Dopravci Železnice Železniční průmysl

Bombardier vyrobil první Traxx pro RegioJet. Dopravce má letos přebrat čtyři lokomotivy

Lokomotiva Bombardier Traxx pro RegioJet. Foto: RegioJet
Lokomotiva Bombardier Traxx pro RegioJet. Foto: RegioJet

V závodě v německém Kasselu vyrobila společnost Bombardier první lokomotivu Traxx MS2 pro českého dopravce RegioJet. Nové stroje mají dopravci pomoci v další expanzi a současně nahradit pronajímané lokomotivy Siemens Vectron.

První lokomotiva řady 386.2 opustila tento týden závod a vydala se na první zkušební jízdy mezi Kasselem a Fuldou, během dubna by se měla dostat na zkušební okruh ve Velimi a po provedení zkoušek bude nasazena do běžného provozu.

Traxxy jsou v Česku především díky velkému počtu u Metrans Rail nejrozšířenější třísystémovou lokomotivou.  RegioJet bude ale prvním osobním dopravcem, který je začne používat. Lokomotiva bude mít maximální rychlost 160 kilometrů v hodině a výkon 5,6 MW. „Nasazení plánujeme jak na trase Praha – Ostravsko – Košice, tak na trase z Prahy do Brna a Břeclavi a dále na Slovensko a do Rakouska,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet má objednáno u Bombardieru celkem osm lokomotiv, na dalších 20 má opci. Dodávka nabrala mírné zpoždění kvůli financování zakázky, cena lokomotivy se pohybuje kolem sta milionů korun.

41 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mne se to libi a az to budou delat v TT tak si to koupim ;-).

  • EP Cargo kupuje také dvojkove traxxy nebo už trojkové. Jinak vzhledem k tomu, že jak Regiojet tak EP Cargo (včetně Lokotrain) mají ve flotile Vectrony, tak by mě zajímalo, jaké parametry rozhodly pro Traxxy, tedy jiného výrobce.

    • Že to má otevírací boční okenko a fíra může zkontrolovat peron.

    • To je celkem překvapivé.Tlapové TM by měly v tomto ohledu při předpokládaném využívání Vmax vycházet hůř.

  • Designově je tento Traxx skutečně nepovedený, ale možná to trochu ještě vylepší polepem. Na Vectrony nemá ani po stránce technických parametrů.

    • A které technické parametry máte na mysli? Já jsem totiž žádné výrazné rozdíly nezaznamenal. S oběma tahám těžké vlaky a trakčně si vedou oba stroje velmi dobře. Obě mašiny tahají 300 kN, mají klidný chod, klimatizují, mají zásuvky na 230V, termoboxy, a člověk se při průchodu strojovnou neumaže a nerozbije si hlavu. Na některých strojích najdu i lehátko. Až na drobné nuance v jejich obsluze nevidím výraznější rozdíl. Obě lokomotivy jsou navíc téměř bezporuchové. To jsou pro mě důležité parametry. Takže rozhodující pro provozovatele může být tak akorát cena pořízení a údržby. Toť vše. A jestli se někomu nelíbí jejich minimalistický vzhled, mám na háku..

  • Nebudu hodnotit technické parametry,TRAXXU,VECTRONU A EMILA ZÁTOPKA, ALE PO STRANCE DESIGNU JE EMIL NAPROSTA 1. CO U NÁS JEZDÍ, ten design je to poslední co mužem hodnotit. A komu se to nelíbí ať si vy…. VOKO.

    • Akorát že „zátopek“ je úplně k ničemu a prakticky nikam nemůže…

    • Petr 766:
      Blbost – třeba do Budapešti jezdí zcela běžně už dávno, a na tratě DB už smí také …

  • Proč nekoupil něco s 200km/h Vždyť by to za 2-3 roky využil i v Česku na pár úsecích …

    • a taky nemá všechny vozy na 200, třeba ty belgické jsou na 160. Já za tím vidím jen a jen finance a kvalitu cestování.

  • Je mi trošku záhadou proč RJ nesáhl hned k Traxx 3 (ta by byla určitě i po stránce designu pro český národ uspokojivější 😉 )a bere druhou generaci. Možné, že třetí generace nemá schválení k provozu v ČR? Zatím jsem jí viděl jen v Německu. Na designu nevidím nic špatného, hlavně u lokomotivy je to fakt to nejposlednější, vždycky nad tím žasnu, co mají lidi za problémy. 😀
    Věděl by někdo nějaké detaily k vybavení? Zajímalo by mně, jestli třeba RJ počítá i s ETCS a jestli to lokomotivy umějí. Taky mně trošku zaráží Vmax na 160, pokud časem chtějí jezdit do Berlína, tak by 200 nebylo vůbec na škodu. Nevím na kolik je trat do Vídně, ale odvažuji si tvrdit, že 200 minimálně, kdyžtak mně opravte.

    to petr.r kdyžtak žluto černá, nějaká kombinace barev jak má ČD, ta celočervená pro DB se mi moc nelíbí.

