Vyvaření, ukradení, vyvedení hromady rozpočtových peněz přes různé koně, nikoli komfort cestujících. Trh jako stehno, že.

  • Takhle to dopadá, když dopravu zajišťují soukromníci…

    • To je zajímavé, že u nás je to naopak. Ve vlacích i v autobusech.

    • Oskare, ja s vama souhlasim, zeneme se presne do stejneho problemu. Nejdrive to tu bezhlave zliberalizujeme a pak to budeme tricet let davat dohromady.

    • To je tak, když použití silnice je zdarma a za použití kolejí se musí draze platit.

    • Jenže zase mají v takovém pokřiveném prostředí vysokou schopnost seberealizace různí nýmandi, pseudoekonomové, podvodníčci, vykukové – spočítejme si, kolik lidí v ČR živí a uživí různé „studie“ t. zv. „nerentability“ kupř. regionálních tratí. Třeba takový (naštěstí mrtvý) Žemlička, či nově Čoček vystavěli celé své profesní kariery na výkřicích typu „zrušme třetinu sítě ČSD, ČD, SŽDC“. V jiném oboru lze těžko založit karieru na pár tak snadných heslech.

    • Re: Petr
      No protože jsou to páteřní trasy a je tam konkurence. Ne koncese a jeden dopravce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora