Doprava ve městě Železnice

Britové řeší nové vlaky od Siemensu. Úzké sedačky jsou tvrdé jak žehlící prkno, stěžují si

Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Velká modernizace flotily vlaků na hlavní trati napříč Londýnem nazvané Thameslink mezi Brightonem a Bedfordem vzbudila mezi cestujícími velkou vlnu kritiky.

Důvodem jsou hlavně sedačky a celkové uspořádání interiéru nových jednotek Class 700, které vychází z vlaků Siemens Desiro City. Sedačky jsou podle cestujících tvrdé, úzké, bez područek, chybí stolky, koše, zásuvky nebo wifi.

Kritika nových vlaků plní britská média už několik dní, začal s ní deník The Times. Podle šéfa britského sdružení cestujících ve veřejné dopravě Neila Middletona jsou sedačky velmi tvrdé a svaz už zaznamenal stížnosti stovek lidí. V podobném duchu byla i reportáž BBC,  v které si cestující stěžovali na tvrdost sedaček i jejich celkovou nepohodlnost.

Interiér nových vlaků Class 700 pro Thameslink. Foto RM/Wikimedia Commons
Interiér nových vlaků Class 700 pro Thameslink. Foto RM/Wikimedia Commons

Kvůli jejich tvaru i potahu a nepohodlí se jim začalo říkat žehlící prkno. „Je velká ostuda, že se vůbec nevěnovali interiéru, aby vlaky skutečně cestující chtěli jezdit,“ dodal Middleton. Sedačky jsou od společnosti Compin-Fainsa. Ke kritice se přidaly i další organizace zastupující cestující. „Každá nová generace vlaků je méně pohodlná. Tohle je další důkaz,“ říká Andrew Stott ze sdružení Sevenoaks Rail Travellers’ Association.

Times i BBC citovaly několik lékařů, u kterých si stěžovali cestující na bolesti zad. Doporučili jim proto cestovat raději s polštáři.

Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový vlak od Siemensu pro londýnský systém Thameslink.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Britský drážní úřad už vyzval k tomu, aby se více řešila problematika komfortu sedaček včetně například jejich tvaru, rozměrů, prostoru pro nohy nebo použitého materiálu. Jednotné standardy pro minimální úroveň pohodlí totiž aktuálně neexistují. Ve svém stanovisku současně zdůraznil, že výzva není reakcí na kritiku cestujících v nových vlacích.

Soutěž na nové vlaky vyhrál v roce 2013 Siemens. Jde o celkem 115 souprav, celkem 1140 vozů v hodnotě 1,6 miliardy liber. Zakázku soutěžilo britské ministerstvo dopravy. Jde o jednu z největších zakázek Siemensu na nové vlaky v historii.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Neházejte to vše na Siemens! Ten vám do vlaku dá, co si naspecifikujete (resp. vždycky nějaký výběr je). Vážení občané Velké Británie, tohle je problém politiků, které jste si zvolili. Ostatně v tom vašem multikulturním sajrajtu bych se nedivil, že osazení vlaků právě takovým typem sedaček byl dokonce záměr, protože tyto budou pravděpodobně vandalismu odolné. Až uskutečníte několik sérií deportací a vyčistíte si společnost, můžete mít i lepší sedačky v regionálních a městských vlacích…

  • Jako sedačky od Borcadu, na těch se taky nedá sedět. Viz interpanter.

    • Přesně tak – asi někdo z GB byl na exkurzi u ČD, aby obhlédl a okopíroval pro jejich dráhy, jaké nenázvuhodné prasečiny dokáží úředníci z GŘ ČD vymyslet a jaký inventář nakoupit: co si kdo objedná, to dostane.
      A jen ještě mimochodem: FAINSA dodala například před už asi více než 20 roky ty příšerné tramvajové sedačky pro rekonstrukci interiéru „krátkych Balmů“ ČD – tehdy to údajně při své návštěvě ve funkci ministra zahraničí dohodl ve Španělsku Dienstbier starší jako „českou pomoc“ španělskému průmyslu …

  • obb například citi jet prostě představuje mnohem lepší levnější služby. A je kupodivu státní.

  • No jo no, evidetně největší low cost. Ale ten si asi někdo objednal. Protože vlaky od OBB vypadají trochu jinak.
    Takže co jím politici nebo teda půjčovny objednaly, to mají. Tady jde vidět, že tady se na kvalitu nehraje. Tady je prostě monopol a zákazníku sorry, my máme smlouvu. U naší autobusové dotované dopravy ty sedačky vypadají podobně.

  • „115 souprav, celkem 1140 vozů v hodnotě 1,6 milionu liber“?

    Celkem láce. To se potom nedivím, že ani na pořádné sedačky nezbylo 🙂

    • britové řeší nepohodlné sedačky a že mají dva kouhoutky nad umyvadlem a vanou to jim nevadí.

    • celkove jdou standardy dolů – stačí se v Česku projet „novinkou“ od Škody a „chloubou ČD – soupravou Interpanter….
      Já tím jel jen jednu stanici z Praha Hl.n. na Praha Smíchov – a hned jsem utek do první tridy jak ty sedaacky byly STRAAASNE ale opravdu STRASNE nephodlne… Jen tak mimochodem – ta první trida – cervena – mela kklasicke sedacky co normalne davaji do standatni 2. tridy…
      o miste na nohy radeji nemluvim..

    • No plně v duchu „nechci slevu zadarmo“ 😀
      InterPanter je u nás podobná báze. Doporučuji vyzkoušet posezení v prostoru na konci a začátku soupravy. 2 sedačky pojmou 1 tlustopána.
      Ostatně, nejsou britové také statisticky vzato „obtloustlý“ národ jako my ??
      Zřejmě to má působit jako aktivní prvek na zeštíhlování dojíždějícího obyvatelstva.

Newsletter

Partneři


Výběr editora