    • To se tu řešilo nějak když s tím přišli poprvé, nějak diskuse skončila u toho že je to protože je to jenom úprav nákladní verze a že to bylo relativně snadno dostupné.

    • Proč nevzal verzi 3, no možná proto že Traxx 3 je zatím pouze AC3 a ve verzi MS (vícesystémová) se teprve teď vyrábějí první kusy, ještě nějaký čas uplyne než se HDV schválí pro provoz v jednotlivých státech a začne se běžně vyrábět

    • žluto-černá není možná vhodná, nebot jančura ty vagony nemá černý, i na tom traxxu je vidět, že ten spodek není černý jak třeba nárazník a to pod oknem.

    • to K.S. Díky, nad tím jsem taky přemýšlel jestli jsem někdy viděl Traxx (teda konkrétně 186, předpokládám dobře, že to je u nás 386?) s nějakým osobákem, většinou je potkávám v nákladní dopravě. Po pravdě, tuhle logiku chápu, kdo ví kdy se v Čechách dostaneme na něco víc než 160 🙂

    • Zkuste v Německu hledat řadu 145 a 146. Možná se budete divit 🙂
      TRAXX MS2 toho v osobní dopravě hodně najezdil v Belgii a Nizozemí.
      Dále: rychlost 200 km/h může relativně brzy přijít akorát na úsek Kúty – DNV. Kolik bude časová úspora? Tři minuty?

      Po dobu životnosti lokomotiv se sice může rozšířit, ale i tak půjde lokomotivy na 160 km/h bez problémů využít. Třeba na rameni Praha – České Budějovice 🙂

    • Proto jsem psal do závorky 186 😉 145 je v Německu docela běžný obraz.

  • řekl bych, že ten nátěr je povedený a té lokotce sluší a dovedu si představit i žlutou 380. Kolik ted stojí 380?

    • u ČD bylo 50% ceny Traxxu jen penále (1mld za 20ks=50Mega na kus). Takže „finální“ cenu odhadnout nedokážu.

  • To je snad poprvé, co vidím lidi hanit Traxxy. Mně se líbí určitě víc než naše slavná 380.

  • Design je velice účelový, to je fakt, ale tragédií bych ho nenazval. Ale do designových kreací Newagu Griffin nebo Pesy Gama to má hodně daleko…

  • Ten design jim dělal výrobce hraček z Číny? Vypadá to s prominutím otřesně a lacině. Nehledě na nátěr, TRAXX není moc pěkná lokomotiva.

    JOHNNY:
    Neurážejte 162, toto je zvěrstvo.

    • neurazim – jen ze je to tvarove podobne – tj. designove je to minimalne 40 let pozadu….

    • JOHNNY
      Já nevím, ale dodnes se mne nezdá nic lepšího než už téměř 40-letá 69E (ES499.1), s kterou má 162 mnoho společného. Tak vynikající rozjezdy nemá ani 380, ani Vectron. Nevýhodou je jen stejnosměrný motor s komutátorem, předpokládám že ty všechny ostatní už mají indukční motor, který je mnohem jednodušší s mnohem nižšími nároky na údržbu.
      NIžší konstrukční rychlost 162 až tak moc nevadí, to se částečně srovná rychlejšími rozjezdy.

      V nátěrech, disajnech a tvarech se nevyznám, to nekomentuji.

  • Designová tragédie – to už vypadá líp i Emil Zátopek od Škodovky…

    • Taky ta „přirážka za design“ byla celkem brutálně vysoká….

    • Ono s TSI za zadkem toho designově moc nevykouzlíte… 🙂 Boky kabiny jsou celkem zajímavý prvek.

      U Vectrona jsem měl trochu problém s čelem, které vypadá jako kostra hrudníku.

    • Sice to nepatří úplně k tématu.
      U lokomotiv design je asi to poslední, nebo skoro, ale co je špatného na 380ce ze Škodovky ?
      Dle mého je to podstatně lepší než cokoli jiného co tady jezdí.
      Samozřejmě vše špatně s ČD, nevím jak je na tom technicky, ale povolení jezdit v ČR a v okolních státech myslím má.
      Určitě bude v budoucnu lepší, když vše v ČR bude jezdit na Siemens, Bombardier, apod. :/

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